Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av M_M »

Synd att ingen av de befintliga broarna över vägen väster om Alvikstationen passar att ansluta mot tunnlarna som går ner till Tvärbanan (utan sicksack-backning...). Annars hade en variant varit att låta Nockebybanan gå ned till Tvärbanans hållplats den vägen.

(Nu är det ju lätt att vara efterklok, men om man redan då förlängningen av Tvärbanan började byggas hade breddat tunnelmynningen så att den rymmer 3-4 spår i bredd så hade Nockebybanan kunna fått egen plattform för alla de tåg som troligtvis fortsättningsvis kommer vända vid Alvik).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av 2763 »

Annars skulle man kunna gå i gata från Alléparken ner till Alvik och ha en fin liten gatukorsning in på Tvärbanan där.

/T
Med reservation för tyckfel.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av MWE »

Inge skrev:Här är lite mer angående Bromma inför 75-årsdagen om en dryg vecka.

http://www.svd.se/naringsliv/tyst-stors ... 163429.svd

Tvärbanan nämns som hastigast, annars är det mest flyg förstås. Artikeln var bra tycker jag, även om faktaspalten inte stämmer helt. Det var aldrig något fullständigt uppehåll av reguljärflyg på Bromma. Regionala linjer tex till Karlskoga, Hagfors och även Trollhättan och en del flygplatser i Småland tror jag, som ingen av de stora ville flyga beflögs hela tiden från Bromma. Eller rättare sagt de flögs från Bromma tills trycket på Arlanda minskade, så att de kunde få slottider där.

Kommentarerna (hittills) missar förstås att det inte är den gren av tvärbanan som byggs nu som kommer att gå förbi köpcentret och flygplatsen. Men det är faktiskt en lite konstig linjedragning även om det inte är så mycket att göra åt det längre. Gamla Ulvsundabanan hela vägen till Sundbyberg, men via flygplatsen, hade känts naturligare.
Tingestens karta är såvitt jag kan se inte korrekt (åtminstone med hänsyn till bef. förstudie) , eftersom den inte tar hänsyn till Tvärbanans sträckning genom flygplatsområdet.

Beträffande sträckningen vidare får man intrycket, när man läser detaljplanerna för t.ex. Annedal, att Stockholms stad vill åt all mark som frigörs där för byggnadsändamål. Det är i så fall förklaringen till att Tvärbanan dras väster om Ulvsundaleden förbi detta område. Men det är förstås svårt att veta vad som är ägg och höna...
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av spårlasse »

2763 skrev:Annars skulle man kunna gå i gata från Alléparken ner till Alvik och ha en fin liten gatukorsning in på Tvärbanan där.

/T
Man kan ju dock fråga sig (såvida man inte bygger nya spår över Tranebergsbron), vad vinsten skulle vara med att bygga om Nockbybanans plattformar för tunnelbana. Om man skulle göra det (kräver ju att man bygger om stationen - nu går ju spåren "ihop" fram till växeln - vilket gör att det inte ökar kapaciteten) kunde man ju tänka sig att Nockebybanan egentligen klarar sig med norrspåret. Visserligen en försämring - men ändå bättre än att bygga ner Nockebybanan till Tvärbanans hållplats. I sådana fall får Brommagrenen söderspåret - det är ju in på den gemensamma banan som det är en vits med att det finns ett ytterligare spår.

Sedan - men det är ju den alltid lika tråkiga ekonomiska verkligheten - att både bygga tunnelbana och spårvagn på platsen även om man skulle bygga där - är knappast motiverat i den ekonomiska verkligheten. Möjligen om man byggde ett nytt Manhattan med skyskrapor rakt igenom - har dock svårt att se att det skulle bli verklighet.
Senast redigerad av spårlasse den måndag 16 maj 2011 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av MWE »

2763 skrev:Annars skulle man kunna gå i gata från Alléparken ner till Alvik och ha en fin liten gatukorsning in på Tvärbanan där.

