Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.
Ja, något i den stilen hade nog varit en bra idé. Det blir dock betydligt svårare med stationen i Arenastaden. Men den är ju förstås inte byggd ännu...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.
Vart ska tågen ta vägen efter Odenplan?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

En debattartikel i ämnet. (Huvudsyftet verkar vara att misskreditera nuvarande styre i stadshuset.)
Debatt: Påbörja tunnelbana till Bromma

RÄTTELSE
Borde nog skrivit Landstingshuset/Regionhuset i stället för stadshuset.
(Regionhuset låter fånigt på något vis. Kallas huset så numera?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:En debattartikel i ämnet. (Huvudsyftet verkar vara att misskreditera nuvarande styre i stadshuset.)
Debatt: Påbörja tunnelbana till Bromma
Ja, det är ju inte så konstigt - artikelförfattarna tillhör oppositionen och ska opponera, både i fullmäktige och utanför. Vad som är misskreditering eller ej beror väl i stor utsträckning på var man själv står politiskt. Sedan får man som medborgare och väljare ta ställning till detta på valdagen 2022.

Det tråkiga är bara ett den gemensamma valdagen tar bort en hel del av intressent från kommunalpolitiken. Jag är gammal nog att ha hört Tage Erlander prata genom näsan om "det kommunala sambandet" gång efter annan (vad det egentligen innebär lyckades han aldrig förklara) i samband med riksdagsreformen 1970. I realiteten handlar det nog bara om att spara pengar. Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

Skildda valdagar för riksdags- och kummunamval skulle ju göra att människor skulle bry sig om de kommunala frågorna och inte rösta lika i de olika valen. Något som nog framför allt S var rädda för. Så blev det som det blev för drygt 50 år sedan. Fram till dess hade kommunerna röstat in ledamöter i den ena kammaren. Men inte alla på en gång. Därför bestod S-majoriteten oavssett hur folket röstade, om man ska hårddra det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Skildda valdagar för riksdags- och kummunamval skulle ju göra att människor skulle bry sig om de kommunala frågorna och inte rösta lika i de olika valen.
Vet man det? Jag tror att det lika gärna kan resultera i dåligt valdeltagande och ännu mindre intresse för de kommunala frågorna.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skildda valdagar för riksdags- och kummunamval skulle ju göra att människor skulle bry sig om de kommunala frågorna och inte rösta lika i de olika valen.
Vet man det? Jag tror att det lika gärna kan resultera i dåligt valdeltagande och ännu mindre intresse för de kommunala frågorna.
Mycket möjligt. Om man gjorde nägon undersökning vet jag inte. Du får väl fråga de som var med. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag ber verkligen om ursäkt för att jag gjorde en (som jag uppfattade det) sidokommentar som ledde in diskussionen på detta villospår. Det skulle jag inte har gjort, tydligen. Författningsfrågor är intressanta att diskutera, men förstås inte i denna tråd. Just skilda valdagar är uppenbart en höger-vänster-polariserad fråga. Ämnet var i varje fall föremål för en SOU år 2001:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ou-200165/

Jag sluter (förhoppningsvis) denna sidodiskussion genom att hänvisa till en översiktlig artikel i Advokatsamfundets tidskrift "Advokaten", om vilka frågor som var uppe på bordet när Regeringsformen reviderades senast, 2009/2010:
https://www.advokaten.se/Tidningsnummer ... olkningar/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Anders Hanquist »

LÅ1 skrev:Skildda valdagar för riksdags- och kummunamval skulle ju göra att människor skulle bry sig om de kommunala frågorna och inte rösta lika i de olika valen. Något som nog framför allt S var rädda för. Så blev det som det blev för drygt 50 år sedan. Fram till dess hade kommunerna röstat in ledamöter i den ena kammaren. Men inte alla på en gång. Därför bestod S-majoriteten oavssett hur folket röstade, om man ska hårddra det.
Kanske utanför trådens ämne, men när det nu tagits upp:

ABSOLUT INTE. Snarare det helt motsatta. Skilda valdagar, i alla fall enligt den modell vi hade för 50 år sedan, med kommunalval mellan riksvalen skulle få en helt annan effekt. Det skulle bli ännu mer fokusering på rikspolitik och fungera som en slags "opinionsundersökning i halvtid". Möjligen om de lokala/regionala valen inte var rikstäckande utan spridda, kanske Stockholmsregionen och Dalarna vid ett tillfälle, Skåne och Värmland etc etc vid ett annat enligt ett rullande schema. Dessutom skulle rikspolitiker och partiledare inte delta i debatterna. Men det verkar ju inte funka ens i federala länder. Förlorar ett regeringsparti i Hessen eller Sachsen så skriver pressen om att Tysklands regering är försvagad.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.
Ja, något i den stilen hade nog varit en bra idé. Det blir dock betydligt svårare med stationen i Arenastaden. Men den är ju förstås inte byggd ännu...
Arenastadens stationsuppgång lär ju bli vid Solna Stations södra uppgång. Därför kallar jag den "Hagalund" i stället.
Enceladus skrev: Vart ska tågen ta vägen efter Odenplan?
Dit den nu är planerad, Skarpnäck och Farsta. Som en gren till gröna linjen. Eftersom båda sträckorna går till Vällingby tror jag inte det blir så stor underkapacitet på nuvarande gröna. Nej, jag tror inte på en stump till Tekniska - Ropsten - Lidingö.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av ADDE »

Från Hagalund/Arenastaden till Solna centrum blir nog knepigt geografiskt sett. Enklare om man bygger mot Hallonbergen-Rinkeby. Dock missar man Bromma flygplats men når man Spånga så kan man sedan återuppbygga Lövstabanan som tunnelbanegren.

Söderut kan man koppla ihop Hagastaden med Fridhemsplan på den Rosaprickiga linjen eller vad Odd kallar den för... :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

Totalt sett så blir det nog betydligt fler resenärer på grön (gul+grön) linje söder om Odenplan om resenärer från både Västerort och Bromma flygfält ska in på samma spår mot T-centralen. Oavsett om det är en egen gren på grön linje eller om flygfältets passagerare bussas till grön linje vid t.ex Brommaplan eller Alvik. Det är ju redan trångt där vid rusningstrafik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Diripsi »

Om man får drömma fritt så skulle jag föreslå att man bygger en ny bana för Hässelbylinjen från Fridhemsplan till Östermalmstorg, och därifrån ta över Ropstensgrenen och vidare till Bogesundslandet. Roslagsbanans förlängning till City blir mindre viktig när Mörbygrenen blir ensam på bana 2, så Roslagsbanan får istället ta över sträckan Odenplan-Fridhemsplan och rosaprickiga linjens tänkta sträcka till Älvsjö. Och så vill jag att banan till Bromma flygplats ska grenas av från Hagastaden, sträckan till Arenastaden vill jag helst inte ska byggas alls, annars får man väl köra skyttel Hagastaden-Arenastaden. Realistiskt? Nej, knappast.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev:Om man får drömma fritt så skulle jag föreslå att man bygger en ny bana för Hässelbylinjen från Fridhemsplan till Östermalmstorg, st.
Oj jag har tänkt i nästan samma banor men inte vågat skriva, man brukar bli nedbankad i skorna.
Som jag tänker så ansluts grön linje i riktning från Odenplan till befintlig station vid Fridhemsplan och fortsätter sedan i nybygget ner till Älvsjö. Som ersättning från Hässelbyhållet byggs ny linje parallellt med blå linje fram till Ropstenslinjen och tar över den. Om det behövs plattformar för den linjen vid Rådhuset och Östermalmstorg får man fundera på och om man har råd. Och från Ropsten sedan en station på Lidingö och med bebyggelse på Bogesundslandet kanske tre stationer och en slutstation i Vaxholm som blir en bra utgångspunkt för skärgårdstrafiken. Vaxholm kanske kan nås från T-centralen på ca 20min.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:Som jag tänker så ansluts grön linje i riktning från Odenplan till befintlig station vid Fridhemsplan och fortsätter sedan i nybygget ner till Älvsjö.
Det är en intressant tanke, men mycket svår med tanke på profilen. Stationen i Fridhemsplan ligger strax över havsnivå, medan den nya banan är tänkt att passera djupt i berg under Riddarfjärden. Ditt förslag skulle åtminstone kräva en sänktunnel på sjöbotten, vilket blir betydligt dyrare. Risken är att det till och med skulle kräva tunnelbana på bro, motsvarande Västerbron. Det behöver inte vara en helt galen tanke, men fortsättningen på Södermalm blir minst sagt en utmaning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:Som jag tänker så ansluts grön linje i riktning från Odenplan till befintlig station vid Fridhemsplan och fortsätter sedan i nybygget ner till Älvsjö.
Det är en intressant tanke, men mycket svår med tanke på profilen. Stationen i Fridhemsplan ligger strax över havsnivå, medan den nya banan är tänkt att passera djupt i berg under Riddarfjärden. Ditt förslag skulle åtminstone kräva en sänktunnel på sjöbotten, vilket blir betydligt dyrare. Risken är att det till och med skulle kräva tunnelbana på bro, motsvarande Västerbron. Det behöver inte vara en helt galen tanke, men fortsättningen på Södermalm blir minst sagt en utmaning.
Man skippar helt enkelt Odenplan utan kör direkt från NKS till Fridhemsplan, så slipper man den biten.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
Lennart Petersen skrev:Som jag tänker så ansluts grön linje i riktning från Odenplan till befintlig station vid Fridhemsplan och fortsätter sedan i nybygget ner till Älvsjö.
Det är en intressant tanke, men mycket svår med tanke på profilen. Stationen i Fridhemsplan ligger strax över havsnivå, medan den nya banan är tänkt att passera djupt i berg under Riddarfjärden. Ditt förslag skulle åtminstone kräva en sänktunnel på sjöbotten, vilket blir betydligt dyrare. Risken är att det till och med skulle kräva tunnelbana på bro, motsvarande Västerbron. Det behöver inte vara en helt galen tanke, men fortsättningen på Södermalm blir minst sagt en utmaning.
Man skippar helt enkelt Odenplan utan kör direkt från NKS till Fridhemsplan, så slipper man den biten.
Kommentaren handlade om den befintliga stationen i Fridhemsplan, så det var det som jag svarade på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev:
twr skrev:...
Det är en intressant tanke, men mycket svår med tanke på profilen. Stationen i Fridhemsplan ligger strax över havsnivå, medan den nya banan är tänkt att passera djupt i berg under Riddarfjärden. Ditt förslag skulle åtminstone kräva en sänktunnel på sjöbotten, vilket blir betydligt dyrare. Risken är att det till och med skulle kräva tunnelbana på bro, motsvarande Västerbron. Det behöver inte vara en helt galen tanke, men fortsättningen på Södermalm blir minst sagt en utmaning.
Man skippar helt enkelt Odenplan utan kör direkt från NKS till Fridhemsplan, så slipper man den biten.
Kommentaren handlade om den befintliga stationen i Fridhemsplan, så det var det som jag svarade på.
Och eftersom nivåskillnaderna är ett problem där så var det därför jag kommenterade just detta inlägg :-D
Genius on call
Skriv svar