Sida 1 av 1
Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 10 februari 2011 21:53
av Stefan_Brännström
Det är möjligt att denna åsikt redan yppats här, men det är ändå beklagligt att se Sirio på L9 kvällstid, av den anledning att man ser ju inte alls vad som står på nummerskyltarna så fort man kommer på lite distans.
Den ljusblåa färgen är inte så ljus, utan helt enkelt för mörk, och det hade funkat bättre med en vit siffra mot den färgen. Men siffran är mörkblå och kontentan blir att man inte ser 9:an förrän man är nära vagnen.
Något som borde vara irriterande för turister t.ex. Kanske finns också risk att de tror att det är L3 - om de har dålig koll, L3 och L9 går dessutom på en ganska lång gemensam sträcka mellan Ostindiegatan och Hagakyrkan.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 10 februari 2011 22:03
av Harald
Man behöver inte veta vilken linje det är om man inte ska åka med och ska man åka med så kan man inte vara på lite distans när vagnen kommer.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: fredag 11 februari 2011 3:39
av Stefan_Brännström
Det hade varit väldigt lätt att ta fram rätt linjefärg till SAMTLIGA linjer, därför är ditt inlägg en besvikelse, Harald. Det handlar inte om att man ser linjenumret om man skall med just den vagnen.
Utan du har ju fler, mer komplicerade situationer där folk kan vilseledas. Exempelvis om en turist på långt avstånd ser spårvagnen, kan han/hon vilseledas att tro att han/hon precis missade 3:an. Vidare kanske det leder till att personen ger upp och vänder hem igen, då det var fråga om en viktig anslutning, innebärande att det inte längre framstår som möjligt att hinna till en avgående expressbuss som avgår från Nils Ericson lite senare.
Det går alltid att komma med moralkakor som att folk skall ha koll, och att man skall kontrollera noggrannt etc. men verkligheten är ju inte sådan, och därför blir det extra uselt om inte spårvagnarna ens kan ha enhetliga linjefärger mellan modellerna. L9 på M31 är gjord exakt så som den skall vara. Rätt ljusblå ton, och därför syns siffran bra också.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: fredag 11 februari 2011 17:38
av olasand
Tycker också det är synd att M32:ans linjeskyltar visar fel färger och över huvudtaget är svåra att tyda. Det gäller inte bara linje 9. Hoppas att detta är något de ordnat till andra leveransen.
Den diodskylt som testades på vagn 433 (?) visade visserligen inte heller korrekta färger alla gånger, men den var ändå väldigt tydlig. Helst skulle jag vilja se en skylt med linjenummerfärg även bakom destinationstexten som det var förr. DET skulle bli riktigt snyggt!
roggek skrev:
Skaffa starka glasögon eller åk taxi, jäkla gnällpelle!

Och du kanske inte ens skulle vara medlem på det här forumet!

Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: lördag 12 februari 2011 1:08
av M_M
Harald skrev:Man behöver inte veta vilken linje det är om man inte ska åka med och ska man åka med så kan man inte vara på lite distans när vagnen kommer.
På många platser så ser man vagnarna relativt lång tid före de hunnit fram till hållplatsläget, till exempel de vagnar som kör från Domkyrkan ses i mycket god tid om man är i Brunnsparken. Då har färgerna betydelse eftersom de flesta troligtvis ser färgerna lättare än texten på långt avstånd. Jag är övertygad om att de flesta lätt hinner byta hållplatsläge (eller motsvarande) i Brunnsparken under tiden det tar för en vagn att köra från svängen vid Lilla Torget till sitt hållplatsläge i Brunnsparken.
Visst, man kan invända att de något lättförväxlade vagnarna är t.ex. 3 och 9 och den erfarne därför förstår vilken linje som kommer genom att se på varifrån vagnen kommer, men det stämmer inte om det skett någon omledning (t.ex. stopp Vasaplatsen-Valand gör att även linje 3 kör via Domkyrkan)
Jag ser en liten paralell här till att topplampan som pedalvagnarna fick för ett par år sen gör det svårt - åtminstone för mina ögon - att se skillnad på brun och svart på håll, och dessutom blir det lite svårt att över huvud taget vara säker på att det är en tänd nummerskylt över huvud taget på dessa mörka färger när en jämförelsevis mycket starkare lampa lyser ovanför.
Om man absolut ville ha en "topplampa" med viss styrka så kunde man väl skaffat nån dispens från regeln om "max 24 lux" (eller hur den ser ut idag - så såg den ut för 20 år sen gällande reklam på taket på bilar) och gett linjenummerskylten starkare ljus.
Appropå M32 så finns det en äldre tråd om färgen på linje 9, om jag minns och förstod rätt så beror problemet på att filmen är avsedd för de ljuskällor de äldre vagnarna har, och M32 har en ljuskälla med annan vitbalans eller annat färgspektrum.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: lördag 12 februari 2011 11:43
av danneh
Visserligen är 9an lite mörk, men annars tycker jag M32 har väldigt synliga nummerskyltar i mörker, bättre än någon annan vagn i stan.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: lördag 12 februari 2011 19:09
av hej
Problemet som jag har med M32 är att skyltarna på sidan sitter fel. Skulle önska att man kunde ha en framme vid någon av de första fönstren som det är på M31 och pedalvagnarna.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: söndag 13 februari 2011 11:52
av elvis141
Det spelar väl ingen roll för det finns ju Göteborgare läser eller ser ändå...
Så vi behöver ingen skyltning alls
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: söndag 13 februari 2011 15:19
av Fredrik E
Det spelar väl ingen roll för det finns ju Göteborgare läser eller ser ändå...
Vad menar du?
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: onsdag 16 februari 2011 12:34
av elvis141
Jag menade precis det jag skrev att det inte finns någon som ändå bryr sig om vad som står våra spårvagnar....
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 8:13
av 2763
elvis141 skrev:Jag menade precis det jag skrev att det inte finns någon som ändå bryr sig om vad som står våra spårvagnar....
Kvalificerat trams! Det är bara det att du märker inte den stora andel som använder informationen på ett sådant sätt att de själva drar nytta av det. Att det sedan finns en liten minoritet som inte förstår eller vågar lita på informationen är en helt annan femma än den som går mellan Torp och Länsmansgården.
//T
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 10:36
av hej
vi är en del som är intresserade av vilken linje och vart vagnen går. I det göteborgska klimatet är det inte alldeles enkelt att alla gånger kunna möta spårvagnens front med blicken. Därför är information långt fram på vagnens sida väsentlig för att veta om vagnen tar mig ditt jag vill.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 11:01
av Harald
Alla vagnar har väl linjenummer långt fram på dörrsidan. De nyare dessutom destination. Men man kan ju konstruera många problem om man vill. Jag tycker inte det något större problem att se vart vagnen går. Under de snart 30 år jag har bott i Göteborg har jag två gånger stigit på fel vagn eller buss. En gång stod jag vid Kungsportsplatsen och väntade på trean som snart skulle komma enligt realtidsskylten. Jag såg en vagn med mörk nummerskylt komma på Östra Hamngatan och när den stannade klev jag på utan att titta något närmare. När vagnen svängde upp på Aschebergsgatan förstod jag att jag var på fel vagn. Så fick jag åka till Marklandsgatan och ta trean åt andra hållet. Den andra gången stod jag vid Brunnsparken för att ta 90. Det kom en buss skyltad 90 och den steg jag på utan att se att den skyltade om till 91. När bussen blåste förbi Kusttorgsmotet blev jag lite förvånad, men det var ju inte värre än att jag fick stiga av i Kungssten och ta en spårvagn hemåt.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 12:27
av hej
På M32 så sitter de först på modul 2. Jag har flera gånger kommit på mig att jag med M32 får leta på sidan vilken linje och destination det är. M31 har bäst information om bortser från låggolvsdelen, pedalerna har numer sämst eftersom destination varken anges på sidan eller inne i vagnen. Senast är att de vid hållplats anger hållplatsens namn vid hållplats och inte linje och destination i den inre skylten vilket irriterar mig. Man måste åka en hållplats innan man vet vart vagnen går. Varit med om att man gått på 5 vid Brunnsparken men först efter start kunnat konstatera att det är inkörande vagn som går via Domkyrkan...
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 12:57
av Fredrik E
Du verkar vara på fel ställe när du ska resa.
Spårvagnar och bussar har ju informationen för det mesta fram och på höger sida, resande uppehåller sig oftast på ett hållplatsläge, då får man om fordonet är skyltat rätt all info man behöver.
Gamla vagnparken har börjat att få inre infoskyltar så det är på gång för de som kommer springandes bakom vagnen.

Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: torsdag 17 februari 2011 18:44
av M_M
Grovsnus skrev:Du verkar vara på fel ställe när du ska resa.
Spårvagnar och bussar har ju informationen för det mesta fram och på höger sida, resande uppehåller sig oftast på ett hållplatsläge, då får man om fordonet är skyltat rätt all info man behöver.
Problemet är väl om man till exempel dyker upp vid Valand och ska till Gamlestadstorget, då har man nytta av att se linjenummer på rätt långt håll eftersom man kan välja på linje 7 eller 4 som går från olika hållplatslägen.
Ett än bättre exempel på samma sak är om man ska åka från Brunnsparken till Järntorget (en resa jag tror rätt många gör). Då kan man välja på linje 1 och 6 från ett hållplatsläge, och 3, 9 och 11 från ett annat hållplatsläge. För att resa så snabbt som möjligt så måste man dessutom om en trea dyker upp se realtidsvisning för de andra linjerna och säkerställa att ingen av de andra linjerna avgår inom mindre än två minuter, för då är det en förlust att kliva på trean.
Allt detta skulle gå att lösa med en slags "guide-displayer", gärna stora, som visar nästa tur till ett antal destinationer oavsett linjenummer, t.ex. "till Hagakyrkan-Järntorget", "till Hjalmar Brantingsplatsen" (spårvagn och buss), "till Hisingen (spårvagn)" och alla de andra resevarianter där man har nytta av att hålla reda på flera hållplatslägen.
Dessutom skulle man kunna spara en del displayutrymme på att "slå ihop" visningen av flera linjer från och med den plats där de har gemensam sträcka till ändhållplatsen, till exempel 7+11 respektive 4+9 från Brunnsparken mot Bergsjön respektive Angered.
Dessutom skulle "uddadestinationer" för linjer kunna delas in i grupper om huruvida de är intressanta att känna till eller inte ifall turer med ordinarie destination avgår tidigare. På så vis skulle alltså t.ex. "8 Svingeln 37 minuter" kunna skippas om det går ett par "8 Frölunda" tidigare. Å andra sidan skulle "8 Tynnered" kunna visas i god tid eftersom det kan finnas någon resenär som tycker att det är värt att vänta en stund extra på en vagn som går direkt till Tynnered.
För den som redan har god koll på programmen som styr displayerna så skulle detta rimligtvis vara en rätt enkel ändring att införa. Än enklare skulle det vara om man tänkt på det från början. (Om man tänkt på det i förväg så skulle man nog t.ex. ha interna och externa linjenummer, där det interna numret står för en kombination av ändhållplats och dit körväg, och som skulle kunna vara gemensamt för flera externa linjenummer som börjar på olika platser men strålar samman och därefter kör samma väg till ändhållplatsen, t.ex. 7 och 11 mot Bergsjön som inte har någon gemensam hållplats förrän de också har helt gemensam körsträcka).
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: fredag 18 februari 2011 6:15
av Fredrik E
Man kan skapa problem som inte finns...
Realtidsskyltar bredvid Johanna i Brunnsparken eller utanför Palace duger väl bra?
Sakerna du radar upp går nog att fixa om man är beredd att betala för dom. Kan dock tycka att det till slut blir för rörigt och mängden information kan i stället skapa förvirring helt i onödan.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: fredag 18 februari 2011 10:32
av hej
Grovsnus skrev:Du verkar vara på fel ställe när du ska resa.
