Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

Hur Stockholms stads skönhetsrådets medlemmar välj ut, och hur långt mandat de sitter på vet jag inte. Det är i alla fall en kommunal enhet, och alltså ingen fristående akademi eller liknande. Som jag har uppfattat det så är det i första hand ett organ som övriga förvaltningen kan rådfråga, men Skönhetsrådet saknar formell makt. Att det finns kunniga personer, i den mån de är det, att rådfråga är väl alldeles utmärkt. Att politiker och nämnder många gånger kör över Skönhetsrådet är nog i det långa loppet bra, annars hade Stockholm riskerat att bli ett gigantiskt Skansen. Men att ha fått in kunskaper och synpunkter innan man beslutar att riva eller omdana hus eller miljöer är väl alldeles utmärkt.

Skönhetsrådet tycks också ha mandat att komma med egna förslag och idéer. Och det är väl inte fel det heller.

TILLÄGG:
Här kan man läsa om Skönhetsrådets sammansättning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
Svensk ordbok har en elegant definition av det nämnda adverbet: "vid den (förhållandevis av­lägsna) tid­punkten som ligger före el. efter talögonblicket och fram­går av samman­hanget". I det här fallet framgår det av sammanhanget att tidpunkten ligger 17 år efter talögonblicket, d.v.s. ordet används korrekt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Förresten betecknar tidsadverbialet "då" oftast imperfekt, dvs. förfluten tid. Men jag antar att det är tiden efter 2038 som avses.
Svensk ordbok har en elegant definition av det nämnda adverbet: "vid den (förhållandevis av­lägsna) tid­punkten som ligger före el. efter talögonblicket och fram­går av samman­hanget". I det här fallet framgår det av sammanhanget att tidpunkten ligger 17 år efter talögonblicket, d.v.s. ordet används korrekt.
Enceladus-kollektivet är väl inte så korkat att det tror att jag inte konsulterat den utmärkta webbplatsen svenska.se innan jag skrev detta. Inte ens jag kan allting utantill, och det är det förresten fler som borde göra. F.ö. har jag aldrig påstått att det det inte var en semantiskt korrekt användning.

Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:

Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kantorn skrev:Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:

Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Min bäste hr. Kantor, ett mycket bra försök att återföra diskussionen till trådens ämne. Jag själv har syndat åtskilligt på den punkten, och möjligheterna till absolution förefaller begränsade :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
Konservatism är ju önskan att bevara det bestående. Det organ i huvudstaden som tydligast vill bevara det sedan länge bestående i Sverige är väl Aftonbladet.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?
Konservatism är ju önskan att bevara det bestående. Det organ i huvudstaden som tydligast vill bevara det sedan länge bestående i Sverige är väl Aftonbladet.
Ja, bästa ingenjörn - det är ju ingen ordning alls. Höger och vänster byter plats. Som polerna i det jordmagnetiska fältet: https://www.forskning.se/2020/01/09/nar ... ir-sydpol/
Eller när högerextremisterna blir mysfarbröder: https://www.forskning.se/2021/03/10/hog ... r-och-mys/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Kantorn skrev:Ett halvflummigt inlägg i en rörig debatt:

Alltså - om Bromma byggs och det faktiskt behövs en tunnelbana tror jag mer på lösningen att dra den från Sundbyberg, via det nya Bromma till Vällingby. När den är byggd, och först då, tror jag att det är möjligt med en "korsande" bana från gröna linjen - varifrån som helst - till Spånga. Helt enkelt för att jag tror att gröna linjen får tillräckligt kämpigt i och med Hagastumpen. Men avlastas gröna linjen från Vällingby av en annan gren så tror jag att möjlighet finns. Fast då kanske det räcker med spårväg den biten. Och det byggs nu - fast till Kista/Helenelund.
Min bäste hr. Kantor, ett mycket bra försök att återföra diskussionen till trådens ämne. Jag själv har syndat åtskilligt på den punkten, och möjligheterna till absolution förefaller begränsade :)
Kära doktorn! Det finns förlåtelse för allt! :D
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.

https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/

Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?

Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.

https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/

Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?

Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk. Staten har full rådighet över ESSB så länge man avser att bedriva verksamhet där, dock längst till utgången av år 2038. Enda sättet att avsluta detta tidigare är (enligt avtalets 7§) om staten inte avser att bedriva flygplatsverksamhet där längre, eller om staten vill överlåta arrendet till annan part - det sistnämnda kräver förstås markägarens (Stockholms stads) godkännande. När staten inte länge har rådighet över flygplatsen - men bara då - är det markägarens sak att avgöra vad marken ska användas till.

Staten kan egentligen inte avgöra vilka flygplatser som ska finnas i Sverige, bara vilka som ska bedrivas i statlig regi, via Swedavia.

Här är arrendeavtalet: http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf (märkligt nog publicerat av flygplatsens fiender)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.

https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/

Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?

Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk. Staten har full rådighet över ESSB så länge man avser att bedriva verksamhet där, dock längst till utgången av år 2038. Enda sättet att avsluta detta tidigare är (enligt avtalets 7§) om staten inte avser att bedriva flygplatsverksamhet där längre, eller om staten vill överlåta arrendet till annan part - det sistnämnda kräver förstås markägarens (Stockholms stads) godkännande. När staten inte länge har rådighet över flygplatsen - men bara då - är det markägarens sak att avgöra vad marken ska användas till.

Staten kan egentligen inte avgöra vilka flygplatser som ska finnas i Sverige, bara vilka som ska bedrivas i statlig regi, via Swedavia.

Här är arrendeavtalet: http://www.stoppabrommaflyget.nu/pdf/avtal_2038.pdf (märkligt nog publicerat av flygplatsens fiender)
Vad betyder ESSB?

Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:I övrigt blir Enceladus-kollektivets yttranden allt mer förvirrade.
Varför tror du att det är ett kollektiv?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:...
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk.
...
Oavsett om det är en konspiration eller ej så är nog inte deras avsikt att driva flygplatsen i endast 15 år.
twr skrev:...
Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
Jag tycker inte man skall räkna bort det.
Om Bromma läggs ner on 17 år och man behöver en annan flygplats än BMA i regionen så kan det mycket väl vara så att det är billigare att lösa in bygget på Tullinge än att leta upp en ny plats och anlägga en helt ny flygplats med allt vad det innebär. Och alla byggnader behöver nog inte rivas, en del kan säkert vara kvar som bostäder, andra som hotell och företagsverksamheter.

Jag anser inte att det är en orimlig framtid.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: Vad betyder ESSB?
Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern :D ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskod
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:...
Det där är väl att vara onödigt konspirationsteoretisk.
...
Oavsett om det är en konspiration eller ej så är nog inte deras avsikt att driva flygplatsen i endast 15 år.
Oavsett vilka deras avsikter är så är det markägaren som avgör.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
twr skrev:...
Odd, kanske var det ett misstag att lägga ned Tullinge flygplats. Att nu riva de hus som redan står där (sen sådär 20 år tillbaka?) är inte direkt realistiskt skulle jag säga.
Jag tycker inte man skall räkna bort det.
Om Bromma läggs ner on 17 år och man behöver en annan flygplats än BMA i regionen så kan det mycket väl vara så att det är billigare att lösa in bygget på Tullinge än att leta upp en ny plats och anlägga en helt ny flygplats med allt vad det innebär. Och alla byggnader behöver nog inte rivas, en del kan säkert vara kvar som bostäder, andra som hotell och företagsverksamheter.

