Sida 15 av 18

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 28 april 2021 19:45
av Enceladus
Odd skrev:Om bebyggelsen blir blandad, med kontor och industri, så minskar behovet av transporter. Då kanske man inte behöver pendeltågskapacitet?
Eftersom de flesta har en partner som arbetar med något helt annat kan alla inte bo nära sin arbetsplats (förutsatt att paret ens har råd). Skribenten känner säkert till megatrenderna urbanisering och specialisering. Stora upptagningsområden möjliggör specialiserade verksamheter. Isolerade förorter missar poängen med storstäder.

Däremot finns det en uppenbar risk att ambitionsnivån för Bromma parkstad kraftigt begränsas av kommunens ovilja att utsätta Stockholms innerstad för konkurrens...

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 28 april 2021 19:48
av daniel_s
Enceladus skrev:Eftersom de flesta har en partner som arbetar med något helt annat
Referenser tack!

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 28 april 2021 20:01
av Enceladus
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Eftersom de flesta har en partner som arbetar med något helt annat
Referenser tack!
Enligt SCB är endast fem procent av svenskarna gifta eller sambo med någon med samma yrke. Jag trodde att detta var uppenbart!

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 28 april 2021 20:08
av daniel_s
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Eftersom de flesta har en partner som arbetar med något helt annat
Referenser tack!
Enligt SCB är endast fem procent av svenskarna gifta eller sambo med någon med samma yrke. Jag trodde att detta var uppenbart!
Ja men motsatsen till ”samma yrke” är inte att man ”arbetar med något helt annat”.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 9:07
av twr
daniel_s skrev: Ja men motsatsen till ”samma yrke” är inte att man ”arbetar med något helt annat”.
Jo, nu får du faktiskt välja! :D

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 11:38
av Enceladus
Dessvärre verkar ett tidigare inlägg ha gett upphov till hårklyverier, men budskapet kvarstår. Av olika skäl är det förhållandevis få som bor nära sin arbetsplats. Några av skälen är att arbetsplatser brukar koncentreras till attraktiva områden där många inte har råd att bo samt att samboende personer ofta arbetar på olika platser.

Ett för tråden relevant samtalsämne är huruvida Bromma parkstad kan bli ett tillräckligt attraktivt område för att locka till sig arbetsplatser. Detta beror till stor del på infrastrukturen. Utan smidiga kommunikationer är området förmodligen dömt att bli ännu en kopia av Hammarby sjöstad (statusen innan tunnelbanan är utbyggd).

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 11:58
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:Dessvärre verkar ett tidigare inlägg ha gett upphov till hårklyverier, men budskapet kvarstår. Av olika skäl är det förhållandevis få som bor nära sin arbetsplats. Några av skälen är att arbetsplatser brukar koncentreras till attraktiva områden där många inte har råd att bo samt att samboende personer ofta arbetar på olika platser.

Ett för tråden relevant samtalsämne är huruvida Bromma parkstad kan bli ett tillräckligt attraktivt område för att locka till sig arbetsplatser. Detta beror till stor del på infrastrukturen. Utan smidiga kommunikationer är området förmodligen dömt att bli ännu en kopia av Hammarby sjöstad (statusen innan tunnelbanan är utbyggd).
Bromma parkstad? Så inåt :twisted: :twisted: :twisted: tjusigt!

Ja, man kan ju inte kommendera fram arbetsplatser.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 15:19
av LÅ1
Nya bostäder på Bromma flygplats får nog vänta!

"Uppgifter: Nedläggning av Bromma flygplats stoppas".
"KD, M och L säger nej till stängning av Bromma".

Det var väntat!

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 15:49
av dr Cassandra Nojdh
LÅ1 skrev:Nya bostäder på Bromma flygplats får nog vänta!

"Uppgifter: Nedläggning av Bromma flygplats stoppas".
"KD, M och L säger nej till stängning av Bromma".

