Välkommen på dubbelvernissage

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av roggek »

Välkommen på dubbelvernissage, fredagen den 25 mars klockan 15. Då inviger vi både en utställning om Citybanan och en utställning om den spännande utvecklingen av T-Centralen.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Valkommen-pa-utstallning/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av bruse »

Den andra bilden där, tror jag är t-centralen. Men var exakt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av micke b »

Har sett bilden förr, och minnet säger att det är uppgången som motsvarar dagens mot Åhlens, med Sergels torg framme till höger.

Men jag stämplade inte in förrän -73 så vad vet väl jag.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Den andra bilden där, tror jag är t-centralen. Men var exakt?
Mycket intressant fråga. Tycks vara 1960-talet i alla fall. Första tanken var nära korsningen Drottninggatan - Klarabergsgatan. Men det stämmer inte med gamla hus och så bred gata, tycker jag. Kan det vara någonstans på Sveavägen och nergång till Hötorget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av Harald »

Det är på Klarabergsgatan vid Drottninggatan. Husfasaden t.h. om T-skylten ligger vid Beridarbansgatan och huset t.v. om det längre bort ligger vid Hamngatan. Klarabergsgatan breddades innan Sergels torg anlades eftersom husen på södra sidan revs för tunnelbanebygget i början av 50-talet. Bilden är från 1958.

Bilden i större format: http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_pho ... cid=136289 Notera kontaktledningen för linje 33 som gick Drottninggatan norrut vid denna tid.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Det är på Klarabergsgatan vid Drottninggatan. Husfasaden t.h. om T-skylten ligger vid Beridarbansgatan och huset t.v. om det längre bort ligger vid Hamngatan. Klarabergsgatan breddades innan Sergels torg anlades eftersom husen på södra sidan revs för tunnelbanebygget i början av 50-talet. Bilden är från 1958.

Bilden i större format: http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_pho ... cid=136289 Notera kontaktledningen för linje 33 som gick Drottninggatan norrut vid denna tid.
Tack för klargörandet.
När jag skrev min kommentar så tänkte jag mig att bilden var tagen mot Kungsholmen. Men tittar man på skuggorna så skulle solen stå norr i så fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Välkommen på dubbelvernissage

Inlägg av bruse »

Tack Harald.

Jag har sett en del bilder från den hörnan, så jag anade att det var därifrån. Men förty kände jag inte igen mig riktigt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar