25 senaste inläggen

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

Önskemålen har kommit förut och jag saknade det själv lite. En lista på de senaste inläggen. Finns nu i vänstermenyn.
Synpunkter på det? Vill ni ha med datum och klockslag, eller blir det för rörigt? Endast inlägg i de öppna synliga forumena finns med, inte de dolda.

Senast uppdaterade trådar finner ni som vanligt på denna länk: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... d=newposts som heter "Visa nya inlägg" och återfinns upptill.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Kristofer »

För mig, som alltid använder funktionen "Visa nya inlägg" tillför den ingenting.
Däremot stjäl den plats. Jag har skärmupplösning 1280x1024, och kör i Chrome, och kan efter att denna lista lagts in se bilder som är 796 px breda. Det innebär att alla 800 px-bilder blir beskurna i kanten.

Jag har tidigare länkat in en liten exempellinjal som är 800 px bred, och jag lägger nu in den igen så att var och en kan avgöra om de fortfarande kan se 800 px:
Bild
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av bark »

Kristofer skrev:För mig, som alltid använder funktionen "Visa nya inlägg" tillför den ingenting.
Däremot stjäl den plats. Jag har skärmupplösning 1280x1024, och kör i Chrome, och kan efter att denna lista lagts in se bilder som är 796 px breda. Det innebär att alla 800 px-bilder blir beskurna i kanten.
Detsamma för mig som kör samma upplösning och Firefox 3.6.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av LÅ1 »

En kompromiss kanske är att bara ha listan på forumets indexsida?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Hans Wibacke »

Jag håller med om att listan inte tillför något för oss alltid väljer "visa nya inlägg". Eftersom jag ofta besöker forumet från mobilen stjäl vänsterspalten plats och leder till extra skrollande i sidleds. Om funktionen "25 senaste" efterfrågas/behövs kan den väl ligga som en länk bredvid länken "visa nya inlägg" i stället?
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Jörgen_G »

Håller med de som tidigare framfört synpunkten om att listan inte tillför något när man använder Visa nya inlägg samtidigt som det stjäl bredd på den relativt lilla bildskärm jag normalt nyttjar för Forumbesöken.

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Zawaq »

Jag använder också redan "Visa nya inlägg" så för mig är den bara i vägen.

Hittade ingen inställning att ta bort den så jag plockade bort den med adblock plus.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Harald »

Jag tycker också att den stjäl bredd utan att tillföra något av större värde.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Jona »

Zawaq skrev:Jag använder också redan "Visa nya inlägg" så för mig är den bara i vägen.
Hittade ingen inställning att ta bort den så jag plockade bort den med adblock plus.
Vad är Adblock plus och hur fungerar det undrar Jona som också använder visa senaste inläggen och därför tycker listan stör och stjäl utrymme och därför vill jag plocka bort den.

PS Jag har till och med slutat visa bilder på detta forum då mina bilder är 1000 breda och jag orkar inte göra 2 olika storlekar av varje bild, och därför sonika sluta publicera dom här.

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av bark »

Jona skrev:Vad är Adblock plus och hur fungerar det undrar Jona som också använder visa senaste inläggen och därför tycker listan stör och stjäl utrymme och därför vill jag plocka bort den.
Det är ett tillägg (add-on) till Firefox.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1865/
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Jag tycker också att den stjäl bredd utan att tillföra något av större värde.
Helt enig. "Visa nya inlägg" fyller ju samma funktion.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

Ni verkar eniga att ni inte gillar funktionen. Det köper jag. Men ni grundar det på felaktiga grunder. Och därför faller era argument.

Länken "visa nya inlägg" visar en lista med trådar med nya inlägg. Där kan du bara hoppa till första inlägget eller sista inlägget i en tråd. Du kan inte komma direkt till det första olästa meddelandet. Det får du hålla reda på själv och scrolla runt. Särskilt mycket klickande och scrollande blir et om tråden har flera sidor och du hamnar p första sidan. Då får du läsa om allt för att hitta var du var senast. Det var det jag ville komma runt.

Den nya listan jag utvecklat visar senaste inläggen, och ger en direktlänk direkt till det unika inlägget.

En viss skillnad! Inte sitter jag och utvecklar en funktion som redan finns?! Det gör ingen utvecklare.

Däremot har jag gjort att den inte visas när du läser en tråd.

Så nu får ni omvärdera era åsikter och börja på noll med denna nya information i åtanke, vad skillnaden är mellan "25 senaste inläggen" och "visa nya inlägg" (som borde heta "visa senaste trådarna med nya inlägg").
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av 2763 »

Fast din argumentation faller ju också platt eftersom om man följer en viss tråd och det är mer än 25 nya inlägg sedan det första nya inlägget i den tråden. Då får du ändå hålla koll för dig själv.

Dessutom är det kanske så att man behöver rekapitulera äldre delar av tråden innan man börjar reflektera över enstaka inlägg - missminner jag mig inte helt så kanske man dessutom skrivit något om det i forums regelverk.

Tanken är för all del god, men visa nya inlägg ger fortfarande en bättre bild, tycker jag. I så fall skulle du kanske utveckla en funktion som i stället länkar till första olästa i en tråd - det skulle vara riktigt bra, framförallt om du fick in den i listan för visa nya inlägg. Jag inser att det är svårare eftersom vi alla läser av vid olika tillfällen.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Kristofer »

Nu måste jag rätta dig, Bruse. För en funktion som finns just på detta forum, men som saknas på de flesta andra, är just den du säger inte finns. När jag klickat upp en tråd i "Visa nya inlägg" så finns ju länken "Första olästa inlägg", som tar mig just till det första, av mig olästa, inlägget i tråden. En suverän funktion som jag tycker gör just detta forum bättre än många andra. Inget behov av att scrolla runt och läsa om. (Dock är den ibland lite buggig; Kommer man till första inlägget på en ny sida när man klickar på den gör man klokt i att backa en sida och kontrollera att man verkligen läst alla inlägg på förra sidan. Det är dock en liten bugg, och inte så värst störande.)

Jag hoppas att du tar våra kommentarer just för det de är menade att vara; Konstruktiv kritik. Inte onyanserad kritik, vilket ju är något helt annat.

Nu ska jag försöka vara riktigt konstruktiv i min kritik:
Det är en bra funktion du utvecklat! Den passar bra i listningen där den nu finns. Den passade mindre bra i meddelandevisningen, där den nu inte längre visas. Därför är jag nu nöjd. Dessutom är listan en tydlig indikator på vilka trådar som lever just nu.
Om man kompletterar den med tidpunkten för inlägget kan man dessutom lättare avgöra om man läst inlägget, i alla fall om man har koll på när man senast var inne. Hu det skulle se ut rent grafiskt vet jag inte, men kan man få till det på ett snyggt sätt så är jag positivt inställd till tidpunktsvisning.

Vårt Forum är ett välskött forum. Den tekniska delen av detta ska du ha all heder för, Bruse!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av 2763 »

Fast om man nu skall ha kvar listan så borde man göra så att radbrytningarna är jämna. Dvs punkten för respektive rad får eget utrymme och att sedan textspaltens vänstersida är jämn utan indrag i övrigt. Då blir det inte så plottrigt att läsa, plus att man får hjälp av punkten med att se var "nästa inlägg" börjar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av bruse »

Kristofer skrev:Nu måste jag rätta dig, Bruse.
Vårt Forum är ett välskött forum. Den tekniska delen av detta ska du ha all heder för, Bruse!
Vad har jag med saken att göra? :D
Senast redigerad av bruse den torsdag 11 november 2010 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

Kristofer skrev:Nu måste jag rätta dig, Bruse. För en funktion som finns just på detta forum, men som saknas på de flesta andra, är just den du säger inte finns. När jag klickat upp en tråd i "Visa nya inlägg" så finns ju länken "Första olästa inlägg", som tar mig just till det första, av mig olästa, inlägget i tråden. En suverän funktion som jag tycker gör just detta forum bättre än många andra. Inget behov av att scrolla runt och läsa om. (Dock är den ibland lite buggig; Kommer man till första inlägget på en ny sida när man klickar på den gör man klokt i att backa en sida och kontrollera att man verkligen läst alla inlägg på förra sidan. Det är dock en liten bugg, och inte så värst störande.)

Jag hoppas att du tar våra kommentarer just för det de är menade att vara; Konstruktiv kritik. Inte onyanserad kritik, vilket ju är något helt annat.

Nu ska jag försöka vara riktigt konstruktiv i min kritik:
Det är en bra funktion du utvecklat! Den passar bra i listningen där den nu finns. Den passade mindre bra i meddelandevisningen, där den nu inte längre visas. Därför är jag nu nöjd. Dessutom är listan en tydlig indikator på vilka trådar som lever just nu.
Om man kompletterar den med tidpunkten för inlägget kan man dessutom lättare avgöra om man läst inlägget, i alla fall om man har koll på när man senast var inne. Hu det skulle se ut rent grafiskt vet jag inte, men kan man få till det på ett snyggt sätt så är jag positivt inställd till tidpunktsvisning.
Tack för konstruktiv kritik. Tacksam för det.

TonyM skrev:Fast om man nu skall ha kvar listan så borde man göra så att radbrytningarna är jämna. Dvs punkten för respektive rad får eget utrymme och att sedan textspaltens vänstersida är jämn utan indrag i övrigt. Då blir det inte så plottrigt att läsa, plus att man får hjälp av punkten med att se var "nästa inlägg" börjar.//T
Går att ordna.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av Kristofer »

bruse skrev:
Kristofer skrev:Nu måste jag rätta dig, Bruse.
Vårt Forum är ett välskött forum. Den tekniska delen av detta ska du ha all heder för, Bruse!
Vad har jag med saken att göra? :D
Naturligtvis ingenting :roll: Men jag är så förvirrad att jag ibland blandar samman personen Bruse med den namnlösa funktionen Webbmaster... :cheesygrin:

Jag ska inte påstå att jag inte kommer att göra det igen. Men jag ska försöka. Och om jag gör det får du väl verka lika oförstående som nu. :twisted:

Och skulle du träffa på Webbmaster så får du gärna hälsa denne från mig att det inte var av elakhet som jag försökte lägga all ära på dig, det var bara mitt förvirrade sinne som spelade spratt. Jag hoppas att han/hon/den/det inte tog illa upp!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av LÅ1 »

Som det är nu är det alldeles utmärkt. Tidsstämpling i listan 25 senaste känns inte så nödvändigt för min del. Och indrag under punkterna helt onödigt. Punkterna syns tillräckligt bra ändå.

Och sedan måste jag bara hålla med Kristofer när han säger att forumet är ett välskött forum, och att den tekniska delen av detta sköts av webmaster på ett utmärkt sätt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: 25 senaste inläggen

Inlägg av webmaster »

Jamen massa smicker gillar jag. Samma sak som konstruktiv kritik.

Jag låter listan vara som den är ett tag. Så får vi se om ni accepterar den eller fortfarande ratar den. Som jag tolkar det är de flesta emot. Det respekterar jag.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Skriv svar