Strax före 17 idag åkte jag intet ont anande ner mot Lidingöbron som passagerare i 205:an mot Ropsten.
Plötsligt blir det ett herrans liv framme i vagnen. En kvinna förefaller närmast ha hamnat i handgemäng med föraren. Två herrar rusar fram och drar tillbaka kvinnan. Föraren stannar mitt på Lidingöbron till vår där bak i bussen stora häpnad.
Föraren lutar sig bakåt och ryter något åt kvinnan, som i sin tur ryter något tillbaka.
Det kommer så småningom fram, att föraren inte tänker röra sig ur fläcken förrän polis kommit på plats och tagit hand om kvinnan. Det föreföll som om han skulle ha tryckt på någon larmknapp och nu inväntade reaktion.
Finns sådan knapp i SL-bussarna? I detta fall var det en nästan ny tvåaxlig MAN-buss (den luktade ny i alla fall).
Ett par kollegor stannade till och frågade nyfiket vad som var på gång. Vår förare svarade och bussarna fortsatte mot Ropsten. Vi där bak i bussen (jag, min fru och två okända kvinnor) tittade undrande på varandra. Någon gjorde en ansats att be att få stiga över till någon annan buss, men jag höll dem tillbaka. Det föreföll inte vara läge att störa föraren som fortfarande var upprörd. Alldeles bakom väggen bakom föraren satt kvinnan, som var föremål för förarens upprördhet och på högra sidan satt de två män som skyndat fram för att "rädda" föraren.
Mot oss där bak i bussen trängde fragmentariska uppgifter om vad som hade hänt.
Jag hörde inte, men min fru kunde återge följande ganska troliga historia. Kvinnan, som stigit på vid Torsviks torg hade gått fram till föraren för att uppmärksamma honom på att remsan var felstämplad. Han hade bryskt avvisat henne och bett henne vänta tills han stannat. Hon lade då handen på honom och han slet häftigt tillbaka hennes arm. Hon reagerade starkt och ville ta hårdare tag i föraren. Det var då de två manliga passagerarna gick fram och drog tillbaka kvinnan. Så långt min fru.
Polisen kom med tjutande sirener och blinkande blåljus från Stockholmshållet. De stannade på andra sidan betongbarriären mot den motsatta körbanan. Båda klättrade över. En tog ut kvinnan och försökte ta reda på hennes version. Den andre talade med föraren. Snart kom ännu en polispatrull från Lidingöhållet och ytterligare två poliser engagerade sig i fallet.
C:a 20 min efter det att vi stannat mitt på bron kunde vi fortsätta mot Ropsten. Kvinnan fick följa med en av polispatrullerna. Huruvida hon fick föraren att stämpla baksidan av remsan förmäler inte historien.
Som sagt - finns det en sådan larmknapp, som vi fick ett intryck av att ha använts?
Tryck på knappen till polisen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Hasse Hagberg
Re: Tryck på knappen till polisen
Överfallslarm finnes på bussarna ja. (Även videoövervakning finns på bussarna, både vid förarplats, och i passagerarutrymmet.). Hur det sedan i praktiken fungerar överlåter jag någon annan besvara.
Larmet går väl till trafikledningen, som med hjälp av bussens GPS-position tillkallar polisen..
Larmet går väl till trafikledningen, som med hjälp av bussens GPS-position tillkallar polisen..
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Vad man kan läsa ut av texten ovan är att en passagerare försöker ta tag i bussföraren under färd. Och det måste ju absolut ses som en stor fara ur trafiksäkerhetspunk. Så ett överfallslarm måste nog ses som helt befogat.
Finns instruktioner för i vilka situationer man skall larma?
Märker man som medtrafikant på vägen att en buss har aktiverat överfallslarmet? Alltså syns det utanpå bussen?
Märker man som medtrafikant på vägen att en buss har aktiverat överfallslarmet? Alltså syns det utanpå bussen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det finns nog skriftliga instruktioner för när och hur man skall larma. säkert ett ämne som vi nog kanske inte skall diskutera här.LÅ1 skrev:nns instruktioner för i vilka situationer man skall larma?
Och nej, det syns inte om bussens förare använt överfallslarmet, mer än att trafikledningen ser var bussen befinner sig med GPS-positionering.
"...men det är ju mörkt ute?..."
dem har testat med vissa bussar, men nu har dem inte det längre...LÅ1 skrev:Vad man kan läsa ut av texten ovan är att en passagerare försöker ta tag i bussföraren under färd. Och det måste ju absolut ses som en stor fara ur trafiksäkerhetspunk. Så ett överfallslarm måste nog ses som helt befogat.
det finns någon buss i n/v som har gula roterningsljus som förut var kopplade till öfallslarmet...
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Då föraren trycker på överfallslarmet kan trafikledningen höra vad som händer i närheten av förarplatsen. De kan även se bussens position genom dess GPS-sändare. En trafikledare gör en bedömning av vad han/hon hör från bussen och vidtar därefter lämplig åtgärd. Föraren kan se att larmet är aktiverat, jag vill dock inte berätta hur.