Kulturnatt Stockholm

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kulturnatt Stockholm 9 april 18-24

Inlägg av M_M »

roggek skrev:Precis, det blir vid hållplatsen för linje 44 i Narvavägen som heter "Strandvägen".
Att man sedan kan se Djurgårdsbron är en annan femma...Vid Djurgårdsbron stannar linje 7 och 69!
Varför gör SL så? Det här måste väl vara en alldeles utmärkt plats att byta mellan 44 och 7/69/69K/76?

Å andra sidan är inte SL precis ensamma. På den här utsiktsvyn på Eniro ser man hållplats Klippan vid vänstra benet på spårtriangeln, med hållplatslägen endast för bussar, placeradeutanför spårområdet, och i övre högra benet på triangeln ser man hållplats Vagnhallen Majorna, och för att röra till det så ligger Vagnhallen Majorna (ej hållplatsen) på triangelns nedre ben.

Lite märkligt med tanke på att det verkar som en rätt bra idé att byta mellan spårvagn och buss här. Visst, busslinje 86, 90 och 96 har smidigare byte med spårvagn vid Jaegerdorffsplatsen men det är en klen tröst för den som vill byta till/från 20 eller 64. (linjekarta).

Man undrar stillsamt om det ligger nån slags namngivningskonflikt här, spårvägen vill givetvis av tradition att hållplatsen ska heta Vagnhallen Majorna medan Klippan är ett såntdär hippt område som "måste" ha en hållplats döpt efter sig...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Kulturnatt Stockholm 20 april 18-24

Inlägg av roggek »

Nästa helg är det dags igen:

Citat från Bussnack:
Lördag 20 april är det dags för 2013 års Kulturnatt Stockholm.
Museer och andra kulturella aktörer håller öppet mellan 18-24.
Liksom förra året körs flera veteranbussar i trafik under kvällen, detta i ett samarbete mellan Spårvägsmuseet,
Svenska Spårvägssällskapet och SvOf.

I år är upplägget att två linjer skall köras; en huvudlinje som delvis utförs som ringlinje
och en kompletterande linje mellan Norrmalmstorg och Museivägen vid Tekniska museet.

På nedanstående länk finns info om hur trafiken är planerad vad gäller färdvägar (scrolla ner till "Gratis Buss"):
(Den illustrerande bilden på den välbesatta f d BSBV 28 togs under förra årets Kulturnatt)
http://kulturnattstockholm.se/content.p ... a_dig_runt

Ryktet säger att tänkta deltagande bussar i årets trafik är:
Essingecapitolen Scania-Vabis C75, f d SL H23 5428, från 1961.
Büssing Präfekt 13D, f d SL H32 4249, från 1967.
Scania-Vabis C75, f d SL H24 5453, från 1962.
Scania CR111M, f d SL H59 5424, från 1978.
Volvo B58/Hägglund, f d SJ 1120, från 1970.

Eventuellt kommer trafiken även att förstärkas med dubbeldäckaren Leyland Atlantean/Park Royal, f d SL H35 4525, från 1967.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kulturnatt Stockholm 9 april 18-24

Inlägg av LÅ1 »

Oj då, är det så snart! (Hoppas jag hinner bli frisk från min envisa och högljuda hosta som håller mig inomhus, sjukskriven, f.n.)

Då gäller det att pussla ihop ett eget program som utnyttjar kvällen väl. (Antar att gratisbussarna inte är ett alternativ för hemfärd från efterfesten vid tre-snåret! :cry: :wink:!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Kulturnatt Stockholm 9 april 18-24

Inlägg av Anders Hanquist »

Varför i all sin dar återanvända en två år gammal tråd?! Speciellt med en rubrik som antyder att datumet redan passerat. Det här ett oskick. Det kostar inget att öppna en ny!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kulturnatt Stockholm 9 april 18-24

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Varför i all sin dar återanvända en två år gammal tråd?! Speciellt med en rubrik som antyder att datumet redan passerat. Det här ett oskick. Det kostar inget att öppna en ny!
I det här fallet håller jag med. Kollade t.o.m. tidigare om jag hade skapat tråden, för då hade jag kunnat ändra rubriken.
Men rent allmänt så föredrar jag att fylla på trådar, oavsett ålder, om ämnet är det samma. Speciellt om de befintliga inläggen tillför något, eller om man hänvisar till dessa.
Tydliga trådämnen är ett kapitel för sig. (Somliga tycks ha en förkärlek till att skriva kryptiska sådana.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Kulturnatt Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

Trådar kan faktiskt bli hur gamla som helst om de fylls på kontinuerligt. Den som handlar om Tvärbanans utbyggnad Alvik-Solna följer hela projektet från början och förhoppningsvis ända till invigningen. Det är bra. Man kan gå tillbaka och se bilder från bygget i ett tidigare skede. I det här fallet handlar det dock ursprungligen om ett event år 2011 med datum och tid angivet. Då blir det rätt förvirrande när det dyker upp två år senare.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kulturnatt Stockholm 9 april 18-24

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Varför i all sin dar återanvända en två år gammal tråd?! Speciellt med en rubrik som antyder att datumet redan passerat. Det här ett oskick. Det kostar inget att öppna en ny!
I det här fallet håller jag med. Kollade t.o.m. tidigare om jag hade skapat tråden, för då hade jag kunnat ändra rubriken.
Men rent allmänt så föredrar jag att fylla på trådar, oavsett ålder, om ämnet är det samma. Speciellt om de befintliga inläggen tillför något, eller om man hänvisar till dessa.
Tydliga trådämnen är ett kapitel för sig. (Somliga tycks ha en förkärlek till att skriva kryptiska sådana.)
På "förstasidan" är trådens namn "Kulturnatt Stockholm" så jag ser inga problem med att återanvända tråden. Att sedan visa inlägg har ett annat namn ärt en annan sak.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Kulturnatt Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

Ska man skriva om årets Kulturnatt är det väl ändå fasen så mycket bättre att öppna en ny tråd med till exempel rubriken "Kulturnatt Stockholm 2013" så behöver det inte bli några konstigheter. Det är väl inte utrymmesbrist på forumet vad gäller antalet trådar.
Skriv svar