Sida 1 av 1
Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 10:33
av lovespårvagn
Varför heter extralinjen som skyltas x 104??? Varför inte bara typ 15?
Re: Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 11:25
av Harald
Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Re: Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 12:00
av lovespårvagn
Harald skrev:Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Jaha

Re: Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 14:01
av danneh
Personligen skulle jag tycka att man kunde ge den antingen 12 eller 14, iom att de siffrorna finns på nummerrullarna. Men 14 är väl mest optimalt då 12 används av Lisebergslinien (Ringlinien). Men nu är väl X:et såpass välkänt så det inte spelar någon större roll skulle jag tro.
Re: Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 15:31
av bruse
104 var nattlinjen som gick samma sträcka som gamla 4:an före 1967.
Re: Varför 104:an ???
Postat: lördag 11 juni 2011 15:44
av C12C3C3C12
104:an i Stockholm gick med Capitolare, på nyårsnatten hade den hjälp av spårvagn skyltad 104, enda chansen att åka Stockholm runt med spårvagn.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 8:51
av JAgr
Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 8:56
av bruse
JAgr skrev:Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Det stod inget om ort i inledningsinlägget, så vem säger att det inte är Stockholm det handlar? kan lika gärna handla om Målilla.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 9:15
av JAgr
Ja du Bruse, din signatur säger allt.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 9:26
av Eleganten
bruse skrev:104 var nattlinjen som gick samma sträcka som gamla 4:an före 1967.
Det måste det ha varit. För linje 4 nedlades redan 1966 på grund av vagnbrist. Det hela löstes istället med tätare turer på linje 2. Fast någon nattlinje med nummer 104 har aldrig funnits.
Nej, nu ska vi inte vara ironiska. Och jag ska inte vara sån

Men jag tror nog de flesta faktiskt visste att det handlade om Göteborg. Och det av flera skäl!
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 10:33
av hej
Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 18:52
av Harald
bruse skrev:JAgr skrev:Och vips så händer allt i Stockholm och ingen annan stans.
Det stod inget om ort i inledningsinlägget, så vem säger att det inte är Stockholm det handlar? kan lika gärna handla om Målilla.
Jag sa det i det andra inlägget. Där skrev jag Saltholmen. Det torde vara bekant att Saltholmen inte ligger i vare sig Stockholm eller Målilla.
hej skrev:Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.
Det var inte högtrafikslinjer. De gick under en större del av dagen.
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 20:32
av hej
Harald skrev: hej skrev:Under några år innan Kringentrafiken startades så började man köra ett antal högtrafiklinjer med spårvagn som förstärkning. Dessa skyltades x men hade linjenummer som började med 10.
Det var inte högtrafikslinjer. De gick under en större del av dagen.
Jag har inget minne av annat än att de varken gick mitt under dagen eller under kvällstid utan enbart under högtrafik. Har inte kvar mina sparade tidtabeller.
På lördagar fanns det turer som var en blandning mellan 5 och 7 och som gick Valand - Vasaplatsen - Vasa/Viktoria - Grönsakstorget under dagtid.
X linjerna har jag inget minne av att de skulle vara heldagslinjer
Re: Varför 104:an ???
Postat: söndag 12 juni 2011 21:20
av Harald
Jag skrev inte att de var heldagslinjer, men de gick mer än bara under högtrafiken.
Re: Varför 104:an ???
Postat: måndag 13 juni 2011 3:07
av M_M
Harald skrev:Det är en högtrafikslinje. Dessa har nummer i 100-serien och ofta är de två sista siffrorna desamma som för en heldagslinje med näraliggande sträckning. När linje 104 inrättades var det linje 4 som gick från Saltholmen. Sedan har man väl inte sett någon anledning att ändra numret.
Jag tror det här med Saltholmen-numren har varit uppe förut. Problemet är väl att man dels har en högtafikspårvagnslinje (104), och en "deluxetrafik"-busslinje (114), och dessutom ska den där högtrafikbusslinjen till Frölunda ha något nummer. Det är svårt att göra 100-nummer som på något bra sätt anspelar på den ordinarie linjens nummer 11. När man har tagit 111 är det liksom stopp på sätt och vis.
För övrigt tycker jag att det är bra att man har fått upp krysset på hållplatsskyltningen så att resenärerna lätt ser kopplingen till vad vagnarna skyltar.
Jag har aldrig sett / åkt med 104, hur skyltas vagnarna förutom X? Står det 104 i textfältet i displayerna? (Det har säkert varit uppe förr och säkert visats bilder på - men det har jag i så fall glömt).
Re: Varför 104:an ???
Postat: måndag 13 juni 2011 10:30
av hej
M_M skrev:Jag tror det här med Saltholmen-numren har varit uppe förut. Problemet är väl att man dels har en högtafikspårvagnslinje (104), och en "deluxetrafik"-busslinje (114), och dessutom ska den där högtrafikbusslinjen till Frölunda ha något nummer. Det är svårt att göra 100-nummer som på något bra sätt anspelar på den ordinarie linjens nummer 11. När man har tagit 111 är det liksom stopp på sätt och vis.
När det gäller bussnumret till Frölunda så anspelar man på den busslinje som finns i närheten, 91, och kallar bussen för 191. 104 och 114 anspelar båda på linje 4 som efter 9 lades ned på 70-talet fram till kringen betjänade Saltholmen. 104 är skyltat antingen Centralstationen eller Brunnsparken beroende på vart den vänder.
Harald skrev:Jag skrev inte att de var heldagslinjer, men de gick mer än bara under högtrafiken.
Frågan är då hur man definierar högtrafik. Vagnarna gick framförallt på eftermiddagarna under de perioder som idag trafikeras med 9 minuterstrafik, vilket bör vara det som är högtrafik.
Re: Varför 104:an ???
Postat: måndag 13 juni 2011 11:27
av Harald
Egentligen är högtrafiklinje inte en helt adekvat benämning. Från början kallades de industribussar och de kännetecknas av:
- att de ger direktresemöjligheter mellan bostadsområden och stora arbetsplatser som inte finns i heldagsnätet
- att de ger snabbare resor genom att de passerar vissa hållplatser utan att stanna
- att de går i anslutning till arbetets början och/eller slut
Det sistnämnda betyder att de även kan gå under annan tid än högtrafik. Många turer går tidigt på morgonen innan högtrafiken har börjat och det finns turer från Volvo Torslanda som går lite efter midnatt.
Linje 104 har samma karaktär, det är en "industrispårvagn". Från början körde den också förbi fler hållplatser än den gör numera. X-linjerna som fanns några år före Kringen var inte sådana linjer, dels gick de under längre tid, dels var de ren förstärkning av trafiken i heldagsnätet.
Re: Varför 104:an ???
Postat: måndag 13 juni 2011 11:52
av hej
Högtrafiklinje är inte samma sak som industribusslinje.
Industribuss betjänar arbetsplatser där kollektivtrafiksbehovet inte är stort mer än vid skiftbyten och dylikt.
Högtrafiklinje är begreppet Västtrafik använder om linje som förstärker ordinarie linje vid högtrafik. 104 förstärker 11 under morgonrusningen från Södra skärgården och är anpassad till Styrsöbolagets turer. De övriga X linjerna förstärkte tungt belastade sträckor under högtrafik.
Linje 13 mellan Sahlgrenska och Centralstationen på morgonen är en förstärkningslinje i högtrafik som det heter i trafikförsörjningsplanen men med ordinarie linjenummer.