Sida 1 av 1
SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: söndag 22 maj 2011 22:23
av Leif Spångberg
... tog jag dessa bilder. Tyvärr inget stativ, därför lite rörelseoskärpa

Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 8:11
av Stefan Widén
Leif Spångberg skrev:... tog jag dessa bilder. Tyvärr inget stativ, därför lite rörelseoskärpa

När man ser dessa bilder så inser man att man saknar en BOK! dvs boken om livet i verkstäderna och vagnhallarna. Inser att det kanske inte ä så lätt att hitta bilder osv. men kanske om fler går samman att man få ihop material. Vidare att hitta de som var med eller de som genom arkiv mm kan få till det i bokform.
Ex hur gick utryckningarna till? vad hände på natten vagnstvätt, översynsarbetet osv. Det finns ju beskrivet i korta ordalag i olika böcker och filmer men just att få det samlat. Och gärna från samtliga hallar.
En önskdröm kanske men hoppas att någon författare/forskare blir inspirerad.
Stefan
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...497
Postat: måndag 23 maj 2011 9:00
av AGR
[quote="Leif Spångberg"]... tog jag dessa bilder. Tyvärr inget stativ, därför lite rörelseoskärpa
Se där står A27 497 som var den enda mustangen med SL emblem, orsaken var att en VD order föreskrev att alla vagnar som lämnade verkstaden 1967 efter målning skulle ha SL emblem och inte SS.
497+1497 tursattes på Linje 26 Tur 17 en gång.
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 10:30
av C12C3C3C12
En A27 med släp??? Trodde dom var för lätta för att dra en släpvagn även fast dom var utrustade för släpvagnskörning. Någon som har ett foto av ett sådant tågsätt?
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 10:47
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev:En A27 med släp??? Trodde dom var för lätta för att dra en släpvagn även fast dom var utrustade för släpvagnskörning. Någon som har ett foto av ett sådant tågsätt?
Naturligtvis var de inte FÖR lätta för att dra släpvagn, det går ju t ex hyfsat att dra släp i branta backar med GS M23 serie I som är ännu lättare (så länge hjulringarna och spåret inte är alltför slitna!). Men för att slippa att förarna gnällde eller körde sönder vagnarna undvek man väl att sätta ut A27 med släp, dock hände det ibland att det ändå blev en sådan kombination. AGR har säkert bilder på det

Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 11:36
av Sven Blomberg
Apropå "Mustangsläp", var det överhuvudtaget möjligt att dra släp med A26? De var väl ännu lättare.
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 11:52
av daniel_s
Sven Blomberg skrev:Apropå "Mustangsläp", var det överhuvudtaget möjligt att dra släp med A26? De var väl ännu lättare.
Då får du definiera vad som menas med "överhuvudtaget möjligt". (Möjligt i trafik? Möjligt vid bogsering? Möjligt vid vindstilla på plan mark utan att vagnskorgen går av på mitten?) De hade inga kopplingsdosor, om det var det du menade.
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 13:50
av 996
daniel_s skrev:C12C3C3C12 skrev:En A27 med släp??? Trodde dom var för lätta för att dra en släpvagn även fast dom var utrustade för släpvagnskörning. Någon som har ett foto av ett sådant tågsätt?
Naturligtvis var de inte FÖR lätta för att dra släpvagn, det går ju t ex hyfsat att dra släp i branta backar med GS M23 serie I som är ännu lättare (så länge hjulringarna och spåret inte är alltför slitna!). Men för att slippa att förarna gnällde eller körde sönder vagnarna undvek man väl att sätta ut A27 med släp, dock hände det ibland att det ändå blev en sådan kombination. AGR har säkert bilder på det

