- Jag räknar med beslut om att satsa på spårväg under 2012! säger Paul Lindvall, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.
http://folkbladet.se/nyheter/artikel.as ... Id=5379211
Storsatsning på spårväg - i Linköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Storsatsning på spårväg - i Linköping
Tänk om alla politiker och tjänstemän har denna insikten:
- Vad det måste handla om är att utveckla den attraktiva staden. Vad för slags städer är det, som vi gillar att besöka? Det är ju då inte städer med stora bilgenomfarter i centrum, utan vi dras ju till sådant som Ramblan i Barcelona. Linköping måste också utvecklas som en attraktiv stad.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det är inte fel med visioner - speciellt inte om dom innefattar spårvägstrafik - men "Linköping - Östergötlands Barcelona"? När, jag tror man skall ha rimliga ambitioner...bruse skrev:Tänk om alla politiker och tjänstemän har denna insikten:- Vad det måste handla om är att utveckla den attraktiva staden. Vad för slags städer är det, som vi gillar att besöka? Det är ju då inte städer med stora bilgenomfarter i centrum, utan vi dras ju till sådant som Ramblan i Barcelona. Linköping måste också utvecklas som en attraktiv stad.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag tolkar det här som villkorat till att nya resecentrum byggs, vilket i sin tur hänger på Ostlänken som inte verkar bli av de närmsta 10 åren. Mjnja, jag är nog klädsamt skeptisk tillsvidare.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- Sven Blomberg
Inte säkert. I Östnytt på tisdagen sade ett kommunalråd att resecentrum kommer att byggas oavsett om det kommer ett beslut om att bygga Ostlänken närmaste tiden eller ej. För som han sade: Ostlänken kommer att byggas förr eller senare.bark skrev:Jag tolkar det här som villkorat till att nya resecentrum byggs, vilket i sin tur hänger på Ostlänken som inte verkar bli av de närmsta 10 åren. Mjnja, jag är nog klädsamt skeptisk tillsvidare.
Medlem nr 266
Sen är de naturligtvis roligare att plantera såna idéer genom att hänvisa till t.ex. Barcelona, än att erkänna att man är så "avundsjuk på sin bänkkamrat" så man kan dö.TKO skrev:Det är inte fel med visioner - speciellt inte om dom innefattar spårvägstrafik - men "Linköping - Östergötlands Barcelona"? När, jag tror man skall ha rimliga ambitioner...bruse skrev:Tänk om alla politiker och tjänstemän har denna insikten:- Vad det måste handla om är att utveckla den attraktiva staden. Vad för slags städer är det, som vi gillar att besöka? Det är ju då inte städer med stora bilgenomfarter i centrum, utan vi dras ju till sådant som Ramblan i Barcelona. Linköping måste också utvecklas som en attraktiv stad.
/TKO
För oss som bor i Norrköping, så märks de så väl, att Linköping lider av just den avundssjukan.....
Några exempel....
Norrköping började med iluminering av staden och en massa utsmyckningar. Efter några år köpte Linköping över den tjänsteman som låg bakom mycket av det. Sen började linköping med motsvarande.
Norrköping köpte ut sin flygplats från LFV, som ville lägga ner den. Efter det vågar flygbolagen satsa och får även en del hjälp av kommunen. Norrköping har haft en av landets största passagerarökningar på flygsidan de senaste åren. Nu vill linköping att all flygtrafik i Östergötland ska samlas till en flygplats, den på SAAB i Linköping.
Norrköping beslöt i början på 90-talet att satsa på sin spårväg, lyfta den från självnedläggningens hot. I samband med detta, så satsade man på det som senare har kallats "Den Goda Staden" (då var namnet "Det Stora Lyftet") som då är idéer man med god hjälp snappat upp från en del håll runt om i värden.
Under åren har staden då förändrats, varefter renoveringen av spårvägen nått olika delar av staden. Inte bara spår har bytts, utan hela stadsmiljörena har successivt lyfts o anpassats till en modernare och bättre stad.
Då senare tid har ju detta, med hjälp av spårvägsutbyggnaden mot Hageby-Navestad, även förändrat stadsdelarna Ljura och Hageby starkt, kanske främst Hageby, där de satsats stort på en ny centrumanläggning, men också helt ny utformning av gatumiljöerna runt spårvägen.
Även Ljura och Hageby ingår numera i "Den attraktiva staden", Navestad kommer ju under 2011.
Naturligtvis är det ju travligt om Linköping också vill satsa på spårväg, men av någon anledning är de tydligen svårt att erkänna att man är avundssjuk på sin grannstad (eller broderstad som man i vissa lägen vill se de som).
För egen del, så tycker jag ju att de bästa med Linköping, är vägen hem till Norrköping

-
Re: Bananbanan eller LinkLink? Storsatsning på spårväg - i L
Sanningen är väl den att Norrköping och Linköping under det gångna årtusendet haft stor nytta av varandra. När det varit neråt i ena staden har det gått uppåt i den andra. Det är visserligen sant att Linköping varit den större staden i drygt 20 år nu - vilket de boende i denna stad inte är sena att påtala för en Norrköpingsbo som mig - men det är precis lika sant att Norrköping var störst i sjuhundra år dessförrinnan ... Hur som helst lär vi aldrig komma till någon enighet i denna diskussion.
Låt oss därför fokusera på spårvägen! Till att börja med kan vi konstatera att denna nyhet slagits upp stort i lokaltidningen. Men inte i Linköpings lokaltidning (Corren), utan i en av Norrköpings(!) tidningar. Bara det säger väl en hel del ... För det andra verkar det mesta oklart när det gäller spårvägen i Linköping. Hur ska den dras? Vilken uppgift ska den ha? Hur ska den finansieras? Förutsätter den en pendeltågsstation i Malmslätt? Vilka ytterligare utbyggnader tänker man sig efter att de första linjerna kommit på plats?
Jag tycker det är oerhört spännande att vi kanske får se spårväg även i Linköping. Men de har en lång väg kvar att vandra. Att tro att det går att komma igång med detta jätteprojekt redan 2012 verkar närmast naivt. Vad är egentligen en realistisk tidsplan? Vilken sträcka bör man börja med? Linköping är ju en otroligt segregerad stad i den meningen att "alla" bostäder ligger i sydost och "alla" arbetsplatser i sydväst med sjukhuset däremellan. (Nu överdriver jag en del, jag är medveten om det ...) Ska man därför dra den första linjen till bostäderna i sydost eller till arbetsplatserna i sydväst? Kanske ska linjen bli som en banan (bananbanan) ... Men då bommar man innerstaden. I min värld lutar det åt ett linjenät som till att börja med ser ut som ett y. På lite längre sitt som ett X när linjerna fortsätter i tangentens riktning.
Fast med tanke på vilka stora svårigheter det varit i Linköping att hitta ett bussnät som på ett kostnadseffektivt sätt ger en bra trafik i hela staden tvivlar jag på att man med enkla medel kan hitta en optimal spårvägssträckning i alla avseenden.
Ni som bor i Linköping får gärna bevisa att jag har fel!
/Niklas
Låt oss därför fokusera på spårvägen! Till att börja med kan vi konstatera att denna nyhet slagits upp stort i lokaltidningen. Men inte i Linköpings lokaltidning (Corren), utan i en av Norrköpings(!) tidningar. Bara det säger väl en hel del ... För det andra verkar det mesta oklart när det gäller spårvägen i Linköping. Hur ska den dras? Vilken uppgift ska den ha? Hur ska den finansieras? Förutsätter den en pendeltågsstation i Malmslätt? Vilka ytterligare utbyggnader tänker man sig efter att de första linjerna kommit på plats?
Jag tycker det är oerhört spännande att vi kanske får se spårväg även i Linköping. Men de har en lång väg kvar att vandra. Att tro att det går att komma igång med detta jätteprojekt redan 2012 verkar närmast naivt. Vad är egentligen en realistisk tidsplan? Vilken sträcka bör man börja med? Linköping är ju en otroligt segregerad stad i den meningen att "alla" bostäder ligger i sydost och "alla" arbetsplatser i sydväst med sjukhuset däremellan. (Nu överdriver jag en del, jag är medveten om det ...) Ska man därför dra den första linjen till bostäderna i sydost eller till arbetsplatserna i sydväst? Kanske ska linjen bli som en banan (bananbanan) ... Men då bommar man innerstaden. I min värld lutar det åt ett linjenät som till att börja med ser ut som ett y. På lite längre sitt som ett X när linjerna fortsätter i tangentens riktning.
Fast med tanke på vilka stora svårigheter det varit i Linköping att hitta ett bussnät som på ett kostnadseffektivt sätt ger en bra trafik i hela staden tvivlar jag på att man med enkla medel kan hitta en optimal spårvägssträckning i alla avseenden.
Ni som bor i Linköping får gärna bevisa att jag har fel!

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Ja, att hitta optimalt spårnät är ju än svårare än att hitta optimalt bussnät, dels är det otroligt mycket dyrare och krångligare att ändra sig och dels så behöver spårväg inte alls följa befintliga vägar... (captain obvious to the rescue).
Finns det allmänt tillgänglig resandestatistik?
Finns det allmänt tillgänglig resandestatistik?