Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Torbjörn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:58 Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.

Eftersom näringslivet inte längre tycks vilja behålla Bromma flygplats så har jag svårt att se att nuvarande avtal som löper ut år 2038 förnyas på något sätt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 22 februari 2023 2:08
Torbjörn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:58 Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.

Eftersom näringslivet inte längre tycks vilja behålla Bromma flygplats så har jag svårt att se att nuvarande avtal som löper ut år 2038 förnyas på något sätt.
Det är väl det som är problemet. Näringslivet inser ju som sagt detta, det är ju därför de har tagit handen från Bromma Flygplats, de ogillar ju osäkra lägen. Det är samma sak som händer med järnvägen, även höghastighetsjärnvägen, vilket företag vill satsa på en logistikkedja som kanske inte ens existerar inom några år?
Genius on call
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Torbjörn »

Enceladus skrev: onsdag 22 februari 2023 2:08
Torbjörn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:58 Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.

Eftersom näringslivet inte längre tycks vilja behålla Bromma flygplats så har jag svårt att se att nuvarande avtal som löper ut år 2038 förnyas på något sätt.
Jodå, jag, icke anonyme skribent, är fullt medveten om att ett regeringsskifte kan ändra detta, så dum är jag faktiskt inte vilket anonyme och allvetande Enceladus tycks tro... :cheesygrin: ! I alla fall så har projektet fördröjts ett antal år framåt och mycket kan hända under denna tid.
Hälsningar
Torbjörn Jansson
Medlem 148
Torbjörn Jansson
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: onsdag 22 februari 2023 9:52 [
Det är väl det som är problemet. Näringslivet inser ju som sagt detta, det är ju därför de har tagit handen från Bromma Flygplats, de ogillar ju osäkra lägen. Det är samma sak som händer med järnvägen, även höghastighetsjärnvägen, vilket företag vill satsa på en logistikkedja som kanske inte ens existerar inom några år?
Staten har nu uttryckt ett intresse av att göra Västerås,Halmstad och Skavsta till reservflygplatser , vad det nu kan innebära.
Ett problem för den som vill se Bromma nedlagt är att det är två makter inblandade.
Stockholms stad äger marken och hyr ut på långtidskontrakt.
Staten sitter på hyresavtalet och ofta nog är det olika majoritet i de två maktsfärerna.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Pluppiplopp »

Torbjörn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:58 Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det är klart jag har sett det, jag bor inte under en sten.

Frågan är ju varför politikerna ska göra som de gör med höghastighetstågen och istället köra flyg som i det långa loppet blir mer ineffektivt.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Pluppiplopp skrev: torsdag 23 februari 2023 10:08
Torbjörn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:58 Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det är klart jag har sett det, jag bor inte under en sten.

Frågan är ju varför politikerna ska göra som de gör med höghastighetstågen och istället köra flyg som i det långa loppet blir mer ineffektivt.
Då kanske jag får upplysa hr. Pluppiplopp och ev. andra att vi faktiskt har en särskild tråd för dem som känner sig sugna på att diskutera de sk. höghastighetstågen viewtopic.php?p=411923#p411923

då denna tråds ämne faktiskt är "Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned", inte varför Bromma flygplats bör eller inte bör läggas ned. Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 10:26 Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kantorn skrev: torsdag 23 februari 2023 11:45
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 10:26 Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Min bäste hr. Kantor, det framgår av kategoriregeln för underforumet Spårtrafik: "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg o dyl."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 12:06
Kantorn skrev: torsdag 23 februari 2023 11:45
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 10:26 Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Min bäste hr. Kantor, det framgår av kategoriregeln för underforumet Spårtrafik: "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg o dyl."
Jag förstår doktorns tankegång, men jag menar att ämnen brukar spåra ur lite nu och då. Och jag tycker nog att inlägget om höghastighetsjärnväg är relevant. Men samtidigt är ju det ämnet nu uttömt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kantorn skrev: torsdag 23 februari 2023 12:11
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 12:06
Kantorn skrev: torsdag 23 februari 2023 11:45
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Min bäste hr. Kantor, det framgår av kategoriregeln för underforumet Spårtrafik: "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg o dyl."
Jag förstår doktorns tankegång, men jag menar att ämnen brukar spåra ur lite nu och då. Och jag tycker nog att inlägget om höghastighetsjärnväg är relevant. Men samtidigt är ju det ämnet nu uttömt.
Ja, kamraten Widén försökte ju mana publicum till att hålla sig till ämnet, i denna tråd: viewtopic.php?p=411494#p411494
och fick genast mothugg. Det är väl ett tidens tecken, i dessa yttersta av tider som vi lever i. Eller vad säger hr. Kantorn? Mina kunskaper i eskatologi är inte alldeles uppdaterade. Men nog ser det mörkt ut!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Jourmaster »

Några inlägg har tagits bort från tråden då de inte följde forumets regler.

Mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 23 februari 2023 12:16
Kantorn skrev: torsdag 23 februari 2023 12:11
Jag förstår doktorns tankegång, men jag menar att ämnen brukar spåra ur lite nu och då. Och jag tycker nog att inlägget om höghastighetsjärnväg är relevant. Men samtidigt är ju det ämnet nu uttömt.
Ja, kamraten Widén försökte ju mana publicum till att hålla sig till ämnet, i denna tråd: viewtopic.php?p=411494#p411494
och fick genast mothugg. Det är väl ett tidens tecken, i dessa yttersta av tider som vi lever i. Eller vad säger hr. Kantorn? Mina kunskaper i eskatologi är inte alldeles uppdaterade. Men nog ser det mörkt ut!
En sak är säkert vad gäller den sista tiden, och det är att vi inte vet när den kommer.
Professionell tyckare
Skriv svar