Katarinahissen hotad!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av roggek »

Claes Thure Moberg skrev:En hiss för pälsklädda lyxkärringar som inte ids gå uppför backarna till Mosebacke.
Den enda "pälsklädda lyxkärringen på Mosebacke" jag isåfall kan komma på, är isåfall Jonas Gardell... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
Claes Thure Moberg skrev:En hiss för pälsklädda lyxkärringar som inte ids gå uppför backarna till Mosebacke.
Den enda "pälsklädda lyxkärringen på Mosebacke" jag isåfall kan komma på, är isåfall Jonas Gardell... :wink:
Han bor väl på nästa berg, närmare Danviken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:
roggek skrev:
Claes Thure Moberg skrev:En hiss för pälsklädda lyxkärringar som inte ids gå uppför backarna till Mosebacke.
Den enda "pälsklädda lyxkärringen på Mosebacke" jag isåfall kan komma på, är isåfall Jonas Gardell... :wink:
Han bor väl på nästa berg, närmare Danviken.
Ja då har han flyttat ifrån trakterna, för förr bodde han i en takvåning vid Götgatan/Mosebacke.

Offtopic, åter till hissen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Offtopic, åter till hissen...
Det tog et tag, men nu hoppar vi tillbaka till trådens ämne! Eller snararare motsäger trådens rubrik. För hotet verkar vara avvärjt!

Så här skriver DN: "Katarinahissen ska öppnas i nyrenoverat skick år 2019. Det är innebörden av ett avtal mellan Stockholms stad och Folksam som innebär att staden blir delägare i det rörliga landmärket vid Slussen."

Fler länkar:
Mitt i
SvT (Inga rörliga bilder. I alla fall inte i skrivande stund.)
P4 Stockholm (Med ljud.)
Sten Nordin
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av roggek »

Glädjande besked... :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av Anders Hanquist »

Det hade naturligtvis varit bättre att starta en ny tråd med en annan rubrik än att leta upp en tre år gammal med inaktuell rubrik!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Det hade naturligtvis varit bättre att starta en ny tråd med en annan rubrik än att leta upp en tre år gammal med inaktuell rubrik!
Vad jag önskat var att jag, som tidigare, kunde ändrat startinlägget och därmed lägga till något i rubriken. För nyheten nu hänger ju ihop med att hissen var hotad!
Men jag förstår synpunkten. Men har man något intresse av Katarinahissen så läser man nog nya inlägg i tråden ändå!
Bäst hade nog varit att starta en ny tråd, och samtidigt avslutat denna tråd med en länk till den nya.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Det hade naturligtvis varit bättre att starta en ny tråd med en annan rubrik än att leta upp en tre år gammal med inaktuell rubrik!
Vad jag önskat var att jag, som tidigare, kunde ändrat startinlägget och därmed lägga till något i rubriken. För nyheten nu hänger ju ihop med att hissen var hotad!
Men jag förstår synpunkten. Men har man något intresse av Katarinahissen så läser man nog nya inlägg i tråden ändå!
Bäst hade nog varit att starta en ny tråd, och samtidigt avslutat denna tråd med en länk till den nya.
Nej, bäst hade varit att inte röra denna tråd alls, men däremot länka till den från den nya.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av roggek »

Hotet är avvärjt. Idag återinvigdes Katarinahissen efter 13 års avstängning:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ar--xukwek

(...men det intresserar väl ingen eftersom det inte går på spår i gatan, har något som "Enceladuskollektivet" kan utveckla till trafikpolitik och heller inte handlar om öststatspolitik och Putin...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

Vad synd att hissen är hotad nu igen när de precis har renoverat! :wink:
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av ADDE »

Jag var på plats och åkte med i invigningen. Det var en upplevelse! :D

daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

Vilken fantastisk renovering, 10 år och det står ”-1”, ”0” och ”1” på knapparna. Påkostat!

Men men, hissen är ju tydligen hotad nu igen så det är väl bra att man inte kostar på för mycket ;-)
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev: fredag 20 oktober 2023 8:52 Vilken fantastisk renovering, 10 år och det står ”-1”, ”0” och ”1” på knapparna. Påkostat!

Men men, hissen är ju tydligen hotad nu igen så det är väl bra att man inte kostar på för mycket ;-)
Hade 1, 2 och 3 varit bättre?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

4330 skrev: söndag 22 oktober 2023 12:41
daniel_s skrev: fredag 20 oktober 2023 8:52 Vilken fantastisk renovering, 10 år och det står ”-1”, ”0” och ”1” på knapparna. Påkostat!

Men men, hissen är ju tydligen hotad nu igen så det är väl bra att man inte kostar på för mycket ;-)
Hade 1, 2 och 3 varit bättre?
I en sån här ovanlig applikation är det inte för mycket begärt att det står i klartext på knapparna. Typ Saltsjöbanan, Gatuplan och Restaurang, eller något sådant.

Men även 1, 2 och 3 är bättre, eller 0, 1 och 2 för den delen.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

Idag är tydligen hissen trasig. Ytterligare ett tecken på den förestående nedläggningen? ;-)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev: söndag 22 oktober 2023 13:21
4330 skrev: söndag 22 oktober 2023 12:41
daniel_s skrev: fredag 20 oktober 2023 8:52 Vilken fantastisk renovering, 10 år och det står ”-1”, ”0” och ”1” på knapparna. Påkostat!

Men men, hissen är ju tydligen hotad nu igen så det är väl bra att man inte kostar på för mycket ;-)
Hade 1, 2 och 3 varit bättre?
I en sån här ovanlig applikation är det inte för mycket begärt att det står i klartext på knapparna. Typ Saltsjöbanan, Gatuplan och Restaurang, eller något sådant.

Men även 1, 2 och 3 är bättre, eller 0, 1 och 2 för den delen.
Det är ett EU-direktiv att alla hissar endast ska använda siffror nuförtiden. Så bokstäver som BV KV SV E G V BH PF GP eller andra bokstavskombinationer är inte längre tillåtna. Istället borde man ha en våningslista som förklarar vad varje våning representerar.

Sedan borde man komplettera i utropen vilka platser man når i varje våningaplan, t.ex. "Våning 1 - Floor 1 - Mosebacke torg".
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av daniel_s »

Nej på knapparna ska det stå siffror men man får väl ha skyltar intill. Och det är väl inget krav att markplanet ska heta ”-1”. Det borde vara 1 eller möjligen 0.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av Harald »

ADDE skrev: söndag 22 oktober 2023 18:24 Det är ett EU-direktiv att alla hissar endast ska använda siffror nuförtiden.
Vilket direktiv är det? Jag hittar inget i hissdirektivet och inte heller i den Boverkets föreskrift som implementerar direktivet i Sverige.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Att -1 inte funkar kan väl i någon mån bero på att det är en stor byggarbetsplats där. Sedan undrar jag varför man bara har en hisskorg nu istället som tidigare 2 korgar?

Hur många av er gamlingar har åkt med rulltrappan med trästeg som fanns där ner/från Saltsjöbanans plattform?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Katarinahissen hotad!

Inlägg av Kristofer »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 14 november 2023 10:41 Att -1 inte funkar kan väl i någon mån bero på att det är en stor byggarbetsplats där. Sedan undrar jag varför man bara har en hisskorg nu istället som tidigare 2 korgar?

Hur många av er gamlingar har åkt med rulltrappan med trästeg som fanns där ner/från Saltsjöbanans plattform?
Enligt medias rapportering beror ändringen till en hisskorg på att man velat göra hissen mer handikappanpassad.

Självklart har man åkt den. Man behöver inte titulera sig som gamling för det... :lol:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar