Sida 1 av 1

Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: tisdag 07 december 2010 20:24
av Stefan_Brännström
Brukar ibland gå mellan Marklandsgatan och Godhemsgatan när Linje 3 inte ens är på plats på vändslingan. Det förvånar mig att man inte rensat bort Klintens Väg ur spårnätet, med tanke på att man tagit bort Amiralitetsgatan och Tranered t.ex. (även om nu Tranered är tillbaka, men det är ju för att Berga tas bort).

Har ni andra förslag på onödiga hållplatser som kan avvaras?

En hållplats där få stiger på och av är Frihamnen, men jag antar att anledningen till att den finns är för att inga bussar mellan Hjalmar och City stannar där. Som det känns är det främst besökare av Ringöns industriområde, samt besökare av rockkonserter på bananpiren som har störst nytta av Frihamnens hållplats. Frågan är faktiskt ändå om det inte hade varit värt tidsvinsten att slopa hållplatsen?

I grund och botten är det väl också busslinjer som bör trafikera mindre populära platser, så om någon busslinje fick lämpliga perronger där så....

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: onsdag 08 december 2010 12:45
av M_M
Hållplatser som har ytterst få av/påstigande tar å andra sidan också rätt lite tid att trafikera. Det är väl rätt vanligt att vagnarna kör förbi Frihamnen utan att någon kliver av/på? Om jag fattat det rätt så finns Frihamenn kvar ungefär för att man vill ha någon form av hållplats där, och det kostar mer än det smakar att bygga om så att bussar istället för spårvagnar stannar där, speciellt med tanke på att hela området lär byggas om i samband med brobytet (som lär göras vilket decenium som helst)...

Hur många av/påstigande har linje 3 vid Marklandsgatan? Det är egentligen bara dessa, och "spårvägen" i form av längre körtid, som förlorar något på Klintens väg. Man kan lättare kosta på sig hållplatser med få resande på ställen där linjerna har få resande ombord, eftersom färre drabbas än om man har en "få resande"-hållplats där en linje har många resande...

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: onsdag 08 december 2010 16:06
av Kantorn
Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: onsdag 08 december 2010 16:35
av 2763
Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.

//T

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 1:32
av Zawaq
Stefan_Brännström skrev:Har ni andra förslag på onödiga hållplatser som kan avvaras?
Kommer direkt att tänka på Ekedal. Samtidigt kan man flytta Majvallen närmre Såggatan.

Kanske även Ostindiegatan.

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 11:37
av Kantorn
TonyM skrev:
Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.

//T
Jag är rädd att jag verkar dum i denna frågan men:
stannas för ofta i förhållandet till antal resor - är det på- och/eller avstigande så är det väl bra om spårvagnen stannar. Är det däremot så att personerna som använder hållplatsen i fråga bara får ytterst marginellt längre till intilliggande hållplats kommer möjligen saken i ett annat läge.

Men det är ju bara min åsikt.

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 14:21
av M_M
Kantorn skrev:
TonyM skrev:
Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.

//T
Jag är rädd att jag verkar dum i denna frågan men:
stannas för ofta i förhållandet till antal resor - är det på- och/eller avstigande så är det väl bra om spårvagnen stannar. Är det däremot så att personerna som använder hållplatsen i fråga bara får ytterst marginellt längre till intilliggande hållplats kommer möjligen saken i ett annat läge.

Men det är ju bara min åsikt.
Problemet är att Frihamnen har så hög turtäthet (se själv tidtabell för linje 5, 6 och 10) att de få resande sprids ut så att varje stopp bara görs för några enstaka resenärer.

Teoretiskt skulle man kunna göra så att bara en av linjerna stannar, men i praktiken så innebär det egentligen ingen fördel.

I någon annan tråd föreslog jag ett system som gör att ifall en vagn nyligen stannat för av/påstigande så stannar ingen annan vagn enbart för påstigande under de närmaste minutrarna. Ett sånt system kan ordnas rätt enkelt genom en utrustning på hållplatsen som på lämpligt sätt detekterar att vagndörrar stängs, och varje gång dörrar stängs så nollställs ett tidur som förarna ser tydligt. Om tiduret visar mindre än t.ex. fem minuter så låter förarna helt enkelt bli att stanna (om inte någon ombord också har "plingat")...

Nackdelen är väl dels att det skulle behövas någon teknik för att utifrån detektera stängande dörrar, enbart utvecklad för just denna hållplats (som dessutom lär försvinna när bron byggs om) och dels är det framförallt ett stort pedagogiskt problem att förklara för folk hur det fungerar och framförallt varför det fungerar som det gör... Då är det nog lättare att bara låta en av de tre linjerna stanna där...

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 15:13
av Harald
Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 16:06
av M_M
Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-
Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: torsdag 09 december 2010 16:52
av Harald
M_M skrev:
Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-
Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?
Det är ett imaginärt problem. :D

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: lördag 11 december 2010 16:27
av M_M
Harald skrev:
M_M skrev:
Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-
Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?
Det är ett imaginärt problem. :D
Då föreslår jag att tidtabellen läggs så att vagnarna stannar med roten ur minus ett minuters mellanrum :cheesygrin:

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: lördag 11 december 2010 21:24
av M
Tycker att man snarare kunde rensa ur Bokekullsgatan och Godhemsgatan i de delarna av Kungsladugård. Ekedal ligger mycket nära Godhemsgatan och Mariaplan är även den på krypavstånd. Eventuella byten mellan 3:an och 11:an (som jag tror är försvinnande få) kan med fördel ske på Mariaplan istället. Detta skulle ge ett jämnare avstånd mellan hållplatserna. Eventuellt kunde man skippa även Sandarna eller Sannaplan, men där finns ju en för äldre ganska jobbig höjdskillnad varför de två känns motiverade.

Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?

Postat: måndag 13 december 2010 8:38
av 2763
M_M skrev:I någon annan tråd föreslog jag ett system som gör att ifall en vagn nyligen stannat för av/påstigande så stannar ingen annan vagn enbart för påstigande under de närmaste minutrarna. Ett sånt system kan ordnas rätt enkelt genom en utrustning på hållplatsen som på lämpligt sätt detekterar att vagndörrar stängs, och varje gång dörrar stängs så nollställs ett tidur som förarna ser tydligt. Om tiduret visar mindre än t.ex. fem minuter så låter förarna helt enkelt bli att stanna (om inte någon ombord också har "plingat")...
Åh nej. där kommer 6:an först, och jag som skall till Valand....

Håller helt med Harald, det här är ett sånt där problem som man inser att det inte finns när man ger sig ut och tittar på verkligheten i stället för att sitta på sin kammare och koka ihop överingenjörsmässiga lösningar på imaginära problem.

//T