Kodachrome in memoriam

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Kodachrome in memoriam

Inlägg av Christer J »

Bild
Så har det slutligen skett. Kodachrome finns inte längre.

I förrgår framkallades de sista rullarna på ett labb i USA - sedan är det slut. Kodachrome levde mellan 1935 till 2010. Vi som fotograferade järnvägar och spårvägar var en av Kodaks bästa kunder. Symtomatiskt var det en järnvägare som lämnade in över 1500 rullar en av de sista dagarna för att få dem framkallade.

New York Times hade en artikel om detta här om dagen.

Jag lämnade in mina sista rullar för ett par månader sedan på Schönherrs foto. Då visste man inte hur länge till man kunde framkalla filmerna. Så det är väl tur att jag inte tagit några foton med Kodachrome efter det. Under alla åren har jag försökt använda mig av denna film. Det var inte lätt när man var utomlands då Kodachrome inte gick att få tag på överallt. Kodak bestämde var filmen gick att köpa. Fanns det inte tillräckligt tillförlitliga laboratorier i ett land så såldes ingen Kodachrome där utan man fick hålla till godo med Ektachrome. Men den övervägande delen av mina tusentals dior är just Kodachrome

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kodachrome in memoriam

Inlägg av M_M »

Vad händer om man framkallar filmer i "fel" labb/kemi?

Jag har en kartong stående här som ger mig dåligt samvete, den innehåller ett par kameror som jag ärvt och som innehåller halvtagna filmer som jag borde försöka få framkallade...

Jag antar att man inte ger sig på att framkalla färgfilm själv - speciellt om man aldrig framkallat förr? (Tillräckligt mörker borde däremot gå att åstadkomma)...
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kodachrome in memoriam

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Tillräckligt mörker borde däremot gå att åstadkomma
Äger du en bil med Lucas elsystem? :wink:
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kodachrome in memoriam

Inlägg av bark »

M_M skrev:Vad händer om man framkallar filmer i "fel" labb/kemi?
Det blir konstigt/konstnärligt. "cross processing" är ett användbart sökbegrepp.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kodachrome in memoriam

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:Tillräckligt mörker borde däremot gå att åstadkomma
Äger du en bil med Lucas elsystem? :wink:
Hehe, Lukas som uppfann mörkret :cheesygrin: Nej, jag har inte haft mer med Lucas elsystem att göra än att jag hade två Lucas-märkta nummerplåtbelysningslampor bland prylarna jag lekte med när jag var liten :wink:

bark skrev:
M_M skrev:Vad händer om man framkallar filmer i "fel" labb/kemi?
Det blir konstigt/konstnärligt. "cross processing" är ett användbart sökbegrepp.

Att det blir "konstigt" hade jag räknat ut själv. Den där artikeln verkar väl mer handla om att avsiktligt köra i fel process för att få spännande resultat, och då lär man välja extra avvikande process antar jag.

Jag borde nog istället ställt frågan såhär:
Vilka möjligheter finns det att med vettigt resultat framkalla filmer vars ordinarie framkallningsprocess är "nedlagd"?
Skriv svar