/T
Ånä du Tony, ingen blandtrafik på Alviksvägen inte! Från Klövervägen, över Alléparken och in till Alvik ser man klart och tydligt kollektivtrafikens överlägsenhet, när man svischar fram med sin spårvagn medan alla bilburna stackare sitter fast i sina plåtlådor på den igenkorkade Alviksvägen.
Herbert, Tingesten
Inlägg: 235
Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Herbert, Tingesten »

MWE skrev: Tingestens karta är såvitt jag kan se inte korrekt (åtminstone med hänsyn till bef. förstudie) , eftersom den inte tar hänsyn till Tvärbanans sträckning genom flygplatsområdet.
Tänker du på avståndet mellan banorna? Ungefär samma (500 m) som avståndet mellan spårvägen till Värtan och ropstenslinjen på TUB 2. Jag ser gärna att man bebygger Brommafältet lika tätt som innerstaden och när man ska serva lika många invånare som Södermalm så är inte kapaciteten bortkastad.
spårlasse skrev: Man kan ju dock fråga sig (såvida man inte bygger nya spår över Tranebergsbron), vad vinsten skulle vara med att bygga om Nockbybanans plattformar för tunnelbana. Om man skulle göra det (kräver ju att man bygger om stationen - nu går ju spåren "ihop" fram till växeln - vilket gör att det inte ökar kapaciteten) kunde man ju tänka sig att Nockebybanan egentligen klarar sig med Söderspåret. Visserligen en försämring - men ändå bättre än att bygga ner Nockebybanan till Tvärbanans hållplats. I sådana fall får Brommagrenen Norrspåret - det är ju in på den gemensamma banan som det är en vits med att det finns ett ytterligare spår.
Bra tänkt. Kanske det t o m var så det fungerade med Ulvsundabanan? Annars gillar jag i och för sig tanken med att Nockebybanan får slutstation i Kista eller Solna C...
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av MWE »

Herbert, Tingesten skrev:
MWE skrev: Tingestens karta är såvitt jag kan se inte korrekt (åtminstone med hänsyn till bef. förstudie) , eftersom den inte tar hänsyn till Tvärbanans sträckning genom flygplatsområdet.
Tänker du på avståndet mellan banorna? Ungefär samma (500 m) som avståndet mellan spårvägen till Värtan och ropstenslinjen på TUB 2. Jag ser gärna att man bebygger Brommafältet lika tätt som innerstaden och när man ska serva lika många invånare som Södermalm så är inte kapaciteten bortkastad.
Nej, jag syftar på att du ritat in Tvärbanans sträckning fel förbi flygplatsområdert.
Herbert, Tingesten
Inlägg: 235
Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Herbert, Tingesten »

MWE skrev:
Herbert, Tingesten skrev:
MWE skrev: Tingestens karta är såvitt jag kan se inte korrekt (åtminstone med hänsyn till bef. förstudie) , eftersom den inte tar hänsyn till Tvärbanans sträckning genom flygplatsområdet.
Tänker du på avståndet mellan banorna? Ungefär samma (500 m) som avståndet mellan spårvägen till Värtan och ropstenslinjen på TUB 2. Jag ser gärna att man bebygger Brommafältet lika tätt som innerstaden och när man ska serva lika många invånare som Södermalm så är inte kapaciteten bortkastad.
Nej, jag syftar på att du ritat in Tvärbanans sträckning fel förbi flygplatsområdert.
Jaså, har sträckningen ändrats nyligen? Norr om flygplatsen, i bildens utkant, ska den i och för sig vika av genom Rissne i stället för att följa Ulvsundavägen, men det är inte så viktigt för resonemanget så det får vara.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Herbert, Tingesten skrev:
Jaså, har sträckningen ändrats nyligen? Norr om flygplatsen, i bildens utkant, ska den i och för sig vika av genom Rissne i stället för att följa Ulvsundavägen, men det är inte så viktigt för resonemanget så det får vara.
Banan ska gå söder om kvarteren på sträckan från förgreningen med Solnagrenen och fram till flygterminalen. Inte längs med Ulvsundavägen som det ser ut nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av MWE »

Herbert, Tingesten skrev:Jaså, har sträckningen ändrats nyligen? Norr om flygplatsen, i bildens utkant, ska den i och för sig vika av genom Rissne i stället för att följa Ulvsundavägen, men det är inte så viktigt för resonemanget så det får vara.
Detaljplan för flyplatsområdet (laga kraft 2009-11-18)
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplan

SL:s förstudie om Tvärbanans Kistagren (daterad 2009-11-20)
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... stagrenen/

Det är kanske inte så nyligen....
Herbert, Tingesten
Inlägg: 235
Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Herbert, Tingesten »

Å fan, jag har alltid uppfattat sträckningen som Ulvsundavägen. Själva bilden är från förra året, jag bara repostar den från YIMBY. Nåväl, det centrala i förslaget är TUB 1-avgreningen i Alvik. Här kommer en utveckling till som kanske är lite kul (och då menar jag inte i första hand för felfinnare!):

Bild
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Cyclocop »

Det är så att BMA förblir flygplats intill 2038. Resande till och från flygplatsen behöver bättre kollektiva förbindelser in till City. Som det är nu går det fortare med Expressen till Arlanda än med flygbussen till Bromma. Tvärbanans norra gren kommer att ge den möjligheten om det byggs en ny terminalbyggnad norr om nuvarande. Låt Nockebybanan ligga där den ligger, bästa forumkamrater!
Ge spårtrafik företräde!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av spårlasse »

Kul idé att förlänga den nya grenen till Vällingby. Känner mig dock rätt skeptisk till att konvertera en sträcka av tunnelbanan till 12:an. Ser inte heller att det finns något skäl till det. Dessutom kommer det nog vara svårt att klara av vändkapaciteten utan att kunna använda Åkeshov som vändstation. Ser alltså inte vitsen med förslaget. Bättre i sådana fall att ha det som två grenar av tunnelbanan som sedan går ihop vid Vällingby. Visserligen kan det bli ett kapacitetsproblem om man hårdexploaterar Bromma (med 100 000 boende eller fler), men då kvarstår ju problemet ändå vid Alvik - om alla sedan ska på tåget mot stan.

Visserligen kan man väl räkna med visst passagerarutbyte där med tanke på tvärspårsförbindelserna - men det är ändå 6 900 påstigande sträckan Råcksta-Stora Mossen idag i maxtimmen - så säg 6000 vid ankomst Alvik i maxtimmen. Har man 60-metersspårvagnar (alltså motsvarande två mutipelkopplade A32:or) får man en turtäthet på var 3:e minut. Men då kommer varje spårvagn som inkommer till Alvik innehålla ungefär 300 passagerare som ska med ett tunnelbanetåg in till stan. Att ha längre spårvagnar är förstås tekniskt möjligt - men i realiteten innebär det ju att passagerarna tar en allt större del från den tunnelbanas kapacitet som man ska byta till. Det kräver också en hel del för att få det att fungera med vändningar etc vid Alvik med sådan trafik (och för den delen i Vällingby). Trafikutbytet kommer också kunna ta lång tid med så mycket människor som ska på.

Att låta bussarna från Brommaplan fortsätta till Ulvsunda är nog inte heller speciellt lyckat (ett alternativ jag inte räknat med i beräkningen ovan). Då får man nog med tvång tvinga folk att sitta kvar på bussen vid Brommaplan - för även om det innebär ett byte - blir det en faslig omväg. Det är ändå omkring 40 bussar i maxtimmen, vilket alltså vore väl oattraktivt och löser egentligen inget annat än möjligheten att återkonvertera Änbybanan till spårväg.

Nåväl: slutkonstaterande: Kapacitsproblemet kommer troligen (trots utbyggd tvärbana) fortfarande vara in till stan från Alvik. Att då konvertera viss sträcka till spårväg löser inte kapacitetsproblemet. Kapacitet finns det ändå till att 3 tåg var 10:e minut i sådana fall går nya sträckningen via Flygfältet och 2 tåg var 10:e minut går gamla (varav ett kan vända vid Åkeshov och ett i Vällingby). Detta under förutsättning att man inte bygger gren till Karolinska givetvis- men i sådana fall är inte en sådan kraftig explansion av Bromma flygfält möjlig utan ny kollektivtrafiklösning till stan.
Herbert, Tingesten
Inlägg: 235
Blev medlem: lördag 10 oktober 2009 17:07

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Herbert, Tingesten »

spårlasse skrev:Kul idé att förlänga den nya grenen till Vällingby. Känner mig dock rätt skeptisk till att konvertera en sträcka av tunnelbanan till 12:an. Ser inte heller att det finns något skäl till det. Dessutom kommer det nog vara svårt att klara av vändkapaciteten utan att kunna använda Åkeshov som vändstation. Ser alltså inte vitsen med förslaget. Bättre i sådana fall att ha det som två grenar av tunnelbanan som sedan går ihop vid Vällingby. Visserligen kan det bli ett kapacitetsproblem om man hårdexploaterar Bromma (med 100 000 boende eller fler), men då kvarstår ju problemet ändå vid Alvik - om alla sedan ska på tåget mot stan.

Visserligen kan man väl räkna med visst passagerarutbyte där med tanke på tvärspårsförbindelserna - men det är ändå 6 900 påstigande sträckan Råcksta-Stora Mossen idag i maxtimmen - så säg 6000 vid ankomst Alvik i maxtimmen. Har man 60-metersspårvagnar (alltså motsvarande två mutipelkopplade A32:or) får man en turtäthet på var 3:e minut. Men då kommer varje spårvagn som inkommer till Alvik innehålla ungefär 300 passagerare som ska med ett tunnelbanetåg in till stan. Att ha längre spårvagnar är förstås tekniskt möjligt - men i realiteten innebär det ju att passagerarna tar en allt större del från den tunnelbanas kapacitet som man ska byta till. Det kräver också en hel del för att få det att fungera med vändningar etc vid Alvik med sådan trafik (och för den delen i Vällingby). Trafikutbytet kommer också kunna ta lång tid med så mycket människor som ska på.

Att låta bussarna från Brommaplan fortsätta till Ulvsunda är nog inte heller speciellt lyckat (ett alternativ jag inte räknat med i beräkningen ovan). Då får man nog med tvång tvinga folk att sitta kvar på bussen vid Brommaplan - för även om det innebär ett byte - blir det en faslig omväg. Det är ändå omkring 40 bussar i maxtimmen, vilket alltså vore väl oattraktivt och löser egentligen inget annat än möjligheten att återkonvertera Änbybanan till spårväg.

Nåväl: slutkonstaterande: Kapacitsproblemet kommer troligen (trots utbyggd tvärbana) fortfarande vara in till stan från Alvik. Att då konvertera viss sträcka till spårväg löser inte kapacitetsproblemet. Kapacitet finns det ändå till att 3 tåg var 10:e minut i sådana fall går nya sträckningen via Flygfältet och 2 tåg var 10:e minut går gamla (varav ett kan vända vid Åkeshov och ett i Vällingby). Detta under förutsättning att man inte bygger gren till Karolinska givetvis- men i sådana fall är inte en sådan kraftig explansion av Bromma flygfält möjlig utan ny kollektivtrafiklösning till stan.
Uppskattar kunnig och välformulerad kritik. Nej, jag tänkte mig nog inte förslaget som 100% realistiskt heller utan mest som lite fantasikittleri för spårvägsentusiaster. En sak i kritiken håller jag dock inte med om: Busspassagerarna till Brommaplan har idag möjlighet att stiga av i Nockeby (tror jag?) och ta spårvagnen till Alvik trots att det är en långsammare sträcka med fler stationer. Alla sitter förstås ändå kvar till T-Brommaplan utan att man behöver tvinga dem. Samma effekt skulle man få med Brommaplan konverterad till spårvägsstation, ingen skulle hoppa av bussen där när nästa hållplats är T-Ulvsunda bara en station från Alvik.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av spårlasse »

