Fast ersättningen är väl mycket högre på linje 676? Annars har både 753 och 754 ett underutbud, och där verkar det bero på avtalstypen.Lars_L skrev:Visst är det så. Men då är det ju ännu mer intressant. Nobina menar ju att man har den höga kundnöjdheten just för att man har VBP på 676 för Norrtälje. Arriva ligger ju oftast på en låg nivå kundnöjdhet i Norrort som har VBP. Allvarligt talat ser jag att det är ganska liten skillnad i kundnöjdhet mellan avtalsformerna. Alla produktionsavtal har ju i dag ändå ganska stort inslag av incitament.Enceladus skrev:
Det kan vara värt att tillägga att Keolis har större andel produktionsavtal än de två andra operatörerna. Det är inte helt rättvist att jämföra kundnöjdheten rakt av.
Nobina Järfälla/Upplands-Bro har ju just genom att det är produktionsavtal kunna införa kvartstrafik rakt av på 541, 550 och 559 (med undantag för helgmorgon och nattrafiken). Det hade man ju aldrig någonsin infört om det varit ett VBP-avtal. Att man ändå inte lyckas få bättre kvalitetsbetyg, beror ju på att man inte lyckas hantera trängsel och punktligheten. Men så är också vitet för att inte uppnå kundnöjdhet otroligt lågt satta och börjar på väldigt låga nivåer. Så även i det sammanhanget borde avtalet varit tuffare.
Analyserar man avtalsområdena och tittar på punktligheten i avtalsområdena, så är det den tydligaste signalen till varför kundnöjdheten är så dålig. I Järfälla/Upplands-Bro har man ju alltid varit väldigt dåliga på den saken - trots att man egentligen bara har ett par-tre linjer som kan bli sena p.g.a köer. Men för sådana saker är det betydligt viktigare vilka viten man har än om det är ett VBP-avtal eller produktionsavtal.
Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, det är ju en mycket längre körsträcka. Där har man ju också kunnat effektivisera genom att bl.a. köra med dubbeldäckare - i det avtalet är det också ganska hårda krav på minimiutbud.Enceladus skrev:
Fast ersättningen är väl mycket högre på linje 676? Annars har både 753 och 754 ett underutbud, och där verkar det bero på avtalstypen.
Ja att 753 och 754 inte har bättre turtäthet är ju en kombination av VBP och att man då inte i avtalet krävt högre turtäthet. Med tanke på hur många stående det ofta är, är väl också där frågan om det ligger inom ramen för det tillåtna. Det enda Nobina behöver rapportera in är ju stående i högtrafik, men det är ju sällan det största problemet med stående i trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ska ni inte diskutera nattbussar på Södertörn också så har alla favoritämnen tryckts in även i denna tråd?
suckar
Thomas K Ohlsson
suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Helt orelaterad har diskussionen ändå inte varit. Det är en relevant fråga om Brommas linje ska gå via Hagastaden eller inte. Behovet påverkas förstås av busstrafiken. Min tes är att utbudet styrs mer av ett områdes politiska betydelse än det faktiska behovet. För att motivera detta har några exempel tagits upp - visst är nattrafiken ytterligare ett exempel. Huvudpoängen är dock att Hagastaden med nuvarande landstingsmajoritet kommer att ha ett överutbud oavsett man gör. Därför borde detta överutbud inte vara ett argument mot att dra Brommas linje dit. Bromma lär bli en sovstad och då är det viktigt med bra förbindelser till de stora arbetsplatsområdena.TKO skrev:Ska ni inte diskutera nattbussar på Södertörn också så har alla favoritämnen tryckts in även i denna tråd?
suckar
Thomas K Ohlsson
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Nuvarande mandatperiod tar som bekant slut om 3 månader. Flygplatsen kanske läggs ned om 20 år. Lars_L menar att det fulla behovet kanske uppstår först kring 2070. Jag tror det finns en möjlighet att partipolitiken ändras under tiden...Enceladus skrev:Helt orelaterad har diskussionen ändå inte varit. Det är en relevant fråga om Brommas linje ska gå via Hagastaden eller inte. Behovet påverkas förstås av busstrafiken. Min tes är att utbudet styrs mer av ett områdes politiska betydelse än det faktiska behovet. För att motivera detta har några exempel tagits upp - visst är nattrafiken ytterligare ett exempel. Huvudpoängen är dock att Hagastaden med nuvarande landstingsmajoritet kommer att ha ett överutbud oavsett man gör. Därför borde detta överutbud inte vara ett argument mot att dra Brommas linje dit. Bromma lär bli en sovstad och då är det viktigt med bra förbindelser till de stora arbetsplatsområdena.TKO skrev:Ska ni inte diskutera nattbussar på Södertörn också så har alla favoritämnen tryckts in även i denna tråd?
