Sida 1 av 6

caf "nyheter" (A35)

Postat: torsdag 03 mars 2011 22:34
av Utacka
Jag vet inte om det redan har lagts upp en tråd om det här men jag hitta inget och om det redan finns så ber jag om ursäkt.

Det tog lång tid innan det kom upp någon nyhet på caf.net hemsida om nya spårvagnarna beställda av SL men det kom upp en 10 januari 2011 om någon missat det.
Caf is awarded several contracts to supply lrvs in Sweden and France

The city of Stockholm, through the company SL AB (company responsible for the transport network in said city), has awarded Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) a contract for the supply of 15 LRVs, with the possibility of exercising up to 121 LRVs, in which case, the contract could amount to up to approximately 340 million euros.

This consists of a single direction low floor unit providing for accessibility optimisation and is made up of 3 modules and 4 motor bogies providing a high traction-brake capacity and a maximum speed of 90 km/h. Particularly adapted for the extreme weather conditions in this Nordic country, the LRV is fitted with state-of-the-art comfort and safety equipment.

Likewise, CAF was chosen by the Grand Beacon region (in the French department of Doubts, in the Franche-Comté Region), as supplier of rolling stock in the project for the realisation of the first Grin Beacon LRV line. The precise number of LRVs shall be established according to the traffic, but will initially range between 15 and 18.

For the city of Nantes (the Loire Atlantique department, Pays de Loire region), this Project consists of the supply of 8 LRVs, also 100% low floor, each with 5 modules, with an option to supply a further 4 LRVs.

These projects follow on from other obtained in international tenders such as in Edinburgh, Belgrade and Antalya (Turkey), as well as those in Zaragoza, Granada, Málaga, Seville, Bilbao or Vitoria, confirming CAF’s ever growing importance in the European LRV market.
Vad tycker ni? 90 km/h e väl snabbare än A32 som har maxhastighet på 80km/h om jag inte minns fel eller är det en begränsning på banan?

Det andra jag undrar är att detta verkar vara 100% låggolv, kommer man då att behöva bygga om Skärsätra/Gåshaga brygga igen om samma vagnar ska trafikeras på Lidingöbanan?

Källa: http://www.caf.net/ingles/prensa/noticia.php?id=111

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: torsdag 03 mars 2011 22:49
av Hechtwagen
Hmm.... single direction, det börjar inte bra dethär!

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 0:05
av Anders Hanquist
Ja, det låter ju lite märkligt med "single direction unit" som väl bara kan tolkas som "enriktningsvagn". Med "the city of Stockholm" måste väl också avses "Stockholms läns landsting", så det kanhända rör sig om översättningsmissar svenska/spanska/engelska. "Lost in translation", eller...? Om inte så blir det problem med bristen på vändslingor i Stockholm. Eller så har pressavdelningen på CAF lite glapp i kontakten med de mer tekniska avdelningarna. Men att det reds ut under resans gång fram till leverans får vi ändå hoppas.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 0:23
av Anders Hanquist
Jag har nu gjort en snabb koll på den spanska texten och där står faktiskt följande:

"Se trata de una unidad bidireccional de piso bajo que permite optimizar su accesibilidad, está formada por 3 módulos y 4 bogies motores, lo cual le confiere una gran capacidad de tracción-freno y una velocidad máxima de 90 km/h.

Especialmente adaptado para las condiciones climatológicas extremas del país nórdico, el tranvía cuenta con el equipamiento más avanzado en los temas de confort y seguridad."

"unidad bidireccional måste ju betyda tvåriktningsvagn. Skönt att att alltså bara vara en översättningsmiss.

Roligt nog finns texten även baskiska. Försök er på den:

Stockholm hiriak (hango garraio-sareaz arduratzen den SL AB enpresaren bitartez) Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles enpresari (CAF) esleitu dio 15 tranbia hornitzeko kontratu bat. Eskaria 121 tranbiaraino igo liteke gerora; hala egitekotan, 340 bat milioi eurora iritsiko litzateke kontratuaren zenbatekoa.

Bi noranzkoko eta zoru baxuko unitatea da (irisgarritasuna hobetu egiten du zoru-mota horrek). Hiru modulu eta lau bogie higiarazle ditu; horiei esker, trakzio- eta balazta-ahalmen handia du. Gehieneko abiadura: 90 km/h. Iparraldeko herrialde horretako muturreko klimarako bereziki egokitua dago tranbia, eta ekipamendurik aurreratuena du segurtasunari eta erosotasunari dagokienez.
:D

Vad som betyder "tvåriktningsvagn där är inte helt lätt att prenetrera.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 0:27
av Anders Hanquist
Ordet "eta" ska man inte skrämmas upp av. Det betyder tydligen bara "och" i detta sammanhang.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 7:13
av A32
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 44#p253029

Liten tråd från förr om A35 bla ....

/a32 :wink:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 11:43
av Reddan
Single direction betyder väl att den bara går åt ett håll i taget :)

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 11:52
av Reddan
Vill inte sitta med 13 inlägg så jag lämnar den här bilden här...

http://www.mafex.es/fotos/noticias_foto/caf%20urbos.jpg

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 11:53
av daniel_s
Reddan skrev:Vill inte sitta med 13 inlägg så jag lämnar den här bilden här...

http://www.mafex.es/fotos/noticias_foto/caf%20urbos.jpg
Vilka fönsterstolpar! Man får hoppas att de gör om det där...

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 13:18
av Reddan
Ja, dom är ganska massiva. Vagnen verkar ju bli samma typ som finns i Edinburgh och isåfall ser det ut såhär inifrån:

http://www.flickr.com/photos/royanf/4593145127/

Men mycket kan ju hända på två år...

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 14:25
av A32
Inhämtning av synpunkter från Veolia personalen pågår just nu, men om SL lyssnar lika mycket som man gjorde när A32 togs fram så blir det säkert ett standard utförande av Caf A35.
Nu när vi kört A32 sedan den 21/3 1999 så har ju en hel del synpunkter kommit fram på både negativa och positiva saker i arbetsmiljön/reglage/trafikmiljö/säkerhet etc.
En stor fördel är ju redan bestämd och det är att det blir AC i alla utrymmen vilket konduktörerna som arbetar 8-9 timmar i vagnarna gläds åt inför sommaren 2013.

September-december 2012 så kommer hela Tvärbanan att stängas ned för arbeten med diverse saker som tidigare diskuterats här på forumet.

/a32 :wink:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 14:36
av bruse
A32 skrev:En stor fördel är ju redan bestämd och det är att det blir AC i alla utrymmen vilket konduktörerna som arbetar 8-9 timmar i vagnarna gläds åt inför sommaren 2013.
Vadå, det är ju bara varmt några dagar om året.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 14:45
av A32
Men Bruse, nu låter du precis som den där "undergångs" politikern från Vallentuna som myntade precis dom där orden inför upphandlingen av A32 :D

Men vi kan väl kanske ordna korsdrag i vagnen...

/a32 :wink:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 14:55
av Reddan
A32 skrev:Inhämtning av synpunkter från Veolia personalen pågår just nu, men om SL lyssnar lika mycket som man gjorde när A32 togs fram så blir det säkert ett standard utförande av Caf A35.
Nu när vi kört A32 sedan den 21/3 1999 så har ju en hel del synpunkter kommit fram på både negativa och positiva saker i arbetsmiljön/reglage/trafikmiljö/säkerhet etc.
En stor fördel är ju redan bestämd och det är att det blir AC i alla utrymmen vilket konduktörerna som arbetar 8-9 timmar i vagnarna gläds åt inför sommaren 2013.

September-december 2012 så kommer hela Tvärbanan att stängas ned för arbeten med diverse saker som tidigare diskuterats här på forumet.

/a32 :wink:
Vad gör ni Tvärbanekillar under stängningen av banan? Konduktör i tunnel? På Lidingöbanan? Semester? ;)

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 14:56
av bruse
A32 skrev:Men Bruse, nu låter du precis som den där "undergångs" politikern från Vallentuna som myntade precis dom där orden inför upphandlingen av A32 :D

Men vi kan väl kanske ordna korsdrag i vagnen...