Det var väntat!
I ett tidigare inlägg var det någon (jag utelämnar med avsikt vem) som ansåg att följande beslutsordning gäller:
Stockholms stad äger väl marken och vill man säga upp hyresgästen till avflyttning i förtid blir det en förhandlingsfråga - pengar. Swedavias styrelse är tillsatt av ägaren staten och agerar i enlighet med instruktioner från denne. Har riksdagen något att göra med detta egentligen - om inte regeringen vill?
Det är klart att Riksdagen har något med detta att göra, egentligen! (c) sitter som vanligt på två stolar - man vill ju framställa sig som det borgerliga miljöpartiet, nu när (mp) har visat sig tillhöra vänsterblocket.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 29 april 2021 21:38
av Enceladus
Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 30 april 2021 7:11
av Odd
Enceladus skrev:Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!
Grenar är inte en lösning, då flyttar man ju bara runt problemet och skjuter upp framtida oundvikliga investeringar.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 04 juni 2021 11:37
av Breitspurbahn
Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 04 juni 2021 13:48
av twr
Breitspurbahn skrev:Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.
Du måste tänka kapacitet. Mälarbanan och Ostkustbanan kan inte avstå en massa trafik för att istället köra pendeltåg till Ekerö. Det är precis samma problem som förslagen som dyker upp då och då om att köra pendeltåg via Salstjöbanan. Det finns ingen överbliven kapacitet i pendeltågssystemet för nya grenar.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 04 juni 2021 13:51
av twr
Odd skrev:
Enceladus skrev:Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!
Grenar är inte en lösning, då flyttar man ju bara runt problemet och skjuter upp framtida oundvikliga investeringar.
Det är för dogmatiskt att uttrycka sig så. Och dessutom vet vi inte tillräckligt om framtiden för att kunna säga att det är oundvikligt. Gröna linjen i söder kommer att ha haft tre grenar i över 70 år, därefter två grenar vem vet hur länge. Det hade varit oförsvarligt om någon med ditt argument hade byggt tre olika gröna linjer rakt genom stan på 50-talet.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 04 juni 2021 13:56
av Breitspurbahn
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.
Du måste tänka kapacitet. Mälarbanan och Ostkustbanan kan inte avstå en massa trafik för att istället köra pendeltåg till Ekerö. Det är precis samma problem som förslagen som dyker upp då och då om att köra pendeltåg via Salstjöbanan. Det finns ingen överbliven kapacitet i pendeltågssystemet för nya grenar.
Bra poäng såklart.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: fredag 04 juni 2021 15:55
av Enceladus
Den främsta fördelen med pendeltåg är att infrastrukturen kan delas med andra användare, d.v.s. fjärr- och regionaltåg samt godståg. Alla fyra pendeltågsgrenar i Stockholm trafikeras av andra tåg. Någon sådan trafik finns inte i Ekerö. Det är framför allt i Upplands kustland (Norrtälje, Kapellskär, Hallstavik) där liknande samordningsvinster kan göras. För Bromma parkstad och Ekerö har det ingen större betydelse om spåren har samma standard som Trafikverkets järnvägsnät.

I nuläget finns det som sagt inte ens kapacitet för mer trafik, men detta kommer förhoppningsvis att ändras på lång sikt. För närvarande utreder Trafikverket kapacitetsbrister på sträckan mellan Järna och Uppsala. Det är inte alltför osannolikt att det byggs ett nytt spårpar genom Stockholms län under de närmsta decennierna. Men konkurrensen om de nya tåglägena blir tuff, och på norra sidan har Norrtälje första tjing på eventuell ledig kapacitet.

Tidsaspekten är också viktig. Västerort kan behöva mer kapacitet innan hela stadsdelen har byggts färdigt.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 09 juni 2021 11:48
av Breitspurbahn
Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 09 juni 2021 13:41
av dr Cassandra Nojdh
Märkligt vad denna tråd har svårt att hålla sig till ämnet. För den som vill diskutera trafiken till och från hamnen i Norvik finns redan en annan tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 72#p396943

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: onsdag 09 juni 2021 14:06
av Breitspurbahn
dr Cassandra Nojdh skrev:Märkligt vad denna tråd har svårt att hålla sig till ämnet. För den som vill diskutera trafiken till och från hamnen i Norvik finns redan en annan tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 72#p396943
Nu gällde det iofs Bällstahamnen precis bredvid Bromma Flygplats. Men visst.

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Postat: torsdag 10 juni 2021 11:38
av Kantorn
Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.