Sida 1 av 1

GS M25a nr 621 i Hammarkullen

Postat: onsdag 02 oktober 2002 10:14
av bruse
Bild

När jag hade fotograferat klart snedhissen i Hammarkullen, ringde jag bara till Ringliniens ringtjänst, "ring så hämtar vi upp". Så kom Jan å Tony med 621 å hämtade mig. Är bilden suddig? Nåja, Jan roade sig med att prova tyfonen precis när jag skulle trycka av kameran :?

Tack Tony å Jan för skjussen! Å Björn för sällskapet på kvällen.

Postat: onsdag 02 oktober 2002 10:38
av Björn J.
Nöjet helt på min sida!

Bj.

Postat: onsdag 02 oktober 2002 10:49
av Andy
Hei Bruse!
Meget bra service dette med å bli hentet!

Hos Oslo sporveier kaller vi sånt "Prøvekjøring"

Andreas

Postat: onsdag 02 oktober 2002 10:51
av bruse
De släppte av mig ca 12 minuter innan, så de stod i Angered å väntade in sin tur i slingan.

Fast det kanske är en affärs idé? "Ring Ringlinjen så hämtar vi dig!" :shock:

Postat: onsdag 02 oktober 2002 11:04
av Andy
Hehe, det hadde vært god reklame for Ringlinjen :D

ANdreas

Postat: onsdag 02 oktober 2002 12:10
av 2763
bruse skrev:De släppte av mig ca 12 minuter innan, så de stod i Angered å väntade in sin tur i slingan.

Fast det kanske är en affärs idé? "Ring Ringlinjen så hämtar vi dig!" :shock:
Det går redan, bara att ringa abonnemangsavdelningen....
:wink: :wink: :wink: :wink: :lol:
/T

Postat: onsdag 02 oktober 2002 16:56
av Andy
Hehe
Noen ganger har man spesialservice!

Andreas

4 punkts node

Postat: måndag 07 oktober 2002 15:48
av Andy
Hei!
Er ikke vogn 621 en 4 punkts node vogn?
Mener å ha lest det et eller annet sted!

Hva går det ut på?

Re: 4 punkts node

Postat: måndag 07 oktober 2002 18:03
av JAgr
Andy skrev:Hei!
Er ikke vogn 621 en 4 punkts node vogn?
Mener å ha lest det et eller annet sted!

Hva går det ut på?
Det är bara en liten teknikalitet som handlar om styrsystemet för dörrarna. Ursprungligen hade man 3 st programmerbara styrenheter som styrde dörrarna. Dessa enheter pratade med varandra på en databuss. När "bussdörrarna", som ju är automatiska, monterades behövdes ytterligare en styrenhet (nod) därav uttrycket 4-nodervagn. De vagnar som inte byggts om med parallellsvängdörrar (3-nodervagn) har fått ett modifierat styrprogram för att kunna samköra med 4-nodervagnar. 621 är alltså en 3-nodervagn med 4-noderprogram.

Verkar det komplicerat? Lugn, det är inget mot vad det i verkligheten är. :wink:

Postat: måndag 07 oktober 2002 18:23
av Björn J.
Så det är alltså bussdörrar som kommunicerar via en databus..?
(kunde bara inte låta bli.)
:?

Bj.

Node

Postat: måndag 07 oktober 2002 18:31
av Andy
har lurt en del på dette. siden vi i Oslo har hatt både noda og unoda vogner, og det måtte legges ut en bryter på Nodevogna hvis disse skulle gå sammen!
Denne kombinasjonen ble ikke kjørt med passasjerer!

Man kan med andre ord kalle 621 fo en falsk nodevogn?
Hvorfor var det bare denne av M-25 vognene som ble ombygget med dette?

Andreas

Postat: måndag 07 oktober 2002 23:32
av JAgr
BJ skrev:Så det är alltså bussdörrar som kommunicerar via en databus..?
Japp. somliga greppar det direkt!
Andy skrev:Man kan med andre ord kalle 621 fo en falsk nodevogn?
Hvorfor var det bare denne av M-25 vognene som ble ombygget med dette?
Nej, sist jag tittade in i vagnen satt där riktiga noder, med äkta hemkokt programvara.

621 kan användas som en vanlig trafikvagn och då måste den kunna kopplas med övriga pedalvagnar (M28 M29) för att dörrstyrningen skall fungera. Övriga M25 togs ur trafik innan nodsystemet fördes in i GS vagnpark. De kvarvarande M25 som går på spårnätet är som övningsvagnar och de behöver inte ha styrning av dörrar i tåg.

M25 621, bilder....

Postat: tisdag 08 oktober 2002 12:29
av leifd
Här är några bilder på M25 621

Bild
M25 621 i Gårdahallen 16/8-02

Bild
Välkommen in......

Bild
Förarplats M25 621, 16/8-02

Bild
Interiör M25 621, 16/8-02

//Leif D

Mere bilder

Postat: tisdag 08 oktober 2002 12:38
av Andy
Hei enda en gang!
Enda mere flotte bilder her, setter meg snart på første toget til Göteborg jeg :D

Hva er panelet som er over førerbordet på 3 bildet?

Andreas

Panelen

Postat: tisdag 08 oktober 2002 12:44
av leifd
Panelen är för styrning av "Komfram-sytstemet" vilket används för att identifiera tåget i detta system, vilket sedan ger växelstyrning, skyltning av vagnen m.m. (denna vagnen har ju bandskyltar så de styrs nog med vev, men på trafikvagnarna, torde det vara så).
Säkert vet någon Göteborgare mer om detta, så fyll på och rätta om så behövs.

//Leif D

Panelet

Postat: tisdag 08 oktober 2002 12:47
av Andy
Hei!
Så jo noe av det samme panelet når M-31 358 var i Göteborg!

Noen som veit om SM-83 143 er utstyrt med det samme panelet?

Andreas

Re: Panelet

Postat: tisdag 08 oktober 2002 12:59
av 2763
Andy skrev:Hei!
Så jo noe av det samme panelet når M-31 358 var i Göteborg!

Noen som veit om SM-83 143 er utstyrt med det samme panelet?

Andreas
Nej 143 har inte samma panel, men en variant därav där knappsats och display sitter ovanför varandra. (Specialframtagen för SM83

/T