suckar
Thomas K Ohlsson
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Visst kan partipolitiken ändras! Stockholms politiska instabilitet är en av orsakerna till varför det inte finns någon riktig plan för framtiden. Kortsiktiga projekt dominerar.twr skrev:Nuvarande mandatperiod tar som bekant slut om 3 månader. Flygplatsen kanske läggs ned om 20 år. Lars_L menar att det fulla behovet kanske uppstår först kring 2070. Jag tror det finns en möjlighet att partipolitiken ändras under tiden...Enceladus skrev:Helt orelaterad har diskussionen ändå inte varit. Det är en relevant fråga om Brommas linje ska gå via Hagastaden eller inte. Behovet påverkas förstås av busstrafiken. Min tes är att utbudet styrs mer av ett områdes politiska betydelse än det faktiska behovet. För att motivera detta har några exempel tagits upp - visst är nattrafiken ytterligare ett exempel. Huvudpoängen är dock att Hagastaden med nuvarande landstingsmajoritet kommer att ha ett överutbud oavsett man gör. Därför borde detta överutbud inte vara ett argument mot att dra Brommas linje dit. Bromma lär bli en sovstad och då är det viktigt med bra förbindelser till de stora arbetsplatsområdena.TKO skrev:Ska ni inte diskutera nattbussar på Södertörn också så har alla favoritämnen tryckts in även i denna tråd?
suckar
Thomas K Ohlsson
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Då tycker jag våra diskussioner kan utgå mer ifrån vad som är lämpliga lösningar och lite mindre om vad enskilda politiker kan tänkas ha för dolda motiv om en eller annan nattbuss.Enceladus skrev:Visst kan partipolitiken ändras! Stockholms politiska instabilitet är en av orsakerna till varför det inte finns någon riktig plan för framtiden.twr skrev:Nuvarande mandatperiod tar som bekant slut om 3 månader. Flygplatsen kanske läggs ned om 20 år. Lars_L menar att det fulla behovet kanske uppstår först kring 2070. Jag tror det finns en möjlighet att partipolitiken ändras under tiden...Enceladus skrev:
Helt orelaterad har diskussionen ändå inte varit. Det är en relevant fråga om Brommas linje ska gå via Hagastaden eller inte. Behovet påverkas förstås av busstrafiken. Min tes är att utbudet styrs mer av ett områdes politiska betydelse än det faktiska behovet. För att motivera detta har några exempel tagits upp - visst är nattrafiken ytterligare ett exempel. Huvudpoängen är dock att Hagastaden med nuvarande landstingsmajoritet kommer att ha ett överutbud oavsett man gör. Därför borde detta överutbud inte vara ett argument mot att dra Brommas linje dit. Bromma lär bli en sovstad och då är det viktigt med bra förbindelser till de stora arbetsplatsområdena.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Lite mer Stalin i stockholmspolitiken kanske? Inte så mycket demokratitjafs utan raka rör...Enceladus skrev:Visst kan partipolitiken ändras! Stockholms politiska instabilitet är en av orsakerna till varför det inte finns någon riktig plan för framtiden. Kortsiktiga projekt dominerar.twr skrev:Nuvarande mandatperiod tar som bekant slut om 3 månader. Flygplatsen kanske läggs ned om 20 år. Lars_L menar att det fulla behovet kanske uppstår först kring 2070. Jag tror det finns en möjlighet att partipolitiken ändras under tiden...
För den historiskt obevandrade kan jag meddela att Stockholms så föraktade politiker lyckades bygga såväl tunnelbanan som ABC-förstäder i en annan tid när det också var oklara och växlande majoriteter.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Den tiden är tyvärr förbi, trots att befolkningstillväxten är högre än någonsin. Det finns fortfarande politiker med framtidsvision, t.ex. Helldén, men det verkar vara en utrotningshotad art.TKO skrev:Lite mer Stalin i stockholmspolitiken kanske? Inte så mycket demokratitjafs utan raka rör...Enceladus skrev:Visst kan partipolitiken ändras! Stockholms politiska instabilitet är en av orsakerna till varför det inte finns någon riktig plan för framtiden. Kortsiktiga projekt dominerar.twr skrev:Nuvarande mandatperiod tar som bekant slut om 3 månader. Flygplatsen kanske läggs ned om 20 år. Lars_L menar att det fulla behovet kanske uppstår först kring 2070. Jag tror det finns en möjlighet att partipolitiken ändras under tiden...
