Tänkte man sig en stor motorled förbi Länsmansgården?
Postat: fredag 18 februari 2011 4:17
http://kartor.eniro.se/m/INxME
Titta på kartan; jag har markerat ut en sträcka på 1km längs Sommarvädersgatan. På sina håll är det ju uppenbart; Broarna är byggda som om man räknade med ytterligare vägfiler, berget är sprängt 15 m från vägkanten, och det är helt plant på ytan mellan berg och nuvarande väg.
Det som framstår som svårbegripligt är att samma breddarbete inte verkar vara gjort mellan Norra och Södra Biskopsgården, där vägen ansluter mot större leder.
Samma sak gäller ju den sista biten av Sommarvädersgatan ner mot Björlandavägen, där är det inte heller breddat för något mer.
Så...om någon vet något hade det varit intressant att få höra historien kring att man på de breda sträckorna utan problem hade kunnat dubbla motorledens kapacitet.
Titta på kartan; jag har markerat ut en sträcka på 1km längs Sommarvädersgatan. På sina håll är det ju uppenbart; Broarna är byggda som om man räknade med ytterligare vägfiler, berget är sprängt 15 m från vägkanten, och det är helt plant på ytan mellan berg och nuvarande väg.
Det som framstår som svårbegripligt är att samma breddarbete inte verkar vara gjort mellan Norra och Södra Biskopsgården, där vägen ansluter mot större leder.
Samma sak gäller ju den sista biten av Sommarvädersgatan ner mot Björlandavägen, där är det inte heller breddat för något mer.
Så...om någon vet något hade det varit intressant att få höra historien kring att man på de breda sträckorna utan problem hade kunnat dubbla motorledens kapacitet.