Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Bromma flygplats har arrendeavtal till och med 2038. Tre frågor:

1. Ska flygplatsen

a. Vara kvar i all framtid?
b. Läggas ned efter 2038?
c. Avvecklas tidigare trots gällande arrendeavtal?

2. Om flygplatsen läggs ned, vad bör byggas där? Hur många invånare finns det plats för?

3. Om flygplatsen bebyggs, hur löser man kollektivtrafiken?

Med dagens planerings- och byggtider är det nog dags att börja fundera på vad som ska hända efter 2038! :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av heasm »

Enligt mitt sätt att se det kommer flygtrafiken behöva minska med anledning av dess klimatpåverkan. Mest kortare resor (de flesta inrikesresor) kommer att ersättas med tågtrafik (höghastighetståg, förhoppningsvis). Detta gör att Bromma flygplats blir onödig då Arlanda och Skavsta (med höghastighetståg-förbindelse) kan klara de flygresor som återstår.

Mitt svar är alltså att området bör bebyggas (storleken som kan bebyggas är ungefär lika stort som Södermalm). Det är ingen brådska så arrendeavtalet behöver inte förinlösas untan kan löpa ut 2038.

Om man sedan bebygger området med en täthet som Södermalm får det plats upp till 100.000 människor i onmrådet och då skall det givetvis försörjas med tunnelbana. Tunnelbanan kan avgrenas från grön linje vid Alvik eller Odenplan (-Karolinska-...) eller från blå linje vid Rissne. Kanske är det t o m dags för en helt ny tunnelbanelinje :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

heasm skrev:Enligt mitt sätt att se det kommer flygtrafiken behöva minska med anledning av dess klimatpåverkan. Mest kortare resor (de flesta inrikesresor) kommer att ersättas med tågtrafik (höghastighetståg, förhoppningsvis). Detta gör att Bromma flygplats blir onödig då Arlanda och Skavsta (med höghastighetståg-förbindelse) kan klara de flygresor som återstår.
Jag börjar bli pesimistisk när det gäller höghastighetståg i Sverige! Men de kanske börjar projektera sådana på allvar runt 2038! :roll:
heasm skrev:Mitt svar är alltså att området bör bebyggas (storleken som kan bebyggas är ungefär lika stort som Södermalm). Det är ingen brådska så arrendeavtalet behöver inte förinlösas untan kan löpa ut 2038.

Om man sedan bebygger området med en täthet som Södermalm får det plats upp till 100.000 människor i onmrådet och då skall det givetvis försörjas med tunnelbana. Tunnelbanan kan avgrenas från grön linje vid Alvik eller Odenplan (-Karolinska-...) eller från blå linje vid Rissne. Kanske är det t o m dags för en helt ny tunnelbanelinje :)
Jag hoppas på helt ny T-banelinje. Jag tror inte längre på grenade T-banesystem. I alla fall inte med grenar så nära centrala staden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Historien har en tendens att upprepa sig. Bromma Flygplats invigdes år 1936 och var då en av världens modernaste. Den fungerade som huvudflygplats i Stockholm till 1962 när utrikestrafiken flyttade till Arlanda. År 1983 flyttade även inrikestrafiken. Då var det meningen att flygplatsen skulle läggas ned och bebyggas men den fick fungera som privatflygplats ytterligare några år i avvaktan på projektering. Här någonstans sker en politisk omsvängning. Plötsligt är det inte längre så viktigt att bebygga Bromma och i början av 1990-talet återkommer en del inrikestrafik som sedan dess har växt och kompletterats med viss utrikestrafik. Nu investerar man i att anpassa flygplatsen för moderna krav. År 2008 tecknades ett 30-årsavtal som låser marken till 2038. Detta skedde utan någon mer omfattande proteströrelse eller debatt.

Det intressanta i sammanhanget är vad som sker mellan 1980 och 1990. Här sker en politisk omsvängning hos flera partier. Bland annat sker en plågsam svekdebatt för Stocholmscentern. De hade gått till val på flygplatsens nedläggning men fick böja sig för krav från regeringen Fälldin som "körde över" lokalpartiet.

Det är väl inte något tvivel om att flygplatsområdet skulle kunna exploateras till ett alldeles utmärkt bostadsområde med ganska många bostäder. Men det verkar det inte vara en fråga som något parti eller block är berett att driva. Samtidigt fungerar ju Bromma som en alldeles utmärkt alternativ flygplats till Arlanda.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av spårlasse »

Experterna säger att det behövs två flygplatser (minst i en storstadsregion). Helst skulle förstås en ligga söder om stan (om man ser fördelningspolitiskt - dock kanske inte näringslivsmässigt). Att bygga en ny flygplats, eller ens föreslå det idag är nog politiskt självmord. Alltså får vi nog ha Bromma kvar till 2038 iaf. Det är ju rätt långt fram i tiden och givetvis är det av intresse vad man då gjort för infrastrukturinsatser i övrigt och flygets ställning med tanke på klimat etc.

En sak är ju dock klar - har man byggt en Karolinskagren på tunnelbanan så kommer inte kapaciteten att räcka - även om tidigare utredningar sagt så. Andelen boende i Västerort kommer ju även utan Bromma att öka med drygt 19 100 personer fram till 2019 (Enligt USK - här avräknat järvafältet och Mariehäll - med tanke på närhet till blåa linjen/pendeltåg). Skulle man pluss på med Bromma också med 30 000, har vi en ökning på gröna linjen med kankse 5 000 personer i maxtimmen.

I annat fall kommer gröna linjen att klara att svälja det här och en förbindelse från tvärbanan via bostadsområdet ger tillräcklig kvalitet. Dock tycker jag fortfarande (och då i ännu större grad) att man borde dra den dryga kilometern även till Brommaplan, för att avlasta Alvik som kommer ha svårt att klara kapaciteten om även Flygfältsborna skall kunna få plats på spårvagnarna. Att både ha tunnelbana och spårvagn dit - kommer det nog aldrig att finnas pengar till. Men eftersom det kommer vara så hög turtäthet tror jag inte att bytet kommer uppfattas alltför negativt.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av spårsnoken »

Mitt stalltips är att flygtrafiken trots allt blir kvar.

Men jag kan ha fel.

Hursomhelst tycker jag därför inte det finns anledning att idag spekulera i hur en eventuell bostadsbeyggelse ska kollektivtrafikförsörjas. Däremot kan man konstatera att tvärbanans öppnande kommer att förbättra kollektivtrafiken i området.

mvh/spårsnoken
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Mick Dundee »

Inge skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Här någonstans sker en politisk omsvängning. Plötsligt är det inte längre så viktigt att bebygga Bromma och i början av 1990-talet återkommer en del inrikestrafik som sedan dess har växt och kompletterats med viss utrikestrafik.
Det var väl helt enkelt så att man avreglerade flygtrafiken. Det var staten såsom hälftenägare av Linjeflyg genom SAS som valde att flytta ut inrikestrafiken till Arlanda för att skapa en navfunktion där 1983. Andra operatörer gjorde andra bedömningar om vad som var bäst, när de sedan fick tillträde till marknaden.
Linjeflygs F28:or fick nog inte längre trafikera Bromma mht buller och utsläpp, det tror jag var huvudanledningen till flytten till Arlanda. Men jag är lite inne på det som Claes Thure anför att något annat hände under senare 80-tal - och avregleringen av flyget var inte inledd då - och det vore intressant att få veta med om. Jag vill minnas att det var först kring 1992 som BMA åter fick reguljär linjetrafik med jetplan med Malmö Aviation, vilket är ungefär samtida med inkorporeringen av LIN i SAS och avregleringen som åtföljde det.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av M_M »

Vad gäller bullret så hänger nog bullerisolering och värmeisolering av hus rätt mycket ihop. En intressant aspekt är att det tydligen tillkommer regler år 2020 om att nybyggda hus då måste vara såpass bra isolerade att de fungerar som "passivhus", d.v.s. det i stort sett alltid räcker med överskottsvärmen från människor och prylar som egentligen är igång av något annat syfte (kylskåp, dator, spis, TV o.s.v.). Kan det ökade isoleringskravet göra att det lättare blir möjligt att bygga bostäder närmare flygbuller?

(Med bättre isolering blir det också billigare att kyla ett hus, så det kan bli mer rimligt att faktiskt kyla/ventilera bort sommarhettan än att vädra korsdrag och få in buller).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av M_M »

Mick Dundee skrev:Linjeflygs F28:or fick nog inte längre trafikera Bromma mht buller och utsläpp, det tror jag var huvudanledningen till flytten till Arlanda. Men jag är lite inne på det som Claes Thure anför att något annat hände under senare 80-tal - och avregleringen av flyget var inte inledd då - och det vore intressant att få veta med om. Jag vill minnas att det var först kring 1992 som BMA åter fick reguljär linjetrafik med jetplan med Malmö Aviation, vilket är ungefär samtida med inkorporeringen av LIN i SAS och avregleringen som åtföljde det.
Kan det också vara så att när järnridån föll i samma veva så ökade mängden utrikesflyg så att Arlanda kanske hade svårt att rymma alla inrikesflyg?

Det är för övrigt intressant att jämföra Göteborg med Stockholm. "Inom-kommun-flygplatsen" i Stockholm verkar vara en "business"-flygplats för folk som flyger mellan mötena inrikes (om jag fattat rätt), medan "inom-kommun-flygplatsen" i Göteborg verkar mest vara igång av strategiska skäl men officiellt för att cirka två lågprisbolag tillsammans ska kunna köra ett knappt halvdussin flygningar per dag... :wink:
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Mick Dundee »

Inge skrev: Nja, avregleringen genomfördes mycket riktigt under regeringen Bildt. Exakt vilket år minns jag inte. Brommas och Malmö Aviations uppsving var också helt riktigt en följd av det. Angående Linjeflygs inkorporerande i SAS så var detta dock en något senare händelse. Man hade först sålt SAS 50% i Linjeflyg som en del av avregleringsprocessen, men med en återköpsklausul om den nye ägaren (Bilspedition? -minns jag rätt?) ville sälja det vidare. När så skedde grep SAS in och tog över hela bolaget.

Det kan kanske också nämnas att hela inrikes 3, eller terminal 2 som den heter idag på Arlanda, var en följd av att SAS skulle bygga upp en egen heltäckande inrikesverksamhet parallell till det då oberoende Linjeflyg. Så blev det dock aldrig och genom att Bromma expanderande kom terminalen heller aldrig att egentligen behövas för inrikestrafik.
Stämmer det sista verkligen? SAS och LIN hade ju en bodelning beträffande inrikestrafiken där SAS körde några tyngre destinationer och LIN de andra. Att SAS avsåg bygga upp en helt egen inrikesservice har jag inte stött på tidigare. Däremot sades det ju att SAS linje STO-GOT under 80-talet var en av världens mest lönsamma och trafikerade inrikeslinjer. Jag tror snarare att Inrikes 2 (färdigställd kring 1990/91?) som den nya terminalen hette var skräddarsydd för trafiken till Gbg, Malmö, Luleå, Sundsvall m fl eftersom Inrikes 1 (dagens T4) blivit för liten för inrikesflygets sanslösa tillväxt på 80-talet. När trafiken imploderade och skulle avregleras ringde Janne Carlsson upp Wallenberg och Bildt och förklarade läget - "låt mig köpa LIN så slipper jag konkurrens på hemmaplan så kan jag slå ihop SAS med KLM, Swissair och några andra (projektet Alcazar om ngn vill googla) så är SAS "One in Five in Ninetyfive". Och då kan vi privatiseras och staten får god avkastning på sitt kapital.".

Och så blev det, och så blev det inte. Inrikes 2 övergavs och LFV stod med skägget i brevlådan eftersom man inte slutit några avtal med SAS ("sånt behöver ju inte buksvågrar" sa nog Janne till GD LFV) så terminalen blev tom. Sedermera övertalade SAS LFV att bygga en ny terminal (Pir F) som färdigställdes lagom till en ny global kris för flyget stod för dörren. SAS vägrade flytta in med lounger och liknande så LFV stod med en groteskt stor extra pir utan resenärer - för vem ville parkera planet utåt Gottröra till, där dessutom gång efter annan planen slås sönder av automatiserade nosbryggor som går bärsärk? Men inte hade LFV tecknat några avtal med SAS inte (för det behöver ju inte buksvågrar), så det fanns ingen att stämma för löftes- eller kontraktsbrott. Häpp så det kan gå ...

Lite OT dock, det medges ...
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det som behövs för att få igång en kraftig diskussion om Brommas framtid är att flygplan dammar in i DN-huset eller dimper ner i Minneberg. Vad hade hänt om FotogenVicke hade krashat på radhusen i Kälvesta istället för på parkeringsplatsen? Var där och tittade på förödelsen samt tog några bilder då.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av MWE »

Inge skrev:Jag tror inte att man har för avsikt att lägga ned flygplatsen 2038 och jag tror inte heller att så kommer att ske. Tvärt om så är stadsplaneringen idag inriktad på att den bevaras. I det sammanhanget har ju tex den nya spårvagnsdepån fölagts på annars tämligen attraktiv sjönära mark. Och jag har personligen ändrat mig något i denna fråga sedan jag varit på platsen medan flygplanen lyft i den riktningen. Marken där är inte helt lämplig för bostäder då flygplanen hunnit så högt upp att de sprider ljudet över ett ganska stort område, dvs iklusive depåområdet, även om de inte flyger rakt över.

Det som ligger närmst u kollektivtrafiksynvinkel torde vara att spårvägen förlängs till handelsområdet och just flygplatsen. Kanske vore det bra med ett triangelspår så att även tåg från Solna kunde svänga upp mot flygplatsen och vidare mot Kista?

I princip tycker jag inte heller att man skulle behöva invänta mångmiljardstasningen med spårväg hela vägen till Kista. Spåren, några hundra meter, fram till flygplatsen kunde byggas och göra nytta ändå.
Det blir ju inte aktuellt med några provisorier. Det berörda området är redan detaljplanelagt och utbyggnaden av Tvärbanans nordvästra gren måste samordnas med det projektet.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplan
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av AdrianLangemar »

En tunnelbanelinje till nuvarande Bromma flygplats borde definitivt vara en avgrening från Blå linjen. Blå linjen har idag en enorm outnyttjad kapacitet, om man kör 2-minuterstrafik med tåg som utnyttjar hela plattformarna fördubblas kapaciteten. Därmed blir det inget problem med ytterligare en gren. Med nytt signalsystem borde kapaciteten rentav räcka till fyra grenar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Vad jag dock är osäker på är om det verkligen var regeringen Bildt som tvingade igenom den försäljningen eller om det var något den tidigare regeringen Carlsson hittade på för att SAS skulle slippa en riktig avreglering (som dock kom i alla fall senare). I vilket fall som helst så föregicks avregleringen av försäljningen av Linjeflyg.
Vem skulle varit pådrivande för att "tvinga" politikerna att avreglera flyget före vi gick med i EU? Efta?
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Patrick »

Här om dagen kom ju beskedet att Bromma flygfällt skall utökas, samt att sjukvårdsflyg som t ex transporterar transplantationsorgan inte kan landa på Arlanda då den ligger för långt ifrån de stora sjukhusen pga tidsbristen (ett hjärta t ex kan bara vara ute ur kroppen max 4 timmar)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Men det var väl inte riktigt det jag skrev? :wink:
Jag greppade alltså inte vem som drev på avreglerinen över huvud taget, och varför man behövde ta till en specialare för att SAS skulle slippa avreglering?
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Mick Dundee »

