TRådbussar till Landskrona beställda!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
PG

TRådbussar till Landskrona beställda!

Inlägg av PG »

Den 14 augusti beslutade Landskrona kommun att beställa 3 st 12 meters trådbussar från ett konsortium bestående av Ganz i Ungern och Solaris i Polen. Sammtidigt beställdes kontaktledning, stolpar och matarstation från SRS (Swedish rail Systems) i Ystad. SRS har Furrer+Frey som underleverantör.

Den 3 km långa trådbusslinjen förbinder stadens centrum med den nya stationen på Västkustbanan. Trådbussen ska fungera som en naturlig förlängning av de elektriska Påagatågen och Öresundstågen in till stadens centrum som nu är utan järnvägsförbindelse.

Under hösten 2002 kommer arbetana att påbörjas och den 1 april 2003 ska infrastrukturen vara klar. Bussarna levereras under juni månad 2003. Invigning sker sannolikt i mitten av augusti 2003.

Den totala kostnaden för projektet blir 37 Mkr. Av detta utgör bussarna 15,2 Mkr. Bidrag finns från staten med 12 Mkr och Region Skåne med 3,5 Mkr.

Se även meddelande på http://www.landskrona.se/kommun/TV/arkiv/augusti02.htm

PG Andersson :D
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Trådbussar till Landskrona bestälda

Inlägg av AGR »

Finns tådbusstypen i trafik någonstans eller är det en helt ny typ?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Busstypen finns idag i Gdynia, men med annan elutrustning. I Riga går busstypen (2 ex) i ledutförnaden (Solaris/Ganz). Konsortiet har under sommaren fått order på 10 st 2ax bussar till Tallinn och 30 ledbussar till Roms nya trådbusslinje.

Jag är helt övertygad om att bussarna kommer att fungera på ett bra sätt.
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Finns det nån bild, teknisk spec osv nånstans?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Vad gäller trådbusslinjen i detalj så har undertecknad för avsikt att få ihop en artikel till MfSS 5/02 som förhoppningsvis besvarar de flesta frågor. Utseendet på bussen framgår av den lilla bilden till vänster i mina inlägg! (Dock är färgsättningen fortfarande en öppen fråga).

På bilden nedan ses en buss som går i Gdynia. Landskronas bussar får lite mer "grejor" på taket enär de har asynkronmotorer. Intrycken fårn studiebesök i Riga våren 2002 är enbart positiva.

Bild

Kolla även http://www.solarisbus.pl/wer_ang/b2i_n.htm för information om trådbussar från Solaris (fd Neoplan Polen).
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Anders Törnblad
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:17

Landskrona

Inlägg av Anders Törnblad »

Tilläggas kan att de borgeliga partierna vill riva upp beslutet om de kommer till makten i Landskrona nästa söndag.
Färgen måste väl bli grön, i enlighet med skånetrafikens principer.
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Det är förvisso sant att de borgerliga har sagt att man kommer att riva upp avtalen efter en valseger. Nu är det så att maktskiftet sker i januari 2003 och beslut kan således fattas tidigast i mitten av januari. Då är bussarna färdiga till hälften och mycke av luftledningen klar. Detta innebär att kostnaderna för att bryta kontrakten kommer att ligga långt över de 5 Mkr de borgerliga lagt in i budgeten för skadestånd.

Vad gäller färgen på bussarna finns en vilja att inom Skånetrafikens design skapa en avvikande design. Bussarna kommer med all sannolikhet inte att få 100% stadsbussdesign utan någon form av eget utseende - sannolikt med en hel del grönt. Designen kommer att bestämmas under hösten i samråd mellan Landskrona kommun och Skånetrafiken.
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
tunnelbana
Inlägg: 50
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:21
Ort: Stockholm - Malmö

Resan blir i alla fall av till Öresund

Inlägg av tunnelbana »

PG skrev:Det är förvisso sant att de borgerliga har sagt att man kommer att riva upp avtalen efter en valseger. Nu är det så att maktskiftet sker i januari 2003 och beslut kan således fattas tidigast i mitten av januari. Då är bussarna färdiga till hälften och mycke av luftledningen klar. Detta innebär att kostnaderna för att bryta kontrakten kommer att ligga långt över de 5 Mkr de borgerliga lagt in i budgeten för skadestånd.
Spårvägssällskapet ordnar en resa till Skåne/Danmark 12-15 dec - och den blir av i alla fall. Så några stolpar hinner nog inte tas bort innan dess.
Vi ska ju även ha med Citytunnelprojektet, nya Metron och S-tog och en tur till vännerna i Skjoldenæsholm...
För övrigt så börjar nya kommunfullmäktige redan 1 november 2002 - riksmötet öppnar ju som bekant redan 1 oktober.
irriterad.

trådbussar.

Inlägg av irriterad. »

:evil:

så onödiga ni är.
varför slösa 34 milj. kr när vi redan har bussar som fungerar bra?
det kommer bara att störa. hur lätt tror ni t.ex. det kommer vara för en trådbuss att ta sig förbi om det händer en olycka i deras väg? den kan ju inte precis svänga runt som en annan buss kan.
det kommer även förstöra staden med massa ledningar dragna överallt.
Vi bor inte precis i Sthml då hade det varit en annan sak.
expert

Inlägg av expert »

:oops: Var ligger Landskrona?
Kunnig

Till onödig irriterad expert

Inlägg av Kunnig »

Landskrona ligger söder om Helsingborg och nor om Malmö. Om något är ivägen för trådbussen när den kommer vrider föraren på ratten och kör runt hindret. Detta kan ske tack vare den smarta strömaavtagaren, som tillåter rätt stora rörelser i sidled. Skulle än större omvägar vara nödvändiga slår föraren till den inbyggda batteridriften och kan på så sätt bussen fortsätta sin färd, t.ex. på en annan gata. När bussen kommer tillbaka till ledningen laddas batteriet återigen upp.
Trådbussen är knappast att förstöra staden, det blir inte ens fullt av ledningar eftersom det bara är en gata bussen kör på. Tvärtom blir luftkvaliten bättre av den elektriska driften.
Däremot skulle man utan tvivel ha kunnat få nästan lika goda miljöförhållanden med en mycket billigare lösning. Men i dagsläget torde det bästa vara att fortsätta projektet.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Några inom SSR hade funderingar på att komma och hälsa på i L-krona i egen trådbuss, men efter en snabb besiktning fann vi att vår buss inte var direkt trafikduglig. Denna är byggd under kristiden, 1940, och då var isoleringen i kablarna inte den vi har i dag... om man säger som så...
Bussen gick ju också 24 år i trafik, och på den tiden skedde bussrevision efter 25 år, om det lönade sig...

Jag hade väl också tänkt att besvara "Irriterad" med att man även kan köra på batteri... men då med reducerad hastighet.
En del modernare trådbussar har också en förbränningsmotor för antingen resevdrift eller som huvudmotor utanför miljözonerna, kallas väl för "Duobus".

Vår trådbuss har två tvillingmonterade motorer... eller heter det månne att dom är monterade i linje? Hur som... en 600 V huvudmotor, och på samma axel sitter det en 24 V hjälpmotor, möjligen fungerar denna också som generator när huvudmotorn driver. Kraftöverföring med vanlig kardanaxel och konventionell (Scania) bakaxel sedan.
"gaspedalen" är mekaniskt kopplad till en liggande kontroller, inte olik en spårvagns.

Men denna konstruktion är ju från 40-talet eller egentligen äldre, de bussar som skall till Landskrona har väl modernare motorer, kontrollutrustning och kraftöverföring??

Hade nöjet att besiktiga och provköra en elbil för ett tag sedan, och denna hade fyra motorer, monterade i någonting som vid en första anblick såg ut som väldimensionerade bromstrummor, alltså en motor vid varje hjul. Vill minnas att detta fordon också hade assynkronmotorer.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar