Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt? Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Självklart, det behöbvs för att sluta 4:a-ringentwr skrev:Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt? Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Fast lägg inte ut spår som blir slutkörda innan de ens hunnit användas. Däremot bör spårreservat och försvarsarbeten göras, d.v.s. broar å sånt bör byggas så att det fungerar bra att köra spårvagn i framtiden.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!
Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Jag förutsätter att twr avser det nya skrytbygget. Någon som vet?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Man erkänner ju att det kan bli tal om spårväg men det är väl tveksamt att man redan förbereder sig för det. Vore ju trevligt om man byggde bron förberedd med spår i betongen. Citat från dokumenten på http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplantwr skrev:Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!
Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).Spårväg
En framtida stadsspårväg i innerstaden kan komma att trafikera Södermalm via
Katarinavägen och Slussen med fortsättning till Skeppsbron och City.
Stadsspårvägen har möjlighet att få reserverade körfält för kollektivtrafiken i båda
körriktningar över huvudbron. Detaljplanen tar höjd för spårvägen genom att ge
utrymme för spår och hållplatser intill Katarinahissen.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?twr skrev:Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!
Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Har du kallat det för en motorväg?TKO skrev:Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?twr skrev:Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!
Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Jag menar inte att det är något fel att vara emot lösningen. Jag tycker inte den är särskilt vacker heller, om den är funktionell har jag ingen riktig uppfattning om.
Det jag syftade på var bara den rörelse som inte använde sig av sakliga argument utan ljög helt öppet (och kanske även lurade sig själva, jag vet inte).
Dagens lösning, en fyrklöverkorsning, är ju något som verkligen förknippas med motorvägar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Jag måste nog erkänna att jag mot bättre vetande använt benämningen 'motorväg' om Nya Slussen vid något tillfälle. Det ska inte upprepas!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
Våren 2020 blev det till slut, inte så stor försening.C30 skrev: ↑torsdag 03 mars 2016 19:13 Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Befintliga linje 3 är tänkt att upphöra. För linje 2 är det några hundra meter längst i söder som ersätts av 3:ans nuvarande sträckning på Södersjukhuset. Söder om Slussen motsvarar det alltså nuvarande linje 3 och norr om Slussen motsvarar det nuvarande linje 2.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 7:48Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Professionell tyckare
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Så Du menar att alla är födda efter 1967?Kantorn skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 11:30Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Kantorn skrev "majoriteten", vilket inte är samma sak som "alla".Per Lind skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 12:41Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Vad har 1967 med saken att göra? Spårvägslinje 2 lades ned 1963.Per Lind skrev: ↑torsdag 12 oktober 2023 12:41Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per