da jeg skrev boka om Høka-vognene sjekket jeg en del rundt denne skal vi kalle det myten at A27 var dårligere til å dra tilhenger en A25 (A26 manglet jo mulighet til å trekke tilhenger i trafikk).
Jeg tror nok svaret er mer at A27 var annerledes en A25. Vogntypene har litt forskjellige boggier og motorer, og det gjorde at A27 måtte kjøres annerldes en en A25. Siden det bare var 11 A27 og 69 A25 sier det seg selv at førerene sjelden kjørte en A27/B25 kombinasjon, og det førte til at det ikke "satt så lett i fingrene". Derfor ble slike tog oppfattet som "dårlige", og dermed tar det en det andre, man unngår å kople dem i tog og da blir det ennå sjeldnere at man kjørte dem.
Oslos Høka-vogner har jo samme boggi som A27 og samme kraftoverføring. Så vidt jeg husker også samme Hägglundmotor. Det falt seg slik at jeg kom til å kjøre kombiansjonen Høka og denne B25-en vi hadde ganske ofte. I Oslo hadde 581 eller 1499 om dere vil, i utgangspunktet et dårlig rykt; den var tung, smal og det gikk saktere med den på slep.
Her avr den jo en enslig svale, man sammenliknet det å kjøre med B25 på slep med en vanlig Høka boggitilhenger, men min erfaring var at det gikk helt greit å kjøre med denne.
Du kunne kjører hardere med den tilhengeren fordi den både gikk bedre i sporet og bremset bedre en en vanlig boggitilhenger. Alle Høka-vogner hadde lett for å slure når man satte igang med tilhenger uansett. vektforskjellen mellom "svenskehengeren" og vanlige tilhengere var omlag ett tonn og jeg vil ikke påstå at det hadde noen betydning. Etter noen tid fikk vi jo også lov å kjøre Høka med S2 pås lep, og her gjaldt det samme, d egikk pener og bremset bedre en "våre" tilhengere.
Jeg tror nok hovedårsaken til at A27/b25 var "dum", var at det var sjelden man kjørte dem. A27 kunne ikke kjøres helt som A25 (eller A31for den saks skyld), og dermed alltid litt fremmede. Vi liker ikke "fremmede".
Mvh Bjørn
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 15:27
av daniel_s
Det är ju för övrigt likadant idag, vilket kan studeras på Djurgårdslinjen. Kör man 71+196 kan man vanligen, efter de första kontakterna, vrida kontrollern direkt till full parallell och låta manövermotorn sköta uppkopplingen. Gör man likadant med A31+B31 kommer man nästan garanterat i slirning. Lösning: gör inte så...
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 15:59
av Lars_J
Det är ju en aning fler parametrar och omständigheter som avgör om vagnen slirar vid fullt pådrag eller inte än vad som avhandlats här.......
/Lars J
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 16:03
av daniel_s
Lars_J skrev:Det är ju en aning fler parametrar och omständigheter som avgör om vagnen slirar vid fullt pådrag eller inte än vad som avhandlats här.......
/Lars J
Ja, det vet nog både Bjørn och jag! Men sånt struntade väl forntidens spårvagnsförare i, de ville bara komma fram till ändstationen så fort som möjligt så att de kunde fika och röka, och om då vagnen slirade vid fullt pådrag så var det en dålig vagn. Och så var det ingenting mer med det, typ...

Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 17:04
av Sven Blomberg
daniel_s skrev:Sven Blomberg skrev:Apropå "Mustangsläp", var det överhuvudtaget möjligt att dra släp med A26? De var väl ännu lättare.
Då får du definiera vad som menas med "överhuvudtaget möjligt". (Möjligt i trafik? Möjligt vid bogsering? Möjligt vid vindstilla på plan mark utan att vagnskorgen går av på mitten?) De hade inga kopplingsdosor, om det var det du menade.
Lite synd att du är ironisk, givetvis menar jag i trafik. Om det inte fanns kopplingsdosor är alltså svaret nej.
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 18:55
av 996
Lars_J skrev:Det är ju en aning fler parametrar och omständigheter som avgör om vagnen slirar vid fullt pådrag eller inte än vad som avhandlats här.......
/Lars J
"Just precis" som Sten Broman sa!
Men en særs viktig del i dette er vognførerens forståelse og kan vi kalle det evne til å kjøre trikk. Vi kan i dag oppleve Høka, M23, A25 og A27 og G vogn, og det hadde jo vært moro å satt dem opp mot hverandre en gang under ellers like forhold slik man gjør i biltester (trikkekjørings svar på "Top Gear").
Nå samler jeg på "vognføreropplevelser", jeg liker å kjenne på hvordan man kjører vognene, liker å finne ut om man kan kjøre f.eks. A27/B25 på en bra måte. Jeg liker forskjellene, veit at når jeg kjører Høka med en vanlig boggitilhenger, så kan jeg gjøre "sånn", men har jeg en tung (!!, nåja..) svenskehenger på slep, må jeg gjøre "slik". Andre vil sikkert helst bare slippe ræva nedpå førersetet og nokså bevisstløs dra i rattet ute annen tanke en at "å fa'n, er de et sånt
møkkatog...", og prøver du så i gi dem en innføring i finere former for trikkekjøring så blir du anbefalt en eller annen "shrink" som sikkert kan hjelpe deg med "ditt problem". Noen vil overhodet ikke merke forskjellen, kanskje de ikke kjenner om de har tilhenger en gang!
Det er gøy å kjøre trikk
Mvh bjørn
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 19:35
av Harald
Ja, somliga verkar inte ha någon koll alls. Jag minns en gång när jag var ute i närheten av Angeredsbanan vid Odinsplatsen. På den tiden fanns en cirka 35 meter lång spänningslös sektion där. Det kom ett M28 tvåvagnståg med tjuvbroms på andra vagnen. Det tappade nästan all fart i den spänningslösa sektionen, men det fick tydligen inte föraren att ana att något var fel, för när tåget fick tillbaka spänningen drog han på och försvann mot Gamlestadstorget i ett moln av blå rök.

Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: måndag 23 maj 2011 21:53
av C12C3C3C12
Det är sådana saker som ger mening åt uttrycket "Kör så det ryker."
Re: SS Hammarbyhallen hösten 1966...
Postat: tisdag 24 maj 2011 6:51
av gosse63
Härliga bilder !!!! Mer tack !!!!