För den historiskt obevandrade kan jag meddela att Stockholms så föraktade politiker lyckades bygga såväl tunnelbanan som ABC-förstäder i en annan tid när det också var oklara och växlande majoriteter.
/TKO
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Varför så dyster? Vad är det för fel på Wanngård och König Järlmyr? Eller det verkliga esset Ankarsjö? (Fast han har visst närmast lagt av...)Enceladus skrev:Den tiden är tyvärr förbi, trots att befolkningstillväxten är högre än någonsin. Det finns fortfarande politiker med framtidsvision, t.ex. Helldén, men det verkar vara en utrotningshotad art.
När ni slutat skratta kan vi börja fundera på vad som bör göras.
Jo en sak till... jag kan tänka mej att när aktuella siffror angående befolkningsutvecklingen i regionen publiceras kommer de som företräder en deterministisk utvecklingsoptimism att få en tankeställare - finns risk/möjlighet att vi får ett hack i kurvan!
minns var ni läste detta först
uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag förstår vad du menar, så inte för att märka ord... Men det är inte självklart att tro på en stor tillväxt ska kallas just för optimism!TKO skrev: Jo en sak till... jag kan tänka mej att när aktuella siffror angående befolkningsutvecklingen i regionen publiceras kommer de som företräder en deterministisk utvecklingsoptimism att få en tankeställare - finns risk/möjlighet att vi får ett hack i kurvan!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Nej man kan ju lika gärna vara undergångspessimist!twr skrev:Jag förstår vad du menar, så inte för att märka ord... Men det är inte självklart att tro på en stor tillväxt ska kallas just för optimism!TKO skrev: Jo en sak till... jag kan tänka mej att när aktuella siffror angående befolkningsutvecklingen i regionen publiceras kommer de som företräder en deterministisk utvecklingsoptimism att få en tankeställare - finns risk/möjlighet att vi får ett hack i kurvan!
(Tar till mej anmärkningen)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Att vi får ett hack i kurvan har jag redan skrivit om eftersom SCB:s senaste statistik redan visar det för kvartal 1. Framförallt minskar ju befolkningsökningen i Stockholm. Minskningen beror ju förstås generellt på att inga flyttar in i alla de nybyggda bostadsrätterna. Hur lång tid det tar för marknaden att finna köpare och säljare igen ska bli intressant (och något oroväckande) att se. Det allvarliga är väl att en del byggen nu inte kommer igång, vilket gör att vi antagligen kommer få en lite lägre befolkningsökning de närmaste 3-4 åren.TKO skrev:
Jo en sak till... jag kan tänka mej att när aktuella siffror angående befolkningsutvecklingen i regionen publiceras kommer de som företräder en deterministisk utvecklingsoptimism att få en tankeställare - finns risk/möjlighet att vi får ett hack i kurvan!
minns var ni läste detta först
uppmanar
Thomas K Ohlsson
Det intressanta är väl dock att ser man på statistiken på befolkningsökning de senaste femton åren, så har inte de tidigare inbromsningarna faktiskt lett till så där väldigt mycket lägre inflyttande tal totalt sett. Det har väl något år legat nere på 30 000, men inte värre än så. Nu står ju också bara födelseöverskottet för i princip 13 000 per år. Det är ju alltså ändå så att det därmed är svårt att komma under en befolkningsökning på 25 000 per år. Det blir ju också lite av en ketchupeffekt, eftersom de byggprojekt som avstannats ganska fort går att sparka igång igen, när väl marknaden åter ser bättre ut.
Men man kan ju inte bara skrika ut att befolkningsökningen kommer öka belastningen på kollektivtrafiken, man måste ju också se var belastningen kommer äga rum. Mycket av byggandet sker ju i kranskommunerna och ganska spritt. Så har ju exempelvis inte tunnelbanans södra gren ökat så där väldigt mycket s under senare år, utan legat ganska konstant. Medan Tvärbanan fått över 100 000 resenärer per dag (att jämföra med blåa linjens 200 000) och därför tar en inte obetydlig del av resorna som annars skulle nyttja t-banan genom stan.
Ju längre från stan bostäderna ligger, ju mindre blir ju också i regel beläggningen på den centrala regionen eftersom många resor ändå blir lokala. Men vi har ju redan trådar om detta, så bättre att fortsätta där, eller starta en ny allmän tråd kring detta intressanta tema.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det har funnits trevligare politiker som Stalin Hitler och Mao, men Helldén får mig att drömma om att skära halsen av personen i fråga, vilket jag naturligtvis aldrig kommer att göra. Hans moderparti kommer förhoppningsvis att försvinna ur riksdagen. Om Helldén blir kvar i Stockholm måste man fråga sig, var skall jag flytta? Inga spårvagnar och i princip förbjudna bilar.Enceladus skrev: Den tiden är tyvärr förbi, trots att befolkningstillväxten är högre än någonsin. Det finns fortfarande politiker med framtidsvision, t.ex. Helldén, men det verkar vara en utrotningshotad art.
/Göran
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Resandet på röda linjens södra grenar har nog aldrig varit högre. Menar du gröna linjens södra grenar?Lars_L skrev:Men man kan ju inte bara skrika ut att befolkningsökningen kommer öka belastningen på kollektivtrafiken, man måste ju också se var belastningen kommer äga rum. Mycket av byggandet sker ju i kranskommunerna och ganska spritt. Så har ju exempelvis inte tunnelbanans södra gren ökat så där väldigt mycket s under senare år, utan legat ganska konstant. Medan Tvärbanan fått över 100 000 resenärer per dag (att jämföra med blåa linjens 200 000) och därför tar en inte obetydlig del av resorna som annars skulle nyttja t-banan genom stan.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Nu är det knappast Helldéns fel att högeralliansen ändrat kurs och stoppat Spårväg Citys utbyggnad mot Värtan och Ropsten.hgsldf skrev:Det har funnits trevligare politiker som Stalin Hitler och Mao, men Helldén får mig att drömma om att skära halsen av personen i fråga, vilket jag naturligtvis aldrig kommer att göra. Hans moderparti kommer förhoppningsvis att försvinna ur riksdagen. Om Helldén blir kvar i Stockholm måste man fråga sig, var skall jag flytta? Inga spårvagnar och i princip förbjudna bilar.Enceladus skrev: Den tiden är tyvärr förbi, trots att befolkningstillväxten är högre än någonsin. Det finns fortfarande politiker med framtidsvision, t.ex. Helldén, men det verkar vara en utrotningshotad art.
/Göran
Däremot kommer det med till visshet gränsande sannolikhet att byggas spårvägar både norr och söder om stan - men det räknas visst inte?
Tyvärr har jag inte sett något förslag om bilförbud i Stockholm - tvärt om bygger man nya motorvägar och räknar med en större andel bilresor i framtiden.
Så jag måste ge signaturen "hgsldf" noll poäng när det gäller faktakoll... i stort sett allt i inlägget var felaktigt!
Thomas K Ohlsson
faktakollare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, det förstås, borde ju ha uttryckts tydligare.Enceladus skrev:Resandet på röda linjens södra grenar har nog aldrig varit högre. Menar du gröna linjens södra grenar?Lars_L skrev:Men man kan ju inte bara skrika ut att befolkningsökningen kommer öka belastningen på kollektivtrafiken, man måste ju också se var belastningen kommer äga rum. Mycket av byggandet sker ju i kranskommunerna och ganska spritt. Så har ju exempelvis inte tunnelbanans södra gren ökat så där väldigt mycket s under senare år, utan legat ganska konstant. Medan Tvärbanan fått över 100 000 resenärer per dag (att jämföra med blåa linjens 200 000) och därför tar en inte obetydlig del av resorna som annars skulle nyttja t-banan genom stan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det finns ju inget beslut om att lägga ner Bromma flygplats, alltså kan vi väl lägga ner den här tråden inklusive diverse ot.
/Göran
/Göran
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Du behöver ju inte läsa eller skriva i tråden om du känner så.hgsldf skrev:Det finns ju inget beslut om att lägga ner Bromma flygplats, alltså kan vi väl lägga ner den här tråden inklusive diverse ot.
/Göran
Frågan kan ha stor betydelse för andra vägval som görs de närmaste åren, och hur som helst är det intressant att diskutera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Bromma flygplats har markupplåtelseavtal till 2038. Om inte (MP) får majoritet i både riksdag och stadshus är nog därför diskussionen väldigt hypotetisk. Hur ser resten av spårtrafiknätet ut om 20 år?