Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det bör absolut inte vara fler hållplatser än idag, kanske något förre. Det är rätt trångt vid Högalidsgatan. Det är också rätt många hållplatser på Hornsgatan. För övrigt är vissa hållplatsers utformning och läge rätt tveksamma även för dagens busslinje.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
http://www.dn.se/sthlm/sex-sparvagslinj ... a-bussarna
http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg
4:an föreslås gå till Loudden, vilket väl känns vettigt?
Förlängningen söder om Gullmarsplan är mer osäker, och har tidigare diskuterats i tråden "Spårvägsknuten Gullmarsplan".
http://www.dn.se/Images/2011/08/24/Sparvag-1000.jpg
4:an föreslås gå till Loudden, vilket väl känns vettigt?
Förlängningen söder om Gullmarsplan är mer osäker, och har tidigare diskuterats i tråden "Spårvägsknuten Gullmarsplan".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Skulle man göra detta i verkligheten blir det en kamp om decimetrarnaInge skrev:Jag funderar på vilka gator som skulle behövas respektive återöppnas om man anser att fyran skall reserveras egna körfält. Låt oss börja med Södermalm.
Ringvägen: Gatan har plats för fem körfält mellan alléerna. Att fälla de gamla lindarna får anses uteslutet. Biltrafiken kalar sig inte med ett körfält i vardera riktning om inte gatan avlastas.
En viss lättnad har skett genom att Magnus Ladulåsgatan återöppnats. Framförallt kan trafik från Skanstullsbron (som har vänstersvägnsförbud allt sedan stombussinförandet, numera ta den vägen). Men gatan ligger relativt långt norrut och avlaster lika mycket Hornsgatan. Mycket av trafiken skall också till målpunkter längre söderut.
Hur är det med Hallandsgatan? Måhända skulle man offra bussfilerna där (endast 55:an) och den vägen släppa fram biltrafiken? Kanske till och med komletterat med en ny utfart från Söderledstunneln (åt höger vid Medborgarplatsen), så att även trafik norrifrån kunde använda den vägen? Dyrt men möjligt.
Dessa åtgärder skulle nog räcka om man kan tänka sig en asymetrisk lösning, dvs med ett västgående och två östgående allmännkörfält. Måhända kunde båda spårvagsspåren placeras på ena sidan i allén?
Mer omfattande lösningar för att även minska den östgående allmänntrafiken är förstås möjliga, men då talar vi om saker som att återöppna Södermalmsallén, dvs Folkungagatans forna förlängning.
Rosenlundsgatan: Klarar uppenbart inte av kollektivtrafikfält, om inte allmäntrafiken stängs helt i minst ena riktningen. I så fall borde det vara bäst att stänga av för nordgående trafik eftersom spårvagnshållplatsen då kan ligga direkt mot Södra stations ingång. Måhända kunde man öppna för denna nordgående trafik på andra sidan av stationen? Busshållplatsen kommer ändå att ligga direkt mot den ingången?
Hornsgatan: Varierande bredd och därmed varierande förmåga att svälja kollektivtrafikfält. De nya trädplanteringarna för bättre luftmiljö ökar knappast gatans trafikkapacitet, men är nog inte kompromissbara. Andra gator måste öppnas.
Enklast är förstås Högalidsgatan mot Långholmsgatan, som redan tar väsentlig smittrafik... Men även Heleneborgsgatan mot Långholmsgatan samt den västra "rampen" ner mot Söder mälarstrand måste förstås övervägas. Framförallt den sistnämnda tror jag skulle ha bra avlastningseffekt på hela Hornsgatan. Men är det politiskt möjligt?
Att återöppna för trafiken genom Tanto, som en gång i tiden stod för en stor andel av det flöde som idag går i fyrans sträckning på Södermalm, torde inte vara det...
Fundera på om du kan klara dig utan bussarna i spårområdet. Det skulle kunna ge upp till 5dm
Hållplatsernas plattformar tar ett körfält vardera
Angöring och cykelbanor kan du troligen lägga innanför trädraderna
Frågan du tillslut landar i är hur mycket biltrafik du vill tillåta på gatan
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Ursäkta om det här till stor del blir en upprepning av vad jag skrivit tidigare, jag minns inte alltid vad jag skrivit var.
En stor del av Ringvägen har en del lokalgator invid huvudgatan. Det gäller i pricnip från ett kvarter väster om Skanstull till längre bort än där Rosenlundsgatan ansluter till Ringvägen.
Om man kan acceptera att flytta träden (och det praktiskt-ekonomiskt-tekniskt är möjligt) så skulle man kunna ersätta lokalgatornas kantstenparkering med kantstenparkering längs huvudgatan. Då behöver man inte lokalgatans bredd om två filer eftersom huvudgatans ena fil kan användas för att köra till/från parkeringsfickorna. Om man bygger en tydlig parkeringsfickestruktur och lägger in markdetektorer för att visa bilister var det finns lediga platser så borde körning till/från fickorna kunna funka okej.
För att få plats med hållplatserna så skulle man kunna leda bilkörfälten i sidled så att de där tar det utrymme som annars används för kantstensparkering. Den "slalomeffekt" detta ger torde också sänka hastigheten vilket förhoppningsvis ökar säkerheten vid övergångsställen till hållplatslägena.
Jag förespråkar i första hand en dyr men effektiv lösning med ytterligaren en spårbroanläggning som ansluter på Ringvägen väster om Skansbrogatan, alltså ett kvarter väster om Skanstull, och som ansluter på tvärbanans kurvbro mellan Gullmarsplan och sjöstaden, på så vis att man dels kan köra Södermalm-Sickla, Södermalm-Alvik och också köra till ett separat hållplatsläge på västra sidan om ordinarie hållplatsläge vid Gullmarsplan, i ett första skede för att vända vagnar och i ett andra skede förlänga vidare till någon ytterligare sträckning. Denna förlängning skulle kunna ske genom att man hakar på befintliga spår mot Årstaberg, genom att man har "vändhållplatsen" i samma höjd som Huddingevägen eller dyrast genom att man flyttar spårvagnshållplatsanläggningen så att den inte ligger på nuvarande ställe där det är som smalast mellan tunnelbanan och husen som verkar ha adress Gullmarsplan 3+5, möjligen ihop med att lösa in / expropriera den fula utbuktningen nedtill på östra sidan av dessa hus.
I andra hand föreslår jag två vägfiler "äts upp" och ersätts av två nya spår på Skanstullsbron. En variant är att flytta tunnelbanan österut på bron, vid Gullmarsplan borde det inte vara alltför komplicerat att flytta tunnelbanespåren två steg österut och ansluta tvärbanan till befintliga spår. På Södermalm kan man bygga en kortare bro från Skanstullsbron västerut och ansluta på Ringvägen väster om Skansbrogatan som i föregående förslag.
Sämsta och billigaste förslaget är väl att lägga spår i dagens bussfiler. Det ger ingen bra möjlighet till anslutning till Tvärbanan (iaf ingen som duger till genomgående trafik) och flaskhalsen vid Skanstull kvarstår.
Värt att notera är att Ringvägen i sig verkar vara rejält bred i området kring Skanstull, så om man skulle bygga spårväg från Gullmarsplan som kommer upp väster om Skansbrogatan så borde det finnas plats för separata kollektivtrafikfiler / egen banvall även österut för en spårvägifiering av busstrafiken från Södersjukhuset till östra Södermalm. Det borde för övrigt finnas en fördel underhållskostnadsmässigt att spårvägifiera även denna delsträcka samtidigt, säg kanske fram till en provisorisk vändhållplats där dagens linje 3 går ihop med linje 2 vid Folkungagatan eller helst åtminstone ända fram till Slussen. Genom att spårvägifiera även denna linje så kan kollektivfälten i Ringvägen göras som egen (gräs)banvall istället för körfält med både asfalt och spår, vilket vad jag förstått ger lägre underhållskostnader. Att bygga spårväg fram till Slussen kan kanske också ge en avlastning av gröna tunnelbanan i rusningen, även om det blir en långsammare omväg än att åka direkt så kan möjligheten att slippa åka som packade sillar i rusningen locka över några till spårvagnarna.
En idé jag fick nu spontant vore att lösa spårdragningsfrågan vid Södersjukhuset genom att utnyttja höjdskillnaden mellan sjukhusområdet och Ringvägen genom att leda all spårtrafik upp till sjukhusområdet och sedan bygga en spårvägsbro över Ringvägen till Rosenlundsgatan. Då skulle spårvägen kunna gå längs södra sidan av Ringvägen hela vägen mellan Södersjukhuset och min föreslagna anslutning väster om Skansbrogatan, och därmed inte ha några korsningar i plan med merparten av biltrafiken. En sådan dragning skulle dock göra att en lokalgata på södra sidan av spårvägen, alltså i östergående riktning, i princip skulle vara nödvändig för att man ska kunna köra till alla fastigheterna om man inte är sugen på att anlägga en lokalgata söder om husen närmast Ringvägen (där det idag verkar vara parkeringsplatser och ev. G&C-stråk i stort sett hela vägen). Enda korsningen med betydande biltrafik skulle då vara anslutningen för spårväg till östra Södermalm, och givetvis vidare norr om Södra Station.
Om man inte är beredd att flytta biltrafik till t.ex. Zinkens väg / järnvägens gamla banvall så kanske man istället kan lägga spårvägen där? Från Södra Station på något fiffigt sätt via Maria bangata (vänd riktning på den gatan, låt spårvagnar österut gå nere i "tråget" invid gång&cykelbanan och västerut uppe på "banken" i en fil som delras med körfil för att nå kantstenparkering närmast husen, kanske, och en urtag i "banken" närmast Ringvägen med en ramp ned till "trågetnivå") för att passera under Ringvägen där nuvarande gång&cykelväg går, och sen vidare fram till Långholmsgatan/Liljeholmsbron. En sådan dragning skulle innebära att man förlorar bytesmöjligheten vid T-Zinkensdamm och ett par av dagens busshållplatser. Å andra sidan skulle man få nya hållplatser t.ex. precis vid idrottsplatsen och generellt sett så är det områden med riktigt bra tunnelbaneförbindelser som påverkas av detta. Tunnelbaneanslutning fås vid Hornstull.
Hur ser NIMBY-faktorn ut mot att dra en spårväg längs koloniområdet o.s.v. här?
Som vanligt tycker jag att man bör ha spåranslutning både mot Västerbron och Liljeholmen.
En stor del av Ringvägen har en del lokalgator invid huvudgatan. Det gäller i pricnip från ett kvarter väster om Skanstull till längre bort än där Rosenlundsgatan ansluter till Ringvägen.
Om man kan acceptera att flytta träden (och det praktiskt-ekonomiskt-tekniskt är möjligt) så skulle man kunna ersätta lokalgatornas kantstenparkering med kantstenparkering längs huvudgatan. Då behöver man inte lokalgatans bredd om två filer eftersom huvudgatans ena fil kan användas för att köra till/från parkeringsfickorna. Om man bygger en tydlig parkeringsfickestruktur och lägger in markdetektorer för att visa bilister var det finns lediga platser så borde körning till/från fickorna kunna funka okej.
För att få plats med hållplatserna så skulle man kunna leda bilkörfälten i sidled så att de där tar det utrymme som annars används för kantstensparkering. Den "slalomeffekt" detta ger torde också sänka hastigheten vilket förhoppningsvis ökar säkerheten vid övergångsställen till hållplatslägena.
Jag förespråkar i första hand en dyr men effektiv lösning med ytterligaren en spårbroanläggning som ansluter på Ringvägen väster om Skansbrogatan, alltså ett kvarter väster om Skanstull, och som ansluter på tvärbanans kurvbro mellan Gullmarsplan och sjöstaden, på så vis att man dels kan köra Södermalm-Sickla, Södermalm-Alvik och också köra till ett separat hållplatsläge på västra sidan om ordinarie hållplatsläge vid Gullmarsplan, i ett första skede för att vända vagnar och i ett andra skede förlänga vidare till någon ytterligare sträckning. Denna förlängning skulle kunna ske genom att man hakar på befintliga spår mot Årstaberg, genom att man har "vändhållplatsen" i samma höjd som Huddingevägen eller dyrast genom att man flyttar spårvagnshållplatsanläggningen så att den inte ligger på nuvarande ställe där det är som smalast mellan tunnelbanan och husen som verkar ha adress Gullmarsplan 3+5, möjligen ihop med att lösa in / expropriera den fula utbuktningen nedtill på östra sidan av dessa hus.
I andra hand föreslår jag två vägfiler "äts upp" och ersätts av två nya spår på Skanstullsbron. En variant är att flytta tunnelbanan österut på bron, vid Gullmarsplan borde det inte vara alltför komplicerat att flytta tunnelbanespåren två steg österut och ansluta tvärbanan till befintliga spår. På Södermalm kan man bygga en kortare bro från Skanstullsbron västerut och ansluta på Ringvägen väster om Skansbrogatan som i föregående förslag.
Sämsta och billigaste förslaget är väl att lägga spår i dagens bussfiler. Det ger ingen bra möjlighet till anslutning till Tvärbanan (iaf ingen som duger till genomgående trafik) och flaskhalsen vid Skanstull kvarstår.
Värt att notera är att Ringvägen i sig verkar vara rejält bred i området kring Skanstull, så om man skulle bygga spårväg från Gullmarsplan som kommer upp väster om Skansbrogatan så borde det finnas plats för separata kollektivtrafikfiler / egen banvall även österut för en spårvägifiering av busstrafiken från Södersjukhuset till östra Södermalm. Det borde för övrigt finnas en fördel underhållskostnadsmässigt att spårvägifiera även denna delsträcka samtidigt, säg kanske fram till en provisorisk vändhållplats där dagens linje 3 går ihop med linje 2 vid Folkungagatan eller helst åtminstone ända fram till Slussen. Genom att spårvägifiera även denna linje så kan kollektivfälten i Ringvägen göras som egen (gräs)banvall istället för körfält med både asfalt och spår, vilket vad jag förstått ger lägre underhållskostnader. Att bygga spårväg fram till Slussen kan kanske också ge en avlastning av gröna tunnelbanan i rusningen, även om det blir en långsammare omväg än att åka direkt så kan möjligheten att slippa åka som packade sillar i rusningen locka över några till spårvagnarna.
En idé jag fick nu spontant vore att lösa spårdragningsfrågan vid Södersjukhuset genom att utnyttja höjdskillnaden mellan sjukhusområdet och Ringvägen genom att leda all spårtrafik upp till sjukhusområdet och sedan bygga en spårvägsbro över Ringvägen till Rosenlundsgatan. Då skulle spårvägen kunna gå längs södra sidan av Ringvägen hela vägen mellan Södersjukhuset och min föreslagna anslutning väster om Skansbrogatan, och därmed inte ha några korsningar i plan med merparten av biltrafiken. En sådan dragning skulle dock göra att en lokalgata på södra sidan av spårvägen, alltså i östergående riktning, i princip skulle vara nödvändig för att man ska kunna köra till alla fastigheterna om man inte är sugen på att anlägga en lokalgata söder om husen närmast Ringvägen (där det idag verkar vara parkeringsplatser och ev. G&C-stråk i stort sett hela vägen). Enda korsningen med betydande biltrafik skulle då vara anslutningen för spårväg till östra Södermalm, och givetvis vidare norr om Södra Station.
Om man inte är beredd att flytta biltrafik till t.ex. Zinkens väg / järnvägens gamla banvall så kanske man istället kan lägga spårvägen där? Från Södra Station på något fiffigt sätt via Maria bangata (vänd riktning på den gatan, låt spårvagnar österut gå nere i "tråget" invid gång&cykelbanan och västerut uppe på "banken" i en fil som delras med körfil för att nå kantstenparkering närmast husen, kanske, och en urtag i "banken" närmast Ringvägen med en ramp ned till "trågetnivå") för att passera under Ringvägen där nuvarande gång&cykelväg går, och sen vidare fram till Långholmsgatan/Liljeholmsbron. En sådan dragning skulle innebära att man förlorar bytesmöjligheten vid T-Zinkensdamm och ett par av dagens busshållplatser. Å andra sidan skulle man få nya hållplatser t.ex. precis vid idrottsplatsen och generellt sett så är det områden med riktigt bra tunnelbaneförbindelser som påverkas av detta. Tunnelbaneanslutning fås vid Hornstull.
Hur ser NIMBY-faktorn ut mot att dra en spårväg längs koloniområdet o.s.v. här?
Som vanligt tycker jag att man bör ha spåranslutning både mot Västerbron och Liljeholmen.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Behövs vänstersvängfiler utöver de två rakt-filerna nån stans längs nuvarande linje 4 förutom i området kring Skanstull?
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Ringvägen
Efter att ha bott på Ringvägen vid Eriksdal ett halvår för några år sedan i "Sthlms Bronx" dvs där ambulanserna kör skytteltrafik till SöS är jag tämligen övertygad om att gatans nuvarande 5 körfält borde bli 4 = 2 rätt breda kollektivfält och 2 vanliga bilkörfält. Kollektivfälten som dessutom bör byggas på en ca 20 cm förhöjd s k "trambaan" med fasade kanter blir även västerut det körfält ambulanserna får ta. Med ett enkelt varningssystem där inga vagnar får parkera parallelt på sträcken vid akuta ambulanstransporter får ambulannserna en "egen bana" mellan Skanstull och Rosenlund vilket skulle innebära att spårvagnarna får vänta nån minut (för det är just sådana korta tider det handlar om) medan demsamma kanske t o m räddar liv jämfört med dagens kaossituation där alla andra fordon på denna hårt trafikerade gata måste dra sig åt sidan och gömma sig så gott det går i en ovanligt tuff gatumiljö. Det är helt onödigt och dessutom klart farligt.
SöS och "112-gänget" skulle jubla åt detta förslag som skulle garantera snabb livsviktig ambulanstransport till skillnad från idag då jag upprepade gånger varit helt övertygad om att ambulanserna kommer att krocka och skada ytterligare minst en person till innan denne hinner fram till SöS på denna hårt utsatta sträcka.
Efter att ha bott på Ringvägen vid Eriksdal ett halvår för några år sedan i "Sthlms Bronx" dvs där ambulanserna kör skytteltrafik till SöS är jag tämligen övertygad om att gatans nuvarande 5 körfält borde bli 4 = 2 rätt breda kollektivfält och 2 vanliga bilkörfält. Kollektivfälten som dessutom bör byggas på en ca 20 cm förhöjd s k "trambaan" med fasade kanter blir även västerut det körfält ambulanserna får ta. Med ett enkelt varningssystem där inga vagnar får parkera parallelt på sträcken vid akuta ambulanstransporter får ambulannserna en "egen bana" mellan Skanstull och Rosenlund vilket skulle innebära att spårvagnarna får vänta nån minut (för det är just sådana korta tider det handlar om) medan demsamma kanske t o m räddar liv jämfört med dagens kaossituation där alla andra fordon på denna hårt trafikerade gata måste dra sig åt sidan och gömma sig så gott det går i en ovanligt tuff gatumiljö. Det är helt onödigt och dessutom klart farligt.
SöS och "112-gänget" skulle jubla åt detta förslag som skulle garantera snabb livsviktig ambulanstransport till skillnad från idag då jag upprepade gånger varit helt övertygad om att ambulanserna kommer att krocka och skada ytterligare minst en person till innan denne hinner fram till SöS på denna hårt utsatta sträcka.
Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Folkungagatan, du måste tänka på nån annan gata.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Är det nån som vet hur det - rent "skogstekniskt" - svårt/dyrt det skulle vara att flytta befintliga träd längs Ringvägen? "Alla" borde bli nöjda om man flyttar träden så att de omger två kollektivkörfält.
Behövs det verkligen speciella filer för högersväng om man inför "sökarringar" eller i det här fallet att man stänger av alla vänstersvängar och all trafik som korsar över Ringvägen? I princip borde man göra motsvarande förbud även på Götgatan och Hornsgatan. Givetvis måste man ha undantag på vissa ställen för att inte bygga en "trafikmässig berlinmur" runt om vissa områden så att det varken går att köra ut eller in.
Vad gäller att dra spåren i Södermalmsallén så lär det inte bli poppis för de som bor vid de hållplatser som blir utan L4. Dessutom är det snarast Fatburs Kvarngata som går ovanpå Södra station. Till råga på allt så tappar man alla samordningsfördelar med att dela spår med en spårvägskonverterad motsvarighet till dagens linje 3 till Södersjukhuset.
Däremot gillar jag idén att tänka om och dra spårvägen en annan väg än biltrafiken. Frågan är vad som är bäst, att leda om biltrafiken eller kollektivtrafiken? Man skulle kunna bygga spårväg t.ex. Älvsborgsgatan - Hallandsgatan - Rosenlundsparken och sen "döda" lokalgatan på Ringvägen mellan Rosenlundsparken och Rosenlundsgatan. Nackdelen är att det blir längre körväg utan någon egentlig vinst. Detsamma gäller om man leder om biltrafiken.
Vad sägs om att leda hälften av biltrafiken på de nuvarande lokalgatorna?
Behövs det verkligen speciella filer för högersväng om man inför "sökarringar" eller i det här fallet att man stänger av alla vänstersvängar och all trafik som korsar över Ringvägen? I princip borde man göra motsvarande förbud även på Götgatan och Hornsgatan. Givetvis måste man ha undantag på vissa ställen för att inte bygga en "trafikmässig berlinmur" runt om vissa områden så att det varken går att köra ut eller in.
Vad gäller att dra spåren i Södermalmsallén så lär det inte bli poppis för de som bor vid de hållplatser som blir utan L4. Dessutom är det snarast Fatburs Kvarngata som går ovanpå Södra station. Till råga på allt så tappar man alla samordningsfördelar med att dela spår med en spårvägskonverterad motsvarighet till dagens linje 3 till Södersjukhuset.
Däremot gillar jag idén att tänka om och dra spårvägen en annan väg än biltrafiken. Frågan är vad som är bäst, att leda om biltrafiken eller kollektivtrafiken? Man skulle kunna bygga spårväg t.ex. Älvsborgsgatan - Hallandsgatan - Rosenlundsparken och sen "döda" lokalgatan på Ringvägen mellan Rosenlundsparken och Rosenlundsgatan. Nackdelen är att det blir längre körväg utan någon egentlig vinst. Detsamma gäller om man leder om biltrafiken.
Vad sägs om att leda hälften av biltrafiken på de nuvarande lokalgatorna?
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Vill inte sänka er men allt det här med att bygga broar, flytta träd, dra spårvägen på andra gator än de stombussarna går på idag och bygga om hela stan mer än absolut nödvändigt kommer inte att hända hävdar en realist ty det blir antingen för dyrt eller för krångligt, se bara den fantasiflösa spårvägsplan som nu är ute på remiss! Men ni roas av att spekulera o drömma och det kan ju ha sin mening också
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
När det gäller 4:ans färd på Hornsgatan ut mot Hornstull och Långholmsgatan så hade jag uppe det i en tråd för 1,5 år sedan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Man ska plocka bort några hållplatser på stombuss 4. De kvarvarande hållplatserna efter det - är det de som bör bli spårvagnshållplatser? Eller behöver det glesas ut ännu mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det behöver väl inte glesas ut några hållplatser alls - däremot behöver kollektivtrafiken ha egna körfält och trafiksignalprioritering längs i stort sett hela vägen. Om SL inte redan infört påstigning genom samtliga dörrar så behöver det också fixas.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Men hållplatserna kommer ju snart att dras in, för bussen. Det blir ju konstigt att återinföra dem igen sedan.M_M skrev:Det behöver väl inte glesas ut några hållplatser alls - däremot behöver kollektivtrafiken ha egna körfält och trafiksignalprioritering längs i stort sett hela vägen. Om SL inte redan infört påstigning genom samtliga dörrar så behöver det också fixas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6460,d.bGE
Hur blir det med spårvägens radie när Västerbroplan byggs om? Har man tagit hänsyn till det i arbetet med den nya detaljplanen?
Hur blir det med spårvägens radie när Västerbroplan byggs om? Har man tagit hänsyn till det i arbetet med den nya detaljplanen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Jag tror inte man har en enda tanke på att anpassa för spårväg så länge inte något beslut om en sådan är fattat. (Det är bara vid T-banebygge man gör förberedande arbeten för ännu ej beslutade linjer eller stationer. Många gånger i onödan tror jag.)twr skrev:http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6460,d.bGE
Hur blir det med spårvägens radie när Västerbroplan byggs om? Har man tagit hänsyn till det i arbetet med den nya detaljplanen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Jag menade inte att man skulle förbereda något. Men det mesta av dagens rondell ska bebyggas med hus och då får en framtida spårväg en snävare kurva. Jag skulle tro att det inte är något stort problem, men det vore ju väldigt synd att försvåra för spårvägen, nu när det faktiskt ska utredas i år.LÅ1 skrev:Jag tror inte man har en enda tanke på att anpassa för spårväg så länge inte något beslut om en sådan är fattat. (Det är bara vid T-banebygge man gör förberedande arbeten för ännu ej beslutade linjer eller stationer. Många gånger i onödan tror jag.)twr skrev:http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6460,d.bGE
Hur blir det med spårvägens radie när Västerbroplan byggs om? Har man tagit hänsyn till det i arbetet med den nya detaljplanen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det gäller inte bara Västerbroplan, även Hornsplan som tidigare var en av de viktigaste knutpunkterna i Stockholm, bebyggs med köplador och bostadshus och Hornspalan är av största vikt för såväl linje 4 som spårväg från Liljeholmen mot Kungsholmen.
/Göran
/Göran
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Ja, de husen är ju redan byggda, men i övrigt håller jag helt med!hgsldf skrev:Det gäller inte bara Västerbroplan, även Hornsplan som tidigare var en av de viktigaste knutpunkterna i Stockholm, bebyggs med köplador och bostadshus och Hornspalan är av största vikt för såväl linje 4 som spårväg från Liljeholmen mot Kungsholmen.
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?
Har du någon källa?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling