böter på säkerhetsbälte i buss?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

På bussbranschens hemsida står det att det är böter på 1500 kr om det finns bälte och man inte använder det. Det tycks gälla passagerare, inte bara förare.

Bälten i buss. Åk säkrare. Ta på dig bältet.

Budskapet blir lite svårtolkat eftersom man samtidigt säger att skaderisken är åtta gånger större för bilister än för bussresenärer. Detta bekräftas av data från Danmark.
Det bliver fortsat mere sikkert at færdes i trafikken

Så varför bötfälls den säkerhetsmedvetne bussresenären, som ökar sin säkerhet med åtta gånger genom att välja buss, men inte bilisten, som utsätter sig för åtta gånger högre skaderisk genom att välja bilen?

Man skulle kunna få intrycket att myndigheterna vill detaljbestämma allting av principskäl och därför inte klarar att skilja myror från elefanter.

Eller vad har jag missat?
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Traesk »

Det handlar ju också om att man utsätter medtrafikanterna i samma fordon - bil eller buss - om man inte använder säkerhetsbälte.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Harald »

Erik Sandblom skrev:Så varför bötfälls den säkerhetsmedvetne bussresenären, som ökar sin säkerhet med åtta gånger genom att välja buss, men inte bilisten, som utsätter sig för åtta gånger högre skaderisk genom att välja bilen?
Vad menar du nu? Bilister bötfälls också om de inte följer lagen (inte använder bälte). Bussresenärer bötfälls inte om de följer lagen (använder bälte). Det som avgör om man bötfälls eller inte är om man följer lagen eller inte, inte vilket färdmedel man väljer. Lagen är lika för bilresenärer och bussresenärer, d.v.s den föreskriver att man ska använda bälte om det finns.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:Lagen är lika för bilresenärer och bussresenärer, d.v.s den föreskriver att man ska använda bälte om det finns.
Ja, det är det som är problemet. Det är fel att likställa två transportmedel där det ena är tio gånger säkrare än det andra.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Traesk skrev:Det handlar ju också om att man utsätter medtrafikanterna i samma fordon - bil eller buss - om man inte använder säkerhetsbälte.
Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?

Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Harald »

Erik Sandblom skrev:
Harald skrev:Lagen är lika för bilresenärer och bussresenärer, d.v.s den föreskriver att man ska använda bälte om det finns.
Ja, det är det som är problemet. Det är fel att likställa två transportmedel där det ena är tio gånger säkrare än det andra.
Har du något förslag till hur lagen borde vara utformad då?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:
Erik Sandblom skrev:
Harald skrev:Lagen är lika för bilresenärer och bussresenärer, d.v.s den föreskriver att man ska använda bälte om det finns.
Ja, det är det som är problemet. Det är fel att likställa två transportmedel där det ena är tio gånger säkrare än det andra.
Har du något förslag till hur lagen borde vara utformad då?
Den borde avskaffas!

Trafikverket gillar att köra trafiksäkerhetskampanjer: "använd bälte", "håll avståndet". Varför inte "åk buss"?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev: Den borde avskaffas!

Trafikverket gillar att köra trafiksäkerhetskampanjer: "använd bälte", "håll avståndet". Varför inte "åk buss"?
Varför inte åk tåg och spårvagn? Eller har bilmaffian redan slagit klorna i TrV?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

bruse skrev:
Erik Sandblom skrev: Den borde avskaffas!

Trafikverket gillar att köra trafiksäkerhetskampanjer: "använd bälte", "håll avståndet". Varför inte "åk buss"?
Varför inte åk tåg och spårvagn?
Det också!
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Tobba »

Vad gäller bussar i lokaltrafik känns det lite inkonsekvent. Sitter man måste man knäppa på sig bältet (om det finns). Samtidigt tillåter man folk att stå.

Jag har aldrig sett någon (förutom min fru och jag själv) använda bältet på bussen. Men jag går förstås inte runt och kollar. Undrar för övrigt hur en kontroll av bältesanvändning skulle gå till. Lagar utan kontroll av deras efterlevnad känns onödiga.

Tycker i alla fall Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Per Lind »

Erik Sandblom skrev:
Traesk skrev:Det handlar ju också om att man utsätter medtrafikanterna i samma fordon - bil eller buss - om man inte använder säkerhetsbälte.
Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?

Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Om Du inte sitter bältad kan Du slungas iväg om det blir stopp och då kan Du skada eller t.o.m. döda en medpassagerare om Du hamnar fel.
Jämför flyget - man skall alltid sitta fastspänd. Om en luftgropp kommer så slungas man obönhörligen upp i taket och skadas själv samt kan åsamka medpassagerare stora skador.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Per Lind skrev:
Erik Sandblom skrev:
Traesk skrev:Det handlar ju också om att man utsätter medtrafikanterna i samma fordon - bil eller buss - om man inte använder säkerhetsbälte.
Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?

Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Om Du inte sitter bältad kan Du slungas iväg om det blir stopp och då kan Du skada eller t.o.m. döda en medpassagerare om Du hamnar fel.
Jämför flyget - man skall alltid sitta fastspänd. Om en luftgropp kommer så slungas man obönhörligen upp i taket och skadas själv samt kan åsamka medpassagerare stora skador.

Det måste vara extremt sällsynt. Annars skulle det inte vara tio gånger säkare att åka buss än att åka bil.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Per Lind »

Erik Sandblom skrev:Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?

Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Om Du inte sitter bältad kan Du slungas iväg om det blir stopp och då kan Du skada eller t.o.m. döda en medpassagerare om Du hamnar fel.
Jämför flyget - man skall alltid sitta fastspänd. Om en luftgropp kommer så slungas man obönhörligen upp i taket och skadas själv samt kan åsamka medpassagerare stora skador.
Det måste vara extremt sällsynt. Annars skulle det inte vara tio gånger säkare att åka buss än att åka bil.
Ganska vanligt men rapporteras sällan då det inte sker allvarligare incidenter. Har man oturen så kan det bli allvarligt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Hans Wibacke »

Tobba skrev:/.../ Jag har aldrig sett någon (förutom min fru och jag själv) använda bältet på bussen. /.../
Härligt att höra att du (och din fru) har bältet på. Det har jag också var gång jag sätter mig i en buss med bälte. Och var gång tycker min flickvän att jag är ett miffo...:(...men jag uthärdar med bältet på!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?
Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Läsa? Föreställ dig olika olyckor som bevisligen hänt istället. Inga siffror eller statistik på ett papper hjälper dig ett dugg om vägkanten skulle ge vika och bussen välter åt höger och lägger sig på dörrsidan som en av Swebus (Express) bussar gjorde i Bohuslän nu senast. Där blev det minimalt med skadade pga företagets egna säkerhetsrutiner, som är: Inga stående samt ett evigt tjat om bälten från föraren. Vad tror du själv händer med dig och dina medpassagerare om du sitter vid det vänstra fönstret, bussen välter och lägger sig på högersidan? Jo, 2,6 meter blir fallhöjden, rakt på tre andra personer. Det spelar heller ingen roll hur säker bussen är i teorin om någon annan trafikant, cykel, bil eller tung lastbil, kör ut framför bussen.

Själv tycker jag det är fascinerande hur folk dagen efter en stor bussolycka, t.ex den i Rasbo, kan sätta sig i en landsbygdsbuss och strunta i bältet samtidigt som man läser en morgontidning om själva olyckan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sex-d ... 205423.svd
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=770138
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Verspieder skrev:
Erik Sandblom skrev:Hur utsätter jag någon annan person för fara genom att inte använda säkerhetsbälte?
Var kan jag läsa om skador på andra trafikanter pga att någon inte använder säkerhetsbälte?
Läsa? Föreställ dig olika olyckor som bevisligen hänt istället. Inga siffror eller statistik på ett papper hjälper dig ett dugg om vägkanten skulle ge vika och bussen välter åt höger och lägger sig på dörrsidan som en av Swebus (Express) bussar gjorde i Bohuslän nu senast. Där blev det minimalt med skadade pga företagets egna säkerhetsrutiner, som är: Inga stående samt ett evigt tjat om bälten från föraren. Vad tror du själv händer med dig och dina medpassagerare om du sitter vid det vänstra fönstret, bussen välter och lägger sig på högersidan? Jo, 2,6 meter blir fallhöjden, rakt på tre andra personer. Det spelar heller ingen roll hur säker bussen är i teorin om någon annan trafikant, cykel, bil eller tung lastbil, kör ut framför bussen.

Själv tycker jag det är fascinerande hur folk dagen efter en stor bussolycka, t.ex den i Rasbo, kan sätta sig i en landsbygdsbuss och strunta i bältet samtidigt som man läser en morgontidning om själva olyckan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sex-d ... 205423.svd
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=770138

Det är viktigt med statistik, för det talar om hur vanligt nånting är. Till exempel är det farligt att bli beskjuten, men eftersom det är så ovanligt så behöver allmänheten inte gå omkring i skottsäker väst.

År 2008 åktes det 7459 miljoner kilometer buss (personkilometer) [1]. Samtidigt dog 18 personer i buss/lastbil [2]. Det blir ett dödsfall på 414 miljoner personkilometer. Åker man 1000 kilometer buss varje dag (14 timmar varje dag), så går det 1138 år på varje dödsfall. Det tycks vara säkrare att åka buss än att leva.

Krockarna du beskriver skulle troligen medföra skador och dödsfall även om alla hade bälten. Det är alltså bättre att åtgärda orsaken till krockarna än att använda skyddsutrustning. Om vägen rasar så måste man förbättra underhållet. Om bussarna kör för fort så måste de köra långsammare.

Om skräckpropagandan får folk att välja bil framför buss så är den kontraproduktiv. I webbenkäten på SVTs artikel uppger en majoritet att de känner sig osäkra i buss.

Sex döda i bussolycka vid Uppsala - SVT
Enligt en förstudie från Vägverket har vägen där olyckan ägde rum, väg 288, dålig standard för den gällande hastigheten, uppger TV4.

[1] Kollektivtrafik och samhällsbetalda resor 2008 tabell 1.9 och 2.8
[2] Trafikanalys, Vägtrafikskador 2008, figur 3.22
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Kantorn »

Jag gillar statistik. Men ibland är den farlig.
Strunt i hur ofta saker händer. Faktum är att det bara finns två lägen: Antingen händer en olycka där säkerhetsbältet räddar liv. Eller också gör det inte det. Om man i andra fallet grämer sig över att man måste ha säkerhetsbälte, så är man desto surare - om man överlever - om man inte har säkerhetsbälte i det första.

Livet är fyllt av praktik. I dagliga livet finns inte mycket teori. Och när olyckan väl inträffar så skiter livet i statistik.

Jag har alltid bälte på i buss. Men det förstod ni kanske...

(Kan dock hålla med om inkonsekvens med å ena sidan bältestvång på sittande och å andra sidan tillåtelse att stå i samma buss...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:Jag gillar statistik. Men ibland är den farlig.
Strunt i hur ofta saker händer. Faktum är att det bara finns två lägen: Antingen händer en olycka där säkerhetsbältet räddar liv. Eller också gör det inte det.
Men har du skottsäker väst då?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Jag gillar statistik. Men ibland är den farlig.
Strunt i hur ofta saker händer. Faktum är att det bara finns två lägen: Antingen händer en olycka där säkerhetsbältet räddar liv. Eller också gör det inte det.
Men har du skottsäker väst då?
Nej. Jag är heller inte förvånad att frågan kommer från dig (aj katten, Ad Hominem kallas det visst - men nu förekom jag dig i alla fall). Du brukar dra saker till sin spets.
Men det är inte fråga om statistik eller teori. Det är en fråga om förnuft. Men jag vet inte - om jag bott i Stockholm kanske jag skulle haft det. (Troligen inte...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: böter på säkerhetsbälte i buss?

Inlägg av Karsten »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Jag gillar statistik. Men ibland är den farlig.
Strunt i hur ofta saker händer. Faktum är att det bara finns två lägen: Antingen händer en olycka där säkerhetsbältet räddar liv. Eller också gör det inte det.
Men har du skottsäker väst då?
Nej, är det lag på det?

Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur du kan förespråka att man inte ska använda säkerhetsbälte där det finns.
Skriv svar