Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

En tråd om hur spårväg på linje 2 kan utformas. Tänk er att det har fattats ett politiskt beslut om att bygga spårväg på 2:an och att alla är överens! ( :lol: )

Vilka gator dras spårvägen i? Vilka kurvradier fungerar? Var anläggs hållplatser? Hur prioriteras spårvägen i förhållande till andra trafikslag? Ingen politik och ingen pr, bara konkreta förslag tack! Det finns många andra trådar att bråka i! :D

Här är frågetecknen större än för linje 4. Jag tänker mig att åtminstone binda samman Odenplan och Folkungagatan längs linje 2:s nuvarande sträckning. Norr och söder om det är spelrummet större!
Senast redigerad av twr den torsdag 23 juni 2011 7:16, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av 2763 »

twr skrev:En tråd om hur spårväg på linje 2 kan utformas. Tänk er att det har fattats ett politiskt beslut om att bygga spårväg på 2:an och att alla är överens! ( :lol: )

Vilka gator dras spårvägen i? Vilka kurvradier fungerar? Var anläggs hållplatser? Hur prioriteras spårvägen i förhållande till andra trafikslag? Ingen politik och ingen pr, bara konkreta förslag tack! Det finns många andra trådar att bråka i! :D

Här är frågetecknen större än för linje 4. Jag tänker mig att åtminstone binda samman Odenplan och Folkungagatan längs linje 2:s nuvarande sträckning. Norr och söder om det är spelrummet större!
Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan. Förslaget förutsätter Norrlandsgatan avstängd för Biltrafik och att den trafik som skall in till klaratunneln alternativt hamgatan helt enkelt får gå annan väg. Jag vet att bytespunkten mot Östermalmstorgs tunnelbanestation blir något lidande då, men då får man ställa sig frågan vad som är trafiktekniskt bäst. Nybroplan är en överbelastad punkt och kurvorna in på Birger Jarlsgatan blir onödigt tighta. Genom att gå Norrlandsgatan får man en bättre spårgeometri hela vägen upp till Odengatan och därmed förmodligen en totalt sett bättre tidtabell.

Fördel är att:
- en del av det som tar plats, utan att göra nytta, vid Nybroplan försvinner
- korsningen Hamngatan-Norrlandsgatan/Kungsträdgårdsgatan blir lättare att utforma
- Stockholm kan få en "Grand Junction" mitt i stan.
- snäva kurvor med tillhörande kurvskrik och låga hastigheter för normal linjeföring kan undvikas dels vid Nybroplan men även vid Kungsträdgården
- handeln på biblioteksgatan får bättre "distribution" på hållplatser och får därmed ett större flöde på folk som passerar.
- framkomligheten vid Nybroplan blir bättre

Nackdel är att:
- kopplingen mellan Tunnelbana och Spårväg vid Östermalmstorg T-bana vid Stureplan blir något sämre gångvägen förlängs med c:a 150m om hållplats anläggs vid Jakobsbergsgatan.

Därutöver anser jag att 2:an bör om möjligt förlängas från Sofia till Sickla och från Norr Tull till Karolinska/Solna för att ytterligare koppla samman de system som redan finns och för att få till en riktigt bra avlastning till Pendeltåg och Tunnelbana

/T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av hej »

Mig veterligen började 2an att trafikeras för något år sedan igen och i år även under sommaren. Frågan är om den kommer att förlängas till Mölndal.
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av Eleganten »

hej skrev:Mig veterligen började 2an att trafikeras för något år sedan igen och i år även under sommaren. Frågan är om den kommer att förlängas till Mölndal.
Se där ja, en Göteborgare som gör en Stockholmare :lol:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan.
"Folk" kommer att klaga till en början. Men med bra utformning av hållplatser och gågata ända fram till T-banenedgången så borde det kunna bli bra. Och nya gallerian i Salénhuset välkomnar nog en hållplats i sin närhet.

Till "twr": Ändra gärna rubrikerna så att det framgår att tråden handlar om Stockholm. :D (Som om de inte var en självklarhet. 8) )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
2763 skrev:Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan.
"Folk" kommer att klaga till en början. Men med bra utformning av hållplatser och gågata ända fram till T-banenedgången så borde det kunna bli bra. Och nya gallerian i Salénhuset välkomnar nog en hållplats i sin närhet.
Stationen Östermalmstorg har ju redan uppgångar ganska långt från torget med samma namn. Intressant om även en hållplats på Norrlandsgatan, långt in i Norrmalm, skulle få samma namn! :wink: Men förslaget låter helt klart vettigt. En sväng från Hamngatan eller Smålandsgatan upp på Birger Jarlsgatan får ju verkligen ingen vidare kurvradie.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
2763 skrev:Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan.
"Folk" kommer att klaga till en början. Men med bra utformning av hållplatser och gågata ända fram till T-banenedgången så borde det kunna bli bra. Och nya gallerian i Salénhuset välkomnar nog en hållplats i sin närhet.
Stationen Östermalmstorg har ju redan uppgångar ganska långt från torget med samma namn. Intressant om även en hållplats på Norrlandsgatan, långt in i Norrmalm, skulle få samma namn! :wink: Men förslaget låter helt klart vettigt. En sväng från Hamngatan eller Smålandsgatan upp på Birger Jarlsgatan får ju verkligen ingen vidare kurvradie.
Många T-baneuppgångar ligger långt från platsen som namngivit stationen. (Fridhemsplan t.ex. Den SL-trafik som kommer närmast det verkliga Fridhemsplan är buss 52. Och T-banestation Alvik ligger faktiskt inte ens i stadsdelen Alvik, utan i Traneberg.)

En hållplats på Norrlandsgatan kommer aldrig att heta Östermalmstorg. Och det finns ingen sådan hållplats på nuvarande 2:an heller. Tidigare hette hållplatsen på Birger Jarlsgatan Grev Turegatan, tror jag, men nu heter den Stureplan. (Gamla hållplats Stureplan drogs väl in i samma veva?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
pellle
Inlägg: 151
Blev medlem: söndag 12 september 2004 17:13
Ort: Gärdet/Östermalm, Stockholm

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av pellle »

2763 skrev:
twr skrev:En tråd om hur spårväg på linje 2 kan utformas. Tänk er att det har fattats ett politiskt beslut om att bygga spårväg på 2:an och att alla är överens! ( :lol: )

Vilka gator dras spårvägen i? Vilka kurvradier fungerar? Var anläggs hållplatser? Hur prioriteras spårvägen i förhållande till andra trafikslag? Ingen politik och ingen pr, bara konkreta förslag tack! Det finns många andra trådar att bråka i! :D

Här är frågetecknen större än för linje 4. Jag tänker mig att åtminstone binda samman Odenplan och Folkungagatan längs linje 2:s nuvarande sträckning. Norr och söder om det är spelrummet större!
Min käpphäst här är att 2:an borde fortsätta rakt fram i Norrlandsgatan hela vägen upp till Birger Jarlsgatan. Förslaget förutsätter Norrlandsgatan avstängd för Biltrafik och att den trafik som skall in till klaratunneln alternativt hamgatan helt enkelt får gå annan väg. Jag vet att bytespunkten mot Östermalmstorgs tunnelbanestation blir något lidande då, men då får man ställa sig frågan vad som är trafiktekniskt bäst. Nybroplan är en överbelastad punkt och kurvorna in på Birger Jarlsgatan blir onödigt tighta. Genom att gå Norrlandsgatan får man en bättre spårgeometri hela vägen upp till Odengatan och därmed förmodligen en totalt sett bättre tidtabell.

Fördel är att:
- en del av det som tar plats, utan att göra nytta, vid Nybroplan försvinner
- korsningen Hamngatan-Norrlandsgatan/Kungsträdgårdsgatan blir lättare att utforma
- Stockholm kan få en "Grand Junction" mitt i stan.
- snäva kurvor med tillhörande kurvskrik och låga hastigheter för normal linjeföring kan undvikas dels vid Nybroplan men även vid Kungsträdgården
- handeln på biblioteksgatan får bättre "distribution" på hållplatser och får därmed ett större flöde på folk som passerar.
- framkomligheten vid Nybroplan blir bättre

Nackdel är att:
- kopplingen mellan Tunnelbana och Spårväg vid Östermalmstorg T-bana vid Stureplan blir något sämre gångvägen förlängs med c:a 150m om hållplats anläggs vid Jakobsbergsgatan.

Därutöver anser jag att 2:an bör om möjligt förlängas från Sofia till Sickla och från Norr Tull till Karolinska/Solna för att ytterligare koppla samman de system som redan finns och för att få till en riktigt bra avlastning till Pendeltåg och Tunnelbana

/T
Kul idé! Ett förlorat byte är visserligen aldrig bra, men det bytet är redan idag rätt opraktiskt. Funderar dock på om Norrlandsgatan är tillräckligt bred för det? Tänker framförallt på sträckan mellan Lästmakargatan och Kungsgatan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av 2763 »

pellle skrev:Kul idé! Ett förlorat byte är visserligen aldrig bra, men det bytet är redan idag rätt opraktiskt. Funderar dock på om Norrlandsgatan är tillräckligt bred för det? Tänker framförallt på sträckan mellan Lästmakargatan och Kungsgatan.
Du har en poäng, man kanske får riva Balance, Daniel har ju gått ur ägandeskapet så... Annars rör det sig om en sträcka på c:a 70 meter och med hållplats söder om passagen kan man enkelt reglera en enkelspårssträcka om det rör sig om en sträcka med en linje.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av Cyclocop »

2763 skrev:
pellle skrev:Kul idé! Ett förlorat byte är visserligen aldrig bra, men det bytet är redan idag rätt opraktiskt. Funderar dock på om Norrlandsgatan är tillräckligt bred för det? Tänker framförallt på sträckan mellan Lästmakargatan och Kungsgatan.
Du har en poäng, man kanske får riva Balance, Daniel har ju gått ur ägandeskapet så... Annars rör det sig om en sträcka på c:a 70 meter och med hållplats söder om passagen kan man enkelt reglera en enkelspårssträcka om det rör sig om en sträcka med en linje.

//T
Eller tvillingspår som i Norrköping på Drottninggatan? Det innebär ju lite strul för södergående biltrafik om den ska möta 2:an där....
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av 2763 »

Vi kan kalla det för funktionellt enkelspår. Sen kan det variera vilken sorts järnskrot man stoppar ner i backen för att lösa praktikaliteterna. Angående mötande trafik på Norrlandsgatan vill jag påminna om vad jag skrev tidigare:
2763 skrev: Förslaget förutsätter Norrlandsgatan avstängd för Biltrafik och att den trafik som skall in till klaratunneln alternativt hamgatan helt enkelt får gå annan väg.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av twr »

2763 skrev:Vi kan kalla det för funktionellt enkelspår. Sen kan det variera vilken sorts järnskrot man stoppar ner i backen för att lösa praktikaliteterna. Angående mötande trafik på Norrlandsgatan vill jag påminna om vad jag skrev tidigare:
2763 skrev: Förslaget förutsätter Norrlandsgatan avstängd för Biltrafik och att den trafik som skall in till klaratunneln alternativt hamgatan helt enkelt får gå annan väg.
//Tony
En mätning på Eniro tyder på att gatan är cirka 13 meter från fasad till fasad. Körbanan cirka 7 meter från befintlig trottoar till befintlig trottoar. Vad är minimimåttet för dubbelspår för 265 cm vagnar, om kontaktledningen kan hängas från fasaderna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av twr »

Någon som har några tankar om Slussen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av 2763 »

Riv och bygg nytt. Anpassa för att kunna köra 2+3 samt ytterligare några rödbusslinjer som spårväg och se till att få en bra ihopkoppling mot Saltsjöbanan/Tunnelbanan, Tvärbanan och Djurgårdsfärjan. Det är också viktigt att området kring slussen blir attraktivt med trevliga caféer ljus och så - helt enkelt att det blir en folkmagnet som tillser att liv och rörelse samt trygghet binder samman SoFo och Gamla Stan. (Jo jag vet att det är en bit till Folkungagatan)

/T
Med reservation för tyckfel.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av indigirka »

twr skrev:Vad är minimimåttet för dubbelspår för 265 cm vagnar, om kontaktledningen kan hängas från fasaderna?
6,85 meter ifall spårutrymmet kantas av hinder kortare än 1 meter. 7,35 meter om hindren är längre än så.

Handledning för spårvägsplanering i Skåne
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av twr »

indigirka skrev:
twr skrev:Vad är minimimåttet för dubbelspår för 265 cm vagnar, om kontaktledningen kan hängas från fasaderna?
6,85 meter ifall spårutrymmet kantas av hinder kortare än 1 meter. 7,35 meter om hindren är längre än så.

Handledning för spårvägsplanering i Skåne
Då borde det gå att få in dubbelspår på denna sträcka (Norrlandsgatan norr om Kungsgatan), möjligen med något avsmalnade trottoarer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av twr »

pellle skrev:
Kul idé! Ett förlorat byte är visserligen aldrig bra, men det bytet är redan idag rätt opraktiskt. Funderar dock på om Norrlandsgatan är tillräckligt bred för det? Tänker framförallt på sträckan mellan Lästmakargatan och Kungsgatan.
Inser nu att det är strax söder om Kungsgatan som är kritiskt, precis som det står i detta inlägg, och inte norr om som jag felaktigt trodde. Ja, här kanske det blir enkelspår. Funderar även på Renstiernas gata just norr om Folkungagatan. Är det så smalt som det ser ut på eniro? Eller är det något skumt med den flygbilden? Jag gissar på det senare.

Var har linje 2 egna körfält i dagsläget? Mellan Slussen och Norrmalmstorg? Större delen av sträckan Skanstull/Danvikstull - Odenplan borde gå att ordna egna körfält om man begränsar bilarna till ett körfält per riktning, alternativt tar bort kanstensparkering. Roslagsgatan verkar lite smalare, kanske 18 meter.

Katarinavägen är ju ganska brant. Men det borde ju inte vara något problem då det gått spårväg här förr.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av Kantorn »

Kollar man på gatuvy på Eniro så ser man att Renstiernas gata mellan Tjärhovsgatan och Folkungagatan de facto är smalare än både norr och söder om den stumpen. En bilfil åt vardera hållet och spårförslingring kanske? Eller kan biltrafiken åt endera hållet ledas om någon annanstans? Det sista tror jag knappt.
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av Anders Hanquist »

Göteborgare och Malmöbor har redan varit inne på det. Även om de säkert raljerar, så kan det ligga mycket i det. Om man föreslår något i en viss ort (I detta fall Stockholm), så bör det framgå av trådens rubrik vilken ort som avses. "Linje 2" finns det åtskilliga av. Går det att ändra i redan skriven tråd? Annars, tänk på det framöver, så slipper vi lustiga kommentarer om Mölndal och Limhamn.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning

Inlägg av AdrianLangemar »

Anders Hanquist skrev:Göteborgare och Malmöbor har redan varit inne på det. Även om de säkert raljerar, så kan det ligga mycket i det. Om man föreslår något i en viss ort (I detta fall Stockholm), så bör det framgå av trådens rubrik vilken ort som avses. "Linje 2" finns det åtskilliga av. Går det att ändra i redan skriven tråd? Annars, tänk på det framöver, så slipper vi lustiga kommentarer om Mölndal och Limhamn.
Me too-inlägg. Hälften av inläggen i denna tråd handlar om precis samma sak, och knappast någon på detta forum har egentligen haft någon som helst tveksamhet om vilken stad som gäller. Det skulle vara bättre om vi kunde diskutera spårväg på linje 2 istället.
Skriv svar