Sida 1 av 1

Orgie i gamla bildgåtor

Postat: onsdag 22 september 2010 16:54
av 37368
Nu har även spårvägsmuseet börjat med "bildgåtor"...

http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... 176476327/

Re: Orgie i gamla bildgåtor

Postat: tisdag 16 november 2010 12:07
av LÅ1
SvD Kultur har nu uppmärksammat detta.

Svenska länkar
Spårvägsmuseets bilder: http://www.flickr.com/photos/sparvagsmuseet
Några museer har gått samman om ett eget forum: http://digitaltmuseum.se
Riksantikvarieämbetet har skapat ett eget forum: http://www.platsr.se/platsr

Re: Orgie i gamla bildgåtor

Postat: onsdag 17 november 2010 18:42
av LÅ1
På denna bilden ser man en snöplogsvagn. Förmodligen vid Tegelbacken?

Den gav upphov till lite frågor, som möjligen någon har kan svara på.
- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?

Inser att det inte är lätt att svara säkert på de två först frågorna. Men spekulationer och diskussioner är välkomna.


(Just nu tycks Flickr vara lite svajig och svarar inte alltid.)

Re: Orgie i gamla bildgåtor

Postat: onsdag 17 november 2010 21:51
av daniel_s
LÅ1 skrev:- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
Nej, det vågar jag påstå att den inte gör. Uppenbarligen rör det sig om en tidig SNS-vagn, och några sådana arbetsvagnar finns inte kvar.
LÅ1 skrev:- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
Det ser ut som att lanternintaket är borttaget, vad det nu var för mening med det.
LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.

Re: Orgie i gamla bildgåtor

Postat: fredag 19 november 2010 8:45
av M_M
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.
Ett alternativ vore kanske att utgå från fordon som för ögonblicket byggs som nya trafikvagnar. Tänk att man t.ex. köpt ett par C20 utan inredning och med annan typ av enklare dörrar och kanske bara enstaka fönster. Poängen med detta är att då skulle man få gemensamma reservdelar med trafikvagnarna under alla år som C20 går i trafik.

Å andra sidan kanske det inte är något jätteproblem att ordna reservdelar till de arbetsvagnar som bygger på gamla spårvagnar?