Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Från Hagalund/Arenastaden till Solna centrum blir nog knepigt geografiskt sett. Enklare om man bygger mot Hallonbergen-Rinkeby. Dock missar man Bromma flygplats men når man Spånga så kan man sedan återuppbygga Lövstabanan som tunnelbanegren.

Söderut kan man koppla ihop Hagastaden med Fridhemsplan på den Rosaprickiga linjen eller vad Odd kallar den för... :)
Men om rubriken nu är Kollektivtrafiken när/om Bromma flygplats läggs ner så är det det jag vill lösa. Vad man ska till Rinkeby att göra vet jag inte - där finns bra tunnelbana. Och att öppna Hallonbergen-Rinkeby bara för att det är "diggabelt" är snudd på patetiskt. Förlåt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

ADDE skrev:Från Hagalund/Arenastaden till Solna centrum blir nog knepigt geografiskt sett. Enklare om man bygger mot Hallonbergen-Rinkeby. Dock missar man Bromma flygplats men når man Spånga så kan man sedan återuppbygga Lövstabanan som tunnelbanegren.

Söderut kan man koppla ihop Hagastaden med Fridhemsplan på den Rosaprickiga linjen eller vad Odd kallar den för... :)
Den rosa-grönprickiga linjen, från att den har föreslagits med diverse olika färger de senaste åren. :-D

När man numera startar ett nytt projekt för kollektivtrafik i Stockholm så börjar man med det allra viktigaste, linjefärgen. Allt annat är egentligen underordnat. :)
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:När man numera startar ett nytt projekt för kollektivtrafik i Stockholm så börjar man med det allra viktigaste, linjefärgen. Allt annat är egentligen underordnat. :)
:D
Professionell tyckare
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

I det finska valet senast var valdeltagandet lågt så skilda valdagar betyder inte per automatik att kommunala frågor lyfts och fler engagerar sig. Trots det finska exemplet så finns det säkert fördelar med skilda valdagar. Om man sedan tittar på hur folk röstar så är det faktiskt en hel del som röstar olika så att gemensam valdag gör att många per automatik röstar lika i alla tre valen tror jag inte på.
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".
Borde väl du veta all om i sådana fall. Sedan får du gärna komma med lite fakta bakom ditt påstående att det skulle vara en kostnadsfråga att Sverige inte har skilda valdagar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".
Borde väl du veta all om i sådana fall. Sedan får du gärna komma med lite fakta bakom ditt påstående att det skulle vara en kostnadsfråga att Sverige inte har skilda valdagar.
Ja, tyvärr vet jag en hel del om det efter att ha läst BSB101:s inlägg. I övrigt har jag - för min del - stängt den diskussionen i denna tråd, vilket väl alla som kan läsa innantill har uppfattat.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Arlandastad köper Skavsta flygplats – så ska området utvecklas
Sveriges Radio skrev:"Vi behöver en till flygplats som komplement till Arlanda, inte minst när Bromma stänger", säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.
Under de senaste åren har Skavsta flygplats gått om både Sturups flygplats i Malmö och Bromma flygplats i Stockholm. Därmed har flygplatsen blivit Sveriges tredje största flygplats. Kan Skavsta helt ersätta Bromma när Ostlänken är på plats?

Jag antar att en nedläggning av Bromma flygplats i praktiken inte påverkar trafikutbudet på Tvärbanans Kistagren. Redan nu är det osäkert om Bromma flygplats har fler resenärer än Bromma Blocks, trots att tidtabellen är helt anpassad till flygtrafiken. Däremot blir det andra behov när flygplatsen bebyggs...
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: onsdag 23 mars 2022 17:03 Arlandastad köper Skavsta flygplats – så ska området utvecklas
Sveriges Radio skrev:"Vi behöver en till flygplats som komplement till Arlanda, inte minst när Bromma stänger", säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.
Under de senaste åren har Skavsta flygplats gått om både Sturups flygplats i Malmö och Bromma flygplats i Stockholm. Därmed har flygplatsen blivit Sveriges tredje största flygplats. Kan Skavsta helt ersätta Bromma när Ostlänken är på plats?

Jag antar att en nedläggning av Bromma flygplats i praktiken inte påverkar trafikutbudet på Tvärbanans Kistagren. Redan nu är det osäkert om Bromma flygplats har fler resenärer än Bromma Blocks, trots att tidtabellen är helt anpassad till flygtrafiken. Däremot blir det andra behov när flygplatsen bebyggs...
Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av daniel_s »

För att den är extra billig just nu?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: onsdag 23 mars 2022 19:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?
Som sagt, titta på avgångar och ankomster. Det är bara några enstaka i nuläge. Och Wizzair är inte i närneten av Ryanair.
Men Arlandastad har väl någon avsikt, uppenbarligen är ju priset rekordlågt.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo hadde vi Fornebu noen få km fra sentrum. Den la vi ned, og det har gått bra. Jeg har aldri forstått hvorfor Bromma har fått leve. I mange år hadde Oslo både Fornebu og Gardermoen, men det har gått meget bra uten Fornebu. I noen år fløy Ryanair fra Rygge, men Ryanair fikk det ikke til å gå noe særlig bra og flyttet sin lille resttrafikk til Gardermoen. Da ble også den nye flyplassen Rygge lagt ned. Den fantes 2007-2016. Rygge har senere blitt brukt som vaksinesenter for Covi. Det er initiativ for gjenåpning, men Covi satte en stopp for dette. Det gjenstår å se om Rygge blir gjenåpnet.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: onsdag 23 mars 2022 19:48 Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?
Säkert ett bra prisläge, som jag förstått det ingår det även en hel del mark kring flygplatsen som man vill bebygga med olika saker. Med andra ord är det inte säkert att flygplatsen är huvudanledningen till att man köper.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Lennart Petersen skrev: onsdag 23 mars 2022 20:58
Enceladus skrev: onsdag 23 mars 2022 19:48
Lennart Petersen skrev: onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?
Som sagt, titta på avgångar och ankomster. Det är bara några enstaka i nuläge. Och Wizzair är inte i närneten av Ryanair.
Men Arlandastad har väl någon avsikt, uppenbarligen är ju priset rekordlågt.
Lite mer i saken :
https://www.skavsta.se/arlandastadkoper ... lmskavsta/
Men Skavsta är ju knappast Sveriges 4:e flygplats i nuläge.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg har aldri forstått hvorfor men i Stockholm beholdt Bromma. I Oslo la vi ned Fornebu og samlet alt på Gardermoen. Vi fikk erstatningsflyplass i Rygge, men den ble lagt ned på grunn av lite trafikk.
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Torbjörn »

Bromma är i dag ungefär lika stort som Landvetter med ca 45-50 avgångar under vardagar. De är alltså Sveriges andra flygplatser i storlek efter Arlanda. Landvetter har fler internationella avgångar och Bromma i huvudsak inrikes med några få undantag vilket är ett av argumenten från näringslivet att behålla Bromma med dess lättillgängliga närhet till centralare delar av Stockholm. Det finns ju en tvärbana med goda anslutningar till tunnelbanan och pendeltågen....! Huvuddelen av flygtrafiken på Bromma är högtrafik, alltså morgnar/förmiddagar och eftermiddagar/kvällar. Det är väl tveksamt om all denna trafik kan klämmas in på Arlanda under dessa tider. Dessutom lär det finnas planer på att befintliga flygbolag vill utöka sin trafik och ytterligare bolag börja flyga på Bromma!
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Pluppiplopp »

Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.

Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

Pluppiplopp skrev: måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.

Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Det har jag tyckt länge.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Breitspurbahn »

Pluppiplopp skrev: måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.

Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Börja med att bygga dessa höghastighetståg innan flygen läggs ner.
Och Luleåbor kanske vill kunna nå Stockholm och Malmö utan att behöva åka sovkupé. Det ska såklart finnas, men inte vara enda alternativet.
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Torbjörn »

Breitspurbahn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:32
Pluppiplopp skrev: måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.

Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Börja med att bygga dessa höghastighetståg innan flygen läggs ner.
Och Luleåbor kanske vill kunna nå Stockholm och Malmö utan att behöva åka sovkupé. Det ska såklart finnas, men inte vara enda alternativet.
Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Torbjörn Jansson
Skriv svar