Tunnelbanetåg före tidtabell

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
polikrut

Tunnelbanetåg före tidtabell

Inlägg av polikrut »

Förmodligen finns redan en tråd om detta, så jag borde väl inte skapa en ny. För en icke insatt är det dock svårt att hitta rätt termer att söka på (allt jag kommer på borde ge tonvis med träffar) så jag ber om ursäkt och överseende.

Från min närmaste tunnelbanestation avgår tågen numera systematiskt mellan en och tre minuter för tidigt. Sen står de stilla vid en station lite senare och väntar in tidtabellen. Enligt uppgift ska en förklaring till varför det funkar så här finnas på spårvägsforum, så... hilfe?
Utacka

Re: Tunnelbanetåg före tidtabell

Inlägg av Utacka »

Vad jag vet så är under 1 minut för tidigt acceptabelt för SL på hålltidsstationerna! Men 3 minuter låter väl mycket?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Utacka skrev:Vad jag vet så är under 1 minut för tidigt acceptabelt för SL på hålltidsstationerna! Men 3 minuter låter väl mycket?
Det är ju på stationerna utan hålltid som det blir för tidigt enligt polikruts upplevelse. Låter som att man har skrivit fel tid på anslagstidtabellen helt enkelt. Det ska stå en tid som är så tidig att tåget i alla fall med typ 95% sannolikhet inte kan gå före den, om det har hållit sin senaste hålltid.

Om man hade en tryckt tidtabell skulle ju såna misstag vara lättare att se. Men sån lyx ska vi visst inte ha... Vilken station gäller saken?

(Till den som inte är insatt: Det är alltså bara vid vissa stationer som avgångstiden har intagits i förarens turlista. Vid dessa stationer, exempelvis Alvik och Odenplan, skall tågen köras enligt tidtabellen. Vid övriga stationer är det tidtabellen som skall skrivas enligt tågen.)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
Utacka skrev:Vad jag vet så är under 1 minut för tidigt acceptabelt för SL på hålltidsstationerna! Men 3 minuter låter väl mycket?
Det är ju på stationerna utan hålltid som det blir för tidigt enligt polikruts upplevelse. Låter som att man har skrivit fel tid på anslagstidtabellen helt enkelt. Det ska stå en tid som är så tidig att tåget i alla fall med typ 95% sannolikhet inte kan gå före den, om det har hållit sin senaste hålltid.

Om man hade en tryckt tidtabell skulle ju såna misstag vara lättare att se. Men sån lyx ska vi visst inte ha... Vilken station gäller saken?

(Till den som inte är insatt: Det är alltså bara vid vissa stationer som avgångstiden har intagits i förarens turlista. Vid dessa stationer, exempelvis Alvik och Odenplan, skall tågen köras enligt tidtabellen. Vid övriga stationer är det tidtabellen som skall skrivas enligt tågen.)
Jag har konstaterat precis samma sak. Det är inte bara att man "skrivit fel" utan det är också det som är inmatat digitalt. Precis som Daniels_s skriver har man inte - mot som det varit tidigare att alltid utgå från kortaste möjliga tid som tåget kan avgå från stationer utan hålltid och sedan ha denna extratid lagd som buffert i tidtabellen vid hållstationerna. Inte så längre. Istället ser det ut som att man utgått från något slags genomsnittlig körtid, vilket gör att man för stationen före hålltidsstationen lätt kan komma upp i två minuter före. Vid Stora Mossen, avgår exempelvis tågen enligt tidtabellen 6 minuter efter avgång från Åkeshov. Normal ankomsttid bör vara ungefär 4 minuter efter avgång från Åkeshov (sträckan Åkeshov-Alvik tar ganska exakt 6 minuter). Det är där den största marginalen finns i tidtabellen. En 19 som struntar i hålltiden vid Vällingby och Åkeshov skulle därmed (i extremfallet) kunna bli 3 minuter för tidig till Stora Mossen, men då bygger det på att man tjuvstartat från tidigare hålltidsstationer.
polikrut

Inlägg av polikrut »

Den station det handlar om är Abrahamsberg. Tågen går för tidigt jämfört både med det digitala systemet och vad som är tryckt. Och jag har kollat mot Fröken Ur (ringer numera alltid upp Fröken Ur när jag ser tåget nalkas). Eftersom jag ett par dagar i veckan börjar så tidigt att tågen inte börjat gå i tiominuterstrafik är det klart kännbart att missa ett tåg eftersom det avgått för tidigt. Jag åker 05.51. Första gången jag verkligen reagerade på det och inte skyllde missat tåg på mig själv gick tåget 05.48. Omkring 05.49 verkar vara standard. Hur tidigt ska jag behöva stå på stationen för att vara säker på att inte missa tåget... 05.45 kanske?

Jag mötte en snubbe på stationen som påstod så här (jag sätter citattecken kring eftersom det är hans påståenden inte mina, men givetvis är det inget ordagrant citat)

"Det beror på att det företag som kör tågen åt SL [vars namn jag har glömt] har lagt så tajta scheman för förarna att de inte hinner få någon paus vid ändhållplatserna, varför de kör på så de hinner gå av och kissa i Alvik. Och i grunden handlar det om att företaget för liv och kniv inte vill få böter för förseningar."

Min spontanta kommentar blir då "aha, de har glömt att i avtalet skriva in om böter för för tidiga avgångar". Snubben påstod också att det ska stå en del om saken på Spårvägsforum, men om ingen känner igen det kanske han pratade goja.
polikrut

Inlägg av polikrut »

Ser nu att avgångstid enligt SL:s elektroniska reseplanerare är ändrad till 05:50, kanske eftersom jag mailat in så många klagomål.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

polikrut skrev:Den station det handlar om är Abrahamsberg. Tågen går för tidigt jämfört både med det digitala systemet och vad som är tryckt. Och jag har kollat mot Fröken Ur (ringer numera alltid upp Fröken Ur när jag ser tåget nalkas).
Men går tunnelbanans klockor efter fröken ur? De gjorde de inte när jag var mindre. Då kändes det ibland som om en klocka på en station kunde visa någon eller några minuter annorlunda än en annan klocka på samma station. Därmed är det också svårt att kräva att tunnelbaneförarna ska köra efter fröken ur. Men de där röda skyltarna - som jag aldrig kommer ihåg vad de har för förkortning - som visar att tåget är på ingående eller att det kommer inom 3 minuter eller så - de borde vara tidssynkade i alla fall...
Professionell tyckare
TUBFöraren

Inlägg av TUBFöraren »

När tunnelbanan fick ny tidtabell den 23:e augusti fick också förarna en ny turlista, naturligtvis. I den har man gjort förändringar och lagt till körtid mellan t.ex åkeshov-alvik, odenplan-alvik, farsta-gullmarsplan, skarpnäck-gullmarsplan. Detta är för att tågen inte ska påverkas lika mycket av förseningar, dvs att man ska kunna köra ikapp om man är sen. Dessa minuter man lagt till i körtid har man tagit från förarens vänd-tid vid ändstationerna och det har därmed orsakat svårigheter för förarna att besöka toaletten mm. Vad är då problemet med att förlänga körtiderna? Jo, vi förare har ingen aning om vilken tid vi ska avgå från vissa stationer, de stationer vi har hålltider på (Ändstation, Vällingby, Råcksta, Åkeshov, Alvik, Odenplan, Hötorget, T-centralen, Gullmarsplan, Högdalen och Hökarängen) Där avgår vi alltid i tid, men eftersom förare kör olika, det är olika mycket folk under dygnet och man har svårt att förutse hur mycket folk det kommer vara på nästkommande station så händer det ofta att vi blir för tidiga från vissa stationer, för att sedan få vänta in hålltiden. Detta är natuligtvis ett frustrerande problem både för förare och trafikanter. Varför har man då gjort såhär? Jo, för att som tidigare skrev, att MTRS ska slippa undan böter för sena tåg. Man skulle som vi hade tidigare, anpassa turlistan (tidtabellen) mer efter verklignheten, dvs, längre körtider i rusningen, kortare körtider i lågtrafik. Mtrs har dock bestämt sig för att man vill ha en enheltigt turlista med samma körtider oavsett tid på dygnet.
TUBFöraren

Inlägg av TUBFöraren »

Glömde skriva: Det bästa man kan göra om man vill åka med ettt speciellt tåg är att vara ute i god tid!!! Alldeles för många är ute i sista minuten, hindrar dörrar och annat för att hinna med! Hindra aldrig dörrar som stängs, du kan skadas, tåget kan skadas och om tåget redan är sent, så blir det ännu senare om dörrar hindras! Det kommer alltid ett tåg till!
polikrut

Inlägg av polikrut »

Jag tackar dig TUBFörare för förklaringen. Det var alltså ungefär som det sagts mig.
TUBFöraren skrev:Glömde skriva: Det bästa man kan göra om man vill åka med ettt speciellt tåg är att vara ute i god tid!!! Alldeles för många är ute i sista minuten, hindrar dörrar och annat för att hinna med! Hindra aldrig dörrar som stängs, du kan skadas, tåget kan skadas och om tåget redan är sent, så blir det ännu senare om dörrar hindras! Det kommer alltid ett tåg till!
Jo, men... Det kommer ett tåg om femton minuter, ja. Tar jag det får jag springa från tåget för att komma i tid till jobbet. Jag föredrar att komma till jobbet i god tid, det är därför jag inte tar det tåget. I mitt yrke har man noll och intet för att vara tidigt på jobbet, men är snarast till besvär. Naturligtvis siktar jag på att vara i god tid till tåget, men ibland blir inte morgonen som man tänkt sig. Jag vill liksom veta om jag behöver springa till tåget eller ej... men nu är alltså tunnelbanan ungefär som bussarna, man vet aldrig när de går. Inte från en station som råkar befinna sig väl långt bort ifrån en sån där station med hålltid.