Inge skrev:
Mick Dundee skrev:
Inge skrev: Nja, avregleringen genomfördes mycket riktigt under regeringen Bildt. Exakt vilket år minns jag inte. Brommas och Malmö Aviations uppsving var också helt riktigt en följd av det. Angående Linjeflygs inkorporerande i SAS så var detta dock en något senare händelse. Man hade först sålt SAS 50% i Linjeflyg som en del av avregleringsprocessen, men med en återköpsklausul om den nye ägaren (Bilspedition? -minns jag rätt?) ville sälja det vidare. När så skedde grep SAS in och tog över hela bolaget.

Det kan kanske också nämnas att hela inrikes 3, eller terminal 2 som den heter idag på Arlanda, var en följd av att SAS skulle bygga upp en egen heltäckande inrikesverksamhet parallell till det då oberoende Linjeflyg. Så blev det dock aldrig och genom att Bromma expanderande kom terminalen heller aldrig att egentligen behövas för inrikestrafik.
Stämmer det sista verkligen? SAS och LIN hade ju en bodelning beträffande inrikestrafiken där SAS körde några tyngre destinationer och LIN de andra. Att SAS avsåg bygga upp en helt egen inrikesservice har jag inte stött på tidigare.
Jo det stämmer, SAS tvingades först att sälja Linjeflyg som en del av avregleringen och för att det skulle bli konkurrens. Det var först ett par år senare som man kom åt att köpa tillbaka det och då till 100%. Vad jag dock är osäker på är om det verkligen var regeringen Bildt som tvingade igenom den försäljningen eller om det var något den tidigare regeringen Carlsson hittade på för att SAS skulle slippa en riktig avreglering (som dock kom i alla fall senare). I vilket fall som helst så föregicks avregleringen av försäljningen av Linjeflyg.
OK, men då var det nog så att Bildtregeringen medgav detta för att skydda sin investering (SAS) i en from förhoppning att det någon dag skulle bli någon rätsida på eländet (SAS igen) så att det skulle kunna säljas gissar jag. Man gjorde ju ungefär likadant med Televerket/Telia.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag tror att Bromma med största sannolikhet förblir flygplats även efter 2038. Man avser göra storsatsning och bygga en helt ny terminal i nordvästra delen (Solvallahörnet) Alla flygföretag och andra företag i det hörnet är uppsagda till årsskiftet 2011-12. Expansionen av trafikflyg är så stor på Bromma så kapaciteten av flygplanrörelser slår snart "i taket". Av den anledningen avser man att tränga ut "småflyget" avgiftsvägen, det kommer inte vara ekonomiskt försvarbart för dessa att operera på Bromma. Då frigör man flygplanrörelser för den tunga trafiken.
Medlem nr 266
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Verspieder »

Hur ligger Ärna flygplats i Uppsala till i en jämförelse? Skulle denna inte kunna avlasta både Bromma och Skavsta?
I Uppsala hävdar man att Arlanda sväljer allt, men så enkelt är det väl ändå inte.
I Stockholm hävdar man att Uppsala ligger för långt bort, men det är ju trots allt närmare än till Skavsta och Västerås.
Herbert, Tingesten
Inlägg: 235
Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Herbert, Tingesten »

För att återknyta till spårfrågorna:

Ulvsundabanan skulle delvis kunna återuppstå som en tredje nordlig gren på TUB 1 med avgrening vid Alvik:

Bild



En färdig mittplattform finns i Alvik som idag trafikeras av Nockebybanan:

Bild



För att frigöra plattformen dras Nockebybanan om i tunnel mellan Alvik och Alléparken och kopplas ihop med Tvärbanan. Sedan är det bara att bygga Brommagrenen rakt västerut från Alvik, låta den passera norr om Brommadepån och sedan ner i tunnel vid Tranebergsvägen:

Bild
Skriv svar