Spårvagnar och bussar har ju informationen för det mesta fram och på höger sida, resande uppehåller sig oftast på ett hållplatsläge, då får man om fordonet är skyltat rätt all info man behöver.
Om man när det är rejält blåsigt kombinerat med regn eller snö så står man i väntkuren vid hållplatsen. Då lyckas man inte alltid se fronten på vagnen utan får förlita sig på informationen på sidan av vagnen. M32ans skylt befinner sig på modul 2 vid handikappsingången. På hållplatserna har man i de flesta fall plockat bort väntkuren vid detta läge och från den främme väntkuren är det svårt att se skylten på vagnen.
Grovsnus skrev:Gamla vagnparken har börjat att få inre infoskyltar så det är på gång för de som kommer springandes bakom vagnen.

Som visar vilken hållplats vagnen befinner sig på och inte linje och destination... Detta kommer upp först när vagnen lämnat hållplats.
Re: Fel färg på L9 på Sirio
Postat: lördag 19 februari 2011 0:18
av M_M
Grovsnus skrev:Man kan skapa problem som inte finns...
Realtidsskyltar bredvid Johanna i Brunnsparken eller utanför Palace duger väl bra?
Halvbra, de är tyvärr dels rätt små men framförallt så är de bara hälften (eller en tredjedel) så "rymliga" som de helst borde vara, eftersom de hela tiden behöver växla mellan flera skärmbilder.
Jag förstår att man inte vill kosta på en gigantisk 50"-TV som skärm vid "knäckebrödhultgatan", men just här borde man väl kunna kosta på sig tillräckligt många displayer för att slippa växlingen? (Ja, om man nu ska prata om en lösning som inte kräver nån utvecklingskostnad utan "bara" köpa och montera upp). (Om det är för dyrt så kan man riva ner displayen vid "knäckebrödhultgatan", de som åker därifrån går säkert ändåså alltid hemifrån och skulle väl kunna kolla på nätet, i mobilen eller liknande om det nu måste sparas nån annan stans).
Grovsnus skrev:Sakerna du radar upp går nog att fixa om man är beredd att betala för dom.
Grejen är den att det hade troligtvis inte kostat många ören extra alls om man specat det redan från början när man började ta fram den nuvarande displaytypen. Däremot kostar det såklart lite att fixa i efterhand, men frågan är om det är så fasligt dyrt?
Grovsnus skrev:Kan dock tycka att det till slut blir för rörigt och mängden information kan i stället skapa förvirring helt i onödan.
Ja, det är ungefär därför man ska ösa på med mer information
Men seriöst så tycker jag att det nog skapar mer förvirring att som idag bara ha en massa linjenummer + väntetid för respektive linje, än att istället ha en "visning" per körväg-destination. Det jag alltså menar är att det är rätt onödigt att separera 4 och 9, samt 7 och 11 på östergående från Brunnsparken och österut. De kunde stå på samma rad på displayen, och för den som väntar på en avstigande vän så kunde linjenumret stå med en pyttemarkering invid de olika väntetiderna eller nåt sånt...
Det gäller dock att informationen presenteras så att folk direkt fattar var de *inte* ska läsa. Jag tror t.ex. det är största problemet med alla klagomål på västtrafiks nuvarande kortsystem.
hej skrev:Grovsnus skrev:Du verkar vara på fel ställe när du ska resa.
Spårvagnar och bussar har ju informationen för det mesta fram och på höger sida, resande uppehåller sig oftast på ett hållplatsläge, då får man om fordonet är skyltat rätt all info man behöver.
Om man när det är rejält blåsigt kombinerat med regn eller snö så står man i väntkuren vid hållplatsen. Då lyckas man inte alltid se fronten på vagnen utan får förlita sig på informationen på sidan av vagnen. M32ans skylt befinner sig på modul 2 vid handikappsingången. På hållplatserna har man i de flesta fall plockat bort väntkuren vid detta läge och från den främme väntkuren är det svårt att se skylten på vagnen.
Fast på de nyaste vagnarna så är ändåså tricket att gå på nån stans strax bakom mitten, det verkar vara störst chans att få sitta på en vettig plats då...
