Spårvagnarna i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Spårvagnarna i Göteborg?

Inlägg av PerW »

Med risk för att ämnet har behandlats 100tals gånger förut så har jag ändå några enkla frågor.
1 Hur många spårvagnar av de olika typerna finns det i Göteborg just nu? Får lite olika uppgifter om hur många som skrotats.
2. M28 och M29 är väldigt lika för en oinsatt, vilka är skillnaderna?
3. Vad händer när M32 levereras? Hur stort är behovet av fler vagnar? Kommer M32 att kompletera eller ersätta delar av vagnparken?
Hälsningar Per
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Spårvagnarna i Göteborg?

Inlägg av JAgr »

PerW skrev:1 Hur många spårvagnar av de olika typerna finns det i Göteborg just nu? Får lite olika uppgifter om hur många som skrotats.
Återkommer på måndag om exakt antal, har själv inte 100% kläm på antalet.
2. M28 och M29 är väldigt lika för en oinsatt, vilka är skillnaderna?
För den oinsatte är det endast bakdörren som skiljer sig.
M28 = "Knuffdörr"
M29 = "Automatdörr"
M29 har dessutom en kompressor som kan höras emellanåt. Denna ger lufttryck till fjädringen och bromssystemet.
3. Vad händer när M32 levereras? Hur stort är behovet av fler vagnar? Kommer M32 att kompletera eller ersätta delar av vagnparken?
M28 kommer då att börjas skrotas ut, vid komplett leverans av M32 kommer troligen ett antal M29 att finnas kvar (10-15 st).

/JAgr
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Spårvagnarna i Göteborg?

Inlägg av Mr. Burns »

JAgr skrev:M28 kommer då att börjas skrotas ut, vid komplett leverans av M32 kommer troligen ett antal M29 att finnas kvar (10-15 st).
Men ändå har revision av M29 påbörjats enligt ryktet. Är det bara de 10-15 bästa vagnarna som revideras?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnarna i Göteborg?

Inlägg av 2763 »

Det finns ytterligare ett par riktigt synliga skillnader mellan M28 och M29 som syns väl.

För det första kan man titta på skyltkrukorna. På M28 lutar taket på skyltkrukan så att den lägsta punkten är närmst vagnsände och på M25 och M29 är det tvärt om.

Ett undantag är Parantesspårvagnen 716 som har M25 front och därför fel lutning på linjekrukan fram.

Apparaturen på taket skiljer sig också markant.

Inredningen skiljer så att på de flesta M28:or är målningen invändigt isblå emedan M29:orna har den något varmare gula. (Detta kan dock icke användas för artbestämnad)

M29 har två rutor i Dörr 5 (dvs den bakersta dörren) om den inte är ersatt med parallellsvängdörr. (M28 har en)

Tittar man tekniskt på vagnarna så har M25 och M29 mycket gemensamt, jag skulle nästan kunna drista mig till att de har mer gemensamt med M24/M23b än de har med M28 M28 är däremot väldigt mycket mer släkt med M67 i Norrköping, och dem kan man ju skilja från varandra väldigt fort.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

M29 har automaisk dörr längst bak, det finns ingen anledning att byta denna till en automatisk dörr. M28 har däremot en manuell dörr (knuffdörr) som har bytts ut till en automatdörr (parallellsvängdörr).

Nu var ju ursprungsfrågan hur en oinsatt kan se skillnad på en M28 och M29, jag begär inte då att den oinsatte skall krypa upp på tak och liknande ställen.

Tillbaka till antalen (visserligen en dag försent men ändå)

M28 66 st
M29 58 st
M31 80 st

M32 40 st (har ännu inte börjat levereras)


/JAgr
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Tack för svaren!

Inlägg av PerW »

Tack för svaren!
Ser verkligen fram emot de nya spårvagnarna! :)
M32 kommer att utgöra ett litet nettotillskott till vagnparken, eller är behovet av vagnar täkt med det antal som finns idag?
Hälsningar
Per
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Om resandeutvecklingen stämmer enligt de planer som finns kommer inte vagnparken att räcka till om alla gamla skrotas. Troligen kommer man att behålla 15-20 M29 under en längre tid efter det att M32 har levererats.
Till beställningen av M32 finns det ett par optioner om 20 vagnar. Dessa har ännu inte lösts ut, så framtiden får utvisa hur många det blir.

Till antalsdiskutionen, tänk på att en ny vagn motsvarar två gamla när det gäller kapacitet. Dvs 40 M32 motsvarar 80 M28/M29.

/JAgr
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Kom på två saker till som skiljer M28 och M29 och som direkt kan ses med blotta ögat:

Täckplåten för rullgardinen i Konduktörsplatsen finns kvar på (de flesta) M28:or. M29 har aldrig haft K-plats.

Nödbromshandtaget i kupén sitter på olika ställen och har olika form i M28 och M29. I M28 sitter ett runt handtag på en rund hållare, den sitter där konduktörsplatsen tidigare var. I M29 har jag för mig den sitter i anlsutning till dörr 3/4 men är lite osäker. Den har i alla fall ett "ergonomiskt" utformat handtag på en fyrkantig sockel.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Det enklaste sättet att artbestämma M28/M29 är att tittta på vagnsnummret. :idea:
7** serien är M28 och 8** serien är M29.

//Q
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Helt rätt, det var så uppenbart att jag inte ens tänkte på det :oops:

/JAgr
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nu blev jag nostalgisk och började genast tänka på M29:an och dess framfart innan den stora revisionen -95 och framåt.

Dom gick mjukt som få, dörrarna öppnades sakta, räfflat gummigolv, gröna invändigt, satt man längst bak när en kompressor satte igång önskade man att man hade hörselskydd och njurbälte.

Anekdot:

En Novemberkväll -96 började det snöa kraftigt(inte att jämföra med November året innan.) och efter några timmar började vagnarna köra fast i staden.
Efter min rast skulle jag börja köra nattvagn på väster(103,107).
Döm om min förvåning när det är en M29:a som jag löser av samt att den var oreviderad.

Efter en timmas körning var jag den enda nattvagnen som körde i väster eftersom de andra vagnarna av modell 21 hade kört fast lite här och var.

Självklart hade TLX en del att göra så jag körde alternativa vägar där det inte stod några vagnar ivägen och rapporterade när jag väl kom fram på radion 1 timma senare samt att passagerarna var glada även om de fått väntat i kylan.

Hade det inte varit för denna underbara m29:a hade jag inte klarat att köra över Wavrinsky plats med allt folk till Frölunda.
Där hade ingen vagn gått på 2 timmar under det intensiva snöandet.
Man fick be folk hålla i sig då man inte ville tappa fart i vissa kurvor med risk att få stopp.
Chalmers var ju och är en sådan hållplats med snäva kurvor och brant backe.
Det var bara att hoppas att växeln låg rätt på wavrinskys plats.

Folk satt i det dunkla ljuset från gaslamporna och sjöng.

Trevligaste minnet jag har som spårvagnschaffis i Göteborg.

:D
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

JAgr skrev:M28 66 st
M29 58 st
Hvilke M28/M29 er det som har blitt utrangert, og hvorfor ble de utrangert!
Det var jo opprinelig 70 M28 og 60 M29

Andreas
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Andy skrev:Hvilke M28/M29 er det som har blitt utrangert, og hvorfor ble de utrangert!
Det var jo opprinelig 70 M28 og 60 M29
712, 733, 764, 765, 839 och 858. Allt enligt standardverket SLM. Anledningarna tror jag finns att finna på http://www.kollektivtrafik.goteborg.just.nu
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Mr. Burns skrev:
Andy skrev:Hvilke M28/M29 er det som har blitt utrangert, og hvorfor ble de utrangert!
Det var jo opprinelig 70 M28 og 60 M29
712, 733, 764, 765, 839 och 858. Allt enligt standardverket SLM. Anledningarna tror jag finns att finna på http://www.kollektivtrafik.goteborg.just.nu
OK........
M29
839, Påsatt brann ved Långedrag 1987
858, brann ved Marklandsgatan 1991
M28
712, Første vogn i Olskroksolyckan 1989
733, Påkjørt ved Kungsportsplatsen 1996
764, Ulykke ved Kalles väg 1986
765, siste vogn i Olskroksolyckan 1989

Da skjønner jeg!

Andreas
Skriv svar