Spårvagnarna i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnarna i Göteborg?
Med risk för att ämnet har behandlats 100tals gånger förut så har jag ändå några enkla frågor.
1 Hur många spårvagnar av de olika typerna finns det i Göteborg just nu? Får lite olika uppgifter om hur många som skrotats.
2. M28 och M29 är väldigt lika för en oinsatt, vilka är skillnaderna?
3. Vad händer när M32 levereras? Hur stort är behovet av fler vagnar? Kommer M32 att kompletera eller ersätta delar av vagnparken?
Hälsningar Per
1 Hur många spårvagnar av de olika typerna finns det i Göteborg just nu? Får lite olika uppgifter om hur många som skrotats.
2. M28 och M29 är väldigt lika för en oinsatt, vilka är skillnaderna?
3. Vad händer när M32 levereras? Hur stort är behovet av fler vagnar? Kommer M32 att kompletera eller ersätta delar av vagnparken?
Hälsningar Per
Re: Spårvagnarna i Göteborg?
Återkommer på måndag om exakt antal, har själv inte 100% kläm på antalet.PerW skrev:1 Hur många spårvagnar av de olika typerna finns det i Göteborg just nu? Får lite olika uppgifter om hur många som skrotats.
För den oinsatte är det endast bakdörren som skiljer sig.2. M28 och M29 är väldigt lika för en oinsatt, vilka är skillnaderna?
M28 = "Knuffdörr"
M29 = "Automatdörr"
M29 har dessutom en kompressor som kan höras emellanåt. Denna ger lufttryck till fjädringen och bromssystemet.
M28 kommer då att börjas skrotas ut, vid komplett leverans av M32 kommer troligen ett antal M29 att finnas kvar (10-15 st).3. Vad händer när M32 levereras? Hur stort är behovet av fler vagnar? Kommer M32 att kompletera eller ersätta delar av vagnparken?
/JAgr
Re: Spårvagnarna i Göteborg?
Men ändå har revision av M29 påbörjats enligt ryktet. Är det bara de 10-15 bästa vagnarna som revideras?JAgr skrev:M28 kommer då att börjas skrotas ut, vid komplett leverans av M32 kommer troligen ett antal M29 att finnas kvar (10-15 st).
Re: Spårvagnarna i Göteborg?
Det finns ytterligare ett par riktigt synliga skillnader mellan M28 och M29 som syns väl.
För det första kan man titta på skyltkrukorna. På M28 lutar taket på skyltkrukan så att den lägsta punkten är närmst vagnsände och på M25 och M29 är det tvärt om.
Ett undantag är Parantesspårvagnen 716 som har M25 front och därför fel lutning på linjekrukan fram.
Apparaturen på taket skiljer sig också markant.
Inredningen skiljer så att på de flesta M28:or är målningen invändigt isblå emedan M29:orna har den något varmare gula. (Detta kan dock icke användas för artbestämnad)
M29 har två rutor i Dörr 5 (dvs den bakersta dörren) om den inte är ersatt med parallellsvängdörr. (M28 har en)
Tittar man tekniskt på vagnarna så har M25 och M29 mycket gemensamt, jag skulle nästan kunna drista mig till att de har mer gemensamt med M24/M23b än de har med M28 M28 är däremot väldigt mycket mer släkt med M67 i Norrköping, och dem kan man ju skilja från varandra väldigt fort.
/Tony
För det första kan man titta på skyltkrukorna. På M28 lutar taket på skyltkrukan så att den lägsta punkten är närmst vagnsände och på M25 och M29 är det tvärt om.
Ett undantag är Parantesspårvagnen 716 som har M25 front och därför fel lutning på linjekrukan fram.
Apparaturen på taket skiljer sig också markant.
