Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning
Är det fullständigt otänkbart att göra om Biblioteksgatan till icke-gågata och dra spårvägen där?
Då slipper man några av de tvära svängar tvåan har idag men kommer ändå närmare östermalms torg och man får dessutom spårväg vid "Stureplan-svampen", som det "ska" vara
Annars är Norrlandsgatan säkert ett genomtänkt beslut. Den har fördelen att det blir en elegant rak körväg utan större kurvor hela vägen från den svaga svängen från Birger Jarlsgatan ända fram till Slussen, ungefär.
En annan fråga är om tvåans nuvarande norra ände är den mest logiska platsen?
Om vi leker med tanken att det blir spårväg till Karolinska (och vidare mot Solna), vad sägs om att slå ihop stomlinjerna 2+3 norr om Odengatan? En annan variant är att inte slå ihop dem så tidigt men göra nån slags dragning som gör att båda når Karolinska, kanske spårlägga både 59'ans nuvarande körväg från korset Norrtullsgatan/Norra stationsgatan till Karolinska, och också spårlägga nuvarande linje 3's sträcka norrut från Odengatan?
Jag tror att man bör tänka ungefär så att vid spårvägifiering så får man bygga spårväg där det är bäst att dra spårväg (framförallt med avseende på resandeunderlag men även hur det funkar att fysiskt lägga spåren) och sen får bussarna ta det som är kvar att kollektivtrafikförsörja.
Med det resonemaget skulle man kanske annars kunna tänka sig att man från Odenplan kör Upplandsgatan men sen Vanadisvägen västerut istället för österut, vidare till Vanadisplan, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska, och låter både tvåan och trean köra här? Eller kanske inte...
I mitt snack om trean ovan så förutsätter jag alltså att fyran har spårvägifierats, och att det jag kallar trean inte nödvändigtvis går nuvarande sträckning söder om Fridhemsplan.
I nuvarande slussen har ju tvåan en fin körväg norrut, men söderut är det lite omständigare söderut. Det omvända gäller för trean.
Sen kan man ju diskutera huruvida man - åtminstone under ett en övergångspriod - borde växla linje 2 och 3 söder om slussen? Om man börjar med att språvägifiera tvåan och dessutom redan har spårvägifirerat fyran så antar jag - utan att ha lokalkännedom - att det är bättre att kunna köra spårvagn mot Södersjukhuset eller kanske ännu hellre mot Gullmarsplan (på samma spår som fyran på nåt sätt lär köra på). Trean i form av buss kan ju då köra till söderhallen. Å tredje sidan finns det kanske en poäng i att nå söderhallen. Å fjärde sidan så är det inget som hindrar att man under rätt lång tid har ett linjenät som inte ser ut som dagens, med t.ex. både 2+3 spårvägifierade söder om slussen och norr om Odengatan men ändå inte har spår treans väg Fridhemsplan-Slussen. Eventuellt får man låta vissa linjer bara gå delsträckor, t.ex. 3 Norrmalms Torg - Slussen - Sofia - Gullmarsplan, medan buss-trean kan köra via Mariatorget till Södersjukhuset, eller nåt annat förträffligt?
Vad gäller vilken stad tråden gäller så borde det framgått med all önskvärd tydlighet i slutet på startinlägget
Då slipper man några av de tvära svängar tvåan har idag men kommer ändå närmare östermalms torg och man får dessutom spårväg vid "Stureplan-svampen", som det "ska" vara
Annars är Norrlandsgatan säkert ett genomtänkt beslut. Den har fördelen att det blir en elegant rak körväg utan större kurvor hela vägen från den svaga svängen från Birger Jarlsgatan ända fram till Slussen, ungefär.
En annan fråga är om tvåans nuvarande norra ände är den mest logiska platsen?
Om vi leker med tanken att det blir spårväg till Karolinska (och vidare mot Solna), vad sägs om att slå ihop stomlinjerna 2+3 norr om Odengatan? En annan variant är att inte slå ihop dem så tidigt men göra nån slags dragning som gör att båda når Karolinska, kanske spårlägga både 59'ans nuvarande körväg från korset Norrtullsgatan/Norra stationsgatan till Karolinska, och också spårlägga nuvarande linje 3's sträcka norrut från Odengatan?
Jag tror att man bör tänka ungefär så att vid spårvägifiering så får man bygga spårväg där det är bäst att dra spårväg (framförallt med avseende på resandeunderlag men även hur det funkar att fysiskt lägga spåren) och sen får bussarna ta det som är kvar att kollektivtrafikförsörja.
Med det resonemaget skulle man kanske annars kunna tänka sig att man från Odenplan kör Upplandsgatan men sen Vanadisvägen västerut istället för österut, vidare till Vanadisplan, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska, och låter både tvåan och trean köra här? Eller kanske inte...
I mitt snack om trean ovan så förutsätter jag alltså att fyran har spårvägifierats, och att det jag kallar trean inte nödvändigtvis går nuvarande sträckning söder om Fridhemsplan.
I nuvarande slussen har ju tvåan en fin körväg norrut, men söderut är det lite omständigare söderut. Det omvända gäller för trean.
Sen kan man ju diskutera huruvida man - åtminstone under ett en övergångspriod - borde växla linje 2 och 3 söder om slussen? Om man börjar med att språvägifiera tvåan och dessutom redan har spårvägifirerat fyran så antar jag - utan att ha lokalkännedom - att det är bättre att kunna köra spårvagn mot Södersjukhuset eller kanske ännu hellre mot Gullmarsplan (på samma spår som fyran på nåt sätt lär köra på). Trean i form av buss kan ju då köra till söderhallen. Å tredje sidan finns det kanske en poäng i att nå söderhallen. Å fjärde sidan så är det inget som hindrar att man under rätt lång tid har ett linjenät som inte ser ut som dagens, med t.ex. både 2+3 spårvägifierade söder om slussen och norr om Odengatan men ändå inte har spår treans väg Fridhemsplan-Slussen. Eventuellt får man låta vissa linjer bara gå delsträckor, t.ex. 3 Norrmalms Torg - Slussen - Sofia - Gullmarsplan, medan buss-trean kan köra via Mariatorget till Södersjukhuset, eller nåt annat förträffligt?
Vad gäller vilken stad tråden gäller så borde det framgått med all önskvärd tydlighet i slutet på startinlägget
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Det stämmer bra, det. Kan man lösa det med signaler? Detta korta gatuparti töms helt på bilar när en spårvagn kommer. Bilarna får vänta på anslutande gator.Kantorn skrev:Kollar man på gatuvy på Eniro så ser man att Renstiernas gata mellan Tjärhovsgatan och Folkungagatan de facto är smalare än både norr och söder om den stumpen. En bilfil åt vardera hållet och spårförslingring kanske? Eller kan biltrafiken åt endera hållet ledas om någon annanstans? Det sista tror jag knappt.
Håller med om att man inte bör låsa sig vid nuvarande busslinjenät. Vad gäller Vanadisvägen – Gävlegatan kan Vanadisplan-rondellen vara ett problem, motsvarande Karlaplan. Ett mer svårlöst problem är att det ena av Tors torn kommer att hindra en bra anslutning från Gävlegatan mot Solnabron. Spårvägen har tyvärr inte varit med från början i planeringen av Hagastaden.M_M skrev:
En annan fråga är om tvåans nuvarande norra ände är den mest logiska platsen?
Om vi leker med tanken att det blir spårväg till Karolinska (och vidare mot Solna), vad sägs om att slå ihop stomlinjerna 2+3 norr om Odengatan? En annan variant är att inte slå ihop dem så tidigt men göra nån slags dragning som gör att båda når Karolinska, kanske spårlägga både 59'ans nuvarande körväg från korset Norrtullsgatan/Norra stationsgatan till Karolinska, och också spårlägga nuvarande linje 3's sträcka norrut från Odengatan?
Jag tror att man bör tänka ungefär så att vid spårvägifiering så får man bygga spårväg där det är bäst att dra spårväg (framförallt med avseende på resandeunderlag men även hur det funkar att fysiskt lägga spåren) och sen får bussarna ta det som är kvar att kollektivtrafikförsörja.
Med det resonemaget skulle man kanske annars kunna tänka sig att man från Odenplan kör Upplandsgatan men sen Vanadisvägen västerut istället för österut, vidare till Vanadisplan, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska, och låter både tvåan och trean köra här? Eller kanske inte...
Håller med om att ”linje 2” gärna kan gå mot Skanstull och vidare antingen mot Gullmarsplan eller Södersjukhuset. Spårväg via Folkungagatan mot Tvärbanan är också en möjlighet. Nuvarande linje 2:s svängar mot Barnängen-området är nog mindre aktuella.M_M skrev:I mitt snack om trean ovan så förutsätter jag alltså att fyran har spårvägifierats, och att det jag kallar trean inte nödvändigtvis går nuvarande sträckning söder om Fridhemsplan.
I nuvarande slussen har ju tvåan en fin körväg norrut, men söderut är det lite omständigare söderut. Det omvända gäller för trean.
Sen kan man ju diskutera huruvida man - åtminstone under ett en övergångspriod - borde växla linje 2 och 3 söder om slussen? Om man börjar med att språvägifiera tvåan och dessutom redan har spårvägifirerat fyran så antar jag - utan att ha lokalkännedom - att det är bättre att kunna köra spårvagn mot Södersjukhuset eller kanske ännu hellre mot Gullmarsplan (på samma spår som fyran på nåt sätt lär köra på). Trean i form av buss kan ju då köra till söderhallen. Å tredje sidan finns det kanske en poäng i att nå söderhallen. Å fjärde sidan så är det inget som hindrar att man under rätt lång tid har ett linjenät som inte ser ut som dagens, med t.ex. både 2+3 spårvägifierade söder om slussen och norr om Odengatan men ändå inte har spår treans väg Fridhemsplan-Slussen. Eventuellt får man låta vissa linjer bara gå delsträckor, t.ex. 3 Norrmalms Torg - Slussen - Sofia - Gullmarsplan, medan buss-trean kan köra via Mariatorget till Södersjukhuset, eller nåt annat förträffligt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 - trafikutformning
I framtiden när dessa planer eventuellt påbörjas kommer ju Citybanan att vara klar, med en uppgång Dalagatan/Vanadisvägen. Oavsett tunnelbana till Karolinska kan det ändå vara praktiskt att Odenplans norra uppgång har bra kollektivtrafikförsörjning, typ liknande det du beskriver.M_M skrev:Är det fullständigt otänkbart att göra om Biblioteksgatan till icke-gågata och dra spårvägen där?
Då slipper man några av de tvära svängar tvåan har idag men kommer ändå närmare östermalms torg och man får dessutom spårväg vid "Stureplan-svampen", som det "ska" vara
Annars är Norrlandsgatan säkert ett genomtänkt beslut. Den har fördelen att det blir en elegant rak körväg utan större kurvor hela vägen från den svaga svängen från Birger Jarlsgatan ända fram till Slussen, ungefär.
En annan fråga är om tvåans nuvarande norra ände är den mest logiska platsen?
Om vi leker med tanken att det blir spårväg till Karolinska (och vidare mot Solna), vad sägs om att slå ihop stomlinjerna 2+3 norr om Odengatan? En annan variant är att inte slå ihop dem så tidigt men göra nån slags dragning som gör att båda når Karolinska, kanske spårlägga både 59'ans nuvarande körväg från korset Norrtullsgatan/Norra stationsgatan till Karolinska, och också spårlägga nuvarande linje 3's sträcka norrut från Odengatan?
Jag tror att man bör tänka ungefär så att vid spårvägifiering så får man bygga spårväg där det är bäst att dra spårväg (framförallt med avseende på resandeunderlag men även hur det funkar att fysiskt lägga spåren) och sen får bussarna ta det som är kvar att kollektivtrafikförsörja.
Med det resonemaget skulle man kanske annars kunna tänka sig att man från Odenplan kör Upplandsgatan men sen Vanadisvägen västerut istället för österut, vidare till Vanadisplan, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska, och låter både tvåan och trean köra här? Eller kanske inte...
I mitt snack om trean ovan så förutsätter jag alltså att fyran har spårvägifierats, och att det jag kallar trean inte nödvändigtvis går nuvarande sträckning söder om Fridhemsplan.
I nuvarande slussen har ju tvåan en fin körväg norrut, men söderut är det lite omständigare söderut. Det omvända gäller för trean.
Sen kan man ju diskutera huruvida man - åtminstone under ett en övergångspriod - borde växla linje 2 och 3 söder om slussen? Om man börjar med att språvägifiera tvåan och dessutom redan har spårvägifirerat fyran så antar jag - utan att ha lokalkännedom - att det är bättre att kunna köra spårvagn mot Södersjukhuset eller kanske ännu hellre mot Gullmarsplan (på samma spår som fyran på nåt sätt lär köra på). Trean i form av buss kan ju då köra till söderhallen. Å tredje sidan finns det kanske en poäng i att nå söderhallen. Å fjärde sidan så är det inget som hindrar att man under rätt lång tid har ett linjenät som inte ser ut som dagens, med t.ex. både 2+3 spårvägifierade söder om slussen och norr om Odengatan men ändå inte har spår treans väg Fridhemsplan-Slussen. Eventuellt får man låta vissa linjer bara gå delsträckor, t.ex. 3 Norrmalms Torg - Slussen - Sofia - Gullmarsplan, medan buss-trean kan köra via Mariatorget till Södersjukhuset, eller nåt annat förträffligt?
Vad gäller vilken stad tråden gäller så borde det framgått med all önskvärd tydlighet i slutet på startinlägget
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Vilka kurvradier krävs för en "grand union"? Kan man/bör man bygga en sådan i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan/Norrlandsgatan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Om jag har fattat rätt så är det väl mer en fråga om att få plats med växlarna före korsningen. Detta sägs vara anledningen till att Göteborg inte har en Grand Union mellan Södra Hamngatan och Östra Hamngatan.twr skrev:Vilka kurvradier krävs för en "grand union"? Kan man/bör man bygga en sådan i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan/Norrlandsgatan?
(Jag brukar för övrigt argumentera för att ifall man verkligen skulle vilja ha en möjlighet att köra Centralen-Brunnsparken-Centralen så skulle man kunna lägga in en motväxel tidigare på Norra Hamngatan och ansluta den via spårförslingring in på Östra Hamngatan och vidare till medväxel på Södra Hamngatan. Det är väl den mest användbara körvägen för en Grand Union. Att köra från Hisingen till Hisingen kan ju då göras via hållplats Nordstan. Redan idag kan man vända Hisingen-Nordstan-"runt Eggers"-Nordstan-Hisingen).
D.v.s. tumregeln är antagligen att ifall man över huvud taget kan få in en svängande spårväg på den snävaste kurvan, och inte har andra växlar alltför nära korsningen, så kan man bygga en Grand Union.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Anta att linje 2 blir spårväg åtminstone mellan Odenplan och Folkungagatan. Anta även att linje 4 byggs ut till spårväg. Var bör linje 2 fortsätta och vända i söder? Några alternativ:
Via Folkungagatan mot Hammarby sjöstad.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Gullmarsplan.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södersjukhuset, med vändslinga upp vid sjukhuset.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södra station och eventuellt vidare.
Själv röstar jag på att dra den, via Södra station, fram till Zinkensdamm där man kan fixa vändspår med tidsreglering vid tunnelbanenedgången norr om Hornsgatan.
Via Folkungagatan mot Hammarby sjöstad.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Gullmarsplan.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södersjukhuset, med vändslinga upp vid sjukhuset.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södra station och eventuellt vidare.
Själv röstar jag på att dra den, via Södra station, fram till Zinkensdamm där man kan fixa vändspår med tidsreglering vid tunnelbanenedgången norr om Hornsgatan.
Senast redigerad av twr den fredag 01 juli 2011 7:21, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Södersjukhuset eller inte beror ju på om man tycker det är värt att bygga nån slags rulltrappa/transportband/hiss-lösning till/från Ringvägen...
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Vilket diskuteras i den här tråden: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=32724M_M skrev:Södersjukhuset eller inte beror ju på om man tycker det är värt att bygga nån slags rulltrappa/transportband/hiss-lösning till/från Ringvägen...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Frågan känns något felaktigt formulerad. Att bygga en spårvägssträckning "bara för att 2:an måste gå nånstans" känns inte helt rätt. Det skulle kunna vara så att ingen av dessa sträckor motiverar spårväg och att spårvagnarna därför får vända vid Slussen, men det kan lika gärna vara så att två eller flera av dessa sträckor motiverar spårväg och att två eller flera grenar därför bör byggas.twr skrev:Anta att linje 2 blir spårväg åtminstone mellan Odenplan och Folkungagatan. Anta även att linje 4 byggs ut till spårväg. Var bör linje 2 fortsätta och vända i söder? Några alternativ:
Via Folkungagatan mot Hammarby sjöstad.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Gullmarsplan.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södersjukhuset, med vändslinga upp vid sjukhuset.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södra station och eventuellt vidare.
Själv röstar jag på att dra den, via Södra station, fram till Zinkensdamm där man kan fixa vändspår med tidsreglering vid tunnelbanenedgången norr om Hornsgatan.
Den förlängningsmöjlighet som idag har störst resandeunderlag är till Hammarby sjöstad. Det skulle även ge stor avlastning av Gröna linjen. En spårväg dit via Folkungagatan skulle dock vara en omväg. Bättre är då att lägga ut ett spår på Stadsgården (så att det blir dubbelspår). Det skulle nog kunna göras redan nu om man accepterar en provisorisk något avlägsen hållplats vid Slussen. Det bästa vore förstås om man kunde fortsätta upp på Skeppsbron när Slussens ombyggnad är klar, men det är inget krav eftersom de flesta byter till tunnelbanan.
På andra plats kommer nog 2:ans nuvarande sträckning. Det är ett av innerstans största områden utan spårtrafik. Att dra spår från Slussen till Skanstull verkar mindre intressant eftersom denna sträckning till stor del täcks av tunnelbanan. Å andra sidan håller ju denna tunnelbanesträckning på att bli överbelastad. På sträckan till Södra station täcker nog 4:an resandebehovet, så 2:an bör i så fall vända vid Södersjukhuset.
Om förslaget att förlänga Blå linjen via östra Södermalm och Hammarby sjöstad blir verklighet kommer mina två första förslag att få för lågt resandeunderlag, så då blir det enda alternativet att förlänga spårvägen via Skanstull (om den inte ska vända vid Slussen).
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Ja, det kan jag väl hålla med om!AdrianLangemar skrev:Frågan känns något felaktigt formulerad. Att bygga en spårvägssträckning "bara för att 2:an måste gå nånstans" känns inte helt rätt. Det skulle kunna vara så att ingen av dessa sträckor motiverar spårväg och att spårvagnarna därför får vända vid Slussen, men det kan lika gärna vara så att två eller flera av dessa sträckor motiverar spårväg och att två eller flera grenar därför bör byggas.twr skrev:Anta att linje 2 blir spårväg åtminstone mellan Odenplan och Folkungagatan. Anta även att linje 4 byggs ut till spårväg. Var bör linje 2 fortsätta och vända i söder? Några alternativ:
Via Folkungagatan mot Hammarby sjöstad.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Gullmarsplan.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södersjukhuset, med vändslinga upp vid sjukhuset.
Via Renstiernas gata och Ringvägen till Södra station och eventuellt vidare.
Själv röstar jag på att dra den, via Södra station, fram till Zinkensdamm där man kan fixa vändspår med tidsreglering vid tunnelbanenedgången norr om Hornsgatan.
En sträckning mot Skanstull eller Södra station har förstås inte funktionen att förbinda Slussen med dessa punkter, inte heller i första hand att avlasta tunnelbanan. Snarare: Om det byggs spårväg vis östra Söder är funktionen att ge invånarna här en förbindelse mot Skanstull med bland annat Ringens köpcentrum, och möjlighet till byte till Gröna linjen och stombuss 4. En fortsättning mot Södra station ger invånarna på östra Söder en snabb förbindelse till en pendeltågsstation. Och en en möjlig fortsättning till Zinkensdamm ger byten mot Röda linjen. En förlängd 2:a i denna form övertar funktionen hos den södra delen av stombuss 3, och i någon mån buss 74.AdrianLangemar skrev:Den förlängningsmöjlighet som idag har störst resandeunderlag är till Hammarby sjöstad. Det skulle även ge stor avlastning av Gröna linjen. En spårväg dit via Folkungagatan skulle dock vara en omväg. Bättre är då att lägga ut ett spår på Stadsgården (så att det blir dubbelspår). Det skulle nog kunna göras redan nu om man accepterar en provisorisk något avlägsen hållplats vid Slussen. Det bästa vore förstås om man kunde fortsätta upp på Skeppsbron när Slussens ombyggnad är klar, men det är inget krav eftersom de flesta byter till tunnelbanan.
På andra plats kommer nog 2:ans nuvarande sträckning. Det är ett av innerstans största områden utan spårtrafik. Att dra spår från Slussen till Skanstull verkar mindre intressant eftersom denna sträckning till stor del täcks av tunnelbanan. Å andra sidan håller ju denna tunnelbanesträckning på att bli överbelastad. På sträckan till Södra station täcker nog 4:an resandebehovet, så 2:an bör i så fall vända vid Södersjukhuset.
Om förslaget att förlänga Blå linjen via östra Södermalm och Hammarby sjöstad blir verklighet kommer mina två första förslag att få för lågt resandeunderlag, så då blir det enda alternativet att förlänga spårvägen via Skanstull (om den inte ska vända vid Slussen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
För att förtydliga, menar du södra (vid Tvärbanan) eller norra sjöstaden (på Södermalm)?AdrianLangemar skrev:Den förlängningsmöjlighet som idag har störst resandeunderlag är till Hammarby sjöstad. Det skulle även ge stor avlastning av Gröna linjen. En spårväg dit via Folkungagatan skulle dock vara en omväg. Bättre är då att lägga ut ett spår på Stadsgården (så att det blir dubbelspår). Det skulle nog kunna göras redan nu om man accepterar en provisorisk något avlägsen hållplats vid Slussen. Det bästa vore förstås om man kunde fortsätta upp på Skeppsbron när Slussens ombyggnad är klar, men det är inget krav eftersom de flesta byter till tunnelbanan.
Om det är södra och anslutning till Tvärbanan så är det ju i princip Saltsjöbanedubbelspår vi är inne på.
Om det är norra sjöstaden så är väl Renstiernas Gata förträfflig?
Fördelen med att "ta" treans nuvarande sträcka är att man kan samnyttja spår med fyran (som rimligtvis byggs om till spårväg före tvåan/trena).AdrianLangemar skrev:På andra plats kommer nog 2:ans nuvarande sträckning. Det är ett av innerstans största områden utan spårtrafik.
Det är just belastningen här som väl är ett rätt stort problem. Skulle det över huvud taget vara rimligt/möjligt att dra spårväg från Ringvägen 109-111 via Älvsborgsgatan, Tjurbergsgatan, Västgötagatan, Skaraborgsgatan o.s.v. till Slussen? Eller för den delen skuffa undan biltrafik och dra spårväg i Götgatan sånär som på den svåra höjdskillnaden närmast Slussen? Antagligen svårt att få till bra...AdrianLangemar skrev:Att dra spår från Slussen till Skanstull verkar mindre intressant eftersom denna sträckning till stor del täcks av tunnelbanan. Å andra sidan håller ju denna tunnelbanesträckning på att bli överbelastad.
Det beror kanske på vilken turtäthet man har också?AdrianLangemar skrev:På sträckan till Södra station täcker nog 4:an resandebehovet, så 2:an bör i så fall vända vid Södersjukhuset.
Om fyran dras till Gullmarsplan så finns ju möjligheten att dra även tvåan till Gullmarsplan. (Ja, sen finns ju möjligheten att köra fler logiska linjer på ett fysiskt linjenät förstås).
Bra poäng! Men var på östra Södermalm kan man tänka sig en eventuell station på blåa linjen?AdrianLangemar skrev:Om förslaget att förlänga Blå linjen via östra Södermalm och Hammarby sjöstad blir verklighet kommer mina två första förslag att få för lågt resandeunderlag, så då blir det enda alternativet att förlänga spårvägen via Skanstull (om den inte ska vända vid Slussen).