Jaja jag ska sluta gnälla. Jag får väl betrakta 05.47 som det senaste jag bör stå på perrongen (som jag anser att det heter på svenska), mao bör jag sikta på 05.45...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

polikrut skrev:Jag tackar dig TUBFörare för förklaringen. Det var alltså ungefär som det sagts mig.
TUBFöraren skrev:Glömde skriva: Det bästa man kan göra om man vill åka med ettt speciellt tåg är att vara ute i god tid!!! Alldeles för många är ute i sista minuten, hindrar dörrar och annat för att hinna med! Hindra aldrig dörrar som stängs, du kan skadas, tåget kan skadas och om tåget redan är sent, så blir det ännu senare om dörrar hindras! Det kommer alltid ett tåg till!
Jo, men... Det kommer ett tåg om femton minuter, ja. Tar jag det får jag springa från tåget för att komma i tid till jobbet. Jag föredrar att komma till jobbet i god tid, det är därför jag inte tar det tåget. I mitt yrke har man noll och intet för att vara tidigt på jobbet, men är snarast till besvär. Naturligtvis siktar jag på att vara i god tid till tåget, men ibland blir inte morgonen som man tänkt sig. Jag vill liksom veta om jag behöver springa till tåget eller ej... men nu är alltså tunnelbanan ungefär som bussarna, man vet aldrig när de går. Inte från en station som råkar befinna sig väl långt bort ifrån en sån där station med hålltid.

Jaja jag ska sluta gnälla. Jag får väl betrakta 05.47 som det senaste jag bör stå på perrongen (som jag anser att det heter på svenska), mao bör jag sikta på 05.45...
Det är synpunkter vi flesta här brukar framföra, men SL lyssnar ju inte på oss heller. Framförallt har man ju ganska dålig koll på vad operatörerna gör. Problemet är ju att man flyttat fram avgångstiden på tåget till 5.33 (en minut ytterligare tidigare från septemberändringen -därav att man flyttat fram en minut från Abrahamsberg - det har alltså inte med att du klagat att göra). Den normala körtiden (utan hålltider på vägen) till Abrahamsberg bör vara ca 5.48 (korrekt tid - klockan på stationen är ju inte säkert korrekt). Men då har man inte väntat in körtiden i Åkeshov (hålltiden där är satt till 5.46) 5.49 bör alltså tåget senast avgå från Abrahamsberg. Skulle det avgå 5.50, ja då har något hänt på vägen, det ska normalt inte ta så lång tid till Abrahamsberg - särskilt inte i förrusningen. Och det stämmer som sas här att i Hagsätra har föraren på just den tur endast 4 minuter för att vända tåget. Nu fungerar det dock på den här turen rätt bra - eftersom det är så många hålltider att tåget kommer in ganska bra i tid till Hagsätra i regel - Så här är det knappast något argument. Däremot är det ett problem under högtrafik när man använder så korta regleringstider. Som jag pekat på det här forumet tidigare är 7 minuter den minsta tid som man bör räkna med på gröna linjen.
Att man försöker ha jämn tidtabell är nog ett krav från SL, däremot och det märkliga som MTR gjort är ju att räkna samma marginaler i kvartstrafik, som i tiominuterstrafik, vilket kan tyckas vara lite överdrivet.

Det stora felet är med MTR:s tidtabell att man lagt något för stor marginal, som ändå leder till försening då man har för kort vändtid, och att man inte justerat framförallt linje 19:s tider för att få en jämnare marginal vid respektive ändhållplats. Det stora problemet västerifrån har egentligen varit att just linje 19 haft för kort relativ körtid och lätt blivit försenad, nu har man löst det genom att framförallt 17 fått på tok för lång körtid (för 19:s del skulle det gott och väl ha räckt med att lägga till en minut, förslagsvis för avgångstiden vid Åkeshov och därmed också för 18 för de tåg som utgår från Vällingby. Extraminuten vid T-centralen är dock också rätt bra, men att totalt öka körtiden med tre minuter är lite väl mycket.

Problemet med att lägga en hel turlista för tunnelbanetrafik är dock att det med dagens upplägg (avser sträckningar, tågföljden (avser ordningen västeut 17-19-18 (i tiominuterstrafik), respektive söderut 17-18-19), och regelbundenhet (3-4 minuter mellan tåg på gemensam sträcka), så går det inte med de körtider MTR använder att skapa en tidtabell utan 4-minutersvändningar (möjligen skulle man kunna klara det på 5 minuter). Det krävs alltså - för att det hela ska fungera bra - ett ytterligare omlopp på linje 19. Men då kostar det förstås pengar i helt andra nivåer. En billigare lösning vore förstås att ha avlösning vid Hässelby strand dagtid och att föraren som ankommer kör tåget efter, eller förstås - köra efter ett annat trafikupplägg.
Skriv svar