Herbert, Tingesten skrev: Uppskattar kunnig och välformulerad kritik. Nej, jag tänkte mig nog inte förslaget som 100% realistiskt heller utan mest som lite fantasikittleri för spårvägsentusiaster. En sak i kritiken håller jag dock inte med om: Busspassagerarna till Brommaplan har idag möjlighet att stiga av i Nockeby (tror jag?) och ta spårvagnen till Alvik trots att det är en långsammare sträcka med fler stationer. Alla sitter förstås ändå kvar till T-Brommaplan utan att man behöver tvinga dem. Samma effekt skulle man få med Brommaplan konverterad till spårvägsstation, ingen skulle hoppa av bussen där när nästa hållplats är T-Ulvsunda bara en station från Alvik.
Det har du förstås rätt i att det inte någon sanning per definition. Allt beror ju på restiden (bland annat). Skulle man kunna lösa transporten med buss på ett bra sätt så att de inte fastnar i köerna (och bara stannar vid Drottningholmsvägen för avstigning till Brommaplan), skulle man säkert kunna få en sådan effekt att resenärerna fortstätter. För det var egentligen det jag hade synpunkt på - att den totala restiden torde blir längre - vilket ju också gäller om man stiger av vid Nockeby för att ta spårvagnen till Alvik. Den effektiva restiden (exklusive tiden för gångsträcka och sämre turtäthet på 12:an) torde ungefär vara 6 minuter längre för Nockebyalternativet än att fortstätta till Brommaplan. Man kan ju jämföra med 676 till Tekniska på morgonen, där nästan alla som inte ska till det området eller närliggande (och möjligtvis Odenplan), tycks gå av vid Danderyd.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Johan A »

Får inte dessa flyg plan landa på Arlanda i stället . Det måste ju vara bätre för där alla andra linjer . Om Bromma ska vara kvar måste en tåg bana byggas dit så det kan gå flyg tåg .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Dags att väcka liv i denna tråd tänker jag! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av gbd »

twr skrev:Dags att väcka liv i denna tråd tänker jag! :D
OK, jag vet ju att du nämnt att Sl identifierat att bromma flygplats ligger på en stomlinje mellan vällingby och ropsten. Om det blir nedläggning så kommer det väl antagligen att krävas t-bana, men om den blir kvar kanske en avgrening av tvärbanan västerut förbi flygplatsen räcker.

Jag har funderat på om man inte kunde ha någon slags östvästlig linje som delvis inflätas på befintliga linjer i vissa avsnitt t.ex. Hässelby strand vällingby - Ny tunnelbana vällingby till vreten - inflätad medblåmellan vreten och västra skogen - egen bana till östermalms torg/karlaplan alt egenbana till hagastadsavgreningen (om den blir en avgreninng), men jag har ju inte gjort någon förstudie :) och jag antar att jag kommer att bli upplyst om nackdelarna med dessa dragningar på detta forum ganska snart :)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
twr skrev:Dags att väcka liv i denna tråd tänker jag! :D
OK, jag vet ju att du nämnt att Sl identifierat att bromma flygplats ligger på en stomlinje mellan vällingby och ropsten. Om det blir nedläggning så kommer det väl antagligen att krävas t-bana, men om den blir kvar kanske en avgrening av tvärbanan västerut förbi flygplatsen räcker.

Jag har funderat på om man inte kunde ha någon slags östvästlig linje som delvis inflätas på befintliga linjer i vissa avsnitt t.ex. Hässelby strand vällingby - Ny tunnelbana vällingby till vreten - inflätad medblåmellan vreten och västra skogen - egen bana till östermalms torg/karlaplan alt egenbana till hagastadsavgreningen (om den blir en avgreninng), men jag har ju inte gjort någon förstudie :) och jag antar att jag kommer att bli upplyst om nackdelarna med dessa dragningar på detta forum ganska snart :)
En underbar linje du har petat dit! Jag hade valt att starta i Vällingby i stället för Hässelby, och kört nån form av fyrspår Vreten - Västra Skogen för att undvika flätning, men att köra Östermalmstorg - Ropsten skulle ju öka kapaciteten på Mörby rätt bra. Mer positivt än negativt från min sida!
Professionell tyckare
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av hgsldf »

När/om tvärbanans Kistagren byggs skall den vad jag förstår trafikera Bromma flygplats!
/Göran
Skriv svar