Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
En artikel i Dagens Nyheter om ombyggnad av korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan. Det stod nog just det att fler skulle behöva korsa gatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?
Ja, det var ju en bra förklaring. Här är länk till artikeln: http://www.dn.se/sthlm/skrackkorsningen-byggs-om/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?
Det är väl bara 49 som svänger i den korsningen nu.

Men som det står i den länkade DN-artikeln så är hållplatsen på Fridhemsgatan inte dimensionerad för dagens busstrafik. Så ur den synvinkeln blir det bra med ändrad körväg.

Kunde man inte bygga om Drottningholmsvägen öster om Fridhemsgatan så att det blev dubbelriktad bussgata på norra sidan, dvs närmast T-banan. Biltrafiken fick då köra på södra sidan av gatan. Men det blir kanske trångt eftersom bussarna måste kunna passera de bussar som står vid hållplatserna, så bussgatan måste vara fyra filer bred. Men behöver bilarna fyra filer? (Mittrefugen har lyktstolpar, men inga träd, så den går ju att förskjuta.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av hgsldf »

Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Joakim W
Inlägg: 472
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Joakim W »

hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)? :)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

Joakim W skrev:
hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)? :)
Jag forsätter diskutionen här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Det behöver väl inte glesas ut några hållplatser alls - däremot behöver kollektivtrafiken ha egna körfält och trafiksignalprioritering längs i stort sett hela vägen. Om SL inte redan infört påstigning genom samtliga dörrar så behöver det också fixas.
Men hållplatserna kommer ju snart att dras in, för bussen. Det blir ju konstigt att återinföra dem igen sedan.
Framtida hållplatser får väl utformas av vilken prestanda & co man är sugen på?
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3078
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl bara att gå centern till mötes och låna en handfull dubbelledbussar ifrån göteborg och provköra den på fyran istället för ordinarie ledbussar och se om det flyter bättre!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Stefan Widén »

En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
Och en spårvagn går jämt och fint, och skall lämnas fri väg av alla utom utryckningsfordon.
Bussar hoppar och skuttar, åtminstone om det är låggolvsbussar och gatorna ser ut som de gör i Stockholm.

Allt som har med restid och resekomfort talar för spårväg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av roggek »

Kim Jong Un hinner nog bygga klart Ryugyong Hotel innan Stockholms stad ens hunnit sätta spaden i backen för spårvägslinje 4... :twisted:
Ja så jävla pessimistisk är jag om omvandlingen av blåbuss 4 till spårväg, och det står jag för!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av hgsldf »

En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran
En spårväg i staden är bättre än 20 utredningar åt skogen! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av CS »

Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av twr »

CS skrev:
Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Alla "modern-elbuss-entusiaster" borde ändå kunna övertygas om att 60 är mer än 25? Eller? Är det så att de inte kan räkna och vi ska låta dem bestämma för att de får en obehaglig känsla när de tänker på en spårvagn?

Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket. :)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket. :)
Av grupptrycket förstås. Det gäller ju att få så många röster som möjligt i nästa val! :roll:
Förnuftiga beslut ger inte många röster!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av august »

CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Inlägg av Kantorn »

august skrev:
CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...
Då får man väl stänga av gator - eller flytta hållplatser. Vid Tjärhovsgatan lär spårvagnen få plats. Jag har ingen aning om trafikantutbytet vid Bondegatan, går den hållplatsen att flytta söderut till Vita Bergen? Kvarteren är precis, eller knappt, 60 meter långa, så jag inser din svårighet. Men svårigheter är till för att lösas.
Professionell tyckare
Skriv svar