En artikel i Dagens Nyheter om ombyggnad av korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan. Det stod nog just det att fler skulle behöva korsa gatan.LÅ1 skrev:I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?
Har du någon källa?
Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?LÅ1 skrev:I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?
Har du någon källa?
Professionell tyckare
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Ja, det var ju en bra förklaring. Här är länk till artikeln: http://www.dn.se/sthlm/skrackkorsningen-byggs-om/Kantorn skrev:Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?LÅ1 skrev:I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?
Har du någon källa?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det är väl bara 49 som svänger i den korsningen nu.Kantorn skrev:Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?LÅ1 skrev:I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?
Har du någon källa?
Men som det står i den länkade DN-artikeln så är hållplatsen på Fridhemsgatan inte dimensionerad för dagens busstrafik. Så ur den synvinkeln blir det bra med ändrad körväg.
Kunde man inte bygga om Drottningholmsvägen öster om Fridhemsgatan så att det blev dubbelriktad bussgata på norra sidan, dvs närmast T-banan. Biltrafiken fick då köra på södra sidan av gatan. Men det blir kanske trångt eftersom bussarna måste kunna passera de bussar som står vid hållplatserna, så bussgatan måste vara fyra filer bred. Men behöver bilarna fyra filer? (Mittrefugen har lyktstolpar, men inga träd, så den går ju att förskjuta.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)?hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Jag forsätter diskutionen här!Joakim W skrev:Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)?hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Framtida hållplatser får väl utformas av vilken prestanda & co man är sugen på?twr skrev:Men hållplatserna kommer ju snart att dras in, för bussen. Det blir ju konstigt att återinföra dem igen sedan.M_M skrev:Det behöver väl inte glesas ut några hållplatser alls - däremot behöver kollektivtrafiken ha egna körfält och trafiksignalprioritering längs i stort sett hela vägen. Om SL inte redan infört påstigning genom samtliga dörrar så behöver det också fixas.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Det är väl bara att gå centern till mötes och låna en handfull dubbelledbussar ifrån göteborg och provköra den på fyran istället för ordinarie ledbussar och se om det flyter bättre!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......
Tycker det säger allt!
Stefan
Tycker det säger allt!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Och en spårvagn går jämt och fint, och skall lämnas fri väg av alla utom utryckningsfordon.Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......
Tycker det säger allt!
Stefan
Bussar hoppar och skuttar, åtminstone om det är låggolvsbussar och gatorna ser ut som de gör i Stockholm.
Allt som har med restid och resekomfort talar för spårväg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Kim Jong Un hinner nog bygga klart Ryugyong Hotel innan Stockholms stad ens hunnit sätta spaden i backen för spårvägslinje 4...
Ja så jävla pessimistisk är jag om omvandlingen av blåbuss 4 till spårväg, och det står jag för!
Ja så jävla pessimistisk är jag om omvandlingen av blåbuss 4 till spårväg, och det står jag för!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran
/Göran
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
En spårväg i staden är bättre än 20 utredningar åt skogen!hgsldf skrev:En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m långStefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......
Tycker det säger allt!
Stefan
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Alla "modern-elbuss-entusiaster" borde ändå kunna övertygas om att 60 är mer än 25? Eller? Är det så att de inte kan räkna och vi ska låta dem bestämma för att de får en obehaglig känsla när de tänker på en spårvagn?CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m långStefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......
Tycker det säger allt!
Stefan
Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Av grupptrycket förstås. Det gäller ju att få så många röster som möjligt i nästa val!twr skrev:Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket.
Förnuftiga beslut ger inte många röster!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning
Då får man väl stänga av gator - eller flytta hållplatser. Vid Tjärhovsgatan lär spårvagnen få plats. Jag har ingen aning om trafikantutbytet vid Bondegatan, går den hållplatsen att flytta söderut till Vita Bergen? Kvarteren är precis, eller knappt, 60 meter långa, så jag inser din svårighet. Men svårigheter är till för att lösas.august skrev:Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Professionell tyckare