Nu har även spårvägsmuseet börjat med "bildgåtor"...
http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... 176476327/
Orgie i gamla bildgåtor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Orgie i gamla bildgåtor
SvD Kultur har nu uppmärksammat detta.
Svenska länkar
Spårvägsmuseets bilder: http://www.flickr.com/photos/sparvagsmuseet
Några museer har gått samman om ett eget forum: http://digitaltmuseum.se
Riksantikvarieämbetet har skapat ett eget forum: http://www.platsr.se/platsr
Svenska länkar
Spårvägsmuseets bilder: http://www.flickr.com/photos/sparvagsmuseet
Några museer har gått samman om ett eget forum: http://digitaltmuseum.se
Riksantikvarieämbetet har skapat ett eget forum: http://www.platsr.se/platsr
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Orgie i gamla bildgåtor
På denna bilden ser man en snöplogsvagn. Förmodligen vid Tegelbacken?
Den gav upphov till lite frågor, som möjligen någon har kan svara på.
- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Inser att det inte är lätt att svara säkert på de två först frågorna. Men spekulationer och diskussioner är välkomna.
(Just nu tycks Flickr vara lite svajig och svarar inte alltid.)
Den gav upphov till lite frågor, som möjligen någon har kan svara på.
- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Inser att det inte är lätt att svara säkert på de två först frågorna. Men spekulationer och diskussioner är välkomna.
(Just nu tycks Flickr vara lite svajig och svarar inte alltid.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Orgie i gamla bildgåtor
Nej, det vågar jag påstå att den inte gör. Uppenbarligen rör det sig om en tidig SNS-vagn, och några sådana arbetsvagnar finns inte kvar.LÅ1 skrev:- Finns fordonet kvar som arbetsvagn? Om det nu går att identifiera från bilden.
Det ser ut som att lanternintaket är borttaget, vad det nu var för mening med det.LÅ1 skrev:- Strömavtagaren ser väldigt hög ut, och fordonet ser ut att ha normal höjd för en spårvagn. Satt luftledningarna extra högt just här? Eller är det en synvilla?
Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Re: Orgie i gamla bildgåtor
Ett alternativ vore kanske att utgå från fordon som för ögonblicket byggs som nya trafikvagnar. Tänk att man t.ex. köpt ett par C20 utan inredning och med annan typ av enklare dörrar och kanske bara enstaka fönster. Poängen med detta är att då skulle man få gemensamma reservdelar med trafikvagnarna under alla år som C20 går i trafik.daniel_s skrev:Ja. En stor del av T-banans arbetsfordon utgörs fortfarande av gammal spårvagnsmateriel, och när man har köpt nytillverkade arbetsfordon har det ofta blivit fiasko. Det är ganska dyrt att köpa nytt, och konstruktionerna blir sällan riktigt bra. Bättre att utgå från en beprövad plattform.LÅ1 skrev:- Att bygga om äldre trafikvagnar till olika typer av arbetsfordon, har det varit det vanliga sättet att skapa arbetsfordon i "alla tider"?
Å andra sidan kanske det inte är något jätteproblem att ordna reservdelar till de arbetsvagnar som bygger på gamla spårvagnar?