Jag tycker det verkar lite dumt att bygga en "bostadsområde-station" så centralt på tunnelbanan, det blir väl en inte försumbar körtidsförlängning till Nacka. Å andra sidan så är det väl nästan givet att göra en avgrening på blåa banan så att den tar en av gröna banans grenar, så belastningen Gullmarsplan-Slussen lär i alla fall sjunka förhoppningsvis.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
M_M skrev:Fördelen med att "ta" treans nuvarande sträcka är att man kan samnyttja spår med fyran (som rimligtvis byggs om till spårväg före tvåan/trena).AdrianLangemar skrev:På andra plats kommer nog 2:ans nuvarande sträckning. Det är ett av innerstans största områden utan spårtrafik.
Exakt! 2:an åtminstone till Södra station röstar jag på (som sagt).M_M skrev:Det beror kanske på vilken turtäthet man har också?AdrianLangemar skrev:På sträckan till Södra station täcker nog 4:an resandebehovet, så 2:an bör i så fall vända vid Södersjukhuset.
Det kanske är en bra idé, men jag tvivlar på att det planeras för att "flytta över" en av Gröna linjens grenar.M_M skrev:Bra poäng! Men var på östra Södermalm kan man tänka sig en eventuell station på blåa linjen?AdrianLangemar skrev:Om förslaget att förlänga Blå linjen via östra Södermalm och Hammarby sjöstad blir verklighet kommer mina två första förslag att få för lågt resandeunderlag, så då blir det enda alternativet att förlänga spårvägen via Skanstull (om den inte ska vända vid Slussen).
Jag tycker det verkar lite dumt att bygga en "bostadsområde-station" så centralt på tunnelbanan, det blir väl en inte försumbar körtidsförlängning till Nacka. Å andra sidan så är det väl nästan givet att göra en avgrening på blåa banan så att den tar en av gröna banans grenar, så belastningen Gullmarsplan-Slussen lär i alla fall sjunka förhoppningsvis.
Visst stämmer det du säger om restider, men frågan är om det är realistiskt att bygga en tunnel rakt under Söder utan att "passa på" att bygga en station. För det är som sagt den största delen av innerstaden utan tunnelbana. Stationen kunde väl ligga någonstans i trakten av Nytorget, och helst med en uppgång i direkt anslutning till en buss- eller framtida spårvagnshållplats på Renstiernas gata, för byte till linje 2/3.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Det här har jag tjatat om i annan tråd, men en sammanfattning eller nåt:twr skrev:Det kanske är en bra idé, men jag tvivlar på att det planeras för att "flytta över" en av Gröna linjens grenar.M_M skrev:Bra poäng! Men var på östra Södermalm kan man tänka sig en eventuell station på blåa linjen?AdrianLangemar skrev:Om förslaget att förlänga Blå linjen via östra Södermalm och Hammarby sjöstad blir verklighet kommer mina två första förslag att få för lågt resandeunderlag, så då blir det enda alternativet att förlänga spårvägen via Skanstull (om den inte ska vända vid Slussen).
Jag tycker det verkar lite dumt att bygga en "bostadsområde-station" så centralt på tunnelbanan, det blir väl en inte försumbar körtidsförlängning till Nacka. Å andra sidan så är det väl nästan givet att göra en avgrening på blåa banan så att den tar en av gröna banans grenar, så belastningen Gullmarsplan-Slussen lär i alla fall sjunka förhoppningsvis.
Visst stämmer det du säger om restider, men frågan är om det är realistiskt att bygga en tunnel rakt under Söder utan att "passa på" att bygga en station. För det är som sagt den största delen av innerstaden utan tunnelbana. Stationen kunde väl ligga någonstans i trakten av Nytorget, och helst med en uppgång i direkt anslutning till en buss- eller framtida spårvagnshållplats på Renstiernas gata, för byte till linje 2/3.
Jag är alltså inne på idén att dra blåa tunnelbanan direkt till Nacka, med en gren som "tar" Skarpnäckgrenen, och då dra om tunnelbanan från norra änden av Kärrtorp så att den går rakt norrut och korsar gamla sträckan i 90 graders vinkel genom grönytan vid Hammarbyhöjden. Gamla tunnelbanan byggs om så att den dels fortfarande fungerar för tunneltåg för vagntransporter (om inte något större hinder sätter stopp för detta), men i första hand så byggs den om för spårväg, med byte till blåa banan både vid Kärrtorp och Hammarbyhöjden. Björkhagen är då lite av en förlorare eftersom de får spårväg istället för tunnelbana men samtidigt kan man kosta på t.ex. ett stopp vid Halmstadsvägen och ett vid Karlskronavägen så blir det lite kortare gångväg för många resenärer. Vid skärmarbrink så följer man Palandersgatan och Hammarbybacken och ansluter sedan på Tvärbanan på lämpligt vis, och/eller så gör man någon fiffigare anslutning till vilken lösning man nu väljer för att dra spårvägsspår Skanstull-Gullmarsplan.
