25 senaste inläggen

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Och indrag under punkterna helt onödigt. Punkterna syns tillräckligt bra ändå.
Rent subjektivt anser jag att du inte kan ha mer fel. Jag tycker (och jag vill vara väldigt tydlig med att det är ett tyckande) att det ser slarvigt och grötigt ut. Helt ok om det är ett test, men för ett permanent utförande så anser jag att det är viktigt att det ser lika snyggt ut som resten av siten.

Typografi är inte lätt, men om man vill attrahera läsare och använda forumet för att dra till sig presumtiva medlemmar så är det viktigt att det här ser snyggt och genomtänkt ut. Det handlar inte om att punkterna syns tillräckligt bra. Det handlar om att texten skall vara tillräckligt lättläst och då bör man ha jämn vänsterkolumn. Man kan ha indrag på första raden i ett stycke i löpande text, men om jag inte helt missminner mig så föredras luft framför (extra radbrytning). På samma sätt bör man inte behöva fokusera om mer än två gånger per rad (för vilket det inte föreligger risk här dock) m.m. m.m.

Luft är viktigt kring text, fasad är viktigt för att attrahera nya användare och därför håller jag alltså inte med dig om att en snygg jämn vänsterkolumn är oviktig.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:Luft är viktigt kring text, fasad är viktigt för att attrahera nya användare och därför håller jag alltså inte med dig om att en snygg jämn vänsterkolumn är oviktig.
Jag tycker också att luft är viktigt i liknande sammanhang. Störs ofta av grötiga uppställningar och svajiga vänsterkanter etc. Men här är min spontana reaktion inte så. Uppfattar antagligen punkten som inledningen till ett nytt stycke, ungefär som en anfang vid nya kapitel i en bok.

Håller med om att det handlar om tyckande. Så jag vill inte gå i polemik om detta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Håller med om att det handlar om tyckande. Så jag vill inte gå i polemik om detta.
Låt oss då vara överens om att vi inte är överens :)

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev:Håller med om att det handlar om tyckande. Så jag vill inte gå i polemik om detta.
Låt oss då vara överens om att vi inte är överens :)

//T
Det är alltid bra när man kan enas om det! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av bruse »

Ska ni hålla varandra i händerna nu och sjunga We shall overcome?!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av leifd »

Om man nu får ha en åsikt....
Så tycker jag de bästa vore om olika såna här finesser gick att välja valfritt, dvs slå av och på.
På samma vis som de vore elegant om man kunde ha användarinfo till höger, eller till vänster. Detta går ju med skript i Greasemonkey, men vore ju bra slippa uppgradera det var gång forumet ändras.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Jona »

leifd skrev:Om man nu får ha en åsikt....
Så tycker jag de bästa vore om olika såna här finesser gick att välja valfritt, dvs slå av och på.
På samma vis som de vore elegant om man kunde ha användarinfo till höger, eller till vänster. Detta går ju med skript i Greasemonkey, men vore ju bra slippa uppgradera det var gång forumet ändras.
Amen, det håller jag med om, som jag nämnt, men egentligen utanför ämnet så vill jag ha användarinfon till vänster för att man ska kunna bildvisa bredare bilder.
Tills det är åtgärdat så har jag valt och avstå från att visa bilder i detta forum.

PS att dom 25 senaste försvinner när man läser en tråd var uppskattat och mycket bättre. Ett steg i rätt riktning alltså.

/Jona
Jona i Söv
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av B Thomas »

Ännu en synpunkt!

Listan är BRA!!!

Fördelar:
1. Webmaster kan styra exakt vilka kategorier i forumet som ska ingå i listan. Skräddarsydd för våra behov!
2. Den bör som nu bara finnas på indexsidan.
3. En rätt enkel förändring (enkel för webmaster :wink:) är att visa intressant info om repektive inlägg i tooltipen (Tooltip är den ruta som visas när man håller musen över en text). Där kan man visa datum, klockslag och inläggsförfattare. Just inläggsförfattare tror i alla fall jag kan vara intressant att få veta. I trådar där inlägg kommer i snabb följd måste man annars gå in i tråden och bläddra igenom den för att få klart för sig att TKO, hoppsan :lol:, jag menar någon kontroversiell författare har skrivit något.

Webmaster! Detta är en bra funktion, kul om du lägger till min föreslagna tooltip. 8)
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Zawaq »

webmaster skrev:Länken "visa nya inlägg" visar en lista med trådar med nya inlägg. Där kan du bara hoppa till första inlägget eller sista inlägget i en tråd. Du kan inte komma direkt till det första olästa meddelandet. Det får du hålla reda på själv och scrolla runt. Särskilt mycket klickande och scrollande blir et om tråden har flera sidor och du hamnar p första sidan. Då får du läsa om allt för att hitta var du var senast. Det var det jag ville komma runt.

Den nya listan jag utvecklat visar senaste inläggen, och ger en direktlänk direkt till det unika inlägget.

En viss skillnad! Inte sitter jag och utvecklar en funktion som redan finns?! Det gör ingen utvecklare.
Hänger inte riktigt med. Vad kan "25-senaste" som inte "Visa nya inlägg" kan?

På min "visa nya inlägg" så finns det länkar till: trådens första inlägg, trådens första olästa inlägg och trådens sista inlägg.
bild: http://img839.imageshack.us/img839/2746 ... ainlgg.png
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av M_M »

Som användare dels av vissa datorer (ultraportabel, 1024x600) vars upplösning ihop med forumet gör att man inte ens kan se alla de tillåtna 800 pixlarna i bredd, och dels användare av datorer som har såpass hög upplösning (>=1600 i x-led) att bilder med de tillåtna 800 pixels upplösning i bredd ändå visas korrekt, så säger jag såhär:

* Listan utgör inget problem då jag surfar på mina 'stora' datorer
* Problem med bildbredden finns ändå då jag surfar på mina 'små' datorer

* Listan verkar göra att problemen med bildbredden drabbar fler. I sann "alla ska ha det lika dåligt"-anda så tycker jag därför att listan ska finnas kvar även för rena forumtrådar, för att folk ska bli tillräckligt uppretade på att inte kunna se 800 pixels breda bilder, och därför uttrycka större empati över de som oavsett lista eller inte ändå inte kan se 800 pixels breda bilder.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

(Jag väntar fortfarande på motbevisning om att det inte är varken ett omfattande eller ofta förekommande arbete att i svenska översättningsfilen klämma in en radbrytning efter frasen "Blev användare:"-fältet i rutan till höger om varje inlägg i trådarna...

Om det verkligen skulle vara ett omfattande jobb så efterlyser jag en möjlighet att välja "tomsträng" som datumformat. Visst vore det opraktiskt att inte se datum och tid för olika inlägg, men det är än mer opraktiskt att behöva välja att visa varje bild i separat fönster/flik).

*tjatar om samma hela tiden*
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

M_M skrev:Som användare dels av vissa datorer (ultraportabel, 1024x600) vars upplösning ihop med forumet gör att man inte ens kan se alla de tillåtna 800 pixlarna i bredd, och dels användare av datorer som har såpass hög upplösning (>=1600 i x-led) att bilder med de tillåtna 800 pixels upplösning i bredd ändå visas korrekt, så säger jag såhär:

* Listan utgör inget problem då jag surfar på mina 'stora' datorer
* Problem med bildbredden finns ändå då jag surfar på mina 'små' datorer

* Listan verkar göra att problemen med bildbredden drabbar fler. I sann "alla ska ha det lika dåligt"-anda så tycker jag därför att listan ska finnas kvar även för rena forumtrådar, för att folk ska bli tillräckligt uppretade på att inte kunna se 800 pixels breda bilder, och därför uttrycka större empati över de som oavsett lista eller inte ändå inte kan se 800 pixels breda bilder.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Listan syns inte när du läser en tråd där bilderna visas. Så vad är problemet?
M_M skrev:(Jag väntar fortfarande på motbevisning om att det inte är varken ett omfattande eller ofta förekommande arbete att i svenska översättningsfilen klämma in en radbrytning efter frasen "Blev användare:"-fältet i rutan till höger om varje inlägg i trådarna...

Om det verkligen skulle vara ett omfattande jobb så efterlyser jag en möjlighet att välja "tomsträng" som datumformat. Visst vore det opraktiskt att inte se datum och tid för olika inlägg, men det är än mer opraktiskt att behöva välja att visa varje bild i separat fönster/flik).

*tjatar om samma hela tiden*
Det är omfattande så att det msåte göras manuellt, varje gång det kommer en uppdatering. Även en tomsträng ska läggas dit manuellt. Och eftersom det bara är du som tjatar om det och jag inte begriper hur det påverkar bildstorleken, så ägnar jag hellre de timmarna åt att göra saker som gagnar flertalet.

Zawaq skrev:På min "visa nya inlägg" så finns det länkar till: trådens första inlägg, trådens första olästa inlägg och trådens sista inlägg.
bild: http://img839.imageshack.us/img839/2746 ... ainlgg.png
Här ska nu webmaster erkänna en sak... :oops: jag har inte upptäckt den länken som du visar i din pedagogiska bild... Sådär. Nu kom jag ut ur garderoben. Får jag "låna" din bild och göra ett litet tips av?
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Zawaq »

webmaster skrev:
Zawaq skrev:På min "visa nya inlägg" så finns det länkar till: trådens första inlägg, trådens första olästa inlägg och trådens sista inlägg.
bild: http://img839.imageshack.us/img839/2746 ... ainlgg.png
Här ska nu webmaster erkänna en sak... :oops: jag har inte upptäckt den länken som du visar i din pedagogiska bild... Sådär. Nu kom jag ut ur garderoben. Får jag "låna" din bild och göra ett litet tips av?
Du får använda den hur mycket du vill :)
Senast redigerad av Zawaq den fredag 12 november 2010 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av M_M »

webmaster skrev:Listan syns inte när du läser en tråd där bilderna visas. Så vad är problemet?
Nu är det ju ändrat, det var det inte (tror jag) när jag började skriva inlägget som alltså var ett svar på trådens första inlägg.
M_M skrev:(Jag väntar fortfarande på motbevisning om att det inte är varken ett omfattande eller ofta förekommande arbete att i svenska översättningsfilen klämma in en radbrytning efter frasen "Blev användare:"-fältet i rutan till höger om varje inlägg i trådarna...

Om det verkligen skulle vara ett omfattande jobb så efterlyser jag en möjlighet att välja "tomsträng" som datumformat. Visst vore det opraktiskt att inte se datum och tid för olika inlägg, men det är än mer opraktiskt att behöva välja att visa varje bild i separat fönster/flik).

*tjatar om samma hela tiden*
webmaster skrev:Det är omfattande så att det msåte göras manuellt, varje gång det kommer en uppdatering. Även en tomsträng ska läggas dit manuellt.
Skulle du/ni kunna tänka dig att göra det om du får färdiga patchar?
webmaster skrev:Och eftersom det bara är du som tjatar om det
Ja, det köper jag som ett argument. Å andra sidan så ligger det kanske i sakens natur att de som surfar på en så smal skärm inte surfar in här lika ofta som t.ex. på Postvagnen. Jag har dessutom sett fler nämna att de har 1024 pixels bred skärm, minns dock inte om det var här eller på postvagnen.
webmaster skrev: och jag inte begriper hur det påverkar bildstorleken, så ägnar jag hellre de timmarna åt att göra saker som gagnar flertalet.
En bild säger mer än tusen ord:

Bild
ss forum by muppfoto, on Flickr

Jag hoppas att det är uppenbart för alla att bredden på den högra "rutan" ihop med fönstrets bredd påverkar hur stor den vänstra "rutan" (där t.ex. bilder visas) kan vara.

Visst, på Kristoffers inlägg så framgår det att även andra fält kan påverka bredden. Istället för radbrytningen jag föreslog vore det egentligen kanske bäst att styra den högra rutan så att den bara blir så bred att den rymmer avataren och sedan låta all övrig text där radbrytas.

Min skärmdump är tagen med ett fönster som är lite smalare än 1024 pixels, så linjalen funkar inte som exempel på vilken bredd som ryms vid 1024 pixels brett fönster.


I princip kan man också skylla det här på att de flesta moderna operativsystem är så töntigt gjorda att de inte klarar att ha fönster som är större än skärmen. Annars vore det bara att göra webbläsarfönstret större än skärmen, så skulle man få "blev användare"-infon utanför skärmkanten...

En annan tänkbar lösning på det här är att klämma in i CSS'en att "rutan" som man bl.a. visar bilder i alltid ska vara minst 800 pixels bred och om det inte får plats så får man scrolla hela webbläsarfönstret i sidled.

En lösning som antagligen är helt "idiotsäker" relativt framtida ändringar av forummjukvaran är att överst eller underst på sidan lägga in en "blank.gif" som är 1 pixels hög och av lämplig bredd (om jag inte minns galet så borde 1088 pixels tvinga fönstret att bli brett nog för att rymma 800 pixels breda bilder, men det bör såklart utprovas med de vanligaste webbläsarna och/eller höftas till med några pixels marginal).
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av leifd »

Fast användarinfo till vänster, vore de bästa.....
Har kört de länge, via Greasemonky, men just nu går de inte, eftersom MalteR:s skript inte funkar som forumet är just nu.
Har skrivit och bett honom uppdatera det.
Glömde iofs säga att detta gäller bara i Firefox, vilket ju jag tycker alla borde använda.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av M_M »

... jag tycker att Chrome känns bättre än Firefox, men det är såklart en smaksak.

En greasemonkeyliknande grej verkar finnas även för Chrome:
http://www.mychromeaddons.com/chrome-ad ... or-chrome/
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Lars Fredrik »

Dette var et strålende initiativ!

Det eneste jeg kunne ønske meg at listen lå til høyre på bildet i steden for til venstre.

/LF
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Zawaq »

leifd skrev:Fast användarinfo till vänster, vore de bästa.....
Har kört de länge, via Greasemonky, men just nu går de inte, eftersom MalteR:s skript inte funkar som forumet är just nu.
Har skrivit och bett honom uppdatera det.
Glömde iofs säga att detta gäller bara i Firefox, vilket ju jag tycker alla borde använda.
Var hittar jag skriptet? Hittar inte det via sökfunktionen.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av micke b »

Med all respekt för webmasters och eventuellt relaterade användares arbete, så har jag svårt att se poängen med den nya listan, mer än som en momentan populäritetsmätare för trådar, och den informationen skulle kunna presenteras bättre inlagd i vanliga nya inlägg-listan.

Att läsa ett inlägg i taget genom att klicka på länkarna verkar väldigt omständigt. Men har man missat länken för första olästa inlägg i en tråd kanske det tycks funka så bra som alternativen?

Nu ser det ganska illa ut med helt olika stilar, och två listor som varken linjerar horisontellt eller vertikalt. Får jag tycka ska den nya listan bo på en egen sida om intresset för den finns. Med fler än 25 rader, utan radbrytning och lite mer grundinformtion, som tid och användare.

/m
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

Jag föll till föga.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av leifd »

M_M skrev:... jag tycker att Chrome känns bättre än Firefox, men det är såklart en smaksak.

En greasemonkeyliknande grej verkar finnas även för Chrome:
http://www.mychromeaddons.com/chrome-ad ... or-chrome/
Visst är de en smaksak, men främst handlar de om att undvika IE för mej.
Skriv svar