Orgie i gamla bildgåtor
Postat: onsdag 22 september 2010 16:54
Nu har även spårvägsmuseet börjat med "bildgåtor"...
http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... 176476327/
http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... 176476327/
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nej, det vågar jag påstå att den inte gör. Uppenbarligen rör det sig om en tidig SNS-vagn, och några sådana arbetsvagnar finns inte kvar.LÅ1 skrev:- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
Det ser ut som att lanternintaket är borttaget, vad det nu var för mening med det.LÅ1 skrev:- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Ett alternativ vore kanske att utgå från fordon som för ögonblicket byggs som nya trafikvagnar. Tänk att man t.ex. köpt ett par C20 utan inredning och med annan typ av enklare dörrar och kanske bara enstaka fönster. Poängen med detta är att då skulle man få gemensamma reservdelar med trafikvagnarna under alla år som C20 går i trafik.daniel_s skrev:Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?