ITID

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
fc1
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 04 maj 2011 10:38

ITID

Inlägg av fc1 »

Jag har en fråga om ITID...vad är betyder ITID och står det för ITID?

Kan någon snälla hjälpa mig?
Användarens profilbild
lovespårvagn
Inlägg: 156
Blev medlem: lördag 22 januari 2011 11:09

Re: ITID

Inlägg av lovespårvagn »

fc1 skrev:Jag har en fråga om ITID...vad är betyder ITID och står det för ITID?

Kan någon snälla hjälpa mig?
ITID betyder exakt som det lkåter I-tid
/Adam B
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: ITID

Inlägg av alex87 »

Itid är den visuella tekniska lösningen för att visa och sända realtidsdata från KomFramsystemet. Itid så alltså inte för nånting.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
lovespårvagn
Inlägg: 156
Blev medlem: lördag 22 januari 2011 11:09

Re: ITID

Inlägg av lovespårvagn »

alex87 skrev:Itid är den visuella tekniska lösningen för att visa och sända realtidsdata från KomFramsystemet. Itid så alltså inte för nånting.
Så det är bara ett sammanträffande att det heter i-tid?
/Adam B
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: ITID

Inlägg av Nupski »

lovespårvagn skrev:
alex87 skrev:Itid är den visuella tekniska lösningen för att visa och sända realtidsdata från KomFramsystemet. Itid så alltså inte för nånting.
Så det är bara ett sammanträffande att det heter i-tid?
Vi människor skapar namn på allt möjligt och något måste denna apparat också heta. Vill ha man ha info om varför så får man väl leta reda på utvecklarna på Volvo som skapat systemet och fråga dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: ITID

Inlägg av 2763 »

Nupski skrev:
lovespårvagn skrev:
alex87 skrev:Itid är den visuella tekniska lösningen för att visa och sända realtidsdata från KomFramsystemet. Itid så alltså inte för nånting.
Så det är bara ett sammanträffande att det heter i-tid?
Vi människor skapar namn på allt möjligt och något måste denna apparat också heta. Vill ha man ha info om varför så får man väl leta reda på utvecklarna på Volvo som skapat systemet och fråga dem.
I-TID är väl ändå Västtrafiks projektnamn på bytet från C90 till AIC-datorn. AIC är Volvos produktnamn.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: ITID

Inlägg av alex87 »

Har Volvo gjort "Itid"? Trodde Consat hade nåt med det att göra..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: ITID

Inlägg av 2763 »

alex87 skrev:Har Volvo gjort "Itid"? Trodde Consat hade nåt med det att göra..
Volvo Buss äger produkten AIC. Den del av volvo som tidigare hette Volvo Mobility Systems har sålts till en firma som heter Consat.

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: ITID

Inlägg av LÅ1 »

Har man inte fått någon stämning från Apple för namn(formats)intrång eller något liknande? Det vore på något sätt likt dem! :|
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: ITID

Inlägg av Nupski »

http://www.consat.se/sv/consat-telemati ... s4mobility

Där har ni prylarna.

Bild

Bild
System som Volvo Bussar tog fram. Ingen touchskärm utan man har en fjärrkontroll för att styra skärmen. Denna gick enbart på slingor och odometer signal vilket kunde göra att den inte alltid hängde med.

Bild
Första version av iTid kom under 2008 och installerades i en Den Oudsten som provbänk. Utveckling av Volvos burk med touchskärm men saknade fortfarande GPS positionering.

Bild
Uppdaterad variant som blev den "vanliga" när alla brister åtgärdats. Här så kom GPSen in i bilden för att hålla reda på fordonet.

Bild
Uppdaterad grafik och en del nyttigheter har stoppats in i burken. Men samtrafik delen fungerar fortfarande inte. Ibland lirar inte positioneringen här står jag på Kungsportsplatsen.

Bild
Så fint skyltade iTiden i början när man valde manuell skyltning.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: ITID

Inlägg av M_M »

Gorgs Sprvgar vill jag åka en vända med! :wink:

Är ljus text på mörk bakgrund eller mörk text på ljus bakgrund styrt av olika versioner, eller kan föraren välja eller är det kanske styrt av ljuset ute eller liknande?

Är samtrafikfunktionen tänkt att hålla reda på vilka byten som enligt t.ex. reseplaneraren ska fungera?

Jag drömmer fortfarande om ett system som för resenärerna ombord på fordonen visar hur lång tid man har för att byta till andra linjer vid de kommande hållplatserna, styrt av realtidspositioneringen för både det egna och de andra fordonen.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: ITID

Inlägg av Nupski »

M_M skrev:Gorgs Sprvgar vill jag åka en vända med! :wink:

Är ljus text på mörk bakgrund eller mörk text på ljus bakgrund styrt av olika versioner, eller kan föraren välja eller är det kanske styrt av ljuset ute eller liknande?

Är samtrafikfunktionen tänkt att hålla reda på vilka byten som enligt t.ex. reseplaneraren ska fungera?

Jag drömmer fortfarande om ett system som för resenärerna ombord på fordonen visar hur lång tid man har för att byta till andra linjer vid de kommande hållplatserna, styrt av realtidspositioneringen för både det egna och de andra fordonen.

Du kan ställa in dag eller natt på maskinen och får då svart eller vit bakgrund. Samtrafiken är tänkt för bytespunkter typ Frölunda Torg, Skra Bro, Skårs kyrka osv.
Skriv svar