Sida 1 av 1

Omkörning i T-banan

Postat: onsdag 11 maj 2011 23:47
av Leffe
Idag hände något som jag aldrig varit med om tidigare på Stockholms tunnelbana: Ett t-banetåg passerade ett annat tåg i samma riktning!

Det låter lite konstigt, men det här är vad som hände:

Jag tog Hässelbytåget från Alvik. När tåget stannade vid Åkeshov, (på vänsterspåret som vanligt), meddelade föraren att vi skulle bli stående ett tag p.g.a. förarbyte. Dessutom meddelade föraren att ett tåg skulle inkomma på mittspåret, och att detta skulle fortsätta till Vällingby. De passagerare som inte skulle resa längre än till Vällingby kunde därför lämna Hässelbytåget och byta till det inkommande Vällingbytåget. Inom en minut inkom Vällingbytåget på mittspåret, och vi kunde smidigt byta till detta.

Vällingbytåget lämnade Åkeshov i låg hastighet, men inom kort var vi på "trafikspåret" mot Vällingby, och sedan gick det med normal fart västerut. Hässelbytåget stod alltså kvar i Åkeshov.

Jag gick av i Råcksta. På displayen stod det att nästa tåg mot Vällingby skulle inkomma om 3 minuter. Nästa tåg mot Hässelby skulle inkomma om 1 minut. Jag vet inte, men jag fick uppfattningen att displayen fortfarande ansåg att Hässelbytåget skulle inkomma före Vällingbytåget.

Hur som helst, det hela fungerade fantastiskt smidigt. Jag blev verkligen förvånad att t-banan kan vara så flexibel!

Under alla år som jag rest på gröna linjen så har mittspåret vid Åkeshov bara använts som slutstation. Detta var verkligen en ny upplevelse!

Re: Omkörning i T-banan

Postat: fredag 13 maj 2011 19:07
av kildor
Intressant! Nej, jag har heller aldrig hört talats om någon liknande situation i tunnelbanan. Tunnelbanan brukar annars vara ganska svår att göra några avvikande trafiklösningar med...

Re: Omkörning i T-banan

Postat: fredag 13 maj 2011 19:12
av LÅ1
Förmodligen handlar det om att få trafiken så normal som möjligt efter någon trafikstörning. Men det är bara en gissning.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: fredag 13 maj 2011 22:34
av C12C3C3C12
På den tiden vi hade tågvakter på TUB 1 var det rutin att köra två 4-vagnarståg från t.ex. FaS till HäS ifall tillkopplingen krånglade. Det första tåget gick in på mellanspåret Höt-Rådmansgatan (har glömt förkortningen), där körde det andra tåget förbi för att sedan koppla ihop tågen i HäS. Detta förekom inte på TUB 2 (var aldrig med om det, tror att man rangerade om där).

Re: Omkörning i T-banan

Postat: fredag 13 maj 2011 22:41
av 218
Jag har varit med om en sådan händelse för många år sedan på T Grön när tågen hette C2 (bl.a) när ett tåg körde om sig självt!!! Två tåg skulle koppla i Hagsätra men det ena kopplet var defekt och det gick inte att få ihop tåget! Tåget/tågen (eller hur man nu vill se det!) fick gå i konvoj in mot staden och så lade vi in de första fyra vagnarna på uppställningsspåret vid Rådmansgatan med trafikanter och allt och det bakre fick gå förbi och sedan så kunde vi slå ihop tåget utan problem vid Alvik! Smart va? :D :D :D . Jag tror inte att den händelsen är helt unik!

218

Re: Omkörning i T-banan

Postat: fredag 13 maj 2011 23:06
av C12C3C3C12
218 satt du på Stv Gup? Jag hann med att jobba på Stv Alv samt VäS (Västra Krogen). På TUB 3 var avlösningarna på Hallonbusken... :)

Re: Omkörning i T-banan

Postat: söndag 15 maj 2011 11:08
av micke b
Blev ofrivilligt omkörd på skanstullsbron för några år sedan. Men antar att du mer är ute efter frivilliga habrovinker av trafikledningen.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: söndag 15 maj 2011 19:56
av daniel_s
Händelsen är kanske ovanlig men inte unik, det händer då och då att man får köra ut norrut från mellanspåret i Åkeshov. Ett exempel på situation som kan leda till det där är att tågen hamnar i fel ordning så att en förartjänst spricker, om då föraren kan "åka ikapp" sitt tåg på detta sätt kan det vara en smidig lösning.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: måndag 16 maj 2011 10:59
av Jan Bengtsson
kildor skrev:Intressant! Nej, jag har heller aldrig hört talats om någon liknande situation i tunnelbanan. Tunnelbanan brukar annars vara ganska svår att göra några avvikande trafiklösningar med...
Två gånger det senaste knappa året har jag fått åka högerspår Farsta-Gubbängen p g a tåg med vagnfel vid Hökarängen. Så det går om bara infrastrukturen är rätt.

