Övergiven S-bahnlinje i Berlin (Väst)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Övergiven S-bahnlinje i Berlin (Väst)

Inlägg av LÅ1 »

S-bahnsträckan ut till Siemensstadt var i trafik i ca 50 år, men lades ner 1980. Spår och stationer tycks bara ha övergivits. Vet dock inga detaljer.

Man kan läsa lite om Siemensbahn i Wikipedia.
Och här finns några bilder.
PÅ Flickr hittade jag också en serie bilder. Här kan man se vad naturen tar tillbaka på knappt 30 år!

Till sist en "stillbildsfilm"

Har vi något liknande i Sverige? En och annan igenväxt banvall finns det säkert. Men överväxta stationer? Finns säkert mer än man tror. Men knappast mitt inne i en stor stad. Där är väl Kymlnge det närmaste vi kommer, och det är intte riktigt jämförbart.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Re: Övergiven S-bahnlinje i Berlin (Väst)

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Har vi något liknande i Sverige? En och annan igenväxt banvall finns det säkert. Men överväxta stationer? Finns säkert mer än man tror. Men knappast mitt inne i en stor stad. Där är väl Kymlnge det närmaste vi kommer, och det är intte riktigt jämförbart.
Delar av Norra station (Stockholm) har väl varit ett hyfsat bra exempel de senaste tio åren. Tyvärr är det mesta borta nu. Albano var också en upplevelse!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Åjo, vissa avsnitt av Saltsjöbanan kan väl anses hamna under denna kategori, mycket övervuxna spår (Storängen) och stationer (Saltsjö-Järlas
västligaste ände t ex)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Åjo, vissa avsnitt av Saltsjöbanan kan väl anses hamna under denna kategori, mycket övervuxna spår (Storängen) och stationer (Saltsjö-Järlas
västligaste ände t ex)
Det är ju farbara spår, eller möjligen icke farbara korta stickspår. Inte helt övergivna linjer med stationer och allt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Åjo, vissa avsnitt av Saltsjöbanan kan väl anses hamna under denna kategori, mycket övervuxna spår (Storängen) och stationer (Saltsjö-Järlas
västligaste ände t ex)
Jag har inte sett några övervuxna spår i Storängen, men de kanske är så övervuxna att de inte syns alls? :P
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Den gamla banan Eskilstuna-Södertälje finns väl kvar i princip komplett (troligtvis är kontaktledningstråd å sånt bortmonterat) men igenvuxen på sina ställen?

Nu var trådens fråga om förhållandena i Sverige, men det hindrar mig inte från att sväva ut lite om Berlins spårtrafik, ett specialintresse inom specialintresset spårtrafik :wink:

En orsak till att Berlin har en hel del övergivna spår och stationer men vi sällan har det i Sverige är att i Berlin kan man "skylla" på att det blev så när staden delades, d.v.s. orsaken går att peka ut på extremt långt avstånd från dagens tyska politiker, så därmed finns inte samma incitament att riva något som man har annorstäders.

En hel del av de tunnelbanelinjer som byggs i f.d. Västberlin efter andra världskriget kan väl sägas åtminstone delvis ha politiska orsaker eftersom DR som tillhörde DDR hade kontroll på all "riktig" järnväg i Västberlin, medan tunnelbanor, spårvagnar, bussar o.s.v. tillföll västhalvan av BVG.
Framförallt U7 ersätter i stort sett Siemensbahn och utgör alternativ till västra/sydvästra delen av S-bahn-ringen

Om jag inte minns galet så är någon bro över Spree ur funktion så om man skulle t.ex. rusta upp banan som museibana så skulle man inte få någon spåranslutning.

Annars vore det här nog en perfekt bana för museitrafik, den är inte ändå såpass "inte i vägen" att den inte blivit riven av det skälet, och det finns dessutom inte användning nog av den för att berättiga komersiell trafik. Det musealt korrekta vore förstås att köra S-bahn-tåg men i princip all form av museispårtrafik vore kanske en idé.

Förutom att en bro saknas så skulle en spåranslutning dessutom innebära att man måste köra på "komersiella" spår eller bygga dyra broar för nå någon annan punkt på spårtrafiken, så som museibana så skulle den i princip inte kunna fylla någon riktig faktisk trafikuppgift.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Nu var trådens fråga om förhållandena i Sverige, men det hindrar mig inte från att sväva ut lite om Berlins spårtrafik, ett specialintresse inom specialintresset spårtrafik :wink:
Frågan i trådens första inlägg var menat som ett sidospår! Huvudsyftet med tråden var att visa upp denna "spökbana" och att få kommentarer om den. Det kanske jag borde påpekat? Men det kändes så naturligt när jag skapade tråden!

Trådens rubrik pekar också på att Siemensbanan var det viktiga i tråden!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bra, då hamnade jag hyggligt på rätt spår :)

Appropå nedlagda banor i Berlin så finns det ju också en del banor som förr haft både S-bahn-trafik och "andra tåg"-trafik, som nu bara har ena sorten. Det finns väl också sträckor som bara hade s-bahn förr och nu bara har "vanliga tåg", och vice versa. Bornholmer Straße - Frohnau hade förr både S-bahntrafik och vanliga tåg, men BVG byggde på 80-talet om så att spåret för "vanliga" tåg blev till dubbelspår för S-bahn. Likaså har den östligaste s-bahn-linjen söderut från S-bahn-tunneln tidigare också haft fjärr/regionaltåg på stenåldern *tror jag*, man vill dra fjärr/regionaltåg där men NIMBY sätter stopp...
strömberg

Inlägg av strömberg »

Jag ramlade av en slump över ett blogginlägg om Siemensbahn som jag fann mycket intressant. Blev nyfiken på att hitta mer fakta om denna järnvägslinje, därav sökningen här på forumet.

(Nu ska vi se om jag får länken att funka också...sådärja!)
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Dom där bilderna på bloggen påminner mig om när jag åkte S1 "Vor die Wende" på början av 70-talet till Wannsee, alla dessa övergivna spår med träd växande där.

Stillbildsfilmen är borttagen av användaren :(
strömberg

Inlägg av strömberg »

C12C3C3C12 skrev:Dom där bilderna på bloggen påminner mig om när jag åkte S1 "Vor die Wende" på början av 70-talet till Wannsee, alla dessa övergivna spår med träd växande där.

Stillbildsfilmen är borttagen av användaren :(
Javisst. Finns nog mycket sådant där. Vore roligt med ett nytt Berlinbesök för att se hur allt har utvecklat sig sedan den tiden. Här är lite mer järnvägsnostalgi från Berlin: Bild

Kartan föreställer alltså östsidans tunnelbanenät och pendeltåg, som alltså går delvis runt det som var Västberlin. Västberlin är dock helt kapat från kartan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Filmen i startinlägget tycks vara borta. Men jag hittade en ny film, i två delar:

Det som slår mig är att man ser så lite spår av djurliv. Inte ens fågelbon under plattformstaken.
(Det finns ju en hel del vilda djur i Berlin, vildsvin och rävar t.ex. enligt en TV-film för något år sedan.)
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 14 april 2013 1:38, redigerad totalt 1 gånger.
andeng

Inlägg av andeng »

M_M skrev:
Likaså har den östligaste s-bahn-linjen söderut från S-bahn-tunneln tidigare också haft fjärr/regionaltåg på stenåldern *tror jag*, man vill dra fjärr/regionaltåg där men NIMBY sätter stopp...
Om du menar längs nuvarande S2, så var detta en gång i tiden huvudjärnvägslinjen från Anhalter Bhf i Berlin till Dresden.
Senast redigerad av andeng den söndag 14 april 2013 1:47, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
andeng

Inlägg av andeng »

Minst lika intressant ur arkeologisk synpunkt är

Detta är en liten S-bahnsnutt som trafikerades efter WW2, men det som också kan skymtas på filmen är resterna efter "Stammbahn", d v s den fjärrtågslinje som gick parallellt med S-bahn, från Potsdamer Bhf längs nuvarande S1 till Zehlendorf och därefter rakt mot Potsdam. Potsdamer Bhf låg, för den som inte är bekant med Berlins stora järnvägsstationer t o m WW2, precis bredvid Anhalter Bhf. Stammbahn var paradjärnvägslinjen från Berlin mot exempelvis Paris. För den svensk som ville ut i den stora vida världen i Europa fram t o m 1945, så gick vägen oftast via Trelleborg - Sassnitz till Nordbhf i Berlin och därefter från Potsdamer Bhf i riktning mot exvis Paris.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Skriv svar