Tunnelbanans gren kan ligga nånstans vid Sicklatrakten, och kanske ha en station med byte både till Tvärbanan och Saltsjöbanan. Fast det här har som sagt tjatats om förr.
I stenåldersplaner, framtagna långt före Tvärbanan kom till, så var väl planen att "ta" Hagsätragrenen och då ha byte till gröna banan vid Skärmarbrink. Utan någon tvärbana eller andra vettiga spårvägsförbindelser så är det nog bäst, men med bra moderna spårvagnar för tvärförbindelser så röstar jag på att "ta" Skarpnäckgrejen eftersom det ger kortast resväg till T-Centralen för samtliga inblandade så att säga...
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Jo, jag känner till de gamla planerna om att ”flytta över” Hagsätragrenen. Och både detta och dina förslag kan mycket väl vara en bra idé. Jag menade bara att jag tvivlar på att det är i de banorna som de nuvarande planerna för tunnelbana till Nacka går.M_M skrev: Det här har jag tjatat om i annan tråd, men en sammanfattning eller nåt:
Jag är alltså inne på idén att dra blåa tunnelbanan direkt till Nacka, med en gren som "tar" Skarpnäckgrenen, och då dra om tunnelbanan från norra änden av Kärrtorp så att den går rakt norrut och korsar gamla sträckan i 90 graders vinkel genom grönytan vid Hammarbyhöjden. Gamla tunnelbanan byggs om så att den dels fortfarande fungerar för tunneltåg för vagntransporter (om inte något större hinder sätter stopp för detta), men i första hand så byggs den om för spårväg, med byte till blåa banan både vid Kärrtorp och Hammarbyhöjden. Björkhagen är då lite av en förlorare eftersom de får spårväg istället för tunnelbana men samtidigt kan man kosta på t.ex. ett stopp vid Halmstadsvägen och ett vid Karlskronavägen så blir det lite kortare gångväg för många resenärer. Vid skärmarbrink så följer man Palandersgatan och Hammarbybacken och ansluter sedan på Tvärbanan på lämpligt vis, och/eller så gör man någon fiffigare anslutning till vilken lösning man nu väljer för att dra spårvägsspår Skanstull-Gullmarsplan.
Tunnelbanans gren kan ligga nånstans vid Sicklatrakten, och kanske ha en station med byte både till Tvärbanan och Saltsjöbanan. Fast det här har som sagt tjatats om förr.
I stenåldersplaner, framtagna långt före Tvärbanan kom till, så var väl planen att "ta" Hagsätragrenen och då ha byte till gröna banan vid Skärmarbrink. Utan någon tvärbana eller andra vettiga spårvägsförbindelser så är det nog bäst, men med bra moderna spårvagnar för tvärförbindelser så röstar jag på att "ta" Skarpnäckgrejen eftersom det ger kortast resväg till T-Centralen för samtliga inblandade så att säga...
Men glöm inte nivåskillnaderna. Hammarbyhöjden ligger mycket högre än Hammarby sjöstad, så jag tror att din föreslagna bana i så fall borde gå i tunnel ändå från Kärrtorp.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Sant! Men nog vore det ytterst korkat om man inte förbereder för en gren söderut?twr skrev:Jo, jag känner till de gamla planerna om att ”flytta över” Hagsätragrenen. Och både detta och dina förslag kan mycket väl vara en bra idé. Jag menade bara att jag tvivlar på att det är i de banorna som de nuvarande planerna för tunnelbana till Nacka går.
Om man dessutom lyckas odla idén att köra pendeltåg via Gullmarsplan, i tunnel genom Södermalm och vidare norrut och ihop med Nynäsvägen söderut, så kanske gröna banan inte behöver mer kapacité på mycket länge?
Sant! Då blir man tvungen att räkna på om det lönar sig att bygga en station vid Hammarbyhöjden (som ändå skulle få snabbspårväg mot Gullmarsplan). Å tredje sidan så är det zillioner år till nåt sånt händer...twr skrev:Men glöm inte nivåskillnaderna. Hammarbyhöjden ligger mycket högre än Hammarby sjöstad, så jag tror att din föreslagna bana i så fall borde gå i tunnel ändå från Kärrtorp.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Ja, det vore väl en bra idé med så kallade "försvarsarbeten". Det är väl det minsta man kan begära?M_M skrev:Sant! Men nog vore det ytterst korkat om man inte förbereder för en gren söderut?twr skrev:Jo, jag känner till de gamla planerna om att ”flytta över” Hagsätragrenen. Och både detta och dina förslag kan mycket väl vara en bra idé. Jag menade bara att jag tvivlar på att det är i de banorna som de nuvarande planerna för tunnelbana till Nacka går.
Vad ska hända med järnvägen mellan Farsta och Älvsjö? (Det här kanske vi får ta i en annan tråd någon gång... )M_M skrev:Om man dessutom lyckas odla idén att köra pendeltåg via Gullmarsplan, i tunnel genom Södermalm och vidare norrut och ihop med Nynäsvägen söderut, så kanske gröna banan inte behöver mer kapacité på mycket länge?
Om det bara är zillioner år kvar är det hög tid att inleda den formella planprocessen!M_M skrev:Sant! Då blir man tvungen att räkna på om det lönar sig att bygga en station vid Hammarbyhöjden (som ändå skulle få snabbspårväg mot Gullmarsplan). Å tredje sidan så är det zillioner år till nåt sånt händer...twr skrev:Men glöm inte nivåskillnaderna. Hammarbyhöjden ligger mycket högre än Hammarby sjöstad, så jag tror att din föreslagna bana i så fall borde gå i tunnel ändå från Kärrtorp.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Iofs beror det som allt annat på kostnader...twr skrev:Ja, det vore väl en bra idé med så kallade "försvarsarbeten". Det är väl det minsta man kan begära?M_M skrev:Sant! Men nog vore det ytterst korkat om man inte förbereder för en gren söderut?twr skrev:Jo, jag känner till de gamla planerna om att ”flytta över” Hagsätragrenen. Och både detta och dina förslag kan mycket väl vara en bra idé. Jag menade bara att jag tvivlar på att det är i de banorna som de nuvarande planerna för tunnelbana till Nacka går.
Bra fråga!twr skrev:Vad ska hända med järnvägen mellan Farsta och Älvsjö? (Det här kanske vi får ta i en annan tråd någon gång...M_M skrev:Om man dessutom lyckas odla idén att köra pendeltåg via Gullmarsplan, i tunnel genom Södermalm och vidare norrut och ihop med Nynäsvägen söderut, så kanske gröna banan inte behöver mer kapacité på mycket länge?
En variant är att ha kvar den som järnväg och ha en triangel vid "strax söder om Älvsjö" och en triangel där nya spåren i Nynäsvägen ansluter, och dels kunna fritt välja hur tågen på Nynäs- och Södertäljegrenarna kör, och dels kunna köra en slags "förortsring" Stockholm-Ävlsjö-Farsta-Gullmarsplan-Stockholm.
Det finns nog femtioelva andra varianter också av vad man kan göra för vettigt av den. Det är dock inget måste att hitta ett användningsområde för den för att dra en järnväg i Nynäsvägen...
Vi kör igång imorrntwr skrev:Om det bara är zillioner år kvar är det hög tid att inleda den formella planprocessen!M_M skrev:Sant! Då blir man tvungen att räkna på om det lönar sig att bygga en station vid Hammarbyhöjden (som ändå skulle få snabbspårväg mot Gullmarsplan). Å tredje sidan så är det zillioner år till nåt sånt händer...twr skrev:Men glöm inte nivåskillnaderna. Hammarbyhöjden ligger mycket högre än Hammarby sjöstad, så jag tror att din föreslagna bana i så fall borde gå i tunnel ändå från Kärrtorp.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Kör spårvagnar där och bygg hållplatser vid Gamla Huddingevägen, Hagsätra/Örby, Högdalen, Fagersjö (ev två hållplatser) och Farsta gård. Sen kan den fortsätta till Farsta centrum, dit Farsta strands pendeltågsstation flyttas. Vid Högdalen kan man göra en avstickare från nuvarande spår för att nå Högdalens centrum.twr skrev:Vad ska hända med järnvägen mellan Farsta och Älvsjö?
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
http://www.dn.se/sthlm/sex-sparvagslinj ... a-bussarna
http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg
2:an föreslås ta över från nuvarande 3:an, och fortsätta mot Södersjukhuset. Men, som tidigare har frågats, måste den verkligen upp på berget? Kan man inte sköta detta med rulltrappor eller annat?
Vill inte invånarna på östra Söder ha spårväg till pendeltågen vid Södra station (Rosenlundsgatan).
I norr utgörs 2:an av Karolinskaspårvägen, och fortsätter till Solna centrum. Kan man tänka sig en fortsättning till Sundbyberg?
http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg
2:an föreslås ta över från nuvarande 3:an, och fortsätta mot Södersjukhuset. Men, som tidigare har frågats, måste den verkligen upp på berget? Kan man inte sköta detta med rulltrappor eller annat?
Vill inte invånarna på östra Söder ha spårväg till pendeltågen vid Södra station (Rosenlundsgatan).
I norr utgörs 2:an av Karolinskaspårvägen, och fortsätter till Solna centrum. Kan man tänka sig en fortsättning till Sundbyberg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 2 i Stockholm - trafikutformning
Hur är det med Nya Slussen? Vore det inte kul att lägga ut spåren direkt? Och bron till Gamla stan som vissa vill gör smalare. Det känns viktigt att det blir kollektivtrafikkörfält där, för bussarna, och i framtiden kanske spårvagn också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.