C4 2548

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
mikael

C4 2548

Inlägg av mikael »

Hur är statusen på 2548?. Är hon kl-tt-r?. Finns några planer för framtiden?
Lars Stegenius

Re: C4 2548

Inlägg av Lars Stegenius »

mikael skrev:Hur är statusen på 2548?. Är hon kl-tt-r?. Finns några planer för framtiden?
C4 2548 kl-ttr- i slutet på 2005 eller tidigt 2006, minns inte exakt, på höger front fram till första dörren på höger sida när vagnen stod inne i Hammarbyverkstan för arbeten. Inte "snygg gr-f-tt-", bara meningslöst kl-tt-r.

Samtidigt fick ett nyrenoverat och nylackat C14-par klart för leverans helt ny färgsättning på ena sidan. Även "spritsprutan" 9370 blev delvis omdekorerad. Den stod på spåret intill 2548.

Dessutom är en av C2orna 2182 eller 2208, minns inte vilken, delvis ommålad. Detta skedde i uppställningshallen i HY vid ungefär samma tid.

Vad beträffar eventuella planer för de fem museitunnelvagnarna har jag ingen aning.

//Lars S
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Undra om marodörerna viste vad de gjorde. De påstås ju att drivkraften är att visa upp sina verk, och dessa vagnar kommer ju knappast att rulla ut på spåren i det skicket.
Men det är klart, de brukar ju fotografera sina verk och i bästa/sämsta (stryk det som ej önskas) fall få bilderna publicerad i en glansig trycksak som distribueras bl.a. genom Pressbyrån. Finns också till salu i Kulturhuset, hur det nu rimmar med kommunens policy i sådana frågor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars Stegenius

C14-paret var dekorerat av ett känt "proffs" som tydligt signerat sitt "konstverk". 2548 och 9370 var utsatta för rent "amatörarbete" av okunniga "wannabees".

//Lars S
Lars Stegenius

Så vitt jag vet sanerades 9370 direkt, den skulle ju ut på stan och arbeta, liksom C14-paret. 2548 kördes ut till uppställningshallen utan sanering. C2an är inte heller sanerad ännu, så vitt jag vet. Där är troligen en av de stora SS-dekalerna med vingar som specialbeställdes för tågets restaurering förstörd.

Det finns inga pengar.....
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Vad skulle det kosta att sanera vagnarna?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Sparkfot skrev:Vad skulle det kosta att sanera vagnarna?
Samla ihop ett gäng SSS-are + ideelt arbete = Ingenting! :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:
Eh... saneringsvätska m.m. kostar väl ändå.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

TonyM skrev:
roggek skrev:
Eh... saneringsvätska m.m. kostar väl ändå.
Saneringsvätska... :-) Vad innehåller den? *uttorkad*
We Are Really Worried About You
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Lars Stegenius skrev:C14-paret var dekorerat av ett känt "proffs" som tydligt signerat sitt "konstverk". 2548 och 9370 var utsatta för rent "amatörarbete" av okunniga "wannabees".

//Lars S
Vad hade dem signerat målningen på C14 paret men för tag?
Mvh TGOJ gubben!
Lars Stegenius

Ytterligare något om 2548.

Vagnen var inte körbar när jag senast såg den 2005/2006. Det var därför den var inne i verkstan. Vad som fattas den vet jag inte. Den är ju inte renoverad utan togs direkt ur trafiken och ställdes upp. Den skulle må bra av åtminstone en omlackering och en invändig storstädning för att matcha de andra vagnarna.

//Lars S
Lars Stegenius

Tgoj gubben skrev:
Lars Stegenius skrev:C14-paret var dekorerat av ett känt "proffs" som tydligt signerat sitt "konstverk". 2548 och 9370 var utsatta för rent "amatörarbete" av okunniga "wannabees".

//Lars S
Vad hade dem signerat målningen på C14 paret men för tag?
Har inte en susning, jag är inte insatt i ämnet. Men de som var mer insatta visste mycket väl vem det var, vilket givetvis underlättade vid polisanmälan om inbrott och skadegörelse.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Dom står där dom står vagnarna och vad gäller sanering, så måste dom till typ Nyboda eller Högdalen för sanering, om man inte ska måla om dom istället.
Och det gör man inte i det lättaste att flytta vagnarna.
Micke som ser dessa vagnar mer eller mindre varje kväll måndag - fredag.
ännu en dag
Lars Stegenius

2548 är inte värre vanställd än att den skulle gå att sanera. Det handlar om lite vit sprayfärg. Dock lär det vara ett problem att höger strålkastare är inblandad och där finns ju en del gummitätningar. Men vagnen borde ändå lackeras om om den ska gå ihop med de andra fyra vagnarna.

Sist jag såg 2548 vill jag minnas att man hade mätutrustning inkopplad i kontrollern.

C2an har jag inte sett men där är visst problemet vingdekalen som lär förstöras vid en sanering på vanligt sätt.

Det finns miljarder till "tvärbanor" och "Spårväg City" men inte några ynka miljoner till museifordonen. Ynkligt, minst sagt!

Att få vagnarna till någon av saneringshallarna borde vara ett mindre problem, de behöver inte vara aktiverade utan kan gå i transport. Problemet verkar bara vara brist på intresse från en del befattningshavare på SL.

//Lars S
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tgoj gubben skrev:Vad hade dem signerat målningen på C14 paret men för tag?
Jag tror inte någon vill skriva ens det här, eftersom det skulle gynna taggaren. De gör det ju (bl.a. ?) för att synas och få kred.

För övrigt såg jag en helmålad vagn på TUB1 söderut vid Gamla stan härom dagen. En Cx-vagn. Gissar på transport från blåa linjen.
Lars Stegenius

LÅ1 skrev:
Tgoj gubben skrev:Vad hade dem signerat målningen på C14 paret men för tag?
Jag tror inte någon vill skriva ens det här, eftersom det skulle gynna taggaren. De gör det ju (bl.a. ?) för att synas och få kred.

För övrigt såg jag en helmålad vagn på TUB1 söderut vid Gamla stan härom dagen. En Cx-vagn. Gissar på transport från blåa linjen.
Även om jag visste, vilket jag gjorde direkt efter händelsen, skulle jag aldrig berätta det här! Vissa saker glömmer man snabbt detaljerna kring!

//LarsS
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

Jag visste inte att folk målade tunnelvagnar fortfarande. Det är ju larm och övervakningskameror vid depåer och uppställningsspår. Nu minns ingen vilken tag som målades på C14 vagnen men om ni hade kommit ihåg varför hade ni inte berättat. Jag är insatt i gr-ff-t- och skulle kanske kunna ta reda på vem som målade och vart den personen har målat förutom C14 tåget.
Mvh TGOJ gubben!
Lars Stegenius

Tgoj gubben skrev:Jag visste inte att folk målade tunnelvagnar fortfarande. Det är ju larm och övervakningskameror vid depåer och uppställningsspår. Nu minns ingen vilken tag som målades på C14 vagnen men om ni hade kommit ihåg varför hade ni inte berättat. Jag är insatt i gr-ff-t- och skulle kanske kunna ta reda på vem som målade och vart den personen har målat förutom C14 tåget.
Snälla, rara! Tågias folk fotodokumenterade allt som förekom och de hade full koll på alla tags och vilka som gjorde vad!

//Lars S
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tgoj gubben skrev:Jag visste inte att folk målade tunnelvagnar fortfarande.
Det är så att målade vagnar tas ur trafik direkt. Så de syns knappast ute på stan. Det ropas ju då och då ut att tåg är inställda "p.g.a. skadegörelse". Vore det en trasig ruta så skulle väl bara den vagnen bli stängd tills man kan ordna ett tågbyte. Är en vagn målad på utsidan så går tåget nog direkt till lämplig vagnhall eller lämplig undanskymd uppställningsplats. Allt för att målarna inte skall få se sina verk rulla.

Ovanstående är mest gissningar efter allt jag läst och hört i ämnet.

Vid något tillfälle hörde jag på tågens internradio, satt antagligen längst fram i ett tåg alldeles bakom förarhytten, att det meddelades att det stod misstänkta fotografer i en grässlänt, så förarna skulle vara väldigt noga med att kontrollera så de inte hade fått extra färg på höger sida på någon vagn. Så SL, och dess operatörer, håller nog så god koll som de bara kan på det här problemet.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Vore det en trasig ruta så skulle väl bara den vagnen bli stängd tills man kan ordna ett tågbyte.
Ja, men det innebär ju halva tåget om det är en C20. Därför brukar det sluta med att hela tåget tas ur trafik ändå (såvida inte rutan kan bevakas förstås).
Skriv svar