Sida 1 av 1
x
Postat: torsdag 10 februari 2011 8:47
av Johan Eriksson
x
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: torsdag 10 februari 2011 14:31
av M_M
I början ser man t.ex. på dörrarna på en spårvagn att man dumt nog nånstans har kört signalen via färg-kompositvideo eftersom det är "randig slips -> missfärgningar"-problem...
Jag trodde att man hade tillgång till svartvit kamera och körde den via svartvit ingång (t.ex. luminanssignalen på en s-video-ingång) på digitaliseringsutrustningen när man pysslade med sånthär? Då hade man dessutom fått "rent" svartvitt utan nån viss toning på vitbalansen vilket jag tycker man kan ana här.
En detalj jag undrar mer över är varför man inte brakar på lite starkare kontrast för att få bilden att se mer verklighetstrogen ut?
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: torsdag 10 februari 2011 20:25
av Johan Eriksson
x
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: fredag 11 februari 2011 9:40
av Kantorn
Johan: Tack för ett mycket trevligt länktips! En nostalgitripp i gammal stockholmsk dialekt, numera i stort sett utdöd.
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: fredag 11 februari 2011 17:10
av AGR
Johan Eriksson skrev:En och annan spårvagn eller två finns med här när den nya kompletterande Liljeholmsbron öppnade 1954,
mustangtåget på linje 4 i början av filmen är inte i reguljär trafik utan på väg till Brännkyrkahallen
-detta var före Söderhallen som stod klar 1956.
Njut!:
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... iaId=25097
En mycket digabel film. Ni såg väl Ängbyvagnarna på linje 17.
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: fredag 11 februari 2011 17:56
av Torbjörn
I slutet av filmen syns en H19 Metropol med linjenummer 64 på bron söderut! Om jag inte är helt kalkig så har väl 64:an alltid gått från Skanstull?
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: fredag 11 februari 2011 19:09
av Harald
Torbjörn skrev:I slutet av filmen syns en H19 Metropol med linjenummer 64 på bron söderut! Om jag inte är helt kalkig så har väl 64:an alltid gått från Skanstull?
När filmen togs gick den Skanstull-Långsjö-Hornstull. Senare förlängdes den till Fridhemsplan.
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: måndag 14 februari 2011 19:06
av ålstensgård
Som 17AGR märkte, Ängbytåg på linje 17!!! Jag har aldrig sett det förut. Kanske en indikation på att man inte alls väntade på linje 14:s tillkomst med att införa A24/B23/B24 på Västertorpslinjen. Det är en förklaring och vederläggning av problemet med att många Ängbyvagnar skulle ha varit overksamma kring 1952-1954. Det har vi diskuterat i andra trådar för något år sedan. Mycket diggabelt
//henrik i Ålsten
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: onsdag 16 februari 2011 12:33
av HDWF
Hej! På
http://www.stockholmskallan.se/php/fupl ... A30972.JPG kan du oxå skåda en annat Ängbytåg. Den bilden är tagen på invigningsdan och det var det enda tåget med B23 den dagen, det vet jag, för det är jag på cykeln som blir omkörd.
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: onsdag 16 februari 2011 18:52
av ålstensgård
Hej HDWF!
Mycket trevligt med en ny debattör och deltagare i diskussionen om Ängbyvagnarnas underbara öden!!!
Superkul om du berättar mer om dina minnen från tidigt 50-tal om när A24/B23/b24 dök upp i Sydväst

.
För A23 har du inte sett där, de tilldelades väl "pensionärstjänst" på den stympade 12:an redan 1952? Vet du något om 398-branden 1958? Mina slustatser om A23:orna är annars att 396 skrotades i leveransutförande (utan revision, med originallack!) 1964. 395, 397 och 399 fick revision en gång före SS-groteskens införande 1955, medan 394 var relativt nyreviderad med de små vagnsnumren när den passerade sista växeln... Och vad kan du om B23:orna som verkade fräscha ända in på 1964...?
//Henrik
Re: Film: Nya Liljeholmsbron 1954
Postat: onsdag 02 mars 2011 0:03
av Leif Steen
Men när flyttades spåren på bron? På senare tid låg spåren inte i bromitt utan förskjutna mot "mellanrummet".
Mvh Leif