Sida 1 av 2

Boskapsvagnarna v2.1

Postat: lördag 08 januari 2011 20:07
av MalteR
Den nya exteriören är riktigt snygg! Får de vanliga vagnarna att se trista ut...

Bild
The Cattle Cars are back by Hannes R, on Flickr

Bild
The Cattle Cars are back by Hannes R, on Flickr

Bild
The Cattle Cars are back by Hannes R, on Flickr

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: lördag 08 januari 2011 20:43
av C12C3C3C12
WOW, mycket snyggare färgsättning än den gamla blå (som jag aldrig tyckt om), behövs bara vitt på fronten också. När får vi se den på övriga vagnar? Se'n om dom slutade med boskapsexperimentet också, det var inte för skojs skull som C2:orna inte fick samma möblering som C1:orna.

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: lördag 08 januari 2011 20:51
av micke b
Jag är lite delad, visst är det annorlunda/snyggt med vitt, men jag tror det som förstör det för mig är att de inte gjort dörrarna och fronten, när vita linjen samtidigt går runt hela vagnen. Men det fanns väl inte enormt mycket tid eller budget för detta, inte ens att dra in tre reklambyråer ;-)

Men vad hände med att dörrhålen numera måste markeras för synsvaga?

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: söndag 09 januari 2011 0:08
av Bussmicke
När togs bilderna?

Hoppas de är ute på helger typ lördag o söndag också

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: söndag 09 januari 2011 0:44
av MalteR
Bussmicke skrev:När togs bilderna?

Hoppas de är ute på helger typ lördag o söndag också
De togs i eftermiddags (lördag) så de går i trafik på lördagar också. :) På söndagar vet jag inte... Trodde inte cx gick på söndagar öht?

Re: Boskapsvagnarna v1.1 C1-C2

Postat: söndag 09 januari 2011 8:25
av AGR
C12C3C3C12 skrev:WOW, mycket snyggare färgsättning än den gamla blå (som jag aldrig tyckt om), behövs bara vitt på fronten också. När får vi se den på övriga vagnar? Se'n om dom slutade med boskapsexperimentet också, det var inte för skojs skull som C2:orna inte fick samma möblering som C1:orna.
C2 var resultat av en trafikantomröstning på linje 18 troligen 1951 där trafikanterna med stor majoritet föredrog C2.

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 22:43
av ludvig
Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:06
av daniel_s
ludvig skrev:Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?
Postvagnen

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:19
av roggek
ludvig skrev:Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?
Eller så här :P

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:40
av Tramman
roggek skrev:
ludvig skrev:Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?
Eller så här :P
C1?

Re: Boskapsvagnarna v1.0

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:45
av roggek
Bilden är från de först levererade tunnelvagnarna 1949 och om de hette C1 redan då, det kan jag inte svära på... Men planlösningen i "boskapsvagnarna" är sålunda icke en ny företeelse, utan mer en återgång till retro...
Så dagens boskapsvagnar borde heta v 1.2, då det är två generationer före som haft samma planlösning...

Re: Boskapsvagnarna v2.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:49
av daniel_s
roggek skrev:Bilden är från de först levererade tunnelvagnarna 1949 och om de hette C1 redan då, det kan jag inte svära på... Men planlösningen i "boskapsvagnarna" är sålunda icke en ny företeelse, utan mer en återgång till retro...
Så dagens boskapsvagnar borde heta v 1.2, då det är två generationer före...
Hänger inte riktigt med i versionsnumreringen här. Om vi kallar C1 (ja de hette så från början) för v1.0, så borde väl C6:orna i 2009 års boskapsversion vara boskapsvagn v2.0, och då borde väl den här smått uppgraderade versionen (samma vagnar) vara v2.1?

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: onsdag 12 januari 2011 23:53
av roggek
Det köper jag, v 2.1 blir bra...

Hur som helst, ville bara belysa att planlösningen inte är något nytt påfund...

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 0:09
av micke b
Dagens överhört i tuben, två ynglingar pratar med varandra;

-Jag såg att de kör med de där gamla vagnarna igen, de med längsgående säten.



:D Ja visst är det fint att museiivagnarna får komma ut, på femtitalet fanns det bara sådana.
(Vi satt i en vanlig C6, och det lät faktiskt som de trodde boskapsvagnarna var gamla ur-tunnelvagnar!)

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 0:18
av M_M
daniel_s skrev:
ludvig skrev:Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?
Postvagnen
Jag upprepar även här den kommentar jag skrev på postvagnen:

Hur tänkte de när de monterade stängerna mellan vagnkorg och "vertikalstängerna" mellan sittplats 2-3 och 4-5 på de där väggarna som verkar ha sex längsgående sittplatser i bredd?

Är det bra med definerade sittplatser eller vore långbänkar utan definerade platser bättre?

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 9:44
av Kantorn
M_M skrev:
daniel_s skrev:
ludvig skrev:Är det nån som har interiörbilder från vagnarna?
Postvagnen
Jag upprepar även här den kommentar jag skrev på postvagnen:

Hur tänkte de när de monterade stängerna mellan vagnkorg och "vertikalstängerna" mellan sittplats 2-3 och 4-5 på de där väggarna som verkar ha sex längsgående sittplatser i bredd?

Är det bra med definerade sittplatser eller vore långbänkar utan definerade platser bättre?
Mer plats att hålla sig i som stående kanske? Annars tycker jag att sittplatser som är flexibla i bredd är bättre - även om jag, trots min rondör, klarar mig med normalsäte utan större problem.

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 10:26
av Harald
roggek skrev:Det köper jag, v 2.1 blir bra...

Hur som helst, ville bara belysa att planlösningen inte är något nytt påfund...
Nej det är inte alls bra och planlösningen i "boskapsvagnarna" är ny (för Stockholm i alla fall). Det som är speciellt med "boskapsvagnarna" är att de har mycket få sittplatser och väldigt många ståplatser. Det är väl därför de kallas "boskapsvagnar". C1 var inga inga "boskapsvagnar". De hade lika många sittplatser som C2, men arrangerade på ett annat sätt. På Spårvägsmuseets bild ser man att de precis som C2 hade fyra soffgrupper mellan dörrarna och två i ändarna, men att sofforna närmast dörrarna var längsgående i stället för tvärställda. En tom C1 ser mycket rymligare ut är en tom C2, men sitter det folk på alla soffor och upptar en del av golvytan med sina fötter så är skillnaden inte så stor. En C1 hade 48 sittplatser och 102 ståplatser. En C2 hade 48 sittplatser och 90 ståplatser. De officiella siffrorna i Trafikhandboken är lite högre, men det beror på att de räknar med att ett eller två förarutrymmen skulle vara avlåsta och resten av hytten med två fällsäten vara upplåten för resande. Den praxisen slutade man ju ganska snart med, så jag har räknat bort det utrymmet.

Re: Boskapsvagnarna v1.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 10:42
av daniel_s
Harald skrev:
roggek skrev:Det köper jag, v 2.1 blir bra...

Hur som helst, ville bara belysa att planlösningen inte är något nytt påfund...
Nej det är inte alls bra och planlösningen i "boskapsvagnarna" är ny (för Stockholm i alla fall).
Nja, HELT ny är den ju inte, vagnarna har faktiskt två år på nacken nu. De gick i början av 2009 och har sedan stått avställda men har nu tvingats ut i trafik igen. För övrigt är de fyra vagnarna inte likadant inredda, något av arrangemangen är aningen mer likt C1 (men fortfarande med färre sittplatser).

Re: Boskapsvagnarna v2.1

Postat: torsdag 13 januari 2011 11:02
av Harald
Ja, vill man märka ord så... När planlösningarna infördes i de här vagnarna var de nya för Stockholm. Det är väl två olika planlösningar? C1 hade en annan planlösning:

Bild

Re: Boskapsvagnarna v2.1

Postat: tisdag 15 februari 2011 0:00
av micke b
Precis som förra gången verkade de ha försvunnit efter ett tag, jag har iallafall inte sett dem på länge.

Men idag såg jag en(!) av dem, mitt(!) i ett tåg. Go figure.