Stockholm 1960, 1961 och 1962

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Stockholm 1960, 1961 och 1962

Inlägg av Olle »

Spårvägsanknytningen till följande bilder är .......

Spårvagnshallen Nyboda som görs om till tunnelbanehall

Spåren av linje 1 i Skånegatan

Det provisoriska Vasamuséet blev spårvagnahall

Sergelstorg måste förstärkas för att klara spårvägen som nu ska gå på Klarabergsgatan till Kungsholmen.

och dessutom får ni lite bilder på husen som offrades i Cityomdaningen. En miljö som var min under tonnårstiden, när man var i stan på kvällarna och gick till Brunkan för att ta 66an hem till Herrängen. Om det inte blev sent, då blev det nattbuss 64 från Fridhemsplan eller Ringvägen vid Skanstull (utanför Nöjeskatten, tror jag nöjesstället hette som Arne Kjellerud och Karl-Gustav drev).

Olle.


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Inget vidare kvalitet på bilderna som suttit i glasramar i 50 år. Och de är ända rengjorda och jag har tagit bort det värsta skräpet på dem digitalt.

:-)lle.
:-)lle
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm 1960, 1961 och 1962

Inlägg av LÅ1 »

STORT TACK! :D

Alltid roligt och intressant att se bilder från den så kallade cityomdaningen!

Och bilderna på Vasa känn ju nästan dagsaktuella, eftersom man visat många sådana bilder i samband med firaandet av 50-årsminnet av bärgningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholm 1960, 1961 och 1962

Inlägg av Bussmicke »

Mycket kul att få se.
Kunde du inte plockat ur bilderna från ramarna?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm 1960, 1961 och 1962

Inlägg av Olle »

Bussmicke skrev:Mycket kul att få se.
Kunde du inte plockat ur bilderna från ramarna?
Jo´rå, de är urplockade ur ramarna, putsade med sämskskinn och blåsta med en speciell fotoborste. Men trots det sä är de fulla av skräp som ätit sig in i bilderna. Dia i all ära, men de håller inte i evighet. Det beror också på olika filmfabrikat har jag märkt. Perutz tror jag en film hette, och de få jag tog med den är borta nu. Agfas är bara röda. Kodak har hållt sig bäst, dock inte Ectacrome så bra.

:( lle.
:-)lle
Skriv svar