Sida 1 av 3
Vinter på 12:an
Postat: tisdag 04 januari 2011 19:14
av ålstensgård
Hej alla!
Sedan A30-döden för ett par år sedan så är det vinternätterna som erbjuder omväxling på 12:an. Här ett undantag, 9205 på sin premiärtur 2011 den 2 januari klockan 15.30. Det var stort snöväder på nyåret och intrycket förblir att man satsade högt på personalens vila då, inte ens den gula traktorgrävaren med biltvättsborstarna gick då. Här i söndagstrafikens 20 min-intervall funkade det fint, tyvärr kom inte den gula såsblandarlampan med på min mobilbild. En mycket sällsynt synt syn med vårt fina gamla ploglok i drift särskilt under trafiktid
Isvagnen A30 304 har varit borta en tid, under tiden före jul provades en ny metod med dubbla A32 a la Linje 22 som "Iståg" men under helgerna har första A32-trafiktåg fått göra jobbet självt. Rullande gröna tomtebloss hos oss vissa morgnar, har ni gett upp Isvagnsidén?
12:an har annars präglats av extrem driftsäkerhet under dessa snöiga förhållanden. Men nu är det höga snövallar och om de töar och blir hårda igen funkar inte biltvättsborstarna, vad gör ni då?
//henrik i Ålsten

- 9205-2 (2).jpg (75.89 KiB) Visad 1954 gånger
För cirka 40 år sedan
Postat: tisdag 04 januari 2011 21:01
av Lennart Hjelm.
Pappershandeln har nog blivit något annat, annars är väl skillnaden rätt liten

- Nockeby 1968 snöplogning - 1.jpg (125.01 KiB) Visad 1917 gånger
Re: Vinter på 12:an
Postat: tisdag 04 januari 2011 21:49
av Patrick
Snyggare kontaktledningsdragning på den gamla bilden jämfört med den nya!

Re: Vinter på 12:an
Postat: tisdag 04 januari 2011 22:07
av daniel_s
Patrick skrev:Snyggare kontaktledningsdragning på den gamla bilden jämfört med den nya!

Bilderna är ju inte ens från samma hållplats. Notera för övrigt att det inte syns en enda kontaktledningsstolpe på bilden från Ålstens gård, det kan också vara en variabel i frågan om vad som är snygg kontaktledningsupphängning!
Re: För cirka 40 år sedan
Postat: onsdag 05 januari 2011 0:09
av ragge
Lennart Hjelm. skrev:Pappershandeln har nog blivit något annat, annars är väl skillnaden rätt liten...
Attans vad snyggt med de två bilderna, tack för dem bägge både var för sig och kombinationen!
1968 - den var ju urmodig redan då, men 42 år senare är den fortfarande den bästa på just sin grej. Koolt!
/ragge s
Re: Vinter på 12:an
Postat: onsdag 05 januari 2011 21:36
av Lars_J
Glasögon står det på skylten. I dörren omedelbart till vänster om den skylten (utanför bildkanten) gick man in till urmakare Salomonsson, som även fixade det här med glasögon. Pappershandeln kallades för Tobak i dagligt tal. I huset fanns också kemtvätt, fotvård och parfymbutik. Och på Lennart Hjelms bild står det Nockeby men den är från Ålstensgatan (vilket jag tror att Lennart vet). Till höger i bilden syns den gamla plattformen från vänstertrafiktiden, nu med staket mot spåret. Längre in på plattformen fanns en Pressbyråkiosk som levde många år efter högertrafikens införande, de senaste åren dock i privat regi.
/Lars J
Re: Vinter på 12:an
Postat: torsdag 06 januari 2011 17:28
av ålstensgård
Hm Lars, du kanske t o m vet vilka personerna är inne på gården, de ser iofs litet för vuxna ut för att kunna vara du själv...
//H
Re: Vinter på 12:an
Postat: torsdag 06 januari 2011 17:46
av Lars_J
Nä, jag känner inte igen personerna på gården, men jag har funderat på om jag gjorde det. Men icke.
/Lars J
Re: Vinter på 12:an
Postat: torsdag 06 januari 2011 18:03
av ålstensgård
...och innanför porten på gården fanns en superfin modelljärnväg...

Re: Vinter på 12:an
Postat: torsdag 06 januari 2011 20:24
av Patrick
daniel_s skrev:Patrick skrev:Snyggare kontaktledningsdragning på den gamla bilden jämfört med den nya!

Bilderna är ju inte ens från samma hållplats. Notera för övrigt att det inte syns en enda kontaktledningsstolpe på bilden från Ålstens gård, det kan också vara en variabel i frågan om vad som är snygg kontaktledningsupphängning!
Min kommentar gällde mest upphänget av kontaktledningarna inte var det var - har aldrig gillat järnvägsstolpar på spårvagnslinjer - tur att det inte blev det på Stockholm City!

Re: Vinter på 12:an
Postat: fredag 07 januari 2011 10:24
av Harald
Patrick skrev:Min kommentar gällde mest upphänget av kontaktledningarna inte var det var - har aldrig gillat järnvägsstolpar på spårvagnslinjer - tur att det inte blev det på Stockholm City!

Det är lite svårt att undvika stolpar vid särskild banvall eftersom det inte finns några husväggar att hänga upp kontaktledningen i. Står sstolparna vid en spårväg så är de förstås spårvägsstolpar och inte järnvägsstolpar.
Re: Vinter på 12:an
Postat: fredag 07 januari 2011 19:25
av daniel_s
Patrick skrev:har aldrig gillat järnvägsstolpar på spårvagnslinjer - tur att det inte blev det på Stockholm City!
Det ser ut som att "järnvägsstolparna" är tunnare än "spårvägsstolpar":

"Järnvägsstolpe"?

"Spårvägsstolpar" på Spårväg City
Re: Vinter på 12:an
Postat: fredag 07 januari 2011 20:03
av Stefan Widén
Det är ju bara att konstatera att bygger man Kontaktledningsanläggning med "överliggande parallell bärlina" så får man den typen av utliggare som syns på bilderna. Sen hänger valet av stolpe på platsen. Kan man plantera den i direkt anslutning till spåret blir den mindre speciellt på rakspår i kurva hamnar de något tätatare. Är det som på bilden utan snö mitt i ett växelkomplex så blir det fler och kraftigare stolpar.
I skolan kunde man inte förstå vitsen med att tragla krafter med pilar och vridmoment osv men nu så ser man en praktisk användning av det och då blir även matten roligare... Japp ett sidostår som jag givetvis, för tråden skull, direkt placerar en stoppbock bakom.
Stefan
Re: Vinter på 12:an
Postat: fredag 07 januari 2011 20:37
av daniel_s
Annan plats på Spårväg city (iofs snyggare stolpar)
Så här kan vi hålla på ett tag. Det är lika bra att Patrick skrotar sin "järnvägsstolpshypotes". Det är inte ovanligt stora eller järnvägsmässiga stolpar på Nockebybanan. Däremot är de kanske inte särskilt snygga, men det är en annan historia!
Re: Vinter på 12:an
Postat: fredag 07 januari 2011 22:51
av Harald
De flesta förortsträckor i Stockholm hade upphängning med bärlina och stolpar som liknade järnvägens. Jag hittade ingen bra bild från Nockebybanan men på de här bilderna från Örbybanan och Mälarhöjdsbanan ser man hur det såg ut även på Nockebybanan före renoveringen.
http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet ... 202-50.jpg
http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet ... 90-134.jpg
Personligen tycker jag att mera järnvägsaktiga stolpar som de här:
är snyggare än "kanonrören":
men det är ju en fråga om smak och det kanske man inte ska disskutera.
Re: Vinter på 12:an
Postat: lördag 08 januari 2011 11:18
av M_M
Harald skrev:
Jag köper motvilligt argumenten för att ha separata stolpar för järnvägen respektive snabbspåret (även om det tekniskt borde gå bra att dela kontaktledningsbryggor o.s.v.), men på bilden ovan är det väl ändå samma gatukontor som ansvarar för varenda stolpe?
Vad är då orsaken till att det ser ut som det gör? "Så har vi alltid gjort" i form av att Långedragbanan har haft stolpar på i stort sett samma platser tidigare, eller?
Eller kan det vara för att kontaktledningen inte ska skadas om ett vägfordon kommer i närkontakt med annan stolpe? Risken är väl att en vält stolpe ändå skadar kontaktledningen...
Utan att ha nån vidare lokalkännedom om platsen så ser det ut som om kontaktledningen skulle kunna dela stolpar med lyktstolparna...
P.S. en ren smaksak/uppfattningsgrej: Jag tycker att kontaktledningen ser "gammeldags" ut på nåt sätt när avståndet mellan kontaktledning och bärlina är förhållandevis stort relativt avståndet mellan kontaktledningen och stolpen...
Re: Vinter på 12:an
Postat: lördag 08 januari 2011 11:21
av daniel_s
M_M skrev:Utan att ha nån vidare lokalkännedom om platsen så ser det ut som om kontaktledningen skulle kunna dela stolpar med lyktstolparna...
Lyktstolparna är nog aningen för klena (och finns dessutom bara på ena sidan, de som står på gångvägen närmast Harald ser du ju själv att man inte kan hänga upp tråden i).
Re: Vinter på 12:an
Postat: lördag 08 januari 2011 12:07
av M_M
Ja, att framförallt de till vänster är för korta är rätt uppenbart, frågan är dock varför det blev såhär....
Re: Vinter på 12:an
Postat: lördag 08 januari 2011 12:18
av Harald
M_M skrev:Ja, att framförallt de till vänster är för korta är rätt uppenbart, frågan är dock varför det blev såhär....
Du får väl vända dig till Uppdrag granskning.

Re: Vinter på 12:an
Postat: lördag 08 januari 2011 12:25
av M_M
Harald skrev:M_M skrev:Ja, att framförallt de till vänster är för korta är rätt uppenbart, frågan är dock varför det blev såhär....
Du får väl vända dig till Uppdrag granskning.

Hehe, ja, man kan väl nästan undra om det här också är ett fall av det uppdrag granskning tittat på...
Jag vill dock tro att det mer beror på dålig samordning eller kanske tanklöshet / lathet nånstans...
Uppdrag granskning hade nog varit mer intresserade om det sett ut sådär på pappret men lamporna och kontaktledningen i verkligheten suttit på samma stolpar
