Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av ADDE »

Jag tycker det är enormt irreterande att man lämnar forumet när man ska besöka en utomstående sida, t.ex en relaterad nyhetsartikel.

Jag vet att det finns en metod/MOD som gör att när man klickar på en länk så ska ett nytt fönster eller flik öppnas.

Alternativt så funkar detta:

Kod: Markera allt

<a href="{URL2}" target="_Blank">{Text2}</a>

Kod: Markera allt

[URL2={URL2}]{Text2}[/URL2]
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Harald »

phpBB är skrivet i XHTML 1.0 Strict och där finns inte attributet "target". Du kan själv välja att öppna i ny flik eller ny fönster genom att högerklicka på länken och välja detta i menyn som då kommer upp. Har du en mus med mittknapp kan du klicka med den och få uppsidan i ny flik eller nytt fönster beroende på hur du har ställt in din webbläsare.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Du kan själv välja att öppna i ny flik eller ny fönster genom att högerklicka på länken och välja detta i menyn som då kommer upp. Har du en mus med mittknapp kan du klicka med den och få uppsidan i ny flik eller nytt fönster beroende på hur du har ställt in din webbläsare.
Bonustips: själva hjulet på en mus med scrollhjul fungerar som mittknapp om man trycker på hjulet.

(Jag tipsar om detta eftersom det verkar inte helt ovanligt att folk missat att det går att trycka på hjulet).
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Gbgcyklaren »

Testa även:
Shift+Vänsterklick på länk = öppna i nytt fönster
Ctrl+Vänsterklick på länk = öppna i ny flik

Åtminstone i Internet Explorer i Windows.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av ADDE »

ctrl-klick gör jag alltid... men jag ville påpeka att man skulle slippa detta.

dessutom kan man lägga till BBKoder som på det sättet som ovan, så har det alltid funkat när jag körde phpBB.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av BSB101 »

Själv tycker jag att man själv ska få bestämma hur länkar ska öppnas, webbsidan ska inte tvinga på mig ett öppningsalternativ jag inte vill ha.I dagens webbläsare finns det även stora möjligheter att ställa in hur bland annat länkar ska öppnas utan att behöva använda dubbelkommandon.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:Själv tycker jag att man själv ska få bestämma hur länkar ska öppnas, webbsidan ska inte tvinga på mig ett öppningsalternativ jag inte vill ha.I dagens webbläsare finns det även stora möjligheter att ställa in hur bland annat länkar ska öppnas utan att behöva använda dubbelkommandon.
I grundläget borde det vara så men jag tycker nog att eftersom flikar numera är en normal företeelse i webbläsare så borde man kunna ha möjlighet att som programmerare av hemsidor bestämma om de skall öppnas i nytt fönster eller ny flik. Detta skall dock alltid kunna förbises med lokala inställningar i webbläsaren.

Vilket ger mig en idé... undrar om man kan manipulera datan som talar om vilken musknapp som trycks ner så att webbsidan kan styra hur länken skall öppnas. Det mesta går ju att manipulera med i Javascript och om man fångar händelsen i bubbeling-fasen så kanske det går.... [avancerad dhtml-programmering...]

När vi ändå är på ett sidospår, tänk om de kunde komma överens om ett sätt så att en dialogruta (alert, confirm och prompt) inte blockerar scriptet i webbläsaren utan endast i det fönster som det dyker upp i. Detta för att illasinnade webbsidor eller sådana som är dåligt programmerade skall kunna sänka hela webbläsaren. Det vore även trevligt om det skulle vara möjligt att fortsätta köra scriptet även när en dialogruta blockerar i de fall som man inte är direkt beroende av utgången av detta. Ni som inte har en aning om vad jag skriver om behöver inte sätta in er i något, det handlar om ganska avancerad hemsideprogrammering.
Genius on call
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av 2763 »

Snart kommer webmasters svar till Odd om hur mycket jobb det är med varje enskilt tillägg som skall uppdateras när forum uppdateras. Jag förstår honom, det finns bättre saker att göra på sin fritid även om världen hade sett bättre ut för oss forumanvändare om alla coola tillägg fanns med.

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:Snart kommer webmasters svar till Odd om hur mycket jobb det är med varje enskilt tillägg som skall uppdateras när forum uppdateras. Jag förstår honom, det finns bättre saker att göra på sin fritid även om världen hade sett bättre ut för oss forumanvändare om alla coola tillägg fanns med.

/T
Håller med om beskrivningen av webmasterns situation. Han gör ett utmärkt jobb här! Sedan uppfattade jag Odds inlägg som ett generellt resonemang, inte kopplat till detta forum eller ens sparvagssallskapet.se
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av webmaster »

Så riktigt Tony. Men det är många olika förslag och frågeställningar i denna tråd. Ska försöka svara på alla på rätt sätt...

För det första, många förslag och idéer ni dryftar är ganska så OS- och/eller webbläsarspecifika. Alla förslag fungerar inte som ni vill i alla OS eller webbläsare. Det är därför det finns en standard, och håller vi oss till den, så ska det fungera för alla moderna webbläsare. I HTML kan du istort sett bara att välja att öppna en länk i befintligt fönster (target="_blank" observera gemener) eller nytt fönster (target="_self"). Ja, det finns två till, men de är inte relevanta för oss då vi inte har frames. Om det sedan blir ett ny instans av en webbläsare eller en ny flik i befintlig webbläsare, är det själva webbläsaren som avgör. Eller hur ni användare har ställt in er webbläsare. Det kan inte jag styra via en kod.

Sen kan vi diskutera om länkar ska öppnas i befintligt fönster/flik som nu, eller som en ny webbläsare/flik. Default öppnas alla länkar i forumet i samma webbfönster/flik som den aktuella. Själv tycker jag att alla externa länkar ska öppnas i nytt fönster/flik, så vår sajt finns kvar. Och de interna länkarna ska öppnas i samma. Men jag erkänner, jag är lat. Har inte letat efter en sådan mod. Om sådan finnns.

Just nu så är forumet inte kittat med en enda mod, utan allt är original! Förutom topploggan och dess länkar. Vilket gör att ett uppgraderingsarbete hinns med på en kväll. Förut när vi hade flera moddar, så kunde uppgraderingen kräva minst en hel arbetsdag. Och då jag har ett riktigt arbete, så fick det arbetet ske under flera kvällar och forumet fick då vara stängt. Jag tycker inte det är ett bra alternativ,

Men ni är ju alla så erfarna, så ni vet ju att ni i exempelvis Windows och med IE, FF osv, kan högerklicka på en länk och välja "öppna i nytt fönster" eller "öppna i ny flik", så jag ser inte ett direkt jätteproblem.

Nu har jag förklarat det bakomliggande tekniska. Fortsätt gärna diskutera, jag är lyhörd.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av webmaster »

Tillägg till Odd. Det du diskuterar är egentligen hur html, css, javascript sov, borde uppgraderas med nya funktioner. Eller hur respektive webbläsare borde uppföra sig i olika situationer. Klart intressanta synpunkter. Men som nog både du och alla vet, så är det ju inget vi direkt kan påverka mer än att medverka i W3C:s seminarium och utvckalrkonferenser.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av M_M »

Obervera att target= var en fullständig plåga på åtminstone äldre versioner av Internet Explorer så fort man hade mer än något enstaka IE-fönster öppet. Tiden det tog för IE att leta igenom sina fönster för att se om någon heter som föreslaget target= var riktigt långsam och dessutom exponentiellt långsammare som funktion av antalet öppna fönster. Det rörde sig om kanske en halv minut att öppna ett nytt fönster på en gammal P3-550 med IE6 om man redan hade t.ex. 10 öppna fönster, och under denna tid så drog IE 100% cpu och alla IE-instanser var helt omanövrerbara.

Jag vet inte om det fortfarande är så dumt, men det kan vara värt att kolla innan någon - oavsett om det är här eller annorstäders - använder target= mer än till ytterst specifika specialgrejer.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av bruse »

M_M skrev:Obervera att target= var en fullständig plåga på åtminstone äldre versioner av Internet Explorer så fort man hade mer än något enstaka IE-fönster öppet. Tiden det tog för IE att leta igenom sina fönster för att se om någon heter som föreslaget target= var riktigt långsam och dessutom exponentiellt långsammare som funktion av antalet öppna fönster. Det rörde sig om kanske en halv minut att öppna ett nytt fönster på en gammal P3-550 med IE6 om man redan hade t.ex. 10 öppna fönster, och under denna tid så drog IE 100% cpu och alla IE-instanser var helt omanövrerbara.

Jag vet inte om det fortfarande är så dumt, men det kan vara värt att kolla innan någon - oavsett om det är här eller annorstäders - använder target= mer än till ytterst specifika specialgrejer.
Det är därför de som surfar mycket inte använder sig av IE, utan av Chrome eller Firefox.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
M_M skrev:Obervera att target= var en fullständig plåga på åtminstone äldre versioner av Internet Explorer så fort man hade mer än något enstaka IE-fönster öppet. Tiden det tog för IE att leta igenom sina fönster för att se om någon heter som föreslaget target= var riktigt långsam och dessutom exponentiellt långsammare som funktion av antalet öppna fönster. Det rörde sig om kanske en halv minut att öppna ett nytt fönster på en gammal P3-550 med IE6 om man redan hade t.ex. 10 öppna fönster, och under denna tid så drog IE 100% cpu och alla IE-instanser var helt omanövrerbara.

Jag vet inte om det fortfarande är så dumt, men det kan vara värt att kolla innan någon - oavsett om det är här eller annorstäders - använder target= mer än till ytterst specifika specialgrejer.
Det är därför de som surfar mycket inte använder sig av IE, utan av Chrome eller Firefox.
Inte jag. Jag har IE, för jag är så fruktansvärt ocool. Men jag är rätt nöjd ändå. :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Odd »

2763 skrev:Snart kommer webmasters svar till Odd om hur mycket jobb det är med varje enskilt tillägg som skall uppdateras när forum uppdateras. Jag förstår honom, det finns bättre saker att göra på sin fritid även om världen hade sett bättre ut för oss forumanvändare om alla coola tillägg fanns med.

/T
Som andra har listat ut så var det mer generellt, inte specifikt för forumet.
Genius on call
Användarens profilbild
Jeff
Inlägg: 411
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av Jeff »

Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av webmaster »

Ska kolla på det där. Men det var ju inte lite som ska hackas om. Varje gång...
Samt denna lilla avslutning:
Note: The change will not affect existing posts, you must edit them so they can be reprocessed.
Vem editerar 251 800 gamla inlägg? :D
jeff skrev:Är inte YouTube knappen en mod?
Nej, den är skapad inom ramen för befintlig phpBB-skript.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Öppna nytt fönster/flik vid länkar

Inlägg av M_M »

Om man skulle sitta med en en/tvåknappsmus såhär på 2000-talet så passar jag på att tipsa om att kollektivtrafiken i Budapest, BKV, säljer en scrollmus med BKV-reklam. Finns (bl.a.?) i det pyttelilla tunnelbanemuseet vid bytespunkten mellan de tre tunnelbanelinjerna, tror den kostade 2000 huf = ca 80kr :wink:
Skriv svar