SL skär ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Per Nordenbrink

SL skär ned

Inlägg av Per Nordenbrink »

Vilka busslinjer kommer påverkas av nedskärningarna?
Som jag vet försvinner 838, 844 och 860, efter 6 år.
Men jag läste nånstans att på fler busslinjer drar man ner på ett antal turer, vilka linjer är det?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

http://www.sl.se/nyheter/8587.cs

Jag tror inte det är klart ännu på vilka linjer som neddragningarna kommer att ske. "Detaljerna kring det lokala trafikutbudet läggs fast av SLs regionsstyrelser i december" står det i pressmeddelandet.

Två punkter på listan funderar jag lite över:
Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan samt Nockebybanan får minskad turtäthet under lågtrafik.
Hur minskar man trafiken på Roslagsbanan på ett vettigt sätt? Från 30-minutertrafik till 60-minuterstrafik? Låter verkligen inte bra isf.
Under vardagsnätter halveras bussarnas turtäthet.
Det låter som om det skulle gälla alla bussar, men det kan det väl knappast vara?
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Spara pengar SL!

Inlägg av Patrick »

Visst är det konstigt att när SL ska utveckla kollektivtrafiken så innebär det ofta försämringar för trafikanterna.

Resultatet kommer väl även att innebära att t ex utbyggnaden av Tvärbanan norrut från Alvik läggs i malpåse tillsvidare eller...?

Men å andra sidan - besparingarna skulle börja gälla från 2005 - mycket kan hända tills dess!

Mvh
Patrick
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Just det ja 2005! Det är då SL ska bli bäst i Europa...
jajaja är det sååå man gör....?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gäst

Inlägg av Gäst »

bruse skrev:Just det ja 2005! Det är då SL ska bli bäst i Europa...
jajaja är det sååå man gör....?
det låter som att herrarna inte har insett hur bekymmersamt läget för SL är idagsläget, nu gäller det inte att vara bästm utan mer att få ut tågen på mornarna... :cry:
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

Anonymus skrev:
bruse skrev:Just det ja 2005! Det är då SL ska bli bäst i Europa...
jajaja är det sååå man gör....?
det låter som att herrarna inte har insett hur bekymmersamt läget för SL är idagsläget, nu gäller det inte att vara bästm utan mer att få ut tågen på mornarna... :cry:
Man får nästan känslan av att vår Gäst sitter på Globen (SL:s HK).

Visst inser de flesta att SL inte har så gott om pengar, dels beroende på att man konkurrerar med sjukvården om pengar (jag gör här ingen värdering om detta är bra eller dåligt utan bara konstaterar fakta) dels rinner stora pengar ur Stockholms Läns Landsting till andra landsting genom "Robin Hood-skatten".

Det som skapar skadeglädjen och ironin är den kaxighet som många på SL omger sig med, ofta utan att ha några väl genomtänkta, tunga och sakliga skäl till denna kaxighet.

Till exempel "Europas bästa tunnelbana 2005". I London har man det mer modesta och verklighetsnära målet "A decently modern underground". Londons tunnelbana har ungefär samma förutsättningar som Stockholms, dvs staten bestämmer en hel del om vilka pengar man skall ha tillgång till för nyinvesteringar och man har varit rätt så ogin under 80 och 90-talen. Tvärbanans utbyggnad kan jämföras med Jubilee line extension, och Citybanans osäkra byggstart med väntan på att bygga Crosslink för pendeltåg i tunnel mellan Paddington och Liverpool Street stationerna.

Jämför detta med Paris som bygger och bygger och bygger ut spårtrafiken både för spårväg, tunnelbana och pendeltåg. Man effektiviserar signalsystemen löpande för att öka kapaciteten på befintliga banor. Man har kommit fram till att det inte är någon idé att bygga mer motorvägar, för det föder bara ny biltrafik som proppar igen de nya vägarna lika effektivt som de gamla. Där har man en stat som är beredd att lägga pengar på Parisregionens infrastruktur och dessutom har man där en kommunal "persontransport"skatt på företagen. Detta leder till att man i Paris kan bygga upp en högmodern och effektiv transportapparat. Trots detta skryter man inte utan låter verkligheten tala.

Visst lider vi med SL om att det är knapert med pengar, men SL skulle få större sympati om man var ärliga och inte försöker bygga luftslott.

Christer Johnsson
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar