Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt? :D Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av gbd »

twr skrev:Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt? :D Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
Självklart, det behöbvs för att sluta 4:a-ringen
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

Fast lägg inte ut spår som blir slutkörda innan de ens hunnit användas. Däremot bör spårreservat och försvarsarbeten göras, d.v.s. broar å sånt bör byggas så att det fungerar bra att köra spårvagn i framtiden.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!

Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av TKO »

Jag förutsätter att twr avser det nya skrytbygget. Någon som vet?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Christian Spår »

twr skrev:Bäst att skaka liv i den här tråden innan någon tycker den är för gammal!

Med rådande åsiktskonjunktur känns väl linje 2 ganska avlägsen? Men jag antar att Slussen i alla fall konstrueras så att den kan bära spårväg?
Man erkänner ju att det kan bli tal om spårväg men det är väl tveksamt att man redan förbereder sig för det. Vore ju trevligt om man byggde bron förberedd med spår i betongen. Citat från dokumenten på http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplan
Spårväg

En framtida stadsspårväg i innerstaden kan komma att trafikera Södermalm via
Katarinavägen och Slussen med fortsättning till Skeppsbron och City.
Stadsspårvägen har möjlighet att få reserverade körfält för kollektivtrafiken i båda
körriktningar över huvudbron. Detaljplanen tar höjd för spårvägen genom att ge
utrymme för spår och hållplatser intill Katarinahissen.
Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?

Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!

Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:
Christian Spår skrev: Det är två av körfälten som brukar radas upp av förespråkare av Slussen plan B för att bevisa att nya slussen är en motorväg (vilket brukar radas upp tillsammans med hur hemskt det är att boende i nacka och värmdö inte får nog med trafikkapacitet för bilpendlande !?).
Ja, det är kultureliten och sysslolösa pensionärer som hetsar upp varandra med lögner. Det är en väg uppåt, en nedåt. Dubbelriktade och med kollektivtrafikkörfält, det råkar bli 8. Färre än vad som finns där nu. och motorväg är ju ett juridiskt begrepp, det handlar inte om utformning. Bottennappet var när de skrev att det var en motorväg "nedanför Slottet".
Undrar vilken kategori jag ska räkna mej till då...?

Fast jag tycker helt enkelt att "Nya Slussen" blir gräsligt fult!

Thomas K Ohlsson
jourhavande estet
Har du kallat det för en motorväg?

Jag menar inte att det är något fel att vara emot lösningen. Jag tycker inte den är särskilt vacker heller, om den är funktionell har jag ingen riktig uppfattning om.

Det jag syftade på var bara den rörelse som inte använde sig av sakliga argument utan ljög helt öppet (och kanske även lurade sig själva, jag vet inte).

Dagens lösning, en fyrklöverkorsning, är ju något som verkligen förknippas med motorvägar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av TKO »

Jag måste nog erkänna att jag mot bättre vetande använt benämningen 'motorväg' om Nya Slussen vid något tillfälle. Det ska inte upprepas!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av C30 »

Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
C30 skrev: torsdag 03 mars 2016 19:13 Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
Våren 2020 blev det till slut, inte så stor försening.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 10 oktober 2023 10:12 Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 11 oktober 2023 7:48
twr skrev: tisdag 10 oktober 2023 10:12 Spårväg i Stockholms innerstad finns med i flera stråk i Kollektivtrafikplan 2050, dock inte på linje 2. Men eftersom spårväg i Slussen dök upp i en annan tråd så är den här tråden ändå intressant.
Det kan vara värt att förtydliga att befintliga linje 2 är tänkt att upphöra när blå linjen börjar trafikera Sofia. Samtidigt döps linje 3 på Södermalm om till linje 2. Det är alltså befintliga linje 3 söder om Slussen som eventuella planer handlar om, d.v.s. spårväg på Renstiernas gata och Ringvägen.
Befintliga linje 3 är tänkt att upphöra. För linje 2 är det några hundra meter längst i söder som ersätts av 3:ans nuvarande sträckning på Södersjukhuset. Söder om Slussen motsvarar det alltså nuvarande linje 3 och norr om Slussen motsvarar det nuvarande linje 2.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Hechtwagen »

Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: onsdag 11 oktober 2023 11:48 Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Kantorn »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hechtwagen skrev: onsdag 11 oktober 2023 11:48 Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Per Lind »

Kantorn skrev: torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: onsdag 11 oktober 2023 15:10
Hechtwagen skrev: onsdag 11 oktober 2023 11:48 Karlaplan – Fredhäll är väl den givna sträckningen?
Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Per Lind skrev: torsdag 12 oktober 2023 12:41
Kantorn skrev: torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: onsdag 11 oktober 2023 15:10

Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Kantorn skrev "majoriteten", vilket inte är samma sak som "alla".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: torsdag 12 oktober 2023 12:41
Kantorn skrev: torsdag 12 oktober 2023 11:30
C12C3C3C12 skrev: onsdag 11 oktober 2023 15:10

Hmm har inte linje 2 gått där tidigare?
Jag misstänker att Hechtwagen är lite nostalgisk. Jag sticker ut hakan och säger att majoriteten av de som bor i Stockholm aldrig har varit med om någon spårvagnlinje med nummer, så kontinuiteten är redan bruten.
Så Du menar att alla är födda efter 1967?
-Per
Vad har 1967 med saken att göra? Spårvägslinje 2 lades ned 1963.
Skriv svar