Sida 1 av 1

Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 20:56
av Per Johansson
I början av 1980-talet spärrades fönstren i Göteborgs spårvagnar så att de inte kunde öppnas ordentligt längre. Fönstren fick en dekal där det stod något i stil med "Obs! Fönstret kan bara öppnas 12 cm".
Ingen förklaring gavs. Någon som vet varför spårvägen gjorde så? Effekten blev förstås att det blev ännu obehagligare att åka spårvagn sommartid, en anledning till att jag blev cykelfantast.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 21:17
av Patrick
Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 21:51
av Harald
Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 22:28
av Patrick
Harald skrev:Jag tror inte det var någon som hade fallit ut. Då får de ju vara ganska små och då når de inte upp. Däremot var det väl några lite större barn eller kanske rentav vuxna som hade stuckit ut huvudet och råkat illa ut. Måttet 12 cm betingades av att de som nådde upp till fönstret inte skulle kunna få ut huvudet.
Håller med dig - kom inte ihåg riktigt vad som hade hänt :oops: , men det stämmer att det var för att undvika att man skulle kunna sticka ut huvudet och - om olyckan är framme - få t ex en ledningsstolpe i huvudet! 12 cm ansåg man var maxöppningen för att undvika att ett barnhuvud skulle kunna stickas ut.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 22:59
av Hechtwagen
För att få lite komisk effekt lät man skylten typ "varning! luta er ej ut" sitta kvar! I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden! Förr så fanns det röda markeringar målat inne i aktuella spårvagnstyper (A24 och så) hur långt fönstret fick vara neddraget (uppskjutet om det var ett fönster som skjöts åt sidan) och då skulle Besa och AGR och grabbarna se till att fönstrena inte var öppna mer än så när vagnarna rullade över liljeholmsbron för där var det lite trängre lastprofil än eljest.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: fredag 19 november 2010 23:20
av Harald
Hechtwagen skrev:I samma veva spärrades fönstren i tunnelbanan så det låg väl i tiden!
Om jag inte minns fel så inträffade den händelse som föranledde spärrningen just i tunnelbanan. Det var en yngling som stack ut huvudet och fick en smäll av en tavla, signal eller liknande.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: lördag 20 november 2010 8:39
av M_M
Patrick skrev:Ren säkerhetsåtgärd - samma sak infördes på alla passagerarfordon för att inte t ex barn skulle kunna falla ut under färd. Tydligen hade det skett olyckor med barn som öppnade fönstren och på något sätt lyckades falla ut.
Vad avses med "alla passagerarfordon"?

Har SJ's vagnar haft en sånhär spärr ett tag för att sedan åter bli borttagen?

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: lördag 20 november 2010 11:45
av daniel_s
M_M skrev:Vad avses med "alla passagerarfordon"?
Sannolikt ungefär "alla spårvagnar och tunnelbanevagnar". Järnvägarnas fordon har inte fått liknande anordningar.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: lördag 20 november 2010 12:25
av Henrik Schütz
Lidingöbanan fick ribbor ytanför skjutförnstren 1986 till broinvigningen, då bron fått smalare lastprofil, på min bil kan jag öppna mer än 12 centimeter, så alla fordon har inte fått spärrar.

HS

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: lördag 20 november 2010 15:07
av Per Johansson
Bra, då har vi samlat lite ledtrådar. Med tanke på fönstrens höjd är det enligt min mening sannolikare att ynglingar än barn skulle sticka ut huvudet genom dem. Det tog i alla fall 30 år av tunnelbanedrift innan den eventuella ovan beskrivna olyckan inträffade.
En bekant till mig gissade att det berodde på att tjuvåkare hoppade ut genom fönstren när kontrollanterna kom, men det lät lite långsökt.

Det påminner om TV-serien "Hemma värst" (The Young Ones) där en av huvud-personerna åker tåg och läser skylten om att det är förbjudet att sticka ut huvudet genom fönstret, därpå sticker ut huvudet för att ta reda på varför, får huvudet avslaget, drar i nödbromsen, hoppar ned på banan och går iväg för att leta efter det. :D

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: söndag 21 november 2010 11:17
av Pwer med ölmagen
Har med egna ögon sett fullvuxna mäniskor som hängt ut med hela överkroppen genom uttryckta dörrutor på en M31. Så att fönstren spärrades är inte konstigt. Tråkigt dock för de människor som inte gör idiotiska saker. Hade varit betydligt bekvämare på sommaren om rutorna hade gått att öppna mer.

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: söndag 21 november 2010 16:47
av lelleme
I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.

m v h
LENNART STEEN

Re: Spårvagnsfönster i Göteborg

Postat: måndag 22 november 2010 20:54
av Per Johansson
lelleme skrev:I Göteborg gjordes förändringen i samband med att dubbelspår infördes på sträckan Polhemsplatsen - Gamlestadstorget, där det på vissa ställen var så smalt p g a begränsat utrymme mot järnvägstrafiken att luftledningsstolpar kom att stå med midre avstånd till vagnkorgen än normalt. Även utrymmet mellan de båda spårvagnsspåren understeg vid något tillfälle praxis.
Se där, vi närmar oss pudelns kärna! Visserligen bodde jag i Gamlestaden och använde ofta snabbspåret, men kom aldrig att tänka på att fönsterspärrningen kunde ha något med det att göra.