/a32 :wink:
Jag bara ironiserade. Visst, det har blivit varmare de senaste tio åren. Men då det uttalandet kom från dåvarande vagnschefen och politiker, så var det nog mer än några dagar om året det var olidligt varmt. Sådana uttalandet vittnar bara om förakt för anställda och kunder.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 15:09
av A32
Reddan skrev:Vill inte sitta med 13 inlägg så jag lämnar den här bilden här...

http://www.mafex.es/fotos/noticias_foto/caf%20urbos.jpg

Intressant bild, ska vi få en hållplats Stockholm?
Hoppas man behåller tanken med fyra stycken dörrar per vagnsida (gärna fler) så kanske vi har en chans att hålla tidtabellen som ligger lagd.
/a32 :wink:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 15:15
av A32
Reddan skrev:
A32 skrev:Inhämtning av synpunkter från Veolia personalen pågår just nu, men om SL lyssnar lika mycket som man gjorde när A32 togs fram så blir det säkert ett standard utförande av Caf A35.
Nu när vi kört A32 sedan den 21/3 1999 så har ju en hel del synpunkter kommit fram på både negativa och positiva saker i arbetsmiljön/reglage/trafikmiljö/säkerhet etc.
En stor fördel är ju redan bestämd och det är att det blir AC i alla utrymmen vilket konduktörerna som arbetar 8-9 timmar i vagnarna gläds åt inför sommaren 2013.

September-december 2012 så kommer hela Tvärbanan att stängas ned för arbeten med diverse saker som tidigare diskuterats här på forumet.

/a32 :wink:
Vad gör ni Tvärbanekillar under stängningen av banan? Konduktör i tunnel? På Lidingöbanan? Semester? ;)

Vi tvärbanekillar och tjejer ska säkert få gå på kurs under denna tid och sen måste ju anrika tolvan rulla sina varv.
Utbildningen kommer säkert gälla nya A35 samt nya signalsystemet/atc och nya depån samt bankännedom, så dom tre månaderan kommer säkert att bli fulltecknade.
Några finns det som kan köra på lidingöbanan men efter nästa upphandling 2012 så tillhör inte lidingöbanan samma upphandlingsområde som Tvb och Nob.

/a32 :wink:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 15:57
av Utacka
Reddan skrev:Ja, dom är ganska massiva. Vagnen verkar ju bli samma typ som finns i Edinburgh och isåfall ser det ut såhär inifrån:

http://www.flickr.com/photos/royanf/4593145127/

Men mycket kan ju hända på två år...
Jämför panelen med A30B/B30B i huvvet och haha blir ju en del extra knappar att leka med ;P

De där skärmarna på sidan, e det kameraskärm istället för backspeglar?

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 16:09
av M_M
daniel_s skrev:
Reddan skrev:Vill inte sitta med 13 inlägg så jag lämnar den här bilden här...

http://www.mafex.es/fotos/noticias_foto/caf%20urbos.jpg
Vilka fönsterstolpar! Man får hoppas att de gör om det där...
Vilka av stolparna avser du?

Det ser ju ut att vara riktigt tunna pinnar på de ställen det faktiskt är "tunna pinnar"...

Appropå det, varför verkar det vara i stort sett bara Itino som faktiskt har lutande fönsterstolpar? Visst, det kanske ser fulare ut men nog borde det göra rätt mycket för styvheten i vagnkorgen - hur mycket extra kostar det att ha de vanliga raka stolparna?

Dörrarrangemanget ser lite konstigt ut, ska man verkligen ha en tredelad vagn där ena änddelen har dubbla dörrar och den andra lika långa änddelen har en dörr?

Om man nu valt tvåriktningsvagnar med dörrar på båda sidorna så borde man väl också nyttja fördelen med detta - att kunna ha ö-plattformar där det passar bäst - och hur blir det då om dörrarna inte matchar varandra på båda sidorna? Det jag tänker på är de som kör ombord med en barnvagn eller t.ex. en rullstol och sen upptäcker den hårda vägen att det inte finns nån dörr i närheten på rätt sida vid hållplatsen de tänker gå av vid...

Hur är det på Tvärbanan idag? Jag har fått för mig att det bara är sidoplattformar, så det är "bara" vid vändningen (och knappt då ens?) som detta kan bli ett problem. Rätt?

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: fredag 04 mars 2011 16:20
av A32
Utacka skrev:
Reddan skrev:Ja, dom är ganska massiva. Vagnen verkar ju bli samma typ som finns i Edinburgh och isåfall ser det ut såhär inifrån:

http://www.flickr.com/photos/royanf/4593145127/

Men mycket kan ju hända på två år...
Jämför panelen med A30B/B30B i huvvet och haha blir ju en del extra knappar att leka med ;P

De där skärmarna på sidan, e det kameraskärm istället för backspeglar?
Tycker förarplatsen verkar väldigt trång i jämförelse med A32, men stolen har ju fått ett passande namn :D
Troligen kameraövervakning utmed vagnsidorna.

/a32 :wink: