Regeringen vill bygga ut T-bana och tvärbana, planer?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kalle

Regeringen vill bygga ut T-bana och tvärbana, planer?

Inlägg av Kalle »

Enligt husbondens rösts nätupplaga (Aftonbladet) vill regeringen enligt regeringen förutom citybanan även satsa på en utbyggnad av Tvärbana och nya tunnelbanesträckningar.

Är det någon som vet om det finns några konkreta sträckor utpekade eller är det ännu inte fastlagt var utbyggnaden ska ske?
Användarens profilbild
2763

Re: Regeringen vill bygga ut T-bana och tvärbana, planer?

Inlägg av 2763 »

Kalle skrev:Enligt husbondens rösts nätupplaga (Aftonbladet) vill regeringen enligt regeringen förutom citybanan även satsa på en utbyggnad av Tvärbana och nya tunnelbanesträckningar.

Är det någon som vet om det finns några konkreta sträckor utpekade eller är det ännu inte fastlagt var utbyggnaden ska ske?
En okvalificerad gissning säger att det inte är fastlagt. Utspelet är ett resultat av den regeringsförhalning som mp ägnat sig åt sedan 29-årsdagen för Gustav VI Adolfs tragiska frånfälle på Hälsingborgs Lasarett.

Det finns ett ramavtal som säger: Här Stockholm har ni en pott - berätta vad ni vill göra med potten och så skall vi överväga om ni får eller om vi vill ändra era planer.

Landstingspolitikerna kommer sedan med ett förslag som så föreläggs riksdagen som sedan bestämmer ja eller återremiterar med kommentarer till slut så kommer då en överenskommelse mellan Staten och Stockholm, låt oss kalla den för Stöken eller Stockholmsöverenskommelsen (analogt Göken, Göteborgsöverenskommelsen) Därefter kommer då Stöken att genomföras. Frukterna av detta kan vi kanke börja se i slutet av varande mandatperiod, när man sätter skopan i marken.

Ett hett tips är att Stöken kommer att innehålla de länkar som SL just nu prioriterar högst, dvs titta på deras planer och du får en hyffsad blick om vad som kan tänkas vara aktuellt.

M.v.h.
Tony, som tror att stöken kommer att heta något annat.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Regeringen vill bygga ut T-bana och tvärbana, planer?

Inlägg av Jörgen_G »

TonyM skrev: /.../ Tony, som tror att stöken kommer att heta något annat.
...men namnet beskriver med all säkerhet väldigt väl alla de turer som kommer att ske.

mvh/ Jörgen G
Oskar Fröidh

Stockholmsberedningen

Inlägg av Oskar Fröidh »

Det pågår ett strategiskt planeringsarbete för infrastrukturutbyggnader i Stockholmsregionen, den s k Stockholmsberedningen. Titta på deras hemsida,

http://www.sou.gov.se/sthlmberedning/

eller läs sammanfattningen i Svenska Järnvägsklubbens tidskrift TÅG 3/02 så kan du få en uppfattning om var utbyggnader kan komma att bli aktuellt.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Johan Eriksson skrev:Min dator trilskas och kommer inte åt sidan, -vilka T-bane resp spårvägar vill man anlägga (i den här versionen)? Övriga satsningar?
- Kapacitetshöjning på Karlberg-Kalhäll
- Kapacitetshöjning på Stockholm C
- Kapacitetshöjning på Stockholm C-Sörentorp
- Mötesspår och förlängda plattformar på Västerhaninge-Nynäshamn
- Dubbelspår på Södertälje H-Södertälje C
- Förlängda perronger till tiovagnars pendeltåg
- Pendeltågstunneln
- Fyrspår på Tomteboda-Kalhäll
- "Norra böjen" med pendeltågsstation på Arlanda, samt flygfraktspår
- Pendeltåg Solna-Arninge
- TB/SB till Slussen
- TB till Ropsten via Solna-Universitetet
- TB till Häggvik via Kista-Akalla
- T-bana Akalla-Barkarby
- T-bana Hagsätra-Älvsjö
- Spårväg Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva-Skärholmen/Masmo-Flemingsberg
- RB via Arninge
- T-bana Odenplan-Karolinska(-ev. Solna centrum)
- T-bana Kungsträdgården-Slussen(ev. alt. Djurgården)-Forum Nacka
- Pendeltågsdepåer i Bro och Märsta
- Regionalt stombussnät
- Nya pendeltåg

- Norrortsleden, varav motorväg på Häggvik-Täby Kyrkby
- E18 via Kista
- R73 fyrfältsväg till Nynäshamn
- Södertörnsleden (Haningeleden), delvis fyrfält med planskilda korsningar
- Norra Länken, sexfilig motorväg
- Västerleden, oavsett vad de döpt om den till
- Huddingevägen, standardhöjning, delvis motorväg
- E18 sex filer till Arninge
- Huvudstaleden, fyra till sex filer från Ulvsundavägen till Tomteboda
- E4 sex filer till Södertälje
- E4 sex filer till avfarten Arlanda
- E18 sex filer Hjulsta-Jakobsberg

+ en massa utbyggnader av väg och järnväg i hela Mälardalen, från Vingåker och Lekhyttan i väst till Rimbo i öst, från Nynäshamn i söder till Mehedeby i norr

Det här är ju jättemycket...
Jag får intrycket att det knappast är ett "paket", utan snarare en godispåse av objekt som _kan_ genomföras.

Anmärkningsvärt är att man som en av anledningarna till att man vill ha t-bana till Nacka är att Nacka saknar genomgående spårförbindelse till City - men nämner ingenting om att man kan dra SB/TB över Skeppsbron...

Anders
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Johan Eriksson skrev:Tack för listan!
Mina(Cityspårs kommentarer) till de föreslagna projekten:

-klipp-

- TB till Häggvik via Kista-Akalla Alternativt via Sollentuna C
Förlåt en okunnig, men finns det någon anledning varför spårvägen inte kan gå Kista-Akalla-Sollentuna C-Häggvik?
Johan Eriksson skrev:- T-bana Akalla-Barkarby Ja eller Hjulsta-Barkarby
Nej. Akalla-Barkarby. Det finns redan ett bra byte mellan linje 10 och pendeltåget i Sundbyberg. Behovet är av ett bra byte mellan linje 11 (läs: Kista) och pendeltåget.

-resten klippt-
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Finns inga planer på att istället gå från Akalla via en station under Flottiljområdet (IKEA) till Jakobsberg? Man får fortfarande anslutning till pendeln, och dessutom får man en antagligen ganska bärkraftig station på vägen.
Johan Eriksson

x
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Johan Eriksson skrev:
Kristofer skrev: Finns inga planer på att istället gå från Akalla via en station under Flottiljområdet (IKEA) till Jakobsberg? Man får fortfarande anslutning till pendeln, och dessutom får man en antagligen ganska bärkraftig station på vägen.
Nej det är ingen poäng om det är T-banan man vill förlänga från Akalla till Barkarby!?.
Jag uttryckte mig klantigt.
Det är naturligtvis T-banan jag menar. Att istället för en t-baneförlängning Akalla - Barkarby bygga en t-baneförlängning Akalla - Flottiljområdet - Jakobsberg. Hoppas att det därmed blev klarare.

/ Kristofer
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Johan Eriksson skrev:Det blir en stor böj via Akalla då och ingen vidare rak/snabb förbindelse då.
Jag vidhåller fortfarande att behovet är av en direkt förbindelse (dvs. utan ytterligare byten) mellan pendeltåget och Kista. Om man går Hjulsta-Barkarby skapas ingen sådan förbindelse ALLS, inte ens en sådan med en stor "böj" (men inga byten!).

Framförallt är det längre från Akalla till Barkarby än från Hjulsta till Barkarby, men jag ser en förlängning Hjulsta-Barkarby som helt meningslös.

Mvh Tim
Daniel Sundström

Inlägg av Daniel Sundström »

Ja, men utredarna har uppenbarligen gjort en annan bedömning under de senaste 30 åren.

Beträffande pendeltågsanslutning av Kista så finns väl en alldeles utmärkt sådan vid Helenelund?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Hej Daniel,

Du har tydligen missat att sedan Dennispaketet havererade (där förlängningen Hjulsta-Barkarby ingick) har man gått över till att alltmer tala om en förlängning Akalla-Barkarby.

Vad gäller "anslutning" från Helenelund innebär det antingen (1) en ganska lång promenad eller (2) bussanslutning, vilket jag för min del inte anser är en högkvalitativ anslutning. Dessutom verkar du inte tänka på de som kommer från pendeltågets Bålstagren och ska till Kista; ska de åka in till Karlberg och byta till tåget mot Märsta för att sedan stiga av vid Helenelund eller?

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det stämmer inte; jag har tänkt på allt! Men jag tyckte inte att de var så viktiga.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Daniel Sundström skrev:Ja, men utredarna har uppenbarligen gjort en annan bedömning under de senaste 30 åren.

Beträffande pendeltågsanslutning av Kista så finns väl en alldeles utmärkt sådan vid Helenelund?
Visst och med anslutning till 608,683
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

-Pendeltåg Solna-Arninge Vansinne bygga så lång ny sträcka, anslut RB via bef spår (kompletteras:) -Albano-Norra stn-Karlberg-Sthhlm C (frigjord kapacitet efter pendeltågstunnelns färdigställande). Konvertera RB etappvis till normalspår med snabbtåg
- TB till Ropsten via Solna-Universitetet Ja men fortsätt vi Albano, Värtanbanan, Husarviken till Ropsten
Får jag plats med mina 700m/1600ton godståg på Värtabanan i detta framtidscenario eller är tanken att godstrafiken skall avvecklas?

/Gyllis
Skriv svar