Parallellkörning i T-banan

Postat: måndag 16 maj 2011 16:31
av gek
Vid ett av de tillfällen förra året då det var stora störningar på tunnelbana I tillämpades enkelspårsdrift genom tunneln under Södermalm. Vid Skanstull stod ett tåg stilla på det normala spåret för norrgående trafik samtidigt som en konvoj av helt fullpackade tåg körde norrut på högerspår. Jag placerade mig i det ganska folktomma stillastående tåget, som plötsligt vaknade till liv och ilade mot norr - parallellt med ett tåg på högerspåret! Sådan parallellkörning är vanlig på det statliga järnvägsnätet men inte på det landstingskommunala.

Redan 1955 förekom dock en oplanerad parallellkörning på denna sträcka, vilket jag beskrivit på http://www.ekeving.se/rt/ss-spv/s-tunneln-omb.html:

En natt i september 1955 inträffade en våldsam sammanstötning vid Slussen. På grund av ombyggnaden tillämpades enkelspårstrafik på sträckan, och tomma vagnar ställdes undantagsvis upp på trafikspår vid Johanneshov (Gullmarsplan).

Ett tomt tunneltåg hade av rangeringspersonal lämnats otillräckligt bromsat. Tåget dundrade nedför bron, och nådde troligen en hastighet av 54 km/h vid Skanstull. En trafikförman tog upp förföljandet, hängande utanpå ett "fullastat tåg" som körde jämsides på andra spåret. "Det fanns en teoretisk chans att stoppa tåget - om jag kom ombord kunde jag dra till handbromsen" [DN 1955-09-24 enligt PreSSnytt i Stockholms Spårvägsmuseum]. Pelarna mellan spåren i tunneln stoppade emellertid den kallblodige trafikförmannen. Det ombromsade tåget saktade in något på den plana sträckan, och man räknar med att hastigheten före Slussen var ca 37 km/h. Där stoppades framfarten av ett verktåg med två trallor och ett lok. Två spårvägsmän som arbetade med Slussen-ombyggnaden blev fastklämnda, men undgick livshotande skador. Man räknade inte med att få igång trafiken förrän omkring kl 12 påföljande dag, så 23 bussar sattes in. Infarten till Slussen var väl antagligen belamrad av urspårade och mer eller mindre demolerade fordon [Tidningsnotiser den 24 och 27 sept 1955 enligt PreSSnytt i Stockholms Spårvägsmuseum]

Re: Omkörning i T-banan

Postat: tisdag 17 maj 2011 0:11
av Bo Rengmark
När man körde snabbtåg i slutet av 80-talet hände det då och då att snabbtåget körde förbi den långsamma varianten vid Sätra på väg mot Norsborg om tågordningen var fel.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: onsdag 18 maj 2011 22:04
av djth
Leffe skrev:Idag hände något som jag aldrig varit med om tidigare på Stockholms tunnelbana: Ett t-banetåg passerade ett annat tåg i samma riktning!
Jag upplevde för något år sedan en parellellkörning på Farstagrenen. Ett tåg (med mig ombord) hade stått stilla med vagnfel precis före Tallkrogen söderut och några södergående tåg släpptes förbi på norrspåret mellan Skogskyrkogården och Gubbängen. Det sista av dessa södergående tåg planerades vända på norrspåret i Gubbängen. Samtidigt som detta skulle passera Tallkrogen vaknade det trasiga tåget till liv igen och kunde rulla söderut. Konsekvensen blev att de två tågen körde från Tallkrogen till Gubbängen bredvid varandra.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: torsdag 19 maj 2011 21:01
av Jan Molin
Jag kan berätta en rolig grej som jag själv var med om. Ett tåg stod still vid Medborgarplatsen söderut (plattsformsdel 2) med stökiga trafikanter och föraren ville inte köra förrän han hade fått hjälp. Jag låg bakom med mitt tåg och fick ordningsvakter vid T-Centralen. Efter Slussen gled jag in vid plattformsdel 1 på Medborgarplatsen och släppte av vakterna. Problemet var dock redan löst så han kunde köra vidare på en gång. Vi hade båda grön signal så vi tittade på varandra, log, stängde och körde. Gissa om de på Skanstulls station blev förvånade när det kom in två tåg åt samma håll i princip samtidigt... :D

Sedan fick jag vänta på att han körde vidare innan jag fick återgå till normalspår.

Re: Omkörning i T-banan

Postat: torsdag 19 maj 2011 22:05
av daniel_s
Då gissar jag att det ordningsstörda tåget var en linje 19, annars borde ni ha kunnat köra på varsitt spår ända till Gullmarsplan!

För övrigt menar du väl medspår snarare än normalspår, spårvidden brukar vara samma i båda riktningarna :wink: