Før T-banen kom til Kolsåsbanen og HkB IV
Postat: söndag 26 december 2010 15:40
Nå skla vi foralte Holmenkollen-Tryvannsbanen og at en tur utover Kolsåsbanen.
Først må vi "legge togvei" fra Majorstuen. Det var konduktørenes jobb å gå ut på oppgående, stikke firkantnøkkelen i en bryter og så legge togvei som Hilde gjør her. Hun må skygge for øynene så hun kan se at hun har fått "1" i veksel 27 på oppgående Føreren kune også legge togvei ved å bruke en slags krok festet på et langt kosteskaft og berøre spissen på den hvite pinnen som stikker ned mellom vogna og stolpen. Den er omlag i høyde med kjøreledningene på bildet rett over fronten på C-vogna. Røabanen som jo delte strekning med Kolsåsbanen måtte jo også legge veksle 27, men d evalgte så og si alltid å bruke pinnen, vel nok fordi de i hovedsak brukte vogner med fast konduktør.
Kolsåsbanen og Røabanen fulgte hverandre til Sørbyhaugen, slik de forsåvidt gjør i dag også. Her har et rent 300-tog akkurat startet fra Sørbyhaugen i retning Kolsås. Dette er et såkalt "uombygd 300-tog" som ble sett på som bra å kjøre. Ingen dødmann og slike ting. Man kunne passere en planovergang uten et vel av lys og bommer og greier.
Her måtte forøvrig også konduktøren ut og legge togvei mot Jar, men herfra var Kolsåsbanen aleine om sporene. En såkalt "jeep", internt klengenavn på d eto D-vognene 401 og 402 som til alt overmål ike var like, har gjort opphold på Montebello. Ingen å se i førerrommet og siden det er en utflukt for entusiaster er vel det ikke så undelig, føreren er nok ute og tar bilder han også, men scenen vil altså vært den samme om det hadde vært vanlig kjøring.
402 og makkeren 401 ble mest brukt som ekstravogner.
Ved Jar var det, som i dag, felles stasjon for trikk og bane, men da problemfritt på samme spor. 303 har stoppet på inngående og billettselgeren på Jar har kommet ut med dagens oppgjør som ble overlevert vognføreren. Dette lå en en trekasse som ble levert "transporten" på nedgående Majorstuen. Av og til var "transporten" seint ute, da fikk vi bare beskjed om å sette kassa på platforma...
Det gikk bra hver gang, til og med da den ble stående til dagen etter....
Mvh bjørn
Først må vi "legge togvei" fra Majorstuen. Det var konduktørenes jobb å gå ut på oppgående, stikke firkantnøkkelen i en bryter og så legge togvei som Hilde gjør her. Hun må skygge for øynene så hun kan se at hun har fått "1" i veksel 27 på oppgående Føreren kune også legge togvei ved å bruke en slags krok festet på et langt kosteskaft og berøre spissen på den hvite pinnen som stikker ned mellom vogna og stolpen. Den er omlag i høyde med kjøreledningene på bildet rett over fronten på C-vogna. Røabanen som jo delte strekning med Kolsåsbanen måtte jo også legge veksle 27, men d evalgte så og si alltid å bruke pinnen, vel nok fordi de i hovedsak brukte vogner med fast konduktør.
Kolsåsbanen og Røabanen fulgte hverandre til Sørbyhaugen, slik de forsåvidt gjør i dag også. Her har et rent 300-tog akkurat startet fra Sørbyhaugen i retning Kolsås. Dette er et såkalt "uombygd 300-tog" som ble sett på som bra å kjøre. Ingen dødmann og slike ting. Man kunne passere en planovergang uten et vel av lys og bommer og greier.
Her måtte forøvrig også konduktøren ut og legge togvei mot Jar, men herfra var Kolsåsbanen aleine om sporene. En såkalt "jeep", internt klengenavn på d eto D-vognene 401 og 402 som til alt overmål ike var like, har gjort opphold på Montebello. Ingen å se i førerrommet og siden det er en utflukt for entusiaster er vel det ikke så undelig, føreren er nok ute og tar bilder han også, men scenen vil altså vært den samme om det hadde vært vanlig kjøring.
402 og makkeren 401 ble mest brukt som ekstravogner.
Ved Jar var det, som i dag, felles stasjon for trikk og bane, men da problemfritt på samme spor. 303 har stoppet på inngående og billettselgeren på Jar har kommet ut med dagens oppgjør som ble overlevert vognføreren. Dette lå en en trekasse som ble levert "transporten" på nedgående Majorstuen. Av og til var "transporten" seint ute, da fikk vi bare beskjed om å sette kassa på platforma...
Det gikk bra hver gang, til og med da den ble stående til dagen etter....
Mvh bjørn