Inredningen skiljer så att på de flesta M28:or är målningen invändigt isblå emedan M29:orna har den något varmare gula. (Detta kan dock icke användas för artbestämnad)
M29 har två rutor i Dörr 5 (dvs den bakersta dörren) om den inte är ersatt med parallellsvängdörr. (M28 har en)
Tittar man tekniskt på vagnarna så har M25 och M29 mycket gemensamt, jag skulle nästan kunna drista mig till att de har mer gemensamt med M24/M23b än de har med M28 M28 är däremot väldigt mycket mer släkt med M67 i Norrköping, och dem kan man ju skilja från varandra väldigt fort.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
M29 har automaisk dörr längst bak, det finns ingen anledning att byta denna till en automatisk dörr. M28 har däremot en manuell dörr (knuffdörr) som har bytts ut till en automatdörr (parallellsvängdörr).
Nu var ju ursprungsfrågan hur en oinsatt kan se skillnad på en M28 och M29, jag begär inte då att den oinsatte skall krypa upp på tak och liknande ställen.
Tillbaka till antalen (visserligen en dag försent men ändå)
M28 66 st
M29 58 st
M31 80 st
M32 40 st (har ännu inte börjat levereras)
/JAgr
Nu var ju ursprungsfrågan hur en oinsatt kan se skillnad på en M28 och M29, jag begär inte då att den oinsatte skall krypa upp på tak och liknande ställen.
Tillbaka till antalen (visserligen en dag försent men ändå)
M28 66 st
M29 58 st
M31 80 st
M32 40 st (har ännu inte börjat levereras)
/JAgr
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Ser verkligen fram emot de nya spårvagnarna!
M32 kommer att utgöra ett litet nettotillskott till vagnparken, eller är behovet av vagnar täkt med det antal som finns idag?
Hälsningar
Per
Ser verkligen fram emot de nya spårvagnarna!

M32 kommer att utgöra ett litet nettotillskott till vagnparken, eller är behovet av vagnar täkt med det antal som finns idag?
Hälsningar
Per
Om resandeutvecklingen stämmer enligt de planer som finns kommer inte vagnparken att räcka till om alla gamla skrotas. Troligen kommer man att behålla 15-20 M29 under en längre tid efter det att M32 har levererats.
Till beställningen av M32 finns det ett par optioner om 20 vagnar. Dessa har ännu inte lösts ut, så framtiden får utvisa hur många det blir.
Till antalsdiskutionen, tänk på att en ny vagn motsvarar två gamla när det gäller kapacitet. Dvs 40 M32 motsvarar 80 M28/M29.
/JAgr
Till beställningen av M32 finns det ett par optioner om 20 vagnar. Dessa har ännu inte lösts ut, så framtiden får utvisa hur många det blir.
Till antalsdiskutionen, tänk på att en ny vagn motsvarar två gamla när det gäller kapacitet. Dvs 40 M32 motsvarar 80 M28/M29.
/JAgr
Kom på två saker till som skiljer M28 och M29 och som direkt kan ses med blotta ögat:
Täckplåten för rullgardinen i Konduktörsplatsen finns kvar på (de flesta) M28:or. M29 har aldrig haft K-plats.
Nödbromshandtaget i kupén sitter på olika ställen och har olika form i M28 och M29. I M28 sitter ett runt handtag på en rund hållare, den sitter där konduktörsplatsen tidigare var. I M29 har jag för mig den sitter i anlsutning till dörr 3/4 men är lite osäker. Den har i alla fall ett "ergonomiskt" utformat handtag på en fyrkantig sockel.
/Tony
Täckplåten för rullgardinen i Konduktörsplatsen finns kvar på (de flesta) M28:or. M29 har aldrig haft K-plats.
Nödbromshandtaget i kupén sitter på olika ställen och har olika form i M28 och M29. I M28 sitter ett runt handtag på en rund hållare, den sitter där konduktörsplatsen tidigare var. I M29 har jag för mig den sitter i anlsutning till dörr 3/4 men är lite osäker. Den har i alla fall ett "ergonomiskt" utformat handtag på en fyrkantig sockel.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Nu blev jag nostalgisk och började genast tänka på M29:an och dess framfart innan den stora revisionen -95 och framåt.
Dom gick mjukt som få, dörrarna öppnades sakta, räfflat gummigolv, gröna invändigt, satt man längst bak när en kompressor satte igång önskade man att man hade hörselskydd och njurbälte.
Anekdot:
En Novemberkväll -96 började det snöa kraftigt(inte att jämföra med November året innan.) och efter några timmar började vagnarna köra fast i staden.
Efter min rast skulle jag börja köra nattvagn på väster(103,107).
Döm om min förvåning när det är en M29:a som jag löser av samt att den var oreviderad.
Efter en timmas körning var jag den enda nattvagnen som körde i väster eftersom de andra vagnarna av modell 21 hade kört fast lite här och var.
Självklart hade TLX en del att göra så jag körde alternativa vägar där det inte stod några vagnar ivägen och rapporterade när jag väl kom fram på radion 1 timma senare samt att passagerarna var glada även om de fått väntat i kylan.
Hade det inte varit för denna underbara m29:a hade jag inte klarat att köra över Wavrinsky plats med allt folk till Frölunda.
Där hade ingen vagn gått på 2 timmar under det intensiva snöandet.
Man fick be folk hålla i sig då man inte ville tappa fart i vissa kurvor med risk att få stopp.
Chalmers var ju och är en sådan hållplats med snäva kurvor och brant backe.
Det var bara att hoppas att växeln låg rätt på wavrinskys plats.
Folk satt i det dunkla ljuset från gaslamporna och sjöng.
Trevligaste minnet jag har som spårvagnschaffis i Göteborg.

Dom gick mjukt som få, dörrarna öppnades sakta, räfflat gummigolv, gröna invändigt, satt man längst bak när en kompressor satte igång önskade man att man hade hörselskydd och njurbälte.
Anekdot:
En Novemberkväll -96 började det snöa kraftigt(inte att jämföra med November året innan.) och efter några timmar började vagnarna köra fast i staden.
Efter min rast skulle jag börja köra nattvagn på väster(103,107).
Döm om min förvåning när det är en M29:a som jag löser av samt att den var oreviderad.
Efter en timmas körning var jag den enda nattvagnen som körde i väster eftersom de andra vagnarna av modell 21 hade kört fast lite här och var.
Självklart hade TLX en del att göra så jag körde alternativa vägar där det inte stod några vagnar ivägen och rapporterade när jag väl kom fram på radion 1 timma senare samt att passagerarna var glada även om de fått väntat i kylan.
Hade det inte varit för denna underbara m29:a hade jag inte klarat att köra över Wavrinsky plats med allt folk till Frölunda.
Där hade ingen vagn gått på 2 timmar under det intensiva snöandet.
Man fick be folk hålla i sig då man inte ville tappa fart i vissa kurvor med risk att få stopp.
Chalmers var ju och är en sådan hållplats med snäva kurvor och brant backe.
Det var bara att hoppas att växeln låg rätt på wavrinskys plats.
Folk satt i det dunkla ljuset från gaslamporna och sjöng.
Trevligaste minnet jag har som spårvagnschaffis i Göteborg.

712, 733, 764, 765, 839 och 858. Allt enligt standardverket SLM. Anledningarna tror jag finns att finna på http://www.kollektivtrafik.goteborg.just.nuAndy skrev:Hvilke M28/M29 er det som har blitt utrangert, og hvorfor ble de utrangert!
Det var jo opprinelig 70 M28 og 60 M29
OK........Mr. Burns skrev:712, 733, 764, 765, 839 och 858. Allt enligt standardverket SLM. Anledningarna tror jag finns att finna på http://www.kollektivtrafik.goteborg.just.nuAndy skrev:Hvilke M28/M29 er det som har blitt utrangert, og hvorfor ble de utrangert!
Det var jo opprinelig 70 M28 og 60 M29
M29
839, Påsatt brann ved Långedrag 1987
858, brann ved Marklandsgatan 1991
M28
712, Første vogn i Olskroksolyckan 1989
733, Påkjørt ved Kungsportsplatsen 1996
764, Ulykke ved Kalles väg 1986
765, siste vogn i Olskroksolyckan 1989
Da skjønner jeg!
Andreas