SJ ska beställa tjugo nya höghastighetståg enligt sydsvenskan.
Maxfart 250 km/tim. Är det korrekt att kalla det för höghastighetståg? Tror att jag hört SJ-chefen (vd) också säga så om just dessa tåg.
SJ köper nya höghastighetståg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
SJ köper nya höghastighetståg
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 05 december 2010 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SJ köper nya höghastighetståg
Det är ju snabbare än 200 i alla fall... 

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Wikipedia skrev:Höghastighetståg är tåg som har en topphastighet av minst 250 km/h (Trafikverkets definition).
Professionell tyckare
Det där var en lite rörig artikel. Den pratar dels om den sedan länge lagda beställnigen på X55 (STH 200), och dels om att man ska fundera på att i framtiden beställa tåg för högre STH...
Artiklar som handlar om saker som inte finns brukar kunna vara lite rörigaM_M skrev:Det där var en lite rörig artikel. Den pratar dels om den sedan länge lagda beställnigen på X55 (STH 200), och dels om att man ska fundera på att i framtiden beställa tåg för högre STH...