Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Hur Stockholms stads skönhetsrådets medlemmar välj ut, och hur långt mandat de sitter på vet jag inte. Det är i alla fall en kommunal enhet, och alltså ingen fristående akademi eller liknande. Som jag har uppfattat det så är det i första hand ett organ som övriga förvaltningen kan rådfråga, men Skönhetsrådet saknar formell makt. Att det finns kunniga personer, i den mån de är det, att rådfråga är väl alldeles utmärkt. Att politiker och nämnder många gånger kör över Skönhetsrådet är nog i det långa loppet bra, annars hade Stockholm riskerat att bli ett gigantiskt Skansen. Men att ha fått in kunskaper och synpunkter innan man beslutar att riva eller omdana hus eller miljöer är väl alldeles utmärkt.
Skönhetsrådet tycks också ha mandat att komma med egna förslag och idéer. Och det är väl inte fel det heller.
TILLÄGG:
Här kan man läsa om Skönhetsrådets sammansättning.
Skönhetsrådet tycks också ha mandat att komma med egna förslag och idéer. Och det är väl inte fel det heller.
TILLÄGG:
Här kan man läsa om Skönhetsrådets sammansättning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Svensk ordbok har en elegant definition av det nämnda adverbet: "vid den (förhållandevis avlägsna) tidpunkten som ligger före el. efter talögonblicket och framgår av sammanhanget". I det här fallet framgår det av sammanhanget att tidpunkten ligger 17 år efter talögonblicket, d.v.s. ordet används korrekt.dr Cassandra Nojdh skrev:Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Enceladus-kollektivet är väl inte så korkat att det tror att jag inte konsulterat den utmärkta webbplatsen svenska.se innan jag skrev detta. Inte ens jag kan allting utantill, och det är det förresten fler som borde göra. F.ö. har jag aldrig påstått att det det inte var en semantiskt korrekt användning.Enceladus skrev:Svensk ordbok har en elegant definition av det nämnda adverbet: "vid den (förhållandevis avlägsna) tidpunkten som ligger före el. efter talögonblicket och framgår av sammanhanget". I det här fallet framgår det av sammanhanget att tidpunkten ligger 17 år efter talögonblicket, d.v.s. ordet används korrekt.dr Cassandra Nojdh skrev:Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:
Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Professionell tyckare
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Min bäste hr. Kantor, ett mycket bra försök att återföra diskussionen till trådens ämne. Jag själv har syndat åtskilligt på den punkten, och möjligheterna till absolution förefaller begränsadeKantorn skrev:Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:
Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Konservatism är ju önskan att bevara det bestående. Det organ i huvudstaden som tydligast vill bevara det sedan länge bestående i Sverige är väl Aftonbladet.dr Cassandra Nojdh skrev:Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, bästa ingenjörn - det är ju ingen ordning alls. Höger och vänster byter plats. Som polerna i det jordmagnetiska fältet: https://www.forskning.se/2020/01/09/nar ... ir-sydpol/Harald skrev:Konservatism är ju önskan att bevara det bestående. Det organ i huvudstaden som tydligast vill bevara det sedan länge bestående i Sverige är väl Aftonbladet.dr Cassandra Nojdh skrev:Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
Eller när högerextremisterna blir mysfarbröder: https://www.forskning.se/2021/03/10/hog ... r-och-mys/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Kära doktorn! Det finns förlåtelse för allt!dr Cassandra Nojdh skrev:Min bäste hr. Kantor, ett mycket bra försök att återföra diskussionen till trådens ämne. Jag själv har syndat åtskilligt på den punkten, och möjligheterna till absolution förefaller begränsadeKantorn skrev:Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:
Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Professionell tyckare
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.
https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/
Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?
Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/
Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?
Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk. Staten har full rådighet över ESSB så länge man avser att bedriva verksamhet där, dock längst till utgången av år 2038. Enda sättet att avsluta detta tidigare är (enligt avtalets 7§) om staten inte avser att bedriva flygplatsverksamhet där längre, eller om staten vill överlåta arrendet till annan part - det sistnämnda kräver förstås markägarens (Stockholms stads) godkännande. När staten inte länge har rådighet över flygplatsen - men bara då - är det markägarens sak att avgöra vad marken ska användas till.Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.
https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/
Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?
Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Staten kan egentligen inte avgöra vilka flygplatser som ska finnas i Sverige, bara vilka som ska bedrivas i statlig regi, via Swedavia.
Här är arrendeavtalet: http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf (märkligt nog publicerat av flygplatsens fiender)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Vad betyder ESSB?dr Cassandra Nojdh skrev:Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk. Staten har full rådighet över ESSB så länge man avser att bedriva verksamhet där, dock längst till utgången av år 2038. Enda sättet att avsluta detta tidigare är (enligt avtalets 7§) om staten inte avser att bedriva flygplatsverksamhet där längre, eller om staten vill överlåta arrendet till annan part - det sistnämnda kräver förstås markägarens (Stockholms stads) godkännande. När staten inte länge har rådighet över flygplatsen - men bara då - är det markägarens sak att avgöra vad marken ska användas till.Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.
https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/
Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?
Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Staten kan egentligen inte avgöra vilka flygplatser som ska finnas i Sverige, bara vilka som ska bedrivas i statlig regi, via Swedavia.
Här är arrendeavtalet: http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf (märkligt nog publicerat av flygplatsens fiender)
Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Varför tror du att det är ett kollektiv?dr Cassandra Nojdh skrev:I övrigt blir Enceladus-kollektivets yttranden allt mer förvirrade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Oavsett om det är en konspiration eller ej så är nog inte deras avsikt att driva flygplatsen i endast 15 år.dr Cassandra Nojdh skrev:...
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk.
...
Jag tycker inte man skall räkna bort det.twr skrev:...
Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
Om Bromma läggs ner on 17 år och man behöver en annan flygplats än BMA i regionen så kan det mycket väl vara så att det är billigare att lösa in bygget på Tullinge än att leta upp en ny plats och anlägga en helt ny flygplats med allt vad det innebär. Och alla byggnader behöver nog inte rivas, en del kan säkert vara kvar som bostäder, andra som hotell och företagsverksamheter.
Jag anser inte att det är en orimlig framtid.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskodtwr skrev: Vad betyder ESSB?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Oavsett vilka deras avsikter är så är det markägaren som avgör.Odd skrev:Oavsett om det är en konspiration eller ej så är nog inte deras avsikt att driva flygplatsen i endast 15 år.dr Cassandra Nojdh skrev:...
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk.
...
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Temat har väl under lång tid varit att hela rasket ska flytta till Arlanda. Och det som inte får rum där "behövs" inte, tydligen. Helst ska vi ju inte flyga alls, när "höghastighetsjärnvägarna" väl är utlagda kors och tvärs. ! Tullinge är bara att glömma. Det kommer aldrig att hända.Odd skrev:Jag tycker inte man skall räkna bort det.twr skrev:...
Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
Om Bromma läggs ner on 17 år och man behöver en annan flygplats än BMA i regionen så kan det mycket väl vara så att det är billigare att lösa in bygget på Tullinge än att leta upp en ny plats och anlägga en helt ny flygplats med allt vad det innebär. Och alla byggnader behöver nog inte rivas, en del kan säkert vara kvar som bostäder, andra som hotell och företagsverksamheter.
Jag anser inte att det är en orimlig framtid.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
DN har även publicerat en huvudledare på temat. Ledarredaktion skriver att "en flytt är rimlig – men först behöver Arlanda en ny bana och bättre kommunikationer till och från stan". Arlandabanan ligger som en våt filt över hela Mälarregionen. Istället för Mälardalens egna Öresundståg har regionen många fristående tåglinjer som väldigt få använder. Marknaden skulle ge den bästa möjliga trafiken, men gav bara höga priser och dålig integration.Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.
https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/
Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?
Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Tullinge flygplats, med förkortning ESCN, stängdes för nästan 20 år sedan. Det tåget har gått och kommer inte tillbaka. Skavsta flygplats kan spela en regional roll, men annars gäller det att förbättra kommunikationerna till Arlanda. Tyvärr är det lättare sagt än gjort när marknadsfundamentalister får bestämma.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det kommer i alla händelser inte att ske före 2038. A-train sitter på Arlandabanan, vare sig man vill eller ej. Det DN skriver är mest löst prat - som vanligt, får jag nog säga.Enceladus skrev:DN har även publicerat en huvudledare på temat. Ledarredaktion skriver att "en flytt är rimlig – men först behöver Arlanda en ny bana och bättre kommunikationer till och från stan". Arlandabanan ligger som en våt filt över hela Mälarregionen. Istället för Mälardalens egna Öresundståg har regionen många fristående tåglinjer som väldigt få använder. Marknaden skulle ge den bästa möjliga trafiken, men gav bara höga priser och dålig integration.
Tullinge flygplats, med förkortning ESCN, stängdes för nästan 20 år sedan. Det tåget har gått och kommer inte tillbaka. Skavsta flygplats kan spela en regional roll, men annars gäller det att förbättra kommunikationerna till Arlanda. Tyvärr är det lättare sagt än gjort när marknadsfundamentalister får bestämma.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Enklare då kanske med IATA-koden som är BMA , resenärerna ser den nog mer eftersom den används i t.ex bokningen och på bagagelapparna.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskodtwr skrev: Vad betyder ESSB?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Kanske det, ja. En hel bokstav mindre blir det att skriva också. Men nu är det ju det, va, att ingen flyger till/från Bromma. Flygplatsen ska visst läggas ned, har jag hört.Lennart Petersen skrev:Enklare då kanske med IATA-koden som är BMA , resenärerna ser den nog mer eftersom den används i t.ex bokningen och på bagagelapparna.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskodtwr skrev: Vad betyder ESSB?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".