Gnäll om Västtrafiks mobila trafikplanerare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Gnäll om Västtrafiks mobila trafikplanerare

Inlägg av bark »

I helgen var jag i Göteborg. Tänkte ta spårvagnen i vårt strosande. Men jag blev väldigt besviken över den mobila trafikplaneraren som Västtrafik erbjuder.

För det första hanterar den bara hållplatser, inte adresser. Och jag vet vilken adress jag ska från och till, men inte vilken hållplats som är bäst eller närmast. Det är ju det jag vill veta.

För det andra, när man ska åka från en större trafikplats som Järntorget, Valand eller Brunnsparken så vore det trevligt att få veta vilket hållplatsläge som är rätt. Sånt har jag ju ingen aning om.

Så, nu har jag gnällt av mig. Resultatet blev till slut att vi hellre promenerade än tog kollektivtrafiken. Vilket på sitt sätt väl var bra.
Användarens profilbild
M_M

Re: Gnäll om Västtrafiks mobila trafikplanerare

Inlägg av M_M »

En bakväg för att få reda på hållplatslägen (tror jag!) är att kolla realtidsvisningen för aktuell hållplats. (Kartor över de större hållplatserna finns iaf på "vanliga" webben).

Vad gäller adresser så är en än större brist att det över huvud taget inte finns riktiga kartor där man kan ta reda på var hållplatserna ligger. Det finns bara kartor som är schematiska eller som är så grovhuggna att hållplatserna inte är utsatta och i vissa fall är det till och med svårt att se vilken linje som går var.

Västtrafik skulle behöva gå en kurs i att informera...
Användarens profilbild
LarryB

Inlägg av LarryB »

Kanske lite bumpvarning, men om du kan testa Västtrafiks nya app för Android eller iPhone så tror jag att du får de flesta av dina önskningar uppfyllda. :D
Den gamla mobilsiten är man väl av förståeliga skäl inte så angelägen att vässa eftersom dengjorts för att funka i telefoner av lite äldre snitt.
/Lars B
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

LarryB skrev:Kanske lite bumpvarning, men om du kan testa Västtrafiks nya app för Android eller iPhone så tror jag att du får de flesta av dina önskningar uppfyllda. :D
Faktum var att jag var i Göteborg i förra veckan, med samma problem som då, om inte värre.

Jag lovar att återkomma när de släppt en app för Symbian. :|
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bark skrev:
LarryB skrev:Kanske lite bumpvarning, men om du kan testa Västtrafiks nya app för Android eller iPhone så tror jag att du får de flesta av dina önskningar uppfyllda. :D
Faktum var att jag var i Göteborg i förra veckan, med samma problem som då, om inte värre.

Jag lovar att återkomma när de släppt en app för Symbian. :|
Symbian ?? Finns de verkligen nån som använder de fortfarande ? App för de operativet är väl inte så troligt vi får se ändå... eller :wink:
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

leifd skrev:Symbian ?? Finns de verkligen nån som använder de fortfarande ? App för de operativet är väl inte så troligt vi får se ändå... eller :wink:
Exakt så är det.
Skriv svar