Jag anser inte att det är en orimlig framtid.
Temat har väl under lång tid varit att hela rasket ska flytta till Arlanda. Och det som inte får rum där "behövs" inte, tydligen. Helst ska vi ju inte flyga alls, när "höghastighetsjärnvägarna" väl är utlagda kors och tvärs. ! Tullinge är bara att glömma. Det kommer aldrig att hända.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Det verkar finnas privata aktörer som vill ta över Bromma Flygplats.

https://www.flygplatser.se/senaste_nytt ... rivat-regi
https://www.dn.se/ekonomi/hemligt-initi ... et-besked/

Frågan är om detta är en fälla, exempelvis att det skulle kunna öppnas för en stämning i framtiden om regering och/eller riksdag bestämmer att Bromma Flygplats skall läggas ner när statens arrende på marken går ut. Kan det vara så att regering/riksdag helt förlorar den möjligheten om det framtida bolag sluter ett eget avtal med Stockholm Stad? Eller kan det få andra konsekvenser såsom dygnet-runt-verksamhet, slopade begränsningar i starter och landningar etc?

Då tänker jag att det måste vara ännu mer aktuellt att helt avbryta bostadsbyggandet på Tullinge flygfält och riva det som byggts, för att återuppbygga flygplatsen där som ersättning för Bromma. Då kommer man få en regionflygplats som på alla sätt, utan undantag, är betydligt bättre. Man kan ta större plan, fler slottar och trafik med färre restriktioner. De miljarder man hittills lagt ner på Tullingefältets byggnation får helt enkelt ses som en nödvändig kostnad för att ha en alternativ flygplats till Arlanda.
DN har även publicerat en huvudledare på temat. Ledarredaktion skriver att "en flytt är rimlig – men först behöver Arlanda en ny bana och bättre kommunikationer till och från stan". Arlandabanan ligger som en våt filt över hela Mälarregionen. Istället för Mälardalens egna Öresundståg har regionen många fristående tåglinjer som väldigt få använder. Marknaden skulle ge den bästa möjliga trafiken, men gav bara höga priser och dålig integration.

Tullinge flygplats, med förkortning ESCN, stängdes för nästan 20 år sedan. Det tåget har gått och kommer inte tillbaka. Skavsta flygplats kan spela en regional roll, men annars gäller det att förbättra kommunikationerna till Arlanda. Tyvärr är det lättare sagt än gjort när marknadsfundamentalister får bestämma.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:DN har även publicerat en huvudledare på temat. Ledarredaktion skriver att "en flytt är rimlig – men först behöver Arlanda en ny bana och bättre kommunikationer till och från stan". Arlandabanan ligger som en våt filt över hela Mälarregionen. Istället för Mälardalens egna Öresundståg har regionen många fristående tåglinjer som väldigt få använder. Marknaden skulle ge den bästa möjliga trafiken, men gav bara höga priser och dålig integration.

Tullinge flygplats, med förkortning ESCN, stängdes för nästan 20 år sedan. Det tåget har gått och kommer inte tillbaka. Skavsta flygplats kan spela en regional roll, men annars gäller det att förbättra kommunikationerna till Arlanda. Tyvärr är det lättare sagt än gjort när marknadsfundamentalister får bestämma.
Det kommer i alla händelser inte att ske före 2038. A-train sitter på Arlandabanan, vare sig man vill eller ej. Det DN skriver är mest löst prat - som vanligt, får jag nog säga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev: Vad betyder ESSB?
Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern :D ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskod
Enklare då kanske med IATA-koden som är BMA , resenärerna ser den nog mer eftersom den används i t.ex bokningen och på bagagelapparna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev: Vad betyder ESSB?
Ja, det kunde jag förstås ha förklarat. Det är FN:s internationella luftfartsorganisation ICAO:s kod för Bromma Flygplats. Lat som jag är (eller kanske är det åldern :D ) använder jag ibland denna förkortning. Läs mera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplatskod
Enklare då kanske med IATA-koden som är BMA , resenärerna ser den nog mer eftersom den används i t.ex bokningen och på bagagelapparna.
Kanske det, ja. En hel bokstav mindre blir det att skriva också. Men nu är det ju det, va, att ingen flyger till/från Bromma. Flygplatsen ska visst läggas ned, har jag hört.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar