Sida 1 av 3
Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 15:29
av Erik Sandblom
På Wikipedia har det varit ett litet redigeringskrig angående om Förbifart Stockholm avlastar Essingeleden eller ej.
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit ... d=12411737
Det ska visst framgå om man läser Vägverkets utredning. Någon som vet vilken utredning och vilket avsnitt det handlar om?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 16:45
av Patrick
Tja, när dom byggde nya Johanneshovsbron sa man att nu skulle Götgatan bli verkligen avlastad - tror det varade en vecka

Sedan var det som den är idag! Tyvärr har bilar en fårmåga att sprida sig okontrollerat till alla ytor som är asfalterad och inte är avspärrad!

Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 17:04
av A32
Den kommer iaf att avlasta den hårt trafikerade Drottningholmsvägen fram till mälaröarna och Bergslagsvägen från Brommaplan mot Hässelby.
Den tunga trafiken i form av långtradare som hellre kör Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen till Essingeleden från Lunda ind omr än att köra ut på E4:an via Akalla som det egentligen är tänkt kanske väljer Förbifarten när den väl är byggd.
Som när Huddingevägen mellan Östberga till Gullmarsplan som var hårt trafikerad förr men efter att södra länken kom till så är det väl det närmaste dött där.
/a32

Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 19:17
av Jörgen_G
Erik Sandblom skrev:På Wikipedia har det varit ett litet redigeringskrig angående om Förbifart Stockholm avlastar Essingeleden eller ej.
http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit ... d=12411737
Det ska visst framgå om man läser Vägverkets utredning. Någon som vet vilken utredning och vilket avsnitt det handlar om?
Jag vet inte. Men det finns en hel drös med Förbifartshandlingar från utredningsåren - förstudier, vägutredningar med mera på Trafikverkets webbplats. Denna länk borde leda till dokumentbiblitekt för den som är intresserad av att söka rätt på svaret:
http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... /Dokument/.

/Jörgen G
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 23:05
av micke b
A32 skrev:Som när Huddingevägen mellan Östberga till Gullmarsplan som var hårt trafikerad förr men efter att södra länken kom till så är det väl det närmaste dött där.
/a32

Mja, det är ju ganska svårt att trixa sig in på sträckan idag, så det är väl bara årstaborna som försöker. Jag har inte hört något om att E4 ska grävas av vid Kungens kurva efter förbifartsnerfarten, men det vore ju något!
oxå

Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 07 september 2010 23:45
av Erik Sandblom
Inte svar på min fråga men:
SvD: Trafikproblem vid ett vägskäl
Den nya motorvägen skulle lösa trängseln på Stockholms vägar. Men enligt Trafikverkets egna prognoser kan Förbifart Stockholm vara överbelastad redan 10-15 år efter invigningen. Det innebär en risk för köer och långsamma resor, särskilt för busstrafiken.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 0:04
av bruse
Erik Sandblom skrev:Inte svar på min fråga men:
SvD: Trafikproblem vid ett vägskäl
Den nya motorvägen skulle lösa trängseln på Stockholms vägar. Men enligt Trafikverkets egna prognoser kan Förbifart Stockholm vara överbelastad redan 10-15 år efter invigningen. Det innebär en risk för köer och långsamma resor, särskilt för busstrafiken.
Det är lugnt. Då bygger vi ännu en motorväg som ska lösa alla våra problem.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 13:23
av Kjell L
Eftersom Stockholmsregionen växer så det knakar kommer också behovet av transporter och resor också att öka. Förbifarten behöver kompletteras med ytterligare vägar och spårbundna förbindelser över Mälaren och Saltsjön. Diagonal Ulvsunda, Österleden, en förbindelse mellan Orminge i Nacka med Lidingö samt en fast förbindelse mellan Värmdö och Vaxholm är nödvändiga för vägtrafiken. Samtidigt ska givetvis även kollektivtrafiken byggas ut på liknande sätt. En bättre och rakare vägförbindelse behövs också från Haninge via Tyresö till Nacka. Det som är viktigt är att se till att den kollektiva trafiken är så pass attraktiv att fler frivilligt väljer att ställa bilen hemma. Stockholm är ju trots allt en tillväxtregion som faktiskt är i stort behov av en bra infrastruktur. Alltså fram med fler förbindelser mellan Stockholms södra och norra delar.
MVH
Kjell L
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 14:56
av Kantorn
Eller så låter man bli förbifarten, sätter biltull med inte allt för mesig avgift på hela ämlans Saltsjö-Mälarsnittet och lär folk åka spårbundet. De som ska med bil förbi Mälaren kan väl åka ännu längre västerut.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 22:20
av august
Kjell L skrev:[...] Diagonal Ulvsunda, Österleden, en förbindelse mellan Orminge i Nacka med Lidingö samt en fast förbindelse mellan Värmdö och Vaxholm är nödvändiga för vägtrafiken. Samtidigt ska givetvis även kollektivtrafiken byggas ut på liknande sätt. [...]
Önskelistor är ju iochförsig trevliga, men det måste ju någonstans finnas en avvägning mellan kostnad och nytta (naturligtvis tillsammans med en ideologisk inriktning om vad man/vi vill se för samhälle). Själv är jag iallafall inte jättesugen att betala någon ökad skatt för att finansiera alla dessa vägförbindelser, även om det kanske kan vara vettigt med en av dem (jag förstår f ö inte varför inte Österleden byggs istället för Förbifarten).
Jag tror inte att Stockholm behöver tokmånga nya vägprojekt, framförallt inte såpass långt ut från stan som förbifarten. Ulvsundadiagonalen eller Österleden hade varit bättre, men allra bäst en lösning som allvarligt syftar till att få fler att åka kollektivt, även i relationer där kollektivtrafiken idag inte är konkurrenskraftig.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 22:36
av Ulrik Berggren
Inge skrev:I Berlin håller man sedan ett antal år tillbaka på med att komplettera den sedan decennier byggda yttre ringen med ett rutnät inne mellan förorterna, inklusive en inre ring kring själva statskärnan. Detta avlastar de befintliga motorvägarna väsentligt. Faktum är att Essingeleden håller på att gå om Autobahn 100 genom Berlins närförorter i trafikbelastning. A 100 genom Berlin är Tysklands hårdast belastade vägsträcka.
Självklart fungerar det att bygga parallellvägar och varken Berlin eller Stockholm är så stora städer att man inte skulle kunna bygga bort köerna om man beslutade sig för det, vilket man gjort i det förra fallet.
Vill bara påpeka att jämförelsen med Berlin haltar betänkligt, då berlins befolkning inte ökar (faktum är att staden hade fler invånare i mellankrigstiden än nu).
F ö ansluter jag mig till Christer Js
inlägg i en annan del av forumet.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 08 september 2010 22:38
av Ulrik Berggren
Kjell L skrev:Eftersom Stockholmsregionen växer så det knakar kommer också behovet av transporter och resor också att öka. Förbifarten behöver kompletteras med ytterligare vägar och spårbundna förbindelser över Mälaren och Saltsjön. Diagonal Ulvsunda, Österleden, en förbindelse mellan Orminge i Nacka med Lidingö samt en fast förbindelse mellan Värmdö och Vaxholm är nödvändiga för vägtrafiken. Samtidigt ska givetvis även kollektivtrafiken byggas ut på liknande sätt. En bättre och rakare vägförbindelse behövs också från Haninge via Tyresö till Nacka. Det som är viktigt är att se till att den kollektiva trafiken är så pass attraktiv att fler frivilligt väljer att ställa bilen hemma. Stockholm är ju trots allt en tillväxtregion som faktiskt är i stort behov av en bra infrastruktur. Alltså fram med fler förbindelser mellan Stockholms södra och norra delar.
MVH
Kjell L
Som sagt, om du får prioritera bland dessa vilda idéer, vilka är du beredd att satsa de rara skattepengarna mest på? Jag söker fortfarande efter en stad med växande befolkning där man lyckats bygga bort trafikträngsel med fler och bredare vägar.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 09 september 2010 9:57
av Kjell L
Ulrik Berggren skrev:Kjell L skrev:Eftersom Stockholmsregionen växer så det knakar kommer också behovet av transporter och resor också att öka. Förbifarten behöver kompletteras med ytterligare vägar och spårbundna förbindelser över Mälaren och Saltsjön. Diagonal Ulvsunda, Österleden, en förbindelse mellan Orminge i Nacka med Lidingö samt en fast förbindelse mellan Värmdö och Vaxholm är nödvändiga för vägtrafiken. Samtidigt ska givetvis även kollektivtrafiken byggas ut på liknande sätt. En bättre och rakare vägförbindelse behövs också från Haninge via Tyresö till Nacka. Det som är viktigt är att se till att den kollektiva trafiken är så pass attraktiv att fler frivilligt väljer att ställa bilen hemma. Stockholm är ju trots allt en tillväxtregion som faktiskt är i stort behov av en bra infrastruktur. Alltså fram med fler förbindelser mellan Stockholms södra och norra delar.
MVH
Kjell L
Som sagt, om du får prioritera bland dessa vilda idéer, vilka är du beredd att satsa de rara skattepengarna mest på? Jag söker fortfarande efter en stad med växande befolkning där man lyckats bygga bort trafikträngsel med fler och bredare vägar.
Ok, Österleden för att knyta ihop ringen runt stan. I övrigt hoppas jag på en annan syn på stadsbyggnad i Stockholmsregionen som minskar behovet av egen bil. Förtätning av bebyggelse och utbyggd attraktiv kollektivtrafik.
MVH
Kjell L
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: måndag 20 september 2010 14:58
av Erik Sandblom
Artikel från i vintras:
Svenska Dagbladet: Dålig luft kan försena Förbifarten
Enligt Marie Westin, miljöspecialist på Vägverket, är det inte möjligt att bygga tunneln enligt de nuvarande planerna. Förbättrad ventilation med fler luftbytesstationer, dammbindning och minskad dubbdäcksanvändning genom avgifter på vägarna efter norsk modell, är några åtgärder Vägverket tittar på. Möjligheten att sänka hastigheten från 90 till 70 under vinterperioden utreds också.
- Direkt avgörande är vad som händer med dubbdäcksanvändningen. Idag kan vi inte bestämma att man inte kan köra med dubbdäck i tunneln - för det krävs politiska beslut på högre nivå.
Ekot: Dubbdäck nästan halverar dödsolyckorna
Studie från Trafikverket:
Effekten av dubbdäck i olyckor med dödlig utgång samt nyttan av antisladdsystem
http://www.trafikverket.se/PageFiles/35 ... verket.pdf
Tillägg 4 januari: en till artikel ur SvD och intressant text från regeringens hemsida.
Svenska Dagbladet: Svårt åtgärda luft i tunnel
Regeringen: Vad gäller för luften i tunnlarna?
Inne i tunnlarna ökar exponeringen för luftföroreningar. Regeringen har därför föreskrivit ett villkor om att en plan ska upprättas med åtgärder för att begränsa luftföroreningar i tunnlarna. Vägverket kommer att studera olika tekniker för att rena tunnelluften och ventilera tunnlarna.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: måndag 20 september 2010 23:25
av august
Inge skrev:Jag förstår att du agiterar mot förbifarten Erik och kanske hoppas på att Reinfeldts eventuella kompromissande med MP skall leda till att den inte byggs.
Men rent krasst, han har redan förlorat hur mycket som helst på biltullarna. Norra Stockholm var nästan det enda området i hela landet där moderaterna gick tillbaka, inklusive hans eget hemdistrikt. Detta till den grad att det var direkt avgörande för att de förlorade den egna majoriteten i riksdagen. Reinfeldt kan nog kompromissa om mycket, men inte förbifarten i det här läget. Då är han så att säga körd i nästa val.
Jag har svårt att se att detta beror på biltullarna. Jag gissar snarare att det knappa stödet, framförallt i Täby, beror på den idiotiska försäljningen av Tibble Gymnasium...
(även om jag tror att (M) inte gärna vill förhandla bort förbifarten)
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 21 september 2010 10:15
av Erik Sandblom
Inge skrev:Nu skall jag väl försöka låta bli att göra den här tråden allt för politiserad. Men vill ändå inflika ytterligare en kommentar. Det är ju ingalunda så att förlusterna är begränsade till just Täby. De finns i de flesta kommuner i området inklusive innerstaden och var väl till och med ännu större i Danderyd och på Lidingö? Och jag tror nog att biltullsfrågan är väldigt betydelsefull. Tappet kom omedelbart efter "sveket" och förtroendet har aldrig riktigt återkommit. Även i Göteborg kan man se hur mycket frågan engagerar.
Vidare tror jag att den är något obalanserad i meningen att de flesta som säger sig vara för tullarna (även om det inte är så just på det här forumet) i själva verket inte tycker att frågan är särskilt viktig emedan det på motståndarsidan finns ganska många djupt engagerade. Dvs den har en mycket större förlustpotential en vinstpotential. Få går till ett parti för att de säger sig vara för biltullar. Men många kan tänka sig att lämna nästan enbart på grund av ett parti stöder tullarna.
Moderaterna har allt intresse av att överhuvudtaget inte ta i frågan med tång, vilket förvisso även är fallet för socialdemokratin. Att "svika" även förbifarten, dvs att inte överhuvudtaget ge något till de som betalar och därmed lyfta upp hela paketet för debatt igen finns knappast på agendan... Frågan är om inte vissa av motståndarna till förbifarten sökt lyfta frågan mer som provokation än som seriöst motstånd. Dvs att själva syftet har varit att påminna besvikna moderata väljare om biltullarna. Och denna taktik kan nog sägas delvis ha lyckats.
-Men att driva det längre? -Nej det är nog politiskt oerhört svårt...
Jag kan inte heller hålla mig från att kommentera valresultatet och trängselskatten. DN beskriver valet som historiskt eftersom den borgerliga alliansen får styra både Stockholm och Sverige två mandatperioder i rad. Miljöpartiet går framåt i riksdagen och i Stockholm, medan moderaterna går framåt i riksdagen.
I Göteborg kommer Vägvalet in i kommunfullmäktige på grund av motståndet mot trängselskatten. Men de rödgröna har fortsatt majoritet och miljöpartiet går framåt.
DN: Alliansen kvar i Stadshuset
Alliansen sitter kvar i Stadshuset. Det är första gången sedan 1954 de borgerliga partierna i Stockholm vinner två val i rad.
Val till kommunfullmäktige i Stockholm - Valnatt
Val till riksdagen - Valnatt
Val till kommunfullmäktige i Göteborg - Valnatt
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 21 september 2010 11:03
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:Alliansen sitter kvar i Stadshuset. Det är första gången sedan 1954 de borgerliga partierna i Stockholm vinner två val i rad.
Aha! Där fick jag en hint! Har läst samma sak någonstans nyligen, och tänkte att det är väl bara sedan 1970-talet som det växlat vid varje val. Men nu ramlade polletten ner. Under perioden 1954 fram till 1976, (det borde vara -76?) så var det socssemajoritet i flera valperioder men inte borgerlig majoritet i mer än en period i sträck. (Däremot var det på den tiden samlingsstyre, så största partiet tillsatte finansborgarråd, men övriga borgarråd tillsattes från olika partier.)
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 27 januari 2011 19:33
av Erik Sandblom
Svenska Dagbladet: Förbifarten kan få rött ljus
Framtiden för Sveriges största vägprojekt är fortfarande oklar. Under torsdagen prövar högsta förvaltningsdomstolen om regeringsbeslutet om Förbifart Stockholm strider mot miljöbalken. Får de klagande rätt riskerar projektet att försenas.
...
Förhandlingen i högsta förvaltningsdomstolen gäller en så kallad rättsprövning av regeringens beslut. Klagande är ett antal närboende och ett tiotal ideella föreningar, bland andra Naturskyddsföreningen. I sina ansökningar hävdar de att Vägverkets miljökonsekvensbeskrivning för vägprojektet är undermålig och strider mot miljöbalken på flera punkter:
•Vägverket har – i strid med lagen – i ett för tidigt skede av utredningen valt bort alternativa trafiklösningar för att knyta ihop regionen, exempelvis det så kallade kombinationsalternativet, som har ett större inslag av kollektivtrafik.
•Vägverket har, i strid med praxis, räknat lågt på förväntade utsläpp av kvävedioxid och koldioxid från Förbifart Stockholm, och bland annat gjort glädjekalkyler när det gäller den framtida tekniska utvecklingen på bilar. Den beräknade mängden luftföroreningar har, enligt de sökande, varit avgörande för om motorvägsprojektet kunde godkännas.
Om högsta förvaltningsdomstolen går på de klagandes linje innebär det en stor risk för förseningar för Förbifart Stockholm. Regeringsbeslutet rivs upp och ärendet skickas tillbaka till regeringen.
Tillägg 2 februari:
Trafikverket 31 januari: Högsta förvaltningsdomstolen beslut i rättsprövningen av regeringens tillåtlighet för Förbifart Stockholm väntas inom två månader
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 27 januari 2011 22:45
av Per Lind
Förbifarten är inte bara en Stockholmsfråga utan berör även många i södra Sverige.
Det finns ingen bra förbindelse om man kommer från Norrköping/Arboga och ska till Arlanda/Upopsala. Idag måste den trafiken ta sig via Essingeleden
-Per
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: fredag 28 januari 2011 8:47
av Kantorn
Varför du från Arboga över huvud taget kör över Essingeleden övergår mitt förstånd. Det är bara för trångt. Och det går fortare att köra norr om Mälaren. Både till